Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مزایا و معایب اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل چیست؟

استفاده از انواع اسانس مبتنی بر رنگ در صنایع مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد. اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل یکی از رنگ های پرکاربرد در میان اسانس های رنگی است که می تواند از ارتباط عاطفی و ذهنی جسم شما پشتیبانی کند. این اسانس رنگی یک افزودنی عالی برای انواع کاربردها است که در کنار استفاده آسان آرامش و انرژی را برای ادامه فعالیت روزانه فراهم می کند.

اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل یکی از اسانس های کاربردی در صنایع غذایی و صنایع بهداشتی است. این اسانس حلال در آب البته نوع خوراکی آن در شیرینی پزی و کارخانجات مواد غذایی برای پخت انواع شیرینی ها و کیک ها، دراژه ها و ژله و آبنبات و آدامس برای ایجاد رنگ آبی مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل در دو گرید خوراکی و صنعتی در بازار موجود است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربردهای این اسانس در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه کاربرد اسانس رنگی

با توجه به استفاده جهانی از اسانس های رنگی برای قرن ‌ها، تعیین دقیق اینکه کدام فرهنگ برای اولین بار ازاین اسانس‌ها استفاده کرده است دشوار است. اما ظاهرا اولین سوابق استفاده از اسانس ‌های رنگی مربوط به هند، ایران و مصر باستان است. یونان و روم نیز در گذشته به تجارت گسترده اسانس های رنگی و معطر با کشورهای شرقی مشغول بودند.

در هر فرهنگی اسانس ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می شدند از درمان های بهداشتی گرفته تا اعمال معنوی و ایجاد طرح و رنگ در پارچه و وسایل تزئینی. در بسیاری از فرهنگ ‌ها اعتقاد بر این بود که اسانس ها پیوندی با خدایان ایجاد می‌ کنند و به قدری مورد توجه قرار می‌ گرفتند که تنها توسط گروهی از افراد ممتاز مانند کشیشان استفاده می‌ شدند.

اعراب اولین کسانی بودند که تکنیک تقطیر گیاهی را برای استخراج اسانس های گیاهی و رنگی توسعه دادند. آنها توانستند روغن های چرب را که به عنوان حلال برای استخراج استفاده می شد با حلال جدیدی که با تقطیر الکل اتیلیک از شکر تخمیر شده ایجاد می کردند، جایگزین کنند. در طول قرون وسطی دانش تکنیک تقطیر به اروپا گسترش یافت.

ترکیب اسانس ها

اسانس ها از ترکیب پیچیده ای تشکیل شده اند به همین دلیل گاهی اوقات یک اسانس منفرد حاوی صدها ماده است. نسبت خاصی از اجزای تشکیل دهنده به اسانس ها ویژگی های خاص سلامتی و درمانی می دهد. متداول‌ ترین اجزای تشکیل‌ دهنده اسانس ها معمولا مونوترپن ‌ها، سسکوی ‌ترپن‌ها، دی‌ترپن‌ ها، الکل ‌ها، فنل‌ ها، آلدئیدها، کتون‌ ها، استرها و اکسیدها هستند.

با توجه به خواص محافظت کننده و پاک کنندگی که بسیاری از ترکیبات موجود در اسانس ها به اشتراک می گذارند، تقریبا همه اسانس های معطر و رنگی ضد عفونی کننده هستند. بسیاری از آنها نیز فعالیت های ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی نشان می دهند.

شکل ظاهری اسانس ها از بی رنگ تا رنگی متغیر است و گاهی رنگ اسانس به ویژگی های درمانی آن اشاره دارد. به عنوان مثال رنگ آبی که از اسانس بابونه به صورت طبیعی و گیاهی استخراج می شود برای ماساژ آروماتراپی بر روی فردی که احساسات «گرم قرمز» را تجربه می کند مفید است. زیرا اسانس رنگ آبی نشان دهنده اثر خنک کننده و تسکین دهنده کلاسیکی است که می تواند هر گونه احساسات منفی فیزیکی و روانی را خنثی کند.

اسانس های گیاهی مانند نعناع هندی، پرتقال و علف لیمو به رنگ کهربایی یا زرد هستند و رنگ های شاد روشن آنها انرژی بخش زندگی افراد است. گیاهان جوان ‌تر نسبت به گیاهان مسن ‌تر اسانس رنگی بیشتری تولید می ‌کنند، اما گیاهان مسن تر به دلیل تبخیر مداوم اسانس هایی تولید می‌ کنند که رزینی ‌تر هستند و رنگ تیره‌ تری دارند. گاهی اوقات رنگ اسانس نتیجه روش استخراج آن اسانس است به عنوان مثال گیاه بابونه آبی نیست اما حاوی عنصری به نام Chamazulene است که در طول فرآیند تقطیر، این اسانس را به رنگ آبی تبدیل می کند.

بطور کلی اسانس‌ های رنگی به عنوان مواد افزودنی طبقه بندی می شوند و برای ایجاد، حفظ و تشدید رنگ مورد نظر به محصول تولیدی اضافه می شوند. این اسانس ها به دوشکل مایع و پودر در دسترس هستند و باید طوری طراحی شده باشند که با اجزای تشکیل دهنده محصول واکنش شيميایی ندهند و در هنگام ترکیب بدون تغيير باقی بمانند.

مزایا و معایب اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل چیست؟
مزایا و معایب اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل چیست؟

انواع اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل

اسانس‌ های طبیعی حاوی رنگ آبی: این نوع از اسانس ‌های رنگ آبی اغلب از نوع اسانس خوراکی و طبیعی هستند و غالبا از گیاهان و یا مرکبات تهیه می شوند.

اسانس‌ های رنگ آبی مصنوعی: این نوع اسانس رنگ آبی به دو صورت در بازار عرضه می شود، اسانس رنگ آبی که از ترکیب رنگ طبیعی و مصنوعی تولید می شود و اسانس رنگ آبی مصنوعی که کاملا به صورت صنعتی تولید شده است.

مزایای اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل

اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل می تواند مانند اسانس های استاندارد طبیعی خواص درمانی باشد اگر آن را به درستی با مواد با کیفیت و در محیط مناسب ترکیب کنید. حلالیت با افزودن ماده امولسیون کننده که ویسکوزیته و کشش سطحی رنگ را کاهش می دهد، به وجود می آید که در ادامه می توان آن را با آب مخلوط کرد و آن را در طبقه بندی رنگ های محلول در آب قرار داد. مزایای این اسانس در ادامه شرح داده شده است.

فراریت کمتر

آیا تا به حال تجربه ریخته شدن تصادفی اسانس رنگی روی میز و تبخیر آن را داشته اید. دلیل تبخیر سریع این است که اسانس ها در مجاورت اکسیژن بسیار فرار و ناپایدار هستند. این بدان معنی است که به محض تماس این اسانس های رنگی با هوای آزا، با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و کارایی خود را ازدست می دهند.

از سوی دیگر، اسانس آبی حلال در آب و الکل یک اسانس پایدار است و هنگام تماس با هوای آزاد رنگ و کارایی خود را از دست نمی دهد. بنابراین وقتی این اسانس را در آب حل می کنید، فواید آن را برای مدت طولانی تری حفظ خواهید کرد زیرا مانند سایر اسانس های رنگی تبخیر نمی شود و این مزیت به تنهایی تفاوت زیادی ایجاد می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد اسانس‌ آبی حلال در آب که در آب رقیق شده است، می ‌تواند اثر آنتی‌ باکتریالی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. بنابراین ساخت و استفاده از این اسانس بسیار مفید است و می تواند در هزینه محصولات پاک کننده خانگی موجب صرفه جویی شود.

برای استفاده در دیفیوزر

دیفیوزرها برای اتمیزه کردن انواع اسانس ها به ذرات و پخش آنها در هوا برای مزایای درمانی طراحی شده اند. اسانس رنگ آبی که به عنوان یک افزودنی ایمن به بعضی از اسانس ها در رایحه درمانی اضافه می شود اگر محلول در آب نباشد، هنگام استفاده روی دیفیوزر باقی می ماند و نمی تواند با آب مخلوط شود در نتیجه باعث ایجاد گرفتگی در دیفیوزر می شود. اسانس آبی حلال در آب و الکل یک اسانس مناسب برای پخش کننده های اسانس (دیفیوزرها) است که دارای مزایای زیر است:

  • می تواند در آب حل و به راحتی پخش شود و رایحه یکنواختی را ایجاد کند.
  • این اسانس آبی حلال در آب نمی تواند دستگاه را مسدود کند و در نتیجه عملکرد دیفیوزر طولانی تر و بهتر می شود.
  • تمیز کردن آن نیز بسیار آسان است زیرا به راحتی می توان از آب برای شستشوی آن استفاده کرد.
  • استفاده سریع، بدون نیاز به صبر کردن برای حل شدن در روغن حامل

هر بار که اسانس مورد استفاده خود را با یک حامل یا اسانس دیگر مخلوط می کنید، باید حداقل ۶ تا ۱۲ ساعت زمان دهید تا اسانس شما قابل استفاده شود. با این حال، اگر برای رقیق شدن اسانس آبی حلال در آب و الکل از آب استفاده کنید، برای اینکه قابل استفاده شود نیازی به انتظار طولانی مدت ندارید. شما فقط کافی است این اسانس را با آب مخلوط کنید و بلافاصله از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال گرید خوراکی اسانس آبی حلال در آب و الکل که اغلب در محصولات غذایی استفاده می شود برای ایجاد رنگ مورد نظر به راحتی با انواع روغن و آب و آبمیوه و سایر اسانس ها ترکیب می شود.

مزایا و معایب اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل چیست؟
مزایا و معایب اسانس رنگ آبی حلال در آب و الکل چیست؟

معایب اسانس آبی حلال در آب و الکل

این اسانس می توانند بسیار غلیظ و ضخیم باشند (ویسکوزیته بالا) که باعث می شود به سختی حل شوند. گزارش هایی از افراد دریافت شده که اسانس را نمی توانند از بطری خارج کنند.

اسانس آبی تحت عنوان صد درصد غیر محلول در آب وجود ندارد. حداقل ۳۵ درصد از اسانس رنگی برای تولید رنگ محلول در آب رقیق می شود.

بزرگترین عیب یک اسانس رنگی می تواند قابلیت رقیق شدن آن باشد با اینحال این یک مزیت مهم است که می تواند در آب حل شود. در واقع، زمانی که اسانس آبی رقیق می شود، عملکرد آن بالاتر می ‌رود. به عنوان مثال، اگر معمولا از ۶ تا ۷ قطره اسانس آبی حلال در آب و الکل برای کاربردهای گوناگون استفاده می کنید، ممکن است ۱۰ قطره اسانس آبی محلول در آب برای استفاده شما کافی باشد. همچنین می توانید مطمئن باشید که این محلول اثر مشابهی دارد و صرفه جویی در هزینه ها را نیز در پی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا