Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص اسانس زنجبیل چیست؟ کاربرد، مزایا و قیمت خرید آن

یکی از رایج ترین گیاهان دارویی است که دارای خواص بسیارزیادی  است. زنجبیل در درمان و پیشگیری از بیماری ها در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است. دارای خواص ضد درد ، ضد التهاب، ضد تهوع، ضد اسهال، ضد تب، ضد عفونی است و دارای خواص آرام بخش است تسکینی و محرک است. زنجبیل یکی از گیاهان اسانس دار است و مواد شیمیایی موجود در این اسانس از اهمیت دارویی برخوردار است .اسانس زنجبیل به دلیل رادیکال های آزاد خود دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است و در صنایع غذایی و دارویی اساسی است.

فروش اسانس زنجبیل خوراکی به صورت حلال در آب و روغن به صورت مایع است. اسانس زنجبیل را می توان در طب سنتی و استفاده خانگی از گذشته های دور مشاهده کرد. این ماده به صورت اسانس زنجبیل یا زنجبیل استفاده می شود. در فارسی باستان به زنجبیل سنگیپل نیز می گویند، اگرچه نام های قدیمی تر به همراه شنگویر در برخی مناطق نیز به کار می رود. گیاه زنجبیل با خواص دارویی خود به یکی از معروف ترین دمنوش های جهان تبدیل شده است. همچنین جالب است بدانید اسانس زنجبیل به دلیل خواص و ویژگی های گیاه اصلی دارای عطر و ویژگی های گیاه مادر است. درادامه این مقاله شما را بیشتر با اسانس زنجبیل و خواص آن آشنا می سازیم.

فروش اسانس زنجبیل

خواص اسانس زنجبیل چیست؟ کاربرد، مزایا و قیمت خرید آن
خواص اسانس زنجبیل چیست؟ کاربرد، مزایا و قیمت خرید آن

بسیاری از مردم در تولید و فروش اسانس های تهیه شده از گیاهان دارویی مانند زنجبیل فعالیت می کنند. امروزه فروش محصولات تولیدی بستگی به تبلیغات و میزان شناخته شدن برند تولید کننده محصولات بستگی دارد.

خرید اسانس زنجبیل

اگر شما یکی از افرادی هستید که محصولات با کیفیت با ارزش تغذیه ای بالا ، یکی از اولویت ها ی خرید شما است بهتر است برای تهیه و خرید روغن زنجبیل به شرکت های و سایت های فروش معتبر مراجعه کنید.

تولید اسانس های گیاهی با کیفیت بالا و در جه خلوص بالا  با استفاده از دستگاه های پیشرفته و مدرن انجام می گیرد. لذا برای خرید اسانس های با کیفیت بالا حتما به شرکت مطمئن مراجعه کنید.

اسانس چیست؟

اسانس یک ماده بسیارفرار است که در طی فرایند فیزیکی از گل، برگ یا گیاه گرفته می شود. اسانس  ها حالت روغنی دارند و نام گیاهی هستند که از آن مشتق شده اند. به عنوان مثال روغن رز یا روغن نعناع از گل رز و نعناع مشتق شده است. چنین روغن هایی به دلیل این که طعم و عطر ذاتی دارند ضروری نامیده شده اند. روغن اسانسی یک مایع آب گریزغلیظ حاوی ترکیبات شیمیایی فراراست.

با این حال، اسانس زنجبیل دقیقاً چه چیزی است؟ پس از آماده سازی ریشه گیاه زنجبیل، استفاده از روش های استخراج اسانس گیری مانند تقطیر، اسانس گیاه تهیه می شود. این ماده رنگ زرد کمرنگی به بنفش تیره دارد، اما بویی نسبتاً قوی دارد. پس از تقطیرهر یک از ریشه های گیاهان به دست آمده گیاه، می توان حدود ۲ تا ۴ درصد روغن یا اسانس تهیه کرد.

انواع اسانس

اسانس ها در مجاورت هوا تبخیر می شود. بنابراین به آن ها روغن های فرار، روغن های استری و روغن های معطر می افزایندکه می توان آن ها را اسانس نیز نامید.

اسانس ها به دو دسته تقسیم می شوند:

اسانس خوراکی

اسانس شیمیایی یا اسانس عطری یا غیر خوراکی

البته اسانس عطر با اسانس خوراکی متفاوت است و مواد تشکیل دهنده اسانس خوراکی متفاوت است. زیرا اسانس غیر خوراکی برای تهیه شمع و استفاده در خوشبو کننده ها حمام و فضا استفاده می شود. اسانس ها باعث ایجاد عطر و رایحه در محصولات مختلف می شوند به ویژه در صنایع غذایی عطر و طعم واقعی از میوه ها مانند(پرتقال، توت فرنگی، لیمو، زغال اخته و غیره)، آجیل (آجیل، پسته، بادام و غیره) و دانه (هل، اسپرسو، کاپوچینو و غیره) را دارا هستند.

موارد استفاده

استفاده از اسانس ها برای طعم دهی و معطر کردن محصولات غذایی استفاده می شود. امروزه اسانس ها یکی از پر استفاده ترین و پر کاربرد ترین افزودنی های مواد غذایی، بهداشتی، دارویی، آرایشی است.

بسیاری از محصولات غذایی که عطر و طعم دلپذیری دارند شامل اسانس می باشند.

و همچنین انواع آب میوه هایی که در بازار با طعم های مختلف وجود دارد. به طور کلی، اسانس ها از گل ها، میوه ها و خشکبار تهیه می شود. استفاده ازاسانس سابقه ای طولانی دارد و مصریان باستان از اسانس ها در مراسم مذهبی، درمان و مومیایی کردن فرعون ها استفاده می کردند.

یکی از پر استفاده ترین کاربرد اسانس استفاده از آن به عنوان مواداولیه آرایشی و بهداشتی است. اسانس ها اغلب در مواد اولیه لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

 تفاوت بین اسانس و عصاره :

عصاره در حقیقت تعریف کلی تر از اسانس دارد. اسانس بخشی از عصاره است.

اسانس زنجبیل

زنجبیل یکی از مناسب ترین گیاهان برای کشت در مناطقی مانند جنوب هند است, با توجه به این واقعیت است که این گیا ه به سرما حساس است.مقاومت بسیار کمی در برابر کم آبی دارد. بنابراین در مناطق نسبتا گرم ودارای باران های موسمی می توان کشت و تولید این گیاه و تهیه اسانس آن روی آورد.

اسانس یا عصاره زنجبیل است که اغلب به صورت بسته های ۱ گرمی مشاهده می شود.این ماده با کمک روش های مختلف اسانس گیری استخراج و تولید می شود.

قابل استفاده برای استخراج اسانس ها دریافت و تولید می شود. البته اسانس به دست آمده از گیاه زنجبیل دارای خواص شیمیایی و دارویی زنجبیل است و به همین دلیل با خواص گیاه اصلی فرق چندانی ندارد. بخش اصلی این گیاه که برای تامین اسانس مورد استفاده قرار می گیرد، ریشه گیاه زنجبیل است. اسانس تهیه شده اززنجبیل حاوی مواد شیمیایی زیر است:

  • B-pinene
  • Camphene
  • A-pinene
  • Nerol
  • Borneol
  • Zingiberene
  • ۸-cineole
  • Neral
  • Y-terpineol

خواص اسانس زنجبیل

در یک مطالعه تجربی ترکیباتی با درصد خلوص معین در اسانس زنجبیل مشخص شد. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی، سمیت سلولی بر علیه سلول های سرطانی در رحم انسان ها توکسی در برابر اکثر سلول های سرطانی در رحم انسان، خواص مسکن و ضد باکتری، بهبود سرماخوردگی و تسکین سرفه، درمان هرپس، ضد گرفتگی و اسپاسم عضلانی در انسان متمایز است. روغن زنجبیل حیاتی یک روغن داغ حیاتی است, به طور منظم برای مشکلات گوارشی و بیماری صبح گاهی و یا درد سفر استفاده می شود. همچنین در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به ویژه در بیماری های ریه و درد روماتیسمی مفید است و می توان از آن بر روی پوست برای جلوگیری از کبودی استفاده کرد. از دیگر خواص این اسانس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به هضم غذا کمک می کند.
  • باعث افزایش جذب آب در روده ها می شود .
  • در ازبین بردن جای لک و کک و مک بسیار مفید است.
  • در بهبود زخم ها و التهابات پوستی موثر است.
  • باعث بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
  • برطرف کننده دردهای عضلانی است.
  • ضد حساسیت است و یک آنتی هیستامین کاملا طبیعی است.
  • ضد تهوع و سرگیجه است.
  • در کاهش قند خون موثر است.
  • از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.
  • در درمان سوء هاضمه و دردهای قاعدگی موثر است.
  •  کاهش انواع سرطان ها از جمله: سرطان سینه، پانکراس
  • برای افزایش حافظه و سرعت عملکرد مغز بسیار مفید است.
  • از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.
  • در کاهش وزن و اشتها بسیار مفید است.

توجه:
قبل از مصرف برای کودکان زیر ۲ سال حتما با پزشک مشورت کنید.

مشخصات اسانس زنجبیل

اسانس زنجبیل می تواند در طیف رنگی از زرد کم رنگ تا بنفش تیره متفاوت باشد. این روغن با بوی قوی است . بوی آن تند، قوی، گرم است.

این گیاه در هند، چین و جاوه تولید می شود، اما همچنان بومی آفریقا و هند غربی است. به احتمال زیاد به عنوان چاشنی و ادویه در قرن های ۱۰ و ۱۵ میشد.

استخراج اسانس زنجبیل

زنجبیل گیاهی چند ساله است که تا حدود ۳ تا ۴ فوت قد ارتفاع دارد. هر ۱۲ ماه یک ساقه با برگ های کاه شکل، به علاوه گل های سفید یا زرد که مستقیما از ریشه ها رشد می کنند.

این دارو به عنوان داروی دارویی مورد استفاده قرار گرفته است و در متون زبان چینی و همچنین در ادبیات یونانی، رومی و سعودی ثبت شده است.روغن با استفاد هاز تقطیر بخار از ریشه ها یا ریشه های خشک شده (ریزوم) گیاه استخراج می شود و می توانند حدود ۲ تا ۴٪ روغن را تولید کنند.

 

سخن پایانی

خواص درمانی اسانس زنجبیل شامل ضد درد، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد باکتری، درمان سرماخوردگی، ضدسرفه، دفع ادرار، درمان تبخال، ملین ها، روغن ها، تحریک کننده ، معده، ضدعفونت و مقوی است.

در درمان شکستگی، روماتیسم، آرتریت، کبودی، سینوزیت, زخم های پوستی, گلو درد, اسهال, کولیک, لرز و تب ، تهوع, رفع بوی بد دهان, برای سفر و بیماری های دریایی, درمان سرماخوردگی و آنفولانزا, کم خونی, احتقان, سرفه, استفاده می شود.

بیشتر مطالعه کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا