Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مهم ترین تفاوت پنیر چدار و گودا چیست؟

پنیر یکی از محصولا لبنی محبوب و پرطرفدار است که انواع مختلفی دارد. پنیر گودا و پنیر چدار از جمله پنیر هایی هستند که در تهیه انواع ساندویچ، سالاد، پیتزا، ماکارونی، سوپ و … کاربرد دارند.

پنیر چدار نوعی پنیر انگلیسی سفت و صاف، به رنگ زرد مایل به سفید یا نارنجی است که از شیر گاو تهیه می شود. پنیر گودا نیز تقریبا سفت و به رنگ زرد است که از شیر گاو تهیه می شود.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی انواع پنیر ها مانند پنیر لبنه، ماسکاپونه، پارمسان یا پارمزان، موزارلا، پنیر پیتزا، ویژگی ها، کاربرد ها، تفاوت ها، شباهت ها و … پرداخته شده است. در این مقاله به بررسی تفاوت پنیر چدار و گودا می پردازیم.

پنیر گودا چیست

پنیر گودا یا پنیر خاودا که به هلندی (Gouda) نامیده می شود پنیری تقریبا سفت و به رنگ زرد است که از شیر گاو تهیه می شود. این پنیر که رایحه ی ملایم و طعم دلپذیری دارد اولین بار در شهر خاودا (گودا) در جنوب هلند ساخته شد. به همین دلیل است که در سراسر جهان با همین نام شناخته می شود.

از اوایل قرن بیستم پنیر گودا با شیر پاستوریزه تهیه می شود. این پنیر دارای ۴۸ % چربی در ماده خشک بوده و سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع ویتامین ها است. ارزش غذایی پنیر گودا معادل ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم شیر تازه گاو است.

پنیر دیپ گودا چیست

نوعی پنیر مایع با طعمی ملایم است که به عنوان سس مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف سایر سس ها که روی غذا ریخته می شود، برای سرو این پنیر، خوراک را به دیپ اضافه می کنند. پنیر دیپ گودا را می توان به همراه سیب زمینی سرخ شده، همبرگر، انواع ساندویچ ها و لازانیا مصرف کرد.

کاربرد های پنیر گودا

کاربرد های پنیر گودا
کاربرد های پنیر گودا

این پنیر را می توان به همراه میوه جاتی مانند سیب سبز، کراکرهای سبوس دار، بوقلمون و مغزیجاتی مانند بادام نمکی در میهمانی ها مورد استفاده قرار داد. این پنیر به دلیل بافت نیمه سخت، قابلیت رنده شدن دارد.

پنیر گودا در اثر حرارت، ذوب شده و کمی کش می آید. به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در تهیه انواع پنینی، پیتزا، لازانیا، سالاد، چیزبرگر، صبحانه، سوپ، سس و شیرینی است.

نحوه مصرف پنیر گودا چگونه است

گودا ورقه شده را می توان با نان سبوس دار میل کرد. با استفاده از نان سبوس دار و برش های پنیر گودا یک پنیر کبابی تهیه کنید. تکه های گودا را می توان به یک ساندویچ سرد اضافه کرد. علاوه بر این، می توان نان سبوس دار را در ظرف پنیر همراه با تکه های گودا سرو کرد.

پنیر چدار چیست

پنیر چدار با نام انگلیسی (Cheddar cheese) گونه ای پنیر انگلیسی سفت و صاف، به رنگ زرد مایل به سفید یا نارنجی است که از شیر گاو تهیه می شود. این پنیر که در بریتانیا محبوبیت ویژه ای دارد، اولین بار در دهکده ی چدار واقع در سامرست انگلستان تولید شده و نام آن برگرفته از نام این دهکده ‌است.

این پنیر انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آن نرم تر است که در دو رنگ سفید و زرد تولید و به بازار عرضه می شود. معمولا از پنیر چدار به دلیل طعم ویژه ای که دارد، در تهیه انواع ساندویچ ها استفاده می شود.

پنیرهای چداری که امروزه تولید می شوند، با پنیرهای چدار قدیمی تفاوت بسیاری دارند. مانند دیگر گونه های پنیر، برای بهتر کردن رنگ این پنیر نیز از رنگ های گیاهی استفاده می شود. رنگ این پنیر از آناتو که عصاره ی گونه ای گیاه گرمسیری است می گیرند. این ماده، رنگ نارنجی به پنیر چدار می دهد.

پنیر چدار چیست
پنیر چدار چیست

نکته

رنگ خاص این نوع پنیر سبب می شود، اگر در جایی نام پنیر رویش نوشته نشده باشد، افراد تنها با دیدن رنگ پنیر، گونه آن را تشخیص دهند. در کشور آمریکا، به برخی گونه های پنیر چدار، رنگی اضافه نکرده و تحت نام پنیر چدار سفید یا پنیر ورمونت به فروش می رسانند.

قیمت خرید و فروش پنیر چدار

دستورالعمل تهیه ی پنیرهای چدار مدرن، با دستورالعمل های سنتی که برای اولین بار در کشور انگلستان طراحی شدند تفاوت زیادی دارد. از آن جایی که این فرآیند به راحتی با فرآیند تولید در مقیاس صنعتی سازگار شده است، در حال حاضر این پنیر یکی از ارزان قیمت ترین پنیرها در سراسر دنیا است.

این پنیر خوش عطر و طعم را می توان به شکل رنده شده، تکه ای و دیپ، از فروشگاه های مواد غذایی تهیه و با استفاده از آن غذاهای متفاوت و جذابی تهیه کرد.

پنیر چدار معمولا یک سطح سخت و خشک شبیه به پنیر پارمزان دارد. بسیاری از تولید کنندگان با پوشاندن سطح پنیر با استفاده از موم یا برش دادن آن قبل از بسته بندی، از فرم گرفتن و خشک شدن پنیر جلوگیری می کنند.

تفاوت پنیر چدار سفید با پنیر چدار زرد یا نارنجی

رنگ شیر متناسب با مواد غذایی که گاوها مصرف می کنند، نژاد گاوهایی که شیر از آن ها دوشیده می شود و حتی نسبت خامه باقیمانده در آن، از سفید تا زرد تیره متفاوت است. تولید کنندگان پنیر از قرن هفدهم، افزودن رنگ های گیاهی به شیر را آغاز کردند تا بتوانند قوام رنگ پنیر را بهتر کنترل کنند.

در حال حاضر اکثر تولید کنندگان این نوع پنیر در نیوانگلند رنگ سفید طبیعی را ترجیح می دهند. این در حالی است که تولید کنندگان این پنیر در غرب میانه و جاهای دیگر، تمایل دارند از آناتو (عصاره گیاهی درخت آشیوت) استفاده کنند تا پنیر رنگ نارنجی خاصی داشته باشد.

تفاوت پنیر چدار سفید با پنیر چدار زرد یا نارنجی
تفاوت پنیر چدار سفید با پنیر چدار زرد یا نارنجی

آناتو طعم، بافت یا رایحه پنیر را تغییر نمی دهد. به همین دلیل، یک پنیر چدار طبیعی و سفید رنگ از هر نظر با یک پنیر چدار نارنجی رنگ یکسان است. بسیاری از افراد پنیر چدار نارنجی رنگ را همراه با همبرگر، ساندویچ پنیر کبابی، ماکارونی و پنیر سرو می کنند.

معرفی انواع پنیر چدار

عطر و طعم پنیر چدار به میزان کهنگی آن بستگی دارد. به این معنی که هر چه پنیر کهنه تر باشد، عطر و طعم تند تری خواهد داشت. به عنوان مثال، پنیر هایی که عطر و طعم چندان تندی ندارند، معمولا ۲ الی ۳ ماه از تاریخ تولید آن ها گذشته است.

پنیر هایی که عطر و طعم بسیار تندی دارند، معمولا بین ۱ تا ۵ سال قدمت دارند. قدمت پنیر چدار با عطر و طعم متوسط رو به زیاد، عددی مابین دو مدل قبلی است. پنیر های چدار بسیار کهنه، بافتی ترد و متبلور دارند.

روش تهیه پنیر چدار چگونه است

فرآیند تولید پنیر چدار به اندازه ای مشهور است، که تمام تولید کنندگان پنیر برای آن اصطلاح cheddaring را به کار می برند. این فرآیند با عملیات پایه افزودن میکروب کشت شده در آزمایشگاه و پنیر مایه به شیر آغاز می شود، تا شیر اسیدیته و دلمه شود.

زمانی که دلمه هایی داخل شیر ایجاد شدند، برش داده شده و روی هم فشار داده می شوند. این کار موجب می شود ورقه های پنیر چدار فرم بگیرند. این ورقه‌ها چندین بار روی هم قرار داده شده و زیر و رو می شوند، تا دلمه ها بیشتر فشرده شده و تمام آب پنیر باقی مانده تخلیه شود. این مرحله تا جایی ادامه پیدا می کند تا دیگر هیچ آب و رطوبتی داخل بافت پنیر باقی نماند. به این ترتیب، یک پنیر کاملا متراکم و ترد تولید می شود.

کاربرد های پنیر چدار

این نوع پنیر را می توان در غذاهای متفاوتی از جمله چیز برگر، ساندویچ پنیر کبابی، ماکارونی و پنیر، انواع پاستا، انواع غذاهایی که در آن‌ها سیب زمینی وجود دارد و غذاهای تند مورد استفاده قرار داد. اگر این پنیر را به شکل رنده شده از فروشگاه های مواد غذایی تهیه شود، در هنگام آشپزی کردن وقتی برای رنده کردن پنیر هدر نمی رود.

تولید کنندگان پنیر چدار رنده شده و بسته بندی شده، برای جلوگیری از چسبیدن تکه های پنیر به یکدیگر، از مقداری نشاسته ذرت داخل آن ها استفاده می کنند. به همین دلیل، اگر یک تکه پنیر چدار تهیه کرده و آن را در خانه رنده کنید، عطر و طعم بهتری خواهد داشت علاوه بر این، راحت تر هم ذوب خواهد شد.

آشنایی با روش نگهداری پنیر چدار

  • اگر چدار را به شکل باز و تکه ای تهیه کردید، بهتر است که آن را بین یک لایه کاغذ روغنی یا پارچه بپیچید. سپس آن را با یک لایه سلفون پوشانده و داخل یخچال قرار دهید. به این ترتیب، می توان برای مدت ۱ ماه یا حتی بیشتر، از پنیر استفاده کرد.
  • چنانچه پنیر را به شکل رنده شده یا ورقه ای و بسته بندی شده تهیه کردید، باید حداکثر تا یک هفته پس از باز کردن بسته بندی، آن را استفاده کنید. اگر متوجه کپک روی پنیر شدید، حتما کل بسته بندی آن را دور بریزید.
  • اگر قصد دارید این نوع پنیر را داخل فریزر قرار دهید، بهتر است بسته بندی آن را باز نکنید. یا این که یک لایه سلفون را خیلی محکم دور آن ببندید. در بهترین حالت، طی مدت ۶ الی ۸ ماه پنیر را مصرف کنید.
    آشنایی با روش نگهداری پنیر چدار
    آشنایی با روش نگهداری پنیر چدار
  • بهتر است قبل از این که پنیر چدار یخ زده را داخل غذا بریزید، آن را گرم کنید. زیرا بافت این پنیر داخل فریزر دچار تغییراتی خواهد شد. برای این که کارتان راحت تر شود، می توان کل پنیر را رنده کرده، در اندازه‌های مورد نیاز بسته بندی و داخل فریزر قرار داد. به این ترتیب، هر بار که به آن نیاز دارید، به راحتی یک بسته را از داخل فریزر بیرون آورده و گرم ‌کنید.

نکته

به یاد داشته باشید که هنگام سرو کردن پنیر چدار در سینی پنیر، بهتر است از مدتی قبل آن را در دمای اتاق قرار دهید. این کار سبب می شود تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

جایگزین مناسب پنیر چدار کدام پنیر است

اگر قصد دارید یک جایگزین برای پنیر چدار با عطر و طعم تند و تیز پیدا کنید، پنیر گودا انتخاب بسیار مناسبی است.

تفاوت پنیر گودا و پنیر چدار چیست

به طور کلی پنیر گودا بافتی تا حدودی سفت و در عین حال فنری دارد. به راحتی ذوب شده و روغن آن مانند چدار جدا نمی شود. پیر گودا دارای طعمی ملایم و تند است. طعم گودای کهنه شده ترکیبی از کارامل، کره و شیر غنی است.

رنگ پنیر های چدار سفید کمی متفاوت است. این امر به زمان سال و میزان علف تازه گاو ها بستگی دارد. چدار سفید و زرد هم سن، تفاوتی در طعم ندارد. تنها تفاوت آن ها در رنگ خوراکی آناتو است.

پنیر چدار سالم تر است یا پنیر گودا

کالری پنیر چدار ۱۵ درصد بیشتر از پنیر گودا است. کربوهیدرات پنیر گودا ۴ درصد از چدار بیشتر است. علاوه بر این، چربی چدار  ۲۳ درصد بیشتر از پنیر گودا است. به طور کلی چدار با وجود طعم متفاوت نسبت به گودا، چگالی و بافت مشابهی دارد. چدار با شیرینی کمتر، با نت های قوی تر از کره و فندق، به عنوان جایگزین مناسبی برای گودا عمل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا