Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

امروزه از ترکیبات شیمیایی مختلفی در صنایع غذایی استفاده می شود. این ترکیبات موجب بهبود کیفیت محصولات و درنتیجه فروش بیشتر خواهند شد. گاز کربنیک از ترکیبات شیمیایی است که از کاربرد آن در صنایع و به‌ویژه صنایع غذایی استفاده های زیادی صورت می پذیرد. کاربرد گاز کربنیک در نوشابه یکی از موارد مهم مصرف آن در صنایع غذای است. خواص گاز کربنیک موجب می شود تا مزه ترش و ملایم به همراه احساس خاص و تحریک کنندگی مطلوبی در سطح زبان به وجود آید. در تولید گاز کربنیک برای مصارف غذایی نکته مهم توجه به خلوص آن است. در صنایع غذایی تنها می توان از گازکربنیک خالص استفاده نمود. قیمت گاز کربنیک نیز تحت تاثیر درصد خلوص و گرید تولید شده آن قرار دارد. برای خرید گاز کربنیک در گریدهای مختلف می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص، ویژگی و کاربردهای گاز کربنیک و همین‌طور قیمت خری و فروش آن در بازار ایران و جهان می پردازیم. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به برخی از ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذایی پرداخته است. بنزوئیک اسید، سیتریک اسید، آسکوربیک اسید، اسید نیتریک و… از جمله این ترکیبات هستند. با ما همراه باشید.

خواص گاز کربنیک چیست

گاز کرنیک یکی از ترکیبات پرکاربرد است که در طیف وسیعی از صنایع و تعداد زیادی از ابزارها مورد استفاده قرار می گیرد. کربن دی اسید گازی خنثی، بدون رنگ، بدون بو و مزه است و می توان آن را به راحتی به مایع یا جامد نیز تبدیل نموده و ذخیره سازی کرد. گاز کربنیک اگر به حالت مایع درآید، به راحتی با آب واکنش داده و تولید کربنیک اسید یا آب کربناته می کند. همین خاصیت گاز کربنیک است که آن را برای استفاده در تولید نوشیدنی در دنیا امکان پذیر و مطلوب نموده است. این ماده از هوا سنگین تر بوده و به همین دلیل در پایین ترین قسمت محیط قرار خواهد گرفت.

از ویژگی گاز کربنیک می توان به طعم اسیدی و بوی تند آن در غلظت های بالا اشاره نمود. این ماده را می توان در رودخانه ها، دریاچه ها و آب های زیرزمینی هم به طور طبیعی یافت. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد های گاز کربنیک بپردازیم. همراه ما باشید. کربن دی اکسید به طور گسترده ای در صنایع غذایی به کار می رود. کربن دی اکسید در صنایع غذایی برای کربناته نمودن نوشیدنی های غیرالکلی مانند انواع نوشابه ها استفاده می شود.

تولید گاز کربنیک خوراکی

دی اکسید کربن از ترکیب کربن و اکسیژن حاصل آمده است. هنگامی که کربن در مجاورت اکسیژن شروع به سوختن می کند، گاز دی اکسید کربن تولید خواهد شد. سوختن مواد آلی نظیر نفت نیز در مجاورت اکسیژن به تولید گاز کربنیک منجر می شود. حتی طی فرآیند تخمیر مایعات نیز گازکربنیک تولید می گردد. موجودات زنده بعد از مصرف اکسیژن، از طریق بازدم دی کسید کربن را از بدن خود خارج می کنند. گیاهان مصرف کننده کربن دی اکسید بوده و طی فرآیند فتوسنتز اکسیژن را به محیط پس خواهند داد.

مقدار مصرف گاز کربنیک مورد استفاده در صنایع را نمی توان با استفاده از تفکیک گازهای هوا جداسازی و مصرف نمود. رایج ترین روش در تولید گاز کربنیک استفاده از دستگاه های صنعتی ویژه است. این دستگاه ها با سوزاندن سوخت های فسیلی همچون گاز طبیعی، گازوییل و… موجب تولید گاز کربنیک خواهند شد.

نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

مراحل تولید گاز کربنیک خوراکی

پس از سوزاندن گازوئیل، گازی که از احتراق آن ایجاد می شود را به برج های شستشو با آب منتقل کرده و ذرات کربن و سوخت های ناقص و مواد اضافی را از آن جدا می کنند. در برج های شست‌وشو دمای گاز را کاهش داده و آن ها را وارد برج دیگری می کنند. در این مرحله گاز توسط محلولی قلیایی مانند کربنات سدیم شست و شو داده می شود.

پس از ورود گاز به برج دوم، گازهای جانبی مانند گازهای گوگردی از آن حذف می گردند. بعد از آن گازهای حاصل از سوخت گازوییل به برج سوم وارد شده و در دمایی مشخص، محلول شیمیایی منو اتانول آمین به برج سوم افزوده می شود. ترکیب حاصل پس از عبور از مبدل حرارتی مجدد گرم گشته و گازکربنیکی تقریبا خالص در برج چهارم از محلول شیمیایی فوق جدا و به دستگاه های خنک کننده منتقل می گردد.

با عبور از برج تفکیک، گازکربنیک خنک شده و از برج حاوی پرمنگنات پتاسیم عبور داده می شود. با این روش باقیمانده های گازهای گوگردی از گازکربنیک جدا گشته و درجه خلوص آن افزایش خواهد یافت. پس از طی این مرحله و انجام اکسیداسیون، گاز خالص شده از تانک های خشک کن عبور داده می شود و بخار آب موجود در آن جدا خواهد شد.

گاز کربنیکی که درنهایت تولید گشته، دارای بو است. برای حذف بوی نامطبوع، آن را به تانک کربن اکتیو هدایت می کنند تا بوزدایی شود.

در نهایت گازکربنیک خالص با درجه خلوصی درحدود ۸/ ۹۹ درصد توسط سیستم برودتی معادل با ۴۰ درجه سانتی گراد زیر صفر و در فشاری معین تبدیل به مایع گشته و به تانک های ذخیره انتقال خواهد یافت.

مصرف گاز کربنیک در نوشابه

گازکربنیک از اجزای مهم تشکیل دهنده نوشابه های گازدار است. در بعضی عصاره های میوه و برخی نوشیدنی های دیگر نیز از این ماده استفاده می شود. در سال های اخیر حتی نوعی چای حاوی گازکربنیک نیز در ژاپن به منزله نوشابه در بازار عرضه گشته است.

هدف از مصرف گاز کربنیک در تولید مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند نوشابه، بهره گیری از مزه ترش ملایم، تندی و حس خاص و تحریک کنندگی مطلوبی است که از تماس آن با سطح زبان احساس می شود. از میزان گاز کربنیک در انواع نوشابه تحت عنوان حجم یاد می گردد. حجم مشخصی از آب، تحت فشار ۱ اتمسفر و درجه حرارت ۹۰ درجه فارنهایت قادر است گازکربنیک را به اندازه حجم خود حل نماید. این میزان دی اکسید کربن را در واقع یک حجم می گویند. درصورتی که طی این فرآیند فشار دو برابر شود، میزان گاز حل شده نیز به دو برابر یا دو حجم افزایش خواهد یافت. میزان مصرف گاز کربنیک در نوشابه با توجه به نوع و شرکت تولید کننده می تواند از یک تا پنج حجم متغیر باشد.

کاربرد گاز کربنیک

نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

کاربرد در صنایع غذایی

معروف ترین کاربرد دی اکسید کربن در صنایع غذایی به تولید نوشابه های غیر الکلی و آب های گازدار تعلق دارد. در برخی نوشابه ها کربنه شدن از طریق فرآیند تخمیر طبیعی فراهم خواهد شد. اما در تولید برخی دیگر، کارخانه ها نوشابه ها را به طور مصنوعی کربناته می کنند.

در تولید برخی شکلات ها نی از این گاز استفاده می شود. برخی شکلات ها توسط کربن دی اکسید تحت فشار ۴۰ بار فشرده می شوند. این شکلات ها وقتی در دهان حل می شوند، ایجاد حباب می کنند.

برخی از خمیر مایه های شیمیایی مانند بیکینگ ‌پودر و جوش شیرین نیز در اثر گرم شدن، دی اکسید کربن آزاد کرده و در پخت کیک و نان و… موجب بهبود کیفیت خواهند شد.

حذف و جمع آوری کافئین را می توان به کمک کربن دی اکسید انجام داد. کربن دی اکسید مایع حلال مطلوبی برای بسیاری از ترکیبات چربی دوست بوده و برای حذف کافئین از قهوه کارایی مطلوبی دارد.

استفاده از گازکربنیک به عنوان سرد کننده صورت می پذیرد. دی اکسید کربن مایع و جامد سرد کننده های مهمی در صنایع هستند. در صنایع غذایی و در حمل و نقل مواد غذایی یخ زده کاربرد این گاز بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد صنعتی

استفاده در جوشکاری

دی اکسید کربن در جوشکاری استفاده می شود. البته جوش های ایجاد شده در حضور CO۲ نسبت به سایر گازهای بی اثر شکننده تر خواهند بود. اما به دلیل قیمت پایین تر این گاز نسبت به گاز هلیم و آرگون در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های دارویی

CO۲ میزان سمیت کمتری نسبت به حلال های دیگر نظیر کلرید های آلی دارد. از این رو توجه زیادی را در صنایع دارویی و شیمیایی به خود جلب نموده است. برای تولید اوره، کربنات و بی کربنات و سدیم سیلیکات در صنایع شیمیایی از این ماده استفاده می شود.

در پزشکی حدود ۵ درصد دی اکسید کربن به اکسیژن اضافه می گردد. این امر به دلیل ایجاد تحریک تنفس صورت گرفته تا تعادل بین CO2وO2  در خون حفظ گردد.

کاربرد در کشاورزی

از کاربرد کربن دی اکسید می توان به عنوان منبع کربن برای برخی از جلبک ها استفده نمود.

کاربرد در صنعت نفت

تحت شرایط فوق بحرانی این ماده می تواند به درون چاه های نفت تزریق گردد. این گاز هم به عنوان ماده فشرده کننده عمل کرده و هم ویسکوزیته نفت را کاهش خواهد داد. با این روش نفت سریع تر به داخل زمین حرکت کرده و در چاه های استخراج جریان می یابد.

سایر کاربردها

دی اکسید کربن مایع دارای ظرفیت بالایی در سرد کردن است و به ویژه در فشارهای بالاتر از ۱۳۰ bar می تواند در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار گیرد.

نکات ایمنی استفاده از گاز کربنیک

  • در زمان استفاده از گاز کربنیک باید از وجود تهویه مناسب در مکان استفاده اطمینان حاصل نمود.
  • توجه نمایید که افزایش غلظت دی اکسید کربن در محیط موجب تنگی نفس و در شرایط حاد موجب خفگی می گردد.

عوارض گاز کربنیک در نوشابه چیست

این ماده علاوه بر مزایایی که در تولید انواع نوشیدنی دارد، معایب و عوارضی را هم به همراه دارد. بنابراین در مصرف نوشیدنی های حاوی این ماده نباید زیاده روی نمود. کارخانه های تولید کننده نیز باید حد مجاز مصرف تعیین شده توسط سازمان های بهداشت را برای این ماده رعایت کرده و محصولاتی تولید کنند که با سلامت بدن مخاطراتی نداشته باشد. در ادامه به برخی از عوارض گاز کربنیک در نوشابه می پردازیم.

چاقی: یک قوطی کوچک نوشابه به طور تقریبی ۱۴۰ کالری دارد.

دیابت: نوشابه معمولی و نوشابه های رژیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

پوسیدگی دندان: نوشابه حاوی اسید فسفریک و اسید کربنیک است. این اسید ها موجب ایجاد محیطی به شدت اسیدی در دهان شده و دندان ‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب ‌پذیر می کنند. بعلاوه می توانند به مینای دندان نیز آسیب وارد کنند.

سرطان روده بزرگ: رنگ، مواد افزودنی و طعم ‌دهنده‌های مصنوعی نظیر گاز کربنیک،همگی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش خواهند داد.

پوکی استخوان: مصرف نوشابه موجب کاهش تراکم استخوان‌ها خواهد شد. بیشتر افراد مصرف کننده را در معرض شکستگی و ناتوانی در حرکت کردن قرار می ‌دهد. گاز کربنیک نوشابه به استخوان ها وارد شده و کلسیم آن ها را می گیرد و با مصرف زیاد موجب پوکی استخوان خواهد شد.

کاهش حافظه: از خواص گاز کربنیک نوشابه این است که با ورود به مغز و گرفتن کلسیم و فسفر به مرور زمان باعث از بین رفتن قدرت حافظه می شود.

ناتوانی بدنی: این گاز با ورود به عضلات موجب سستی و خرفتی آن ها شده و احساس بی حالی در فرد ایجاد خواهد نمود.

نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
نقش گاز کربنیک در صنایع غذایی چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

قیمت گازکربنیک

همان طور که اشاره نمودیم استفاده از گاز کربنیک در بسیاری از صنایع صورت می گیرد. بنابراین گرید های مختلفی از این ماده در خلوص های متفاوت در بازار عرضه می گردد. گرید خوراکی گازکرنیک دارای بیشترین خلوص و بیشترین قیمت در بازار است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده و مقدار خریداری شده این محصول نیز بر قیمت تمام شده آن موثر خواهد بود. برای اطلاع از قیمت این محصول در ایران یا سایر کشور ها می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید نمود.

خرید و فروش

خرید و فروش گاز کربنیک در بازار ایران و جهان بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.. برای خرید گازکربنیک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. فروش این ماده به صورت اینترنتی امکان خریدی بی واسطه و بصرفه را فراهم نموده است.

سخن آخر

در این مقاله به کاربرد و خواص و موارد مصرف گاز کربنیک در صنایع و بخصوص صنایع غذایی و تولید نوشابه پرداختیم. مشخص شد که استفاده از گاز کربنیک علاوه بر مزایایی که دارد می تواند موجب بروز برخی از عوارض نیز گردد. بنابراین در مصرف مواد غذایی حاوی این ماده نباید زیاده روی نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا