Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص اسانس نارنج چیست؟ کاربرد، فواید و قیمت خرید آن

اسانس نارنج، با عطر دلنشین، به عنوان یک نت پایه درانواع عطرها و محصولات معطر استفاده می شود. این اسانس اغلب درلوسیون ها و لوازم آرایشی به دلیل اثر آرامش بخش و ضد استرس آن استفاده می شود. این روغن ضروری نیز می تواند در آروماتراپی استفاده می شود. اسانس نارنج دارای خواص ضد افسردگی ،ضد اضطراب،جلوگیری از فشار خون بالا ، کاهش تشنج ، کاهش علائم یائسگی است. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می‌خواهیم  با اسانس نارنج و خواص آن آشنا شوید ،پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نارنج چیست؟

نارنج نوعی پرتقال از خانواده مرکبات است که اغلب برای ساخت مارمالاد پرتقال استفاده می شود. نارنجی که به آن پرتقال سویل یا نارنجی بیگارد نیز گفته می شود، یکی از ترش مزه ترین و تندترین مرکبات است. نارنج به عنوان یک روغن اساسی بسیار معروف و مشهور است که طرفداران بسیاری دارد.

ارزش غذایی نارنج

کالری: ۳۷–۶۶
چربی: ۰ گرم
سدیم: ندارد
کربوهیدرات ها: ۹.۷-۱۵.۲ گرم
فیبر: ۰.۴ گرم
قندها: ندارد
پروتئین: ۰.۶–۱ گرم
کربوهیدرات

کربوهیدرات: ۱۰۰ گرم نارنج (که به اندازه یک پرتقال کوچک است) که شامل تقریباً ۱۰ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات است. از تقریباً کمتر از ۱/۲ گرم فیبر تشکیل شده است. اطلاعات در مورد قند نارنج در دسترس نیست، با این حال فرض بر این است که (مانند اکثر میوه ها) حاوی مقداری فروکتوز طبیعی است.
چربی ها: نارنج ها به طور طبیعی بدون چربی هستند.
پروتئین: بسیار کمتر از ۱ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم نارنج وجود دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی: نارنج ویتامین c زیادی به اندازه ۴۵-۹۰ میلی گرم در هروعده دارد. نارنجی نیز مقدارکلسیم و ویتامین A را نیز تامین و برآورده می کند.

اسانس چیست؟ چگونه تهیه شده است؟

اسانس ها (روغن های فرار) یکی از مهم ترین مواد موثر گیاهان دارویی هستند. این ترکیبات در بسیاری از اجزای اغلب گیاهان دارویی وجود دارد.
اسانس ها در صورتی که در معرض هوا در دماهای معمولی قرار بگیرد تبخیر می شوند. از این رو به آن ها روغن های فرار گفته می شود اسانس ها به طور کلی بی رنگ هستند, به خصوص هنگامی که تازه تولید می شوند. با گذشت زمان, اکسیده و رزینی شده, در نتیجه تیره تر می شوند.
بنابراین برای جلوگیری از این تغییرات، اسانس ها را باید در یک مکان خنک و خشک در ظرف های مات وسر بسته، به دور ازنور نگهداری کرد. اسانس ها ازنظر بعضی خصوصیات شیمیایی و فیزیکی، با روغن های ثابت اختلاف دارند که این اختلافات عبارتند از
۱. اسانس ها قابل تقطیر هستند بنابراین آنها را می توان به روش استخراج تقطیرکرد.
۲- ساختار شیمیایی اسانس ها بر خلاف روغن های ثابت، ازاسترها و گلیسیرین و اسید های چرب تشکیل نشده است.
۳-بر خلاف روغن های ضروری، اسانس فاسد و ترش نمی شود، بلکه اکسیده می شود و در حضور هوا و نوراکسیده و رزینی می شوند.

اسانس نارنج

اسانس ها ماده ای معطربا بوی بسیار قوی هستند که از بافت های گیاهی استخراج می شود. این مواد به صورت گسترده در صنعت غذا و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. اسانس ها به عنوان طعم دهنده در شکلات، بستنی، آب میوه، قرص، مربا و دیگر محصولات به کار می روند.

اسانس نارنج تلخ در طب سنتی چینی برای سوء هاضمه، تهوع و یبوست استفاده می شود. امروزه محصولات مختلفی از این اسانس به بازار عرضه شده مانند داروهای سوزش سر دل، گرفتگی بینی، کاهش وزن، تحریک یا کنترل اشتها، بهبود عملکرد ورزشی.
این اسانس به همین ترتیب برای درد، کوفتگی، رفع عفونت های قارچی و سلامت پوست مفید است. ازپرتقال تلخ در پخت و پزو به ویژه در طعم دهی استفاده می شود. اسانس نارنج شامل حاوی p-synephrine و سایر مواد شیمیایی طبیعی است. p-synephrine دارای خواص دارویی متنوعی است.

به دلیل عطر دلپذیر و خواص شگفت انگیزدر تمام دنیا استفاده می شود. به همین دلیل در بسیاری مراکز تحقیقاتی آزمایش های متعددی را در خواص و اثربخشی این اسانس انجام داده اند.اثرات این تحقیقات اثربخشی این اسانس گیاهی را ثابت می کند و بنابراین امروزه به طور گسترده ای در اکثر عطرهای طبیعی و غیر شیمیایی و کرم های پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از اسانس نارنج:

سوء هاضمه، سوزش سر دل و اسید معده کم

اسانس نارنج به طور سنتی به عنوان یک منبع مفید برای هضم استفاده می شود. گیاهان تلخ با افزایش تولید بزاق، تقویت اسید معده و آنزیم گوارشی به تحریک هضم کمک می کند. آنها به ویژه زمانی که اسید معده کم است از آن ها استفاده می شود.

 بی خوابی

اسانس نارنج سابقه استفاده به عنوان یک داروی آرام کننده و تسکین دهنده را دارد که در با بی خوای مبارزه می کند. استفاده از رایحه این اسانس قبل از خواب، به مقابله با بی خوابی کمک می کند.

چاقی

اسانس نارنج حاوی ترکیباتی است که موجب چربی سوزی می شود و به کاهش وزن کمک می کند. این ماده هم چنین در طول تاریخ برای تحریک اشتها استفاده می شد.این اسانس اغلب در فرمولاسیون داروهای کاهش وزن یافت می شود .

خواص ضد قارچی برای پوست

چندین تحقیقات کوچک, از جمله یک مورد گزارش شده درمجله علوم زیستی پاکستان ، نشان می دهد که اسانس نارنج دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است. این خواص می تواند برای جوش های صورت و تحریکات پوستی مفید باشد.

کاهش برای تشنج

بر اساس مطالعات انجام شده، اسانس نارنج حاوی ترکیبات فعال بیولوژیکی است که می تواند تشنج و استرس را کاهش دهد. این ترکیبات عبارت اند از: لینالول، لینالیل استات، نرولیدول، فارنسول ترپینول، لیمونن است.

تسکین علائم یائسگی

براساس تحقیقات استنشاق اسانس نارنج طبیعی برای تسکین نشانه های یائسگی مانند فشار خون بالا، میل جنسی پایین و افزایش استرس مفید هستند.

تنظیم فشار خون بالا و ضربان نبض

استنشاق اسانس طبیعی نارنج می تواند با کاهش کورتیزول وهورمون استرس، به کاهش فشار خون کمک کند. ترکیب لیمونن آن نیز می تواند تأثیر مثبتی بر دستگاه عصبی نا خود آگاه داشته باشد که تنفس و ضربان قلب را کنترل می کند.
کاهش اضطراب و درد برای زایمان
بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی زنان در مرحله اول زایمان، نشان داده شده است که استنشاق روغن نارنج باعث کاهش احساس درد و اضطراب در مرحله اول انقباضات می شود.

کاهش سندرم قبل از قاعدگی

عصاره گیاهی نارنج باعث کاهش برخی ازعلائم PMS (سندرم قبل از قاعدگی) قبل از قاعدگی می شود. برخی از این علائم شامل بد خلقی، درد و تورم است.

خواص ضد التهابی

خواص ضد التهاب اسانس نارنج که با روغن حامل مخلوط شده باشد می تواند برای استفاده موضعی مصرف شود.
به عنوان یک داروی پوستی, باعث کاهش تحریکات پوستی می شود.
همچنین می تواند بر پاسخ های التهابی در اندام ها تاثیر مثبت داشته باشد.
اسانس نارنج، هنگامی که در غذا و به صورت خوراکی مصرف می شود، بدون شک می تواند به عنوان درمانی برای بیماری های التهابی عمل کند.

کاهش استرس و اضطراب

با استنشاق عطردلنشین اسانس طبیعی نارنج می تواند استرس، اضطراب و افسردگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.این اسانس باعث می شود تا مغز به ترشح سروتونین کمک کند و سطح کورتیزول, هورمون استرس کاهش پیدا کند.

کاربرد اسانس نارنج

۱. به عنوان غذا و نوشیدنی
۲. به عنوان مواد مغذی مکمل های غذایی
۳. در صنعت داروسازی
۴.به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی

عوامل موثر بر قیمت اسانس نارنج

اسانس ها به دو گروه طبقه بندی می شوند. این گروه ها شامل اسانس های مناسب برای مصرف خوراکی و اسانس های غیر خوراکی .
برای ماندگاری اسانس های خوراکی آن ها را می توان به صورت محلول در الکل، آب یا روغن نگهداری کرد.
کیفیت یک اسانس بستگی زیادی به کیفیت، مرغوبیت و بهداشت مواد اولیه دارد. عامل دیگری که بر قیمت تاثیر می گذارد روش عصاره گیری است.عوامل دیگرمانند کیفیت و نوع بسته بندی زیبایی و ظرافت بسته بندی می تواند تاثیر بر قیمت نهایی بگذارد.همچنین تغییرات نرخ ارز می تواند روی قیمت این اسانس تاثیر بگذارد.

عوامل موثر در کیفیت اسانس های گیاهی

شرایط متفاوت مواد متشکله اسانس ها طی شرایط متفاوت تغییر می کند. بنابراین نمی توان
به طور قطعی در مورد اسانس های یک گیاه بدون در نظر گرفتن در نظر گرفتن شرایط محیطی خاص اظهار نظر کرد. اسانس ها رابطه مستقیمی با بیوسنتز، فعالیتهای بیولوژیکی و متابولیسم گیاه دارند. این می تواند تابعی از موقعیت های آب و هوایی محیط رشد گیاه باشد.
مهم ترین عوامل مؤثر بر کیفیت اسانس ها آب و هوا، نور، نقش نژاد گیاه را نیز باید مدنظر داشت.زمان جمع آوری نیز به طور قابل ملاحظه ای بر روی مواد موثره موجود در گیاه اثر می گذارد.

خرید و فروش اسانس نارنج

امروزه خرید و فروش اسانس خوراکی و گیاهی مانند اسانس نارنج رواج زیادی پیدا کرده است. شرط مهم در خرید اسانس کیفیت و طبیعی بودن آن است. برای اطمینان پیدا کردن از کیفیت محصولات سعی کنید از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام دهید.

بیشتر مطالعه کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا