Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

دانستنی‌های خواص و قیمت خرید و فروش اسانس پونه

اسانس پونه یکی از اسانس های موجود در بازار است که از تقطیر گیاه تازه با بخار بدست می آید. اسانس پونه در غلظت بالا سمی و کشنده است و بیشتر برای دفع حشرات بر روی پوست انسان یا حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

پونه گیاهی از خانواده نعنائیان است که در طب سنتی به عنوان گیاه دارویی قاعده آور ، رفع سوء هاضمه ، تب، سرفه، مشکلات کلیه و کبدی به صورت دمنوش مورد مصرف قرار می گیرد.

اسانس یا عطرمایه پونه نیز برای معطر کردن چای و دمنوش ها در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت خرید و فروش اسانس پونه با توجه به کیفیت اسانس متفاوت است. برای خرید اسانس پونه می توانید آنرا از سایت ها یا شرکت های مختلف سفارش دهید. برای کسب آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کاربردهای اسانس پونه

همانطور که گفتیم استفاده از این گیاه قدمت تاریخی دارد و در گذشته های دور خصوصا در روم و یونان برای معطر کردن شراب مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه همچنین همراه با گیاهان معطر دیگر در گذشته در طبخ غذاها استفاده می شد.

پونه به واسطه رایحه قوی و خاصی که دارد هنوز هم به صورت خشک شده یا تازه در برخی از غذاهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. گل پونه نیز یکی دیگر از اجزا این گیاه دارویی است که برای تقویت گوارش می تواند همراه با مواد لبنی خصوصا ماست و پنیر استفاده شود.

در حال حاضر به جزء برخی از غذاهای سنتی این گیاه کاربرد گسترده ای در آشپزی امروزی ندارد ولی همچنان به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع نفخ معده ، سوء هاضمه و خواص آرامش بخشی مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته از روغن پونه برای دفع حشرات گزنده مورد استفاده قرار می گرفته است و برای این منظور اسانس یا روغن پونه را بر روی پوست ، لباس ها یا روی پوست حیوانات خانگی استعمال می کردند.

علاوه بر این در گذشته از چای پونه برای رفع سرماخوردگی، تب، سرفه، سوء هاضمه، مشکلات کلیوی و کبدی و سردرد استفاده می ‌شده‌ است و برگ‌های تازه یا خشک شده این گیاه نیز برای درمان آنفلوانزا، و بیماری‌هایی مانند آبله و سل استفاده می ‌شود. در حال حاضر از این اسانس در آروماتراپی  برای حمام و سونا و به عنوان ماده دافع حشرات استفاده می شود.

دانستنی‌های خواص و قیمت خرید و فروش اسانس پونه
دانستنی‌های خواص و قیمت خرید و فروش اسانس پونه

روش تهیه اسانس پونه

پونه بومی اروپا است و اسانس آنرا می توان از گیاه تازه یا گیاه کمی خشک شده توسط تقطیر بخار استخراج کرد. این اسانس را می توان در مقدار کم در دستگاه های بخور مورد استفاده قرار داد.

ومنتون، مانتنون و پالگون اجزای اصلی موجود در این اسانس هستند. محتوای بالای پالگون باعث می شود که این اسانس خاصیت سمی و  کشندگی داشته باشد.

عوارض و خطرات پونه

از آنجاییکه این اسانس خاصیت سمی دارد در صورت مصرف زیاد می تواند باعث آسیب حاد کبد و ریه شود. حتی دیده شده که  دوزهای زیاد اسانس روغنی پونه منجر به عوارض جانبی شدید و حتی مرگ می شود. برای کاهش غلظت مواد شیمیایی موجود در این اسانس می توان اسانس روغنی پونه با روغن های اسطوخدوس، رزماری، مریم گلی مخلوط کرد تا عوارض آن کاهش یابد.

شایان ذکر است که استفاده از این گیاه به صورت دمنوش به دلیل خواص سمی کمتر مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند ولی بازهم برای احتیاط باید از مصرف زیاد آن خودداری کرد و بهتر است آنرا به صورت دوره ای مصرف کنید. علاوه بر این مصرف دمنوش یا اسانس این گیاه برای خانم های باردار و کودکان ممنوع است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا