Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس شیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

اسانس شیر یک اسانس بسیار پرکاربرد در صنایع غذایی است که برای تولید بسیاری از محصولات مانند آبنبات ها، شیرینی ها و بیسکویت ها استفاده می شود. این اسانس فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد و برای رایحه درمانی و ماساژ درمانی استفاده می شود.

از این اسانس در صنایع غذایی برای به عنوان یک افزودنی برای طعم و رایحه دادن استفاده می شود. در این صنایع ممکن است از اسانس شیر برای تهیه مخلوط های دیگری مانند اسانس شیرعسل، شیرنارگیل یا شیر تافی نیز استفاده شود.

شیر یک نوشیدنی مفید برای سلامتی است که فواید بسیار زیادی را به همراه دارد. از این رو اسانس شیر می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات مانند مشکلات پوستی نیز مفید باشد. قیمت این اسانس به فاکتورهای مختلفی از جمله کیفیت آن بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسانس شیر، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

اسانس چیست

اسانس ها ترکیبات شیمیایی طبیعی و بسیار غلیظی هستند که در گیاهان یافت می شوند. پس از استخراج، این ترکیبات طبیعی، عطر و «جوهر» کلی گیاه را حفظ می‌ کنند و به چیزی تبدیل می شوند که ما به عنوان اسانس خالص می‌ شناسیم. خواه برای رایحه درمانی، انتشار یا استفاده موضعی استفاده شوند، هر اسانس دارای مجموعه ای از فواید است که می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را بهبود ببخشد.

اسانس ها مایعات معطر و فراری هستند که بیشتر از مواد گیاهی مانند گل، ریشه، پوست، برگ، دانه و پوست استخراج می شوند. این محصولات دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد انگلی هستند. از نظر تاریخی، اسانس ها برای اولین بار ۶۰۰۰۰ سال پیش، زمانی که ذخایر غلیظی از بومادران، انگور و سایر گیاهان در محل دفن اسکلت نئاندرتال در عراق امروزی یافت شدند، مورد توجه قرار گرفتند.

خواص شیر برای سلامتی

یک لیوان شیر اغلب به عنوان یک وعده غذایی کامل در نظر گرفته می شود، زیرا حاوی ۹ ماده مغذی ضروری است. شیر یک غذای تقریبا ایده آل است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این نوشیدنی پروتئین های مورد نیاز بدنسازی، مواد معدنی استخوان ساز و ویتامین های سلامت بخش را تامین می کند.

این نوشیدنی علاوه بر تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری، حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای بهبود هضم است. همه این خواص، شیر را به یک ماده غذایی مهم برای مادران باردار، کودکان در حال رشد، نوجوانان، بزرگسالان، معلولان و بیماران تبدیل می کند. اجزای اصلی شیر عبارتند از:

پروتئین ها

پروتئین های شیر پروتئین های کاملی با کیفیت بالا هستند. این نوشیدنی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری در مقادیر نسبتا زیاد برای بدن است.

مواد معدنی

عملا تمام عناصر معدنی موجود در شیر برای تغذیه مناسب بدن ضروری هستند. شیر منبع عالی از کلسیم و فسفر است که هر دو به همراه ویتامین D برای تشکیل استخوان ها ضروری هستند.

ویتامین ها

ویتامین ها عوامل غذایی کمکی هستند که برای رشد طبیعی، سلامت و تولید مثل موجودات زنده ضروری هستند. شیر منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین D، تیامین، ریبوفلاوین و غیره است.

چربی

چربی شیر (لیپید) نقش مهمی در ارزش غذایی، طعم و خواص فیزیکی شیر و فرآورده های آن دارد. چربی علاوه بر اینکه منبع غنی از انرژی است، حاوی مقادیر قابل توجهی اسید های چرب ضروری مانند لینولئیک و آراشیدونیک اسید نیز است. متمایزترین نقشی که چربی شیر در محصولات لبنی ایفا می کند، مربوط به طعم است. طعم دلپذیر لیپیدهای شیر با هیچ نوع چربی دیگری تکرار نمی شود.

لاکتوز

وظیفه اصلی لاکتوز (کربوهیدرات) در شیر تامین انرژی است. با این حال، لاکتوز همچنین به ایجاد یک واکنش اسیدی خفیف در روده ها نیز کمک می کند و جذب مواد غذایی را تسهیل می کند.

فواید مصرف اسانس شیر برای سلامتی
فواید مصرف اسانس شیر برای سلامتی

فواید اسانس ها برای سلامتی

قدرت شفابخش گیاهان، به ویژه اسانس ها، اولین بار توسط اجداد ما در سال ۱۸۰۰ قبل از میلاد شناخته شد، جایی که از آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و شفای بیماران از آنها استفاده می کردند. امروزه اسانس ها به عنوان یک جایگزین طبیعی برای کمک به بهبود سلامت جسمی و روانی، تندرستی و کیفیت کلی زندگی مورد استفاده قرار می گیرند.

حس بویایی ما تنها حس از پنج حواس ما است که به سیستم لیمبیک مغز متصل است. لیمبیک بخشی از مغز است که بر احساسات، رفتار و حافظه ما تأثیر می گذارد. هر بار که یک اسانس استنشاق می شود، سیستم لیمبیک فعال می شود. مغز با ارسال پیام ‌رسان‌ های شیمیایی مرتبط با سیستم عصبی ما پاسخ می‌ دهد و این واکنش ها احساساتی را در بدن ما ایجاد می ‌کنند. فواید مصرف این اسانس ها عبارتند از:

تندرستی: به دلیل نحوه تعامل اسانس‌ ها با مغز، از این محصولات برای افزایش سلامت جسمی و عاطفی استفاده می شود.

خواب و آرامش: در طب سنتی از اسانس ها برای تقویت خواب و آرامش بسیار استفاده می شود.

مراقبت از پوست: فواید این محصولات در مراقبت از پوست بسیار متنوع است. از آنها برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و کاهش چین و چروک های پوست بسیار استفاده می شود.

التهاب: استفاده از برخی از اسانس ها برای کاهش التهاب بسیار توصیه می شود. شما می توانید با رقیق کردن این محصولات در روغن حامل و استفاده به صورت موضعی، از فواید بسیار زیاد اسانس ها بهرمند شوید.

درد عضلانی و مفاصل:  بسیاری از اسانس ها به طور طبیعی دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضد درد (تسکین درد) هستند و معمولا برای کاهش آرتروز، درد عضلات و مفاصل استفاده می شوند.

نظافت منزل: به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و خوشبو کنندگی، بسیاری از اسانس ها برای تمیز کردن منزل استفاده می شوند.

برخی از اسانس های محبوب

از آنجایی که اسانس های مختلفی در جهان وجود دارد، انتخاب بهترین اسانس می تواند بسیار دشوار باشد. برخی از محبوب ترین این محصولات عبارتند از:

اسانس نعناع فلفلی

اسانس نعناع فلفلی خواص محرک و انرژی بخشی دارد و برای کمک به رفع خستگی و حمایت از تمرکز شناخته شده است.

اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس  به عنوان یکی از بهترین اسانس ها برای درمان استرس شناخته شده است. همچنین معمولا از آن برای تسکین تحریک پذیری و تنش عصبی استفاده می شود.

اسانس لیمو

توانایی های ضد عفونی کننده آن باعث می شود اسانس لیمو در کاهش درد نیش حشرات، زخم ها و بریدگی ها موثر باشد. این اسانس همچنین به عنوان یک محصول عالی برای کاهش آکنه شناخته شده است.

اسانس پرتقال

از این اسانس نه تنها برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود، بلکه برای کاهش استرس و اثرات آرام بخشی نیز استفاده می شود.

روش های استفاده از اسانس شیر

شما می توانید برای بهرمندی از فواید اسانس ها، به روش های مختلفی استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

استنشاق

برای تحریک گیرنده های موجود در حفره بینی از یک پخش کننده، بخار آب داغ، اسپری های خانگی استفاده کنید یا به سادگی اسانس را مستقیما بو کنید. اسانس در تمام بدن پخش شده و در نهایت از طریق سد خونی مغزی عبور می کند و برای بهبود بسیاری از مشکلات مفید است. روش استنشاق برای استفاده عمومی بهترین روش است.

کاربرد موضعی

اسانس ها را می توان مستقیما روی پوست بمالید، اما اغلب توصیه می شود قبل از استفاده با ماده دیگری مانند روغن نارگیل، بادام یا روغن زیتون رقیق کنید. این روش زمانی استفاده می شود که ناحیه خاصی از بدن را هدف قرار دهید. همچنین این روش باعث جذب آهسته تر و اثرات طولانی تر این محصولات می شود.

مصرف خوراکی

این روش استفاده از اسانس ها به همراه غذا، نوشیدنی یا از طریق کپسول مصرف می شود. این روش بسیار کم استفاده می شود. اگر قصد مصرف اسانس ها به این روش را دارید، توصیه می شود از بهترین اسانس های موجود استفاده کنید و آن ‌ها را همراه با غذای حاوی مقداری چربی مصرف کنید تا در طول هضم راحت‌ تر پراکنده شوند.

روش ذخیره سازی اسانس شیر
روش ذخیره سازی اسانس شیر

فواید مصرف اسانس شیر برای سلامتی

شیر بخش مهمی از رژیم غذایی ما است. برخی از افراد از مصرف آن اجتناب می کنند، زیرا می ترسند که چربی زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنند. دیگران آن را کنار می گذارند، زیرا معتقدند دیگر نیازی به این نوشیدنی ندارند. شیر و اسانس آن یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد مغذی است و دارای چندین فواید برای سلامتی است. فواید مصرف اسانس شیر برای سلامتی عبارتند از:

پوست را درخشان و شاداب می کند

استفاده از شیر و اسانس آن پوست را نرم، لطیف و درخشان می کند. اسانس شیر دارای چندین ماده مغذی است که به حفظ سلامت پوست به شما کمک می کند. این ماده همچنین دارای اسید لاکتیک است که می تواند به عنوان یک لایه بردار و آنزیم برای کمک به صاف شدن پوست عمل کند.

اسیدهای آمینه موجود در شیر به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند. این ماده می تواند به جلوگیری از آسیب های سموم محیطی نیز به شما کمک کند، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی است. با این حال، اگر به شیر یا محصولات لبنی حساسیت دارید، استفاده از این اسانس در واقع می تواند پوست شما را تحریک کند.

استخوان ها و دندان های سالم را تقویت می کند

شیر منبع عالی کلسیم است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. نه تنها کودکان خردسال در زمانی که استخوان هایشان در حال رشد است به آن نیاز دارند، بلکه بزرگسالان نیز برای قوی نگه داشتن استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان به آن نیاز دارند. شیر همچنین برای داشتن دندان های قوی نیز بسیار مفید است و به جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما کمک می کند.

برای اینکه کلسیم جذب بدن شود، ویتامین D باید در بدن موجود باشد. اگر کمبود ویتامین D دارید، شیری بخرید که با ویتامین D اضافی غنی شده باشد تا مطمئن شوید که بدن شما کلسیم را جذب می کند. اسانس شیر تمام این ترکیبات مفید را برای سلامتی به همراه دارد. از این رو استفاده از این اسانس در مواد غذایی فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد.

عضلات را بهبود می بخشد

شیر و اسانس آن حاوی پروتئین های است که به بازسازی ماهیچه ها بسیار کمک می کند. بعد از ورزش یک لیوان شیر بنوشید تا به بدنتان آنچه برای ریکاوری نیاز دارد، بدهید. این نوشیدنی کمک می کند تا در عین حال مایعاتی را که در طول تمرین از دست داده اید، جبران کنید.

استفاده از اسانس شیر به صورت ماساژ درمانی، برای بهبود ریکاوری بسیار مفید است، زیرا ترکیبات مفید موجود در آن مواد لازم برای عضلات را فراهم می کند.

وزن را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد زنانی که شیر کم چرب یا بدون چربی می نوشند، نسبت به کسانی که شیر را از رژیم غذایی خود حذف می کنند وزن بیشتری از دست می دهند. اسانس شیر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک می کند. از این رو می توانید از شیر و اسانس آن برای کاهش وزن نیز استفاده کنید.

استرس را کاهش می دهد

استفاده از اسانس شیر به صورت رایحه درمانی یا ماساژ درمانی، یک راه عالی برای کاهش استرس در پایان روز است. این اسانس به شل شدن عضلات منقبض و تسکین اعصاب فرسوده به شما بسیار کمک می کند. همچنین ثابت شده است که مصرف شیر علائم PMS را کاهش می دهد و انرژی را افزایش می دهد.

سلامت کلی بدن را افزایش می دهد

شیر دارای خواصی است که فشار خون بالا و خطر سکته را کاهش می دهد. این نوشیدنی تولید کلسترول در کبد را کاهش می دهد و می تواند به عنوان یک آنتی اسید عمل کند. ویتامین های A و B موجود در شیر می تواند به تقویت بینایی کمک کند. همچنین نشان داده شده است که شیر به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک می کند. اسانس شیر تمام این خواص را برای سلامتی ارائه می دهد.

خطر بروز دیابت را کاهش می دهد

مصرف شیر می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به شما بسیار کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف لبنیات خطر بروز دیابت را کاهش می دهد. اسانس شیر دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است که می تواند خطر بروز دیابت را تا حدود زیادی کاهش دهد.

روش استفاده از اسانس ها به صورت موضعی

هنگامی که اسانس ها به صورت موضعی استفاده می شوند، باعث درخشندگی پوست می شوند. برخی از این محصولات اگر به صورت موضعی استفاده شوند، می توانند درد مفاصل و عضلات را به مقدار زیادی کاهش دهند. استفاده از اسانس ها به صورت موضعی باعث می شود مواد مفید موجود در آنها از طریق پوست جذب شده و به سرعت وارد جریان خون شود.

اسانس ها همچنین روی سلول ‌های پوست و ماهیچه‌ ها تأثیرات مثبت می‌ گذارند و باعث تقویت سلامت آنها می شود. به یاد داشته باشید که این اسانس ها غلظت بالایی دارند، به همین دلیل توصیه می شود قبل از استفاده بر روی پوست، آنها را با یک روغن حامل رقیق کنید.

اسانس شیر چیست؟
اسانس شیر چیست؟

روش ذخیره سازی اسانس شیر

این محصولات «ماندگاری» بالایی ندارند. با این حال، برای استفاده از فواید بسیار زیاد آنها، توصیه می شود اسانس ها را در عرض ۲۴ ماه استفاده کنید. همچنین بهتر است اسانس های خود را در جای خشک و خنک و در دمای اتاق نگهداری کنید و مطمئن شوید که این محصولات مستقیما در معرض نور خورشید قرار نگرفته و از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی دور هستند.

آیا مصرف اسانس ها برای سلامتی بی خطر است

در حالی که اسانس ها می‌ توانند فواید بسیار زیادی برای سلامتی و تندرستی کلی شما داشته باشند، اما بسیار قدرتمند و غلیظ هستند و در صورت استفاده نادرست می ‌توانند مضر باشند. همچنین درک این نکته مهم است که مضرات اسانس ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

  • سن
  • بیماری های زمینه ای
  • مصرف دارو
  • چگونگی استفاده از اسانس ها

برخی از محققان ادعا دارند که می ‌توان با خیال راحت این محصولات را استفاده کرد، زیرا «طبیعی» هستند، اما لزوما اینطور نیست. زمانی که اسانس ها به صورت داخلی مصرف شوند، می‌ توانند باعث مسمومیت شوند و یا منجر به بروز مشکلات جدی تری برای سلامتی شوند.

از آنجایی که این محصولات بسیار قوی هستند، همیشه توصیه می کنیم هنگام پخش یا استفاده موضعی آنها را ابتدا رقیق کنید. استفاده از برخی اسانس ها در اطراف حیوانات خانگی و گروه های سنی خاص نیز می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود. بنابراین، همیشه مهم است که قبل از استفاده از این محصولات، آموزش های کافی را دریافت کنید.

همچنین توصیه می شود در دوران بارداری و شیردهی از مصرف اسانس ها خودداری کنید. به عنوان یک قاعده، توصیه می کنیم ۴۸ ساعت قبل از استفاده از یک محصول حاوی اسانس، آزمایش پچ را انجام دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا