Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

حقایقی در رابطه با خواص بی نظیر مصرف زیتون

زیتون (Olives) میوه ای کوچکی است که حاوی مقدار زیادی ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان های قدرتمند است. زیتون برای سلامت قلب مفید است و می تواند از پوکی استخوان و ابتلا به سرطان جلوگیری کند. چربی های سالم موجود در این میوه یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی فوق العاده سالم مدیترانه ای هستند.

برخی از زیتون های نارس سبز هستند و هنگام رسیدن سیاه می شوند ولی برخی دیگر حتی پس از رسیدن نیز سبز باقی می مانند. در منطقه مدیترانه ، ۹۰٪  از زیتون ها برای تهیه روغن استفاده می شود.

زیتون به دلیل چربی زیادی که دارد یک میوه غیرمعمول به حساب می آید. فراوانترین چربی موجود در آن  اسید اولئیک است که فواید سلامتی متعددی دارد. این میوه های سبز کوچک همچنین حاوی ۴-۶٪ کربوهیدرات هستند که اکثر آنها از فیبر تشکیل شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک ما را همراهی کنید.

خواص زیتون برای سلامتی

خواص آنتی اکسیدانی

تحقیقات نشان داده است که وجود آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند. زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید آن برای سلامتی از مبارزه با التهاب تا کاهش رشد میکروارگانیسم ها مضر در بدن اثبات شده است. مصرف این میوه سبز به طور قابل توجهی سطح گلوتاتیون ، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های بدن شما را افزایش می دهد

بهبو سلامت قلب

کلسترول بالا و فشار خون هر دو از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی هستند. اسید اولئیک ، اسید چرب اصلی موجود در زیتون  با بهبود سلامت قلب در ارتباط است. این ترکیب ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و مانع از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) شود. علاوه بر این ، برخی از مطالعات نشان می دهد که زیتون و روغن آن ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

بهبود سلامت استخوان

پوکی استخوان با کاهش توده استخوان مشخص می شود که خطر شکستگی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده شده است که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن آن به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می کند.

پیشگیری از سرطان

این میوه سبز جادویی معمولاً در منطقه مدیترانه  جایی که میزان سرطان و سایر بیماریهای مزمن کمتر از سایر کشورهای غربی است ، مصرف می شود. بنابراین ، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

این مسئله ممکن است تا حدودی به دلیل محتوای آنتی اکسیدان و اسید اولئیک بالای این میوه باشد. مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات چرخه زندگی سلولهای سرطانی را در پستان ، روده بزرگ و معده مختل می کند.

خواص ضد التهابی

تصور بر این است که التهاب مزمن عامل اصلی بسیاری از بیماری ها ، مانند سرطان ، بیماری های قلبی ، سندرم متابولیک ، دیابت نوع ۲ ، آلزایمر ، آرتروز و حتی چاقی است.

زیتون می توانند التهاب را کاهش دهند و اثرات اصلی ضد التهابی آنها توسط آنتی اکسیدان ها ایجاد می شود که مهمترین آنها الیوکانتال است که نشان داده شده مشابه داروی ضد التهاب ایبوپروفن عمل می کند.

برخی دانشمندان تخمین می زنند که اولئوکانتال موجود در ۳.۴ قاشق غذاخوری (۵۰ میلی لیتر) روغن زیتون فوق بکر دارای اثری مشابه ۱۰٪ دوز ایبوپروفن بزرگسالان است.

علاوه بر این تحقیقات همچنین نشان می دهد که اسید اولئیک ، اسید چرب اصلی موجود در این میوه می تواند سطح مارکرهای مهم التهابی مانند پروتئین واکنش پذیر سی  (CRP) را کاهش دهد.

حقایقی در رابطه با خواص بی نظیر مصرف زیتون
حقایقی در رابطه با خواص بی نظیر مصرف زیتون

انواع زیتون

اکثر افراد فقط با دو نوع زیتون سیاه و سبز آشنا هستند ولی لازم به ذکر است که این دو نوع نیز به دسته های دیگری  تقسیم می شوند که در ادامه شرح داده می شود. زیتون سبز و سیاه از نظر خواص تفاوت چندانی ندارند و بسته به روند پروردن ممکن است طعم های متفاوتی داشته باشند. به عنوان اولین تفاوت باید بدانید که زیتون سیاه قبل از برداشت روی درخت می رسد و طعم آن با زیتون سبز متفاوت است.

 زیتون هالکیدیکی

هالکیدیکی جزء زیتون های سبز و مخصوص یونان باستان است که به شکل تخم مرغی و با طعمی تند و فلفلی است که معمولا در آب شور پرورده می شود و گوشتی و آبدار است.

سیسیلی

سیسیلی جزء دسته زیتون های سبز است اندازه ای متوسطی دارد و به صورت بیضی شکل با طعمی شور موجود است و با آب نمک یا نمک و اسید لاکتیک فرآوری می شود.

آلفونسوس

آلفونسوس به رنگ قرمز خاکستری تا بنفش با طعم گوشتی و میوه ای موجود است و معمولا در سرکه پرورده می شوند. زیتون های سیاه است و در شیلی کشت داده می شوند و به دلیل آبدار بودن می توان روغن خوبی از آنها گرفت.

لوگانو

لوگانو به رنگ سیاه قهوه ای است بنابراین جزء زیتون های سیاه دسته بندی می شود. اندازه آن متوسط و طعم خیلی شوری دارد و در آب نمک و مخلوط های گیاهی پرورده می شود.

مانزانیلا

مانزانیلا در اسپانیا پروش داده شده و جزء دسته زیتون های سبز است که مزه ای تند و شور دارد. زیتون توپر، حفره دار و غیره حفره دار برخی از گونه های آن هستند.

پیچولین یا کوکتل

پیچولین میوه ای زردرنگ است که بیشتر در تولید کوکتل از آن استفاده می شود . در فرانسه پروروش یافته و دارای اندازه ای متوسط و طعم میوه ای و شیرین می باشد.

زیتون شکسته

در واقع زیتون سبزی است که پس از برداشت با غلتک یا به صورت دستی شکسته شده و تنها با استفاده از آب نمک تلخی آن گرفته می شود بنابراین هیچ ماده شیمیایی از جمله سود پرک در فرآوری آن بکار نرفته و بسیار سالم و مغذی است.

زیتون پرورده

یکی از محصولات بسیار خوشمزه ای است که در شمال با ترکیب رب انار و گردو و روغن زیتون و سبزی های محلی و افزودنی هایی مثل دانه انار خشکیده درست می شود و سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها از جمله ویتامین  E، آهن، مس، فیبر و آنتی اکسیدان است که مصرف آن به همراه غذا، اشتها آور بوده و مقوی معده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا