Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

اسانس‌ها امروزه در صنعت از کاربرد های گسترده ای برخوردارند. اسانس کاج یکی از اسانس‌های گیاهی پرمصرف است. از کاربرد اسانس کاج در صنایع آرایشی و بهداشت، عطر سازی، صنایع شیمیایی و… استفاده می شود. از خواص اسانس کاج می توان به ضد ویروس و ضد باکتری بودن آن اشاره نمود. از مزایا و فواید مصرف اسانس کاج می توان به بهبود سلامت بدن اشاره نمود. انواع اسانس کاج در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت اسانس کاج تحت تاثیر خلوص و گرید تولید شده قرار دارد. البته موارد دیگری هم بر قیمت و نحوه خرید و فروش اسانس کاج موثر است که در ادامه این مطلب بررسی خواهد شد.

در ادامه این مطلب به بیان خواص و کاربرد های مختلف این اسانس و نحوه خرید آن می پردازیم. قبلا در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک اسانس هایی همچون اسانس زغال اخته، اسانس تمبر هندی، اسانس گل مریم و… بررسی شده است. در ادامه با بررسی عطرمایه کاج همراه ما باشید.

اسانس کاج چیست

اسانس‌های کاج از قسمت های مختلف درخت کاج گرفته می شوند. احتمال داده می شود که این درخت قبل از گسترش در مناطق مختلف جهان در اتریش و روسیه منشا یافته است. این گیاه دسترسی آسانی داشته و از طرفی ساخت اسانس از آن به نسبت آسان است. تعداد زیادی از درختان کاج در سراسر جهان رشد می کنند. اسانس کاج اغلب از سوزن‌های درخت کاج استخراج شده و دارای رایحه ای بسیار قوی است.

کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

فوایدی برای اسانس‌های کاج در سلامتی مشخص شده است. این فواید آن را به یکی از مهم ترین اسانس های مورد استفاده در رایحه درمانی مبدل نموده است. این اسانس اختلاط مطلوبی با سایر اسانس ها داشته و از این جهت می توان از آن در رایحه درمانی استفاده نمود. از طرفی این اسانس سمیت بسیار کمی داشته و در نتیجه از ایمن ترین اسانس ها بشمار می آیند. البته در این اسانس ترکیباتی وجود دارد که ممکن است برخی از افراد به آن حساسیت داشته باشند. انواع اسانس‌های کاج در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردند.

ترکیبات

  • بورنول
  • متندیل استات
  • فالاندرن a و b
  • پینین a و b

مزایا مصرف اسانس کاج

  • ضد میکروب است.
  • ضد ریزوم است.
  • ترکیبی آنتی سپتیک می باشد.
  • ضد ویروس و ضد باکتری است.
  • بو زدا بوده و از ترکیبات دیورتیک است.
  • مثانه را تحریک می کند.
  • مصرف آن موجب کاهش فشار خون بالا خواهد شد.
  • به عنوان حشره کش عمل می کند.
  • ترمیم کننده است.
  • تحریک کننده قشر آدرنال بشمار می آید.
  • التهاب را کاهش می دهد.
  • پوست را ضد عفونی می کد.

کاربرد های اسانس کاج

با توجه به عطر اسانس‌های کاج، این ماده مورد توجه زیادی قرار گرفته است. کاربرد آن موجب پاکسازی و ایجاد نشاط بخشی می گردد. عطر و بوی عالی به همراه خواص آن در سلامت منجر به کاربرد های متفاوتی از این اسانس شده است.

  • کاربرد در صنایع شیمیایی
  • صنایع تولید رنگ و تینر
  • کاربرد در صنعت شمع سازی
  • صنایع آرایشی و بهداشتی
  • تولید لوسیون بدن
  • تولید شامپو
  • استفاده در شست شوی بدن
  • تولید محصولات شست و شوی صورت

نحوه تولید اسانس کاج

دو نوع اسانس از کاج به دست می آید. درواقع گریدهای خوراکی و صنعتی از اسانس‌های کاج تولید و عرضه می گردد. هریک از این اسانس ها کاربردی متفاوت خواهد داشت. روش تولید اسانس‌های درخت کاج با بهره گیری از فرآیند تقطیر با آب است. قسمت مورد نظر درخت برای اسانس که اغلب همان برگ های سوزنی است را با درصد مشخصی از آب مخلوط کرده و بخار ناشی از آن را طی گذر از مراحل مختلف به اسانس تبدیل می کنند. اسانس‌های صنعتی کاج در صنایع دارویی و آرایشی به کار می رود. اسانس خوراکی نیز در صنایع غذایی استفاده می شود. نحوه اسانس گیری و تازه بودن برگ های کاج بر کیفیت اسانس بدست آمده بسیار موثر خواهند بود.

اسانس کاج را می توان به روش های مختلفی استفاده نمود. از جمله این روش ها استنشاق و استفاده های موضعی هستند.

کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

خواص استفاده از اسانس کاج چیست

  1. این ماده برای گردش خون و سیستم عصبی محرک خوبی است.
  2. اسانس مورد نظر دارای خاصیت میکروب ‌زدایی و آنتی باکتریالی داشته و ضد حساسیت‌های فصلی است.
  3. این ماده ضد درد بوده و ترکیبی انرژی زاست.
  4. در رفع مشکلات پوستی کارایی دارد.
  5. این ماده یک ضد التهاب قوی است.
  6. استفاده از این اسانس بی نظیر در درمان انواع بیماری‌های مفصلی مانند روماتیسم و ورم مفاصل بسیار مفید عمل می کند.
  7. اسانس درخت کاج جریان خود را تصفیه کرده و فرایند سوخت ‌و ساز بدن را تنظیم خواهد نمود.
  8. از بین بردن مسمومیت‌های غذایی از دیگر مزایا کاربرد این اسانس پرکاربرد است.
  9. استفاده از این اسانس در کاهش وزن نیز بسیار کارایی دارد.
  10. اسانس درخت کاج باعث افزایش شادابی و نشاط می گردد.
  11. استفاده از این اسانس خستگی را از ماهیچه‌ ها رفع می کند.
  12. مصرف اسانس خوراکی کاج برای بهبود افسردگی و رفع مشکلات روحی و روانی هم قابل استفاده است.

کاربرد اسانس کاج

کاربرد در آروماتراپی

عطرمایه کاج اغلب در خوشبو کننده هوا برای خانه ها و ادارات و وسایل نقلیه استفاده می شود. این اسانس در آروماتراپی برای ایجاد حسی نشاط بخش و نیرو بخش مورد استفاده قرار می گیرد. استنشاق اسانس کاج با خواصی که دارد ی تواند موجب بهبود اثرات بیماری هایی همچون سرما خوردگی گردد.

این اسانس با ایجاد یک احساس انرژی برای از بین بردن فشارهای روانی بسیار مفید عمل می کند. برای از بین بردن خستگی کلیه و شادابی روحیه نیز کاربرد این اسانس بی نظیر عمل می کند. ماساژ منظم اسانس کاج می تواند ذهن را شفاف کرده و اضطراب و تنش های عصبی را برطرف نماید.

افرادی که از ضعف تمرکز و از دست دادن حافظه رنج می برند می توانند از مزایا اسانس کاج استفاده کرده و لذت ببرند. البته در رابطه با این خواص اسانس نیاز به تحقیقات بیشتری است. اما کاربرد آن انکار ناپذیر است.

کاربرد در عطر سازی

علاوه بر اسانس گیری از برگ های سوزنی کاج، در بسیاری از موارد از چوب درخت کاج نیز اسانس گیری شده و از آن در صنایع عطرسازی استفاده می شود. این اسانس ها عطر بسیار دلنشینی داشته و از این جهت بسیار مورد توجه قرار دارند.

کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی

یکی از مهم ترین فواید اسانس کاج استفاده های درمانی آن در رفع مشکلات مختلف پوستی است. این ماده اغلب برای  درمان پسوریازیس، خارش، جوش، اگزما، گال، زخم و کک و انواع بیماری های پوستی تجویز می شود. استفاده از اسانس کاج پوستی متعادل، صاف و براق به ارمغان می آورد. این اسانس حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و با رادیکال های آزاد که تأثیرات منفی بر پوست دارند، به مبارزه می پردازد. رادیکال های آزاد با حمله به سلول های سالم پوست باعث جهش آن ها می شوند. پیری زودرس، چین و چروک و افتادگی پوست از جمله آسیب های رادیکال آزاد بر پوست است که با مصرف این اسانس ها می توان از آن ها ممانعت نمود.

کاربرد اسانس کاج به مواد آرایشی رایحه ای شیرین و مسحورکننده می بخشد. بنابراین از آن برای ساخت عطر و محصولات معطر استفاده می شود. بعلاوه عطرمایه کاج می تواند با شپش های موجود در مو نیز مبارزه کند. کاربرد به عنوان روغن ماساژ و حمام نیز از دیگر مصارف این ماده است. اسانس کاج به عنوان بخشی از صابون ها و محصولات تمیز کننده نیز کاربرد داشته و دیده می شود.

خواص ضد میکروبی

از خواص اسانس‌های کاج برای بهبود عفونت های مختلف از جمله عفونت های مجاری ادراری استفاده می شود. زیرا یک داروی طبیعی برای بهبود این مشکل است. خواص محافظتی این اسانس به دلیل اجزای ضد باکتری آن است. اسانس‌های کاج موادی ضد عفونی کننده بوده و از این جهت در درمان جوش، انواع بریدگی، آسیب های ورزشی و در پای ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع خواص ضد باکتریایی همراه با خواص ضد قارچی منجر به استفاده از این ماده شده است. عفونت های قارچی از دشوارترین امراض برای درمان هستند و می توانند حتی کشنده هم باشند. بنابراین استفاده از اسانس کاج برای پاکسازی بدن از انواع عفونت های قارچی بسیار صورت می پذیرد.

تسکین درد با مصرف اسانس های کاج

اسانس‌های کاج یک مسکن طبیعی هستند. این ماده شامل ترکیباتی است که آن را به داروی خوبی برای افراد مبتلا به دردهای مفصلی، آرتروز و بیماری های روماتیسمی هستند. این ماده علاوه بر خواص ضد درد دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. با استفاده از این ماده، همزمان، التهاب و قرمزی مناطق آسیب دیده کاهش یافته و درد هم از بین می رود.

عوارض جانبی اسانس کاج

استفاده از اسانس‌ها معمولا عوارض خاصی را به همراه نخواهد داشت. اما هنگام استفاده در آروماتراپی ممکن است در برخی از افرادی که آن‌ ها را استنشاق می‌کنند، ایجاد مشکل نماید. برخی از این اسانس ها نیز ممکن است برای زنان باردار و کودکان خطرناک باشند. واکنش های پوستی از جمله واکنش هایی بوده که در مصرف اسانس‌های کاج گزارش شده است. دیگرعوارض جانبی احتمالی ممکن است به شرح زیر باشد:

  • قرمز شدن پوست
  • کهیر و خارش
  • خشکی پوست
  • ایجاد ورم

ایمنی در مصرف

توجه شود که مصرف داخلی اسانس‌های کاج می تواند امری خطرناک باشد، زیرا احتمال آسیب به کلیه ها در پی مصرف آن وجود دارد. بنابراین از این اسانس نباید برای اشخاصی استفاده نمود که از نارسایی کلیه ها رنج می برند. برای خرید اسانس کاج حتما به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید. از طرفی مصرف اسانس های کاج می تواند منجر به بروز تحریکات پوستی در پوست های بسیار حساس شود، بنابراین بهتر است از فرم رقیق شده آن استفاده نمود. باید از مصرف این اسانس در کودکان و افراد مسن پرهیز شود، زیرا ممکن است باعث فشار خون و تحریکات دیگری گردد.

قیمت اسانس کاج

این اسانس بی نظیر در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت اسانس کاج در گرید ها و خلوص های مختلف، مقادیری متفاوت خواهد بود. هرچه خلوص محصول بیشتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول هستند. نرخ ارز بخصوص در رابطه با محصولات خارجی تاثیر بیشتری هم خواهد داشت. از طرفی توجه شود که اسانس های وارداتی یا خارجی از قیمت های بیشتری نسبت به موارد مشابه داخلی برخوردارند. برای اطلاع از قیمت انواع اسانس و یا مقایسه قیمت شرکت های مختلف، می توانید به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

خرید و فروش اسانس کاج

خرید و فروش انواع اسانس در بازار جهانی از رونق بالایی برخوردار است. این ترکیبات در صنایع مهم بوده و کارایی فراوانی دارند. برای خرید این محصول می توانید به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید. توصیه می شود برای خرید تنها به سایت های معتبر مراجعه نموده تا خریدی بی واسطه و بصرفه داشته باشید و توجه نمایید تنها با تهیه انواع اسانس کاج اصل است که می توانید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس کاج چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر

در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد اسانس‌های کاج پرداختیم. این اسانس در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. صنایع با توجه به تولیدات خود از انواع مختلف این اسانس ها استفاده می کنند. کاربرد این اسانس به دلیل خواص بی نظیرش صورت گرفته و بعلاوه دارای عطر و بوی دل انگیزی است. خرید و فروش انواع اسانس‌های کاج در کشور ما ایران صورت گرفته و قابل تهیه است. قیمت این اسانس‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در این مقاله به آن پرداخته شد. البته با تمام مزایایی که استفاده از این اسانس به همراه دارد، در برخی مواقع می تواند منجر به برخی عوارض گردد. بنابراین در مصرف آن ها نباید زیاده روی نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا