Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن

قطره خوراکی ترخون فواید سلامتی چشمگیری دارد، از جمله پتانسیل کاهش قند خون، التهاب و درد، در عین حال بهبود خواب، محرک اشتها و سلامت قلب. ناگفته نماند ترخون همه کاره است و می توان آن را به انواع غذاها اضافه کرد – چه از انواع تازه یا خشک یا قطره خوراکی استفاده کنید.

محرک‌های اشتها داروهایی هستند که برای افزایش اشتها و بهبود وضعیت تغذیه در بیمارانی که کاهش وزن شدید مرتبط با بیماری‌های مزمن خاص را تجربه می‌کنند، تجویز می‌شوند. محرک اشتها مورد تایید FDA مژسترول استات، یک پروژستین است که مشتق مصنوعی پروژسترون، هورمون جنسی طبیعی زنانه است. از ترکیبات و موارد مصرف قطره خوراکی ترخون در نشریه جهان شیمی فیزیک مطلب مفیدی در اختیارتان قرار میدهیم.

ترکیبات قطره خوراکی ترخون گرینو

ترکیبات قطره خوراکی ترخون موارد زیر است:

  • استراگل
  • متیل چاویکول
  • فلاندرن
  • اوسیمن

ویژگی مصرف قطره خوراکی ترخون

اشتها آور است و برای رفع سكسكه مصرف میشود.

طرز مصرف قطره ترخون

از قطره خوراکی ترخون برای مصارف زیر استفاده میشود:

براي تحريك اشتها: روزي ۳ بار، هر بار ۲۰-۱۰ قطره قبل از غذا

براي رفع سكسكه: ۲-۱ قطره، قطره خوراکی ترخون روي قند چكانده و ميل شود.

برای تحریک اشتها: روزی ۳ بار، هربار ۲۰-۱۰ قطره با مایعات قبل از غذا میل گردد.

چگونه از محرک های اشتها استفاده شود

محرک های اشتها قرص ها و سوسپانسیون های خوراکی هستند که برای تحریک اشتها در شرایط زیر استفاده می شوند:

بی اشتهایی (از دست دادن اشتها) مرتبط با سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) و کاشکسی (سندرم کاهش وزن که باعث کاهش وزن قابل توجه و در نتیجه ضعف شدید می شود)

قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن
قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن

عوارض جانبی محرک های اشتها چیست

عوارض جانبی محرک های اشتها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون بالا
  • بیخوابی
  • نوسانات خلقی
  • راش
  • عرق کردن، عرق گرم

اختلالات قاعدگی مانند:

  • آمنوره (عدم قاعدگی)
  • خونریزی رخنه
  • تغییر در جریان قاعدگی
  • لکه بینی
  • ناتوانی جنسی

مشکلات گوارشی مانند:

اختلالات انعقادی خون مانند:

  • ترومبوز ورید عمقی (تشکیل لخته خون در وریدهای عمقی)
  • آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها)
  • ترومبوفلبیت (التهاب وریدها با لخته شدن خون)
  • کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز)
  • نارسایی آدرنال (شرایطی که در آن غده فوق کلیوی هورمون کافی تولید نمی کند)
  • آستنیا (ضعف غیر طبیعی)

مصرف بیش از حد ممکن است باعث شود:

  • تنگی نفس
  • سرفه
  • راه رفتن ناپایدار
  • بی حوصلگی
  • درد قفسه سینه

فواید و کاربردهای شگفت انگیز قطره خوراکی ترخون

ترخون یا Artemisia dracunculus L. گیاهی چند ساله از خانواده آفتابگردان است. به طور گسترده ای برای طعم دهنده، عطر و اهداف دارویی استفاده می شود. طعم لطیفی دارد و به خوبی با غذاهایی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ، مارچوبه، تخم مرغ و سوپ هماهنگ می شود. در اینجا مزیت و کاربرد شگفت انگیز قطره خوراکی ترخون آورده شده است.

قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن
قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن

حاوی مواد مغذی مفید اما کالری و کربوهیدرات کمی است

ترخون کالری و کربوهیدرات کمی دارد و حاوی مواد مغذی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

فقط یک قاشق غذاخوری (۲ گرم) ترخون:

  • کالری: ۵
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • منگنز: ۷ درصد
  • آهن: ۳ درصد
  • پتاسیم: ۲ درصد
  • منگنز یک ماده مغذی ضروری است که در سلامت مغز، رشد، متابولیسم و ​​کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما نقش دارد.
  • آهن کلید تولید خون است. کمبود آهن منجر به کم خونی و خستگی و ضعف میشود.
  • پتاسیم یک ماده معدنی است که برای عملکرد صحیح قلب، ماهیچه ها و اعصاب بسیار مهم است.

اگرچه مقدار این مواد مغذی در ترخون قابل توجه نیست، این گیاه هنوز هم ممکن است برای سلامت کلی شما مفید باشد. ترخون کالری و کربوهیدرات کمی دارد و حاوی مواد مغذی منگنز، آهن و پتاسیم است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

ممکن است با بهبود حساسیت به انسولین به کاهش قند خون کمک کند

انسولین در ارسال گلوکز به سلول ها کمک می کند. رژیم غذایی و التهاب سبب مقاومت به انسولین و افزایش گلوکز میشود. ترخون به بهبود حساسیت به انسولین و نحوه استفاده بدن از گلوکز کمک می کند. یک مطالعه هفت روزه روی حیوانات مبتلا به دیابت نشان داد که عصاره ترخون غلظت گلوکز خون را تا ۲۰ درصد در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

یک مطالعه تصادفی دوسوکور ۹۰ روزه به تاثیر قطره خوراکی ترخون بر حساسیت به انسولین، ترشح انسولین و کنترل قند خون در ۲۴ فرد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز پرداخت.

افرادی که ۱۰۰۰ میلی گرم ترخون قبل از صبحانه و شام دریافت کردند، کاهش زیادی در ترشح انسولین کلی داشتند که می تواند به متعادل نگه داشتن سطح قند خون در طول روز کمک کند.

ترخون ممکن است با بهبود حساسیت به انسولین و روشی که بدن شما گلوکز را متابولیزه می کند، به کاهش قند خون کمک کند.

خواب را بهبود بخشد و الگوهای خواب را تنظیم کند

خواب ناکافی با پیامدهای بد سلامتی مرتبط است و می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را افزایش دهد. تغییر در برنامه کاری، سطوح بالای استرس یا سبک زندگی پرمشغله ممکن است به کیفیت خواب ضعیف کمک کند.

قرص های خواب آور ممکن است منجر به عوارضی از جمله افسردگی یا سوء مصرف مواد شوند.

گروه گیاهان درمنه که شامل ترخون است به عنوان دارویی برای بیماری های مختلف از جمله بد خوابی استفاده می شود.

در یک مطالعه روی موش‌ها، به نظر می‌رسد که گیاهان درمنه یک اثر آرام بخش دارند و به تنظیم الگوهای خواب کمک می‌کنند.

با این حال، به دلیل اندازه کوچک این مطالعه، تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از ترخون برای خواب – به ویژه در انسان – مورد نیاز است.

ترخون از گروه گیاهان درمنه می آید، که ممکن است اثر آرام بخش داشته باشد و کیفیت خواب را بهبود بخشد، اگرچه این مزیت بالقوه هنوز در انسان مطالعه نشده است.

قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن
قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن

با کاهش سطح لپتین باعث افزایش اشتها شود

از دست دادن اشتها می تواند به دلایل مختلفی مانند سن، افسردگی یا شیمی درمانی رخ دهد. اگر درمان نشود، می تواند منجر به سوء تغذیه و کاهش کیفیت زندگی شود. عدم تعادل در هورمون های گرلین و لپتین نیز ممکن است باعث کاهش اشتها شود. این هورمون ها برای تعادل انرژی مهم هستند.

گرلین به عنوان یک هورمون گرسنگی در نظر گرفته می شود، در حالی که لپتین به عنوان هورمون سیری شناخته می شود. هنگامی که سطح گرلین افزایش می یابد، باعث گرسنگی می شود. برعکس، افزایش سطح لپتین باعث احساس سیری می شود.

یک مطالعه روی موش‌ها نقش عصاره ترخون را در تحریک اشتها بررسی کرد. نتایج نشان دهنده کاهش ترشح انسولین و لپتین و افزایش وزن بدن بود. این یافته ها نشان می دهد که عصاره ترخون ممکن است به افزایش احساس گرسنگی کمک کند. با این حال، نتایج تنها در ترکیب با رژیم غذایی پرچرب یافت شد. برای تایید این اثرات، تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

لپتین و گرلین دو هورمونی هستند که اشتها را کنترل می کنند. عصاره ترخون ممکن است اشتها را با کاهش سطح لپتین در بدن بهبود بخشد، اگرچه تحقیقات مبتنی بر انسان وجود ندارد.

به تسکین دردهای مرتبط با شرایطی مانند استئوآرتریت کمک کند

در طب سنتی، ترخون برای درمان درد برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. یک مطالعه ۱۲ هفته ای به تاثیر مکمل غذایی به نام آرترم – که حاوی عصاره ترخون است – و تاثیر آن بر درد و سفتی در ۴۲ فرد مبتلا به استئوآرتریت را بررسی کرد.

افرادی که دو بار در روز ۱۵۰ میلی گرم آرترم مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که ۳۰۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف کردند و گروه دارونما، بهبود قابل توجهی در علائم مشاهده کردند. دوز کمتر ممکن است موثرتر باشد زیرا بهتر از دوز بالاتر تحمل می شود. گیاهان درمنه در درمان درد مفید هستند و پیشنهاد کردند که می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای مدیریت درد سنتی استفاده کرد.

ترخون برای درمان درد از دیرباز در طب سنتی عامیانه استفاده می شده است. مکمل های حاوی ترخون و قطره خوراکی ترخون ممکن است برای کاهش درد مرتبط با بیماری هایی مانند آرتروز مفید باشد.

خواص ضد باکتریایی داشته باشد و از بیماری های ناشی از غذا جلوگیری کند

تقاضای فزاینده ای برای شرکت های مواد غذایی برای استفاده از افزودنی های طبیعی به جای مواد شیمیایی مصنوعی برای کمک به حفظ مواد غذایی وجود دارد. اسانس های گیاهی یکی از جایگزین های محبوب هستند.

مواد افزودنی برای کمک به بافت، جلوگیری از جدا شدن، حفظ غذا و مهار باکتری هایی که باعث بیماری های ناشی از غذا می شوند، مانند E. coli به غذا اضافه می شود. تحقیقات نشان داده است که قطره خوراکی ترخون ممکن است استافیلوکوکوس اورئوس و E. coli را مهار کند، دو باکتری که باعث بیماری های ناشی از غذا می شوند.

همه کاره و آسان برای گنجاندن در رژیم غذایی شما

از آنجایی که ترخون و قطره خوراکی ترخون طعم لطیفی دارد، می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. در اینجا چند راه ساده برای گنجاندن ترخون در رژیم غذایی خود آورده شده است:

آن را به تخم مرغ های همزده یا سرخ شده اضافه کنید.

از آن به عنوان چاشنی روی مرغ سوخاری استفاده کنید.

آن را در سس هایی مانند پستو بریزید.

آن را به ماهی هایی مانند سالمون یا تن اضافه کنید.

آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی سبزیجات برشته بریزید.

ترخون در سه نوع مختلف وجود دارد – فرانسوی، روسی و اسپانیایی:

ترخون فرانسوی بیشتر شناخته شده و برای مقاصد آشپزی بهترین است

ترخون روسی در مقایسه با ترخون فرانسوی طعم ضعیف تری دارد. با افزایش سن طعم خود را به سرعت از دست می دهد، بنابراین بهتر است فوراً از آن استفاده کنید. برگ های بیشتری تولید می کند که افزودنی عالی به سالاد است.

ترخون اسپانیایی در مقایسه با ترخون روسی طعم بیشتری دارد اما کمتر از ترخون فرانسوی است. می توان از آن برای مصارف دارویی استفاده کرد و به عنوان چای دم کرد.

ترخون تازه معمولا فقط در بهار و تابستان در آب و هوای سردتر در دسترس است. این گیاه به آسانی سایر گیاهان مانند گشنیز در دسترس نیست، بنابراین می توانید آن را فقط در فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی یا بازارهای کشاورزان پیدا کنید.

ترخون در سه نوع مختلف وجود دارد – فرانسوی، روسی و اسپانیایی. این یک گیاه همه کاره است که می تواند به روش های مختلفی از جمله روی تخم مرغ، مرغ، ماهی، سبزیجات و در سس ها استفاده شود.

قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن
قطره خوراکی ترخون چیست؟ موارد، نحوه مصرف، عوارض و قیمت خرید آن

سایر مزایای سلامتی بالقوه قطره خوراکی ترخون

ادعا شده است که قطره خوراکی ترخون فواید دیگری برای سلامتی دارد که هنوز به طور گسترده تحقیق نشده است.

ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد: ترخون اغلب در رژیم غذایی مدیترانه ای سالم برای قلب استفاده می شود. مزایای سلامتی این رژیم نه تنها به غذا مربوط می شود، بلکه به گیاهان و ادویه های مورد استفاده نیز مربوط می شود.

ممکن است التهاب را کاهش دهد: سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که می توانند در التهاب نقش داشته باشند. یک مطالعه روی موش ها کاهش قابل توجهی در سیتوکین ها پس از مصرف عصاره ترخون به مدت ۲۱ روز نشان داد. ترخون ممکن است برای سلامت قلب و کاهش التهاب مفید باشد، اگرچه این فواید به طور کامل مورد تحقیق قرار نگرفته است.

عوارض قطره ترخون

در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست.

برای کودکان زیر ۴ سال مصرف نشود.

خرید قطره ترخون

برای خرید قطره خوراکی ترخون به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

قطره ترخون برای چاقی

روزی سه بار پودر جو با شیر یا آب میوه یک ساعت بعد ازغذا مصرف شود.

قیمت قطره ترخون

قیمت قطره خوراکی ترخون طبق نرخ ارز و شرکت سازنده اش متفاوت است.

قطره ترخون باریج

قطره ترخون باریج اشتها آور است و سبب رفع سکسکه می شود.

شرایط نگهداری قطره خوراکی ترخون

جای خشک و خنک و دور از کودکان نگهداری گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا