Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

استفاده از انواع اسانس در صنایع از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. اسانس ها در انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردند. انواع اسانس صنعتی و خوراکی در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند. اسانس های خوراکی بیشتر در صنایع غذایی کاربرد دارند. از کاربرد اسانس صنعتی نیز می توان به استفاده در صنایع آرایشی بهداشتی و تولید عطر و… اشاره نمود. انواع اسانس صنعتی با رایحه های مختلف گیاهی و میوه ای و عطری تولید و عرضه می گردند. جالب است بدانید برخی از انواع اسانس صنعتی طبیعی و برخی دیگر مصنوعی هستند. شرکت های مختلفی اقدام به تولید این اسانس ها نموده اند. قیمت اسانس صنعتی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت. برای خرید اسانس صنعتی می توان به روش های مختلف حضوری یا خرید از سایت اقدام نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و مزایا استفاده از اسانس‌های صنعتی و نحوه خرید و فروش و قیمت آن ها می پردازیم. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی اسانس هایی همچون اسانس تمبر هندی، اسانس زغال اخته، اسانس خامه، اسانس فلفل سیاه و… پرداخته است. در ادامه با بررسی انواع اسانس های صنعتی همراه ما باشید.

اسانس چیست

اسانس درواقع ماده موثره موجود در گیاهان و ترکیبی روغنی و معطر است که از گیاهان یا میوه های مختلف به دست می آید. این ترکیبات فرار بوده و در هوای آزاد بلافاصله تبخیر می شوند. به همین دلیل ست که اسانس ها را با ترکیبات اتری و استری، روغن های فرار، اتانول، گلیسیرین و… ترکیب می کنند تا میزان فراریت این ترکیبات تا حدودی کاهش یابد. اسانس انواع میوه ها و گیاهان را می توان با روش تقطیر با آب به دست آورد. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها پرداخته خواهد شد. اسانس گل محمدی، اسانس نعناع، اسانس وانیل و هل ز جمله اسانس‌های پرمصرف هستند. از انواع اسانس های خوراکی و صنعتی در صنایع مختلف استفاده می شود.

بیشتر رایحه و طعم های مطبوع در مواد غذایی کارخانه ای و بسیاری از عطرها و مواد آرایشی خوشبو ناشی از وجود انواع اسانس در آن هاست. درواقع کاربرد این ترکیبات تاثیری فوق العاده بر فروش محصولات خواهد داشت.

کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

انواع اسانس

  • اسانس خوراکی
  • اسانس صنعتی

اسانس خوراکی

اسانس خوراکی از پر مصرف ترین افزودنی های خوراکی بوده و با نام اسانس روغنی یا عطر مایه نیز شناخته می شود. این نوع اسانس ها را می توان از انواع گیاهان و میوه ها و خشکبار تهیه نمود. اسانس خوراکی در بیشتر محصولات غذایی کارخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس نعناع، اسانس دارچین، اسانس گل محمدی، اسانس پرتقال، اسانس لیمو و… از جمله اسانس های پرمصرف خوراکی هستند.

اسانس صنعتی

عطرمایه‌های صنعتی انواعی از اسانس هستند که مصرف خوراکی ندارد. کاربرد اسانس‌ صنعتی جهت استفاده در مصارف صنعتی و شیمیایی صورت می پذیرد. اسانس‌های صنعتی را می توان از منابع طبیعی یا غیرطبیعی تهیه نمود. کاربردهای بسیار فراوانی از اسانس صنعتی صورت می پذیرد.

یکی از کاربردهای اصلی اسانس صنعتی استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی است. این اسانس ها جهت معطر و خوشبو کردن محصولات بهداشتی و البته غیر خوراکی به کار گرفته می شوند. انواع صابون و شامپوهایی که مورد استفاده قرار می گیرند، تا کرم ها و لوسیون های آرایشی همه و همه از این ترکیبات استفاده می کنند. درواقع کاربرد اسانس صنعتی موجب پوشانده شدن بوی مواد شیمیایی در این محصولات می گردد. صنایع دارویی و پزشکی نیز از دیگر صنایعی هستند که از خواص اسانس صنعتی بهره می برند. توجه شود که اسانس‌های صنعتی خوراکی نبوده و فقط جنبه صنعتی و ایجاد رایحه دلپذیر در محصولات دارند.

خواص اسانس صنعتی

  • این اسانس ها ترکیباتی بدون رنگ بوده و در مقابل نور خورشید و یا مجاورت هوا تغییر رنگ خواهند داد. به همین جهت اغلب این ترکیبات را باید در شیشه های تیره نگهداری نمود.
  • از خواص اسانس صنعتی فرار بودن آن هاست. این ترکیبات به راحتی در دمای اتاق و در معرض هوا تبخیر می شوند.
  • این ترکیبات از ترپن ها تشکیل یافته اند. توجه شود که ترکیبات شیمیایی اسانس ها با توجه به محیط، روش استخراج و خود گیاه متفاوت خواهند بود.
  • اسانس‌های صنعتی با گذشت زمان خواص خود را از دست خواهند داد. بنابراین در هنگام خرید به تاریخ تولید آن توجه نمایید.
  • این اسانس ها دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی هستند.
کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی انواع اسانس صنعتی

اسانس‌های صنعتی تقریبا از لحاظ وزنی با یکدیگر معادل هستند و تفاوت ناچیزی در وزن آن‌ها وجود دارد. قدرت چرخش نوری و ضرایب شکست این ترکیبات در آب از عوامل تشخیص اسانس ها بشمار می آید. اسانس های طبیعی مانند اسانس صنعتی میوه ابتدا بی رنگ بوده و به مرور زمان به دلیل اکسیداسیون و رزینی شدن رنگی تیره خواهند یافت.

در بیشتر اسانس های استخراج شده از گیاهان و میوه ها انواعی از ترپن ها حضور دارند. ترپن ها ترکیباتی طبیعی هستند اکسیژنه شدن ترپن ها موجب ایجاد مواد ترپنی به نام ترپنوئیدها می گردد. این ترکیبات اکسیژنه دلیل داشتن رایحه و خواص درمانی متفاوت انواع اسانس ها هستند.

کاربرد اسانس صنعتی

از انواع اسانس‌های صنعتی در بسیاری از صنایع استفاده می شود. درواقع کاربرد این اسانس ها در محصولات صنعتی موجب تقویت عطر و بوی آن ها می گردد. درنهایت استفاده از این ترکیبات موجب بهبود کیفیت محصول و فروش بیشتر آن خواهد شد. در ادامه به برخی از موارد استفاده ز این اسانس‌ها اشاره شده است.

  • تولید انواع خوشبوکننده های خانگی و صنعتی
  • صنایع تولید انواع ادکلن و پرفیوم
  • تولید نمودن انواع پلاستیک
  • کاربرد در صنایع شوینده و تولید تمیز کننده ها
  • تولید انواع صابون
  • بو زدایی از برخی محصولات صنایع تولیدی و صنعتی
  • کاربرد در صنایع پتروشیمی
  • تولید خوشبو کننده ها
  • کاربرد در چرم سازی و زدودن بوی چرم از محصولات
  • کاربرد در تولید پارچه های معطر
  • استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی
  • کاربرد در تولید عطر
  • بوزدایی از پلاستیک
  • رایحه درمانی
  • کاربرد در شمع سازی

کاربرد اسانس صنعتی در تولید عطر

افراد با سلیقه های بویایی متفاوت از انواع محصولات تهیه می کنند. بنابراین اسانس‌های صنعتی با رایحه های مختلفی تولید و عرضه می شوند تا بتوانند هر سلیقه ای را به محصولات تولیدی جذب نمایند.

صنعت تولید عطر و ادکلن از بزرگ ترین و مهم ترین مصرف کننده های اسانس صنعتی بشمار می آید. خوشبو کننده های صنعتی و انواع ادکلن و پرفیوم و پلاستیک و… همگی از محصولاتی هستند که در مراحل مختلف تولیدشان از اسانس‌های صنعتی استفاده می شود. اسانس‌های صنعتی با رایحه های گلی و میوه ای و ادویه ای و… در تولید انواع عطر بکار گرفته شده و مصرف کننده را مجذوب محصول مورد نظر می نمایند.

کاربرد اسانس صنعتی در شوینده ها

اسانس مواد شوینده از ترکیباتی شیمیایی با ساختاری آلی ساخته شده اند. این ترکیبات اغلب در دسته محصولات طبیعی قرار گرفته اند. استفاده از انواع اسانس صنعتی موجب ایجاد رایحه و بوی خوش در محصولات شوینده شده و فروش بیشتری محصول را سبب می گردد.

در شوینده های لباس، مایع ظرفشویی، شوینده های دست و صورت و… از انواع اسانس صنعتی با رایحه های میوه، گل و ادویه و… استفاده می شود. ایجاد بوی تازه و خوشایند و از بین بردن بوی مواد شیمیایی بکار رفته در محصولات، از اصلی ترین هدف های استفاده از اسانس در مواد شوینده است. در واقع شوینده ها و تمیز کننده های بدون اسانس ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند که برای مصرف کننده آزاردهنده باشد. اسانس‌های صنعتی بکار رفته در محصولات شوینده، رایحه هایی متفاوت دارند. این تنوع در رایحه موجب جذب سلیقه های مختلف به محصول خواهد شد.

تولید صنعتی اسانس

اسانس ها هم به صورت سنتی و هم به صورت صنعتی تولید و استفاده می شوند. اسانس صنعتی با استفاده از دستگاه های سورتینگ، خرد کن، خشک کن تفاله، مخازن خیساندن، برج تقطیر، فیلتر، دستگاه های تبخیرکننده و ماشین های مخلوط کننده امکان پذیر خواهد بود. البته روش‌ استخراج اسانس به نوع گیاه وابسته بوده و کیفیت اسانس گیری بسیار بااهمیت است. توجه شود که ارگانیک و باکیفیت بودن گیاه یا میوه ای که اسانس از آن گرفته می شود بر کیفیت اسانس تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. بنابراین باید در انتخاب منابع اسانس گیری دقت نمود. در ادامه به برخی از روش های اسانس گیری صنعتی اشاره شده است.

  • تقطیر با بخار آب
  • استفاده از حلال‌های شیمیایی
  • پرس سرد
  • کاربرد فشار بخار آب
  • استفاده از کربن دی اکسید
  • آب جوش و خلاء

روش آب جوش و خلا برای اسانس ‌گیری از گیاهان دارویی مطلوب تر است. زیرا استفاده از این روش موجب تولید اسانس باکیفیت تری می گردد. اسانس گیری به روش صنعتی وابسته به داشتن دستگاه هایی کارآمد بوده تا اسانس تولید شده از کیفیت بالایی برای مصرف برخوردار باشد.

تفاوت بین اسانس خوراکی و غیرخوراکی چیست

درواقع طبقه بندی خاصی برای جداسازی انواع اسانس های خوراکی و غیر خوراکی با صنعتی وجود ندارد. درواقع FDA اعلام نموده است، استفاده از مقدار کم این ترکیبات جهت ایجاد طعم و مزه در مواد غذایی موجب بروز مشکل نخواهد شد. استفاده از مقدار کمی اسانس در تولید انبوه ایمن در نظر گرفته می شود. اما مصرف مستقیم و مقادیر زیاد اسانس می تواند مسمومیت ایجاد کند.

از طرفی در گرید های خوراکی دقت بیشتری در اسانس گیری صورت گرفته و درواقع این محصولات خالص تر هستند.

ایمنی در مصرف اسانس صنعتی

  • این ترکیبات را باید در محیط های خشک و خنک نگهداری نمود.
  • نور خورشید خواص ترکیبات اسانس را از بین برده و بنابراین باید اسانس‌ها را دور از نور خورشید نگهداری نمود.
  • این ترکیبات بسیار فرارند، بنابراین باید در ظروف شیشه ای کدر و کاملا در بسته نگهداری شوند. این مواد را به هیچ وجه نباید در ظروف معمولی پلاستیکی نگهداری نمود. زیرا ممکن است منجر به ترکیبات سمی گردد.

تولید کننده اسانس صنعتی

عرصه پر رقابتی در فروش و عرضه اسانس‌های صنعتی در بین شرکت های بزرگ تولید کننده وجود دارد. تمام سعی این شرکت ها بر این است تا با تولید محصولاتی با کیفیت و مرغوب بتوانند بازار فروش اسانس صنعتی را به خود اختصاص دهند. ماندگاری بالا و کیفیت مطلوب از عوامل مهمی هستند که می توانند به فروش هر چه بیشتر محصول منجر شوند.

تولید کنندگان اسانس‌های صنعتی در ایران و خارج از کشور انواع مختلفی از این اسانس ها را تولید و روانه بازار می کنند. مصرف کنندگان با توجه به سلایق خود از انواع این محصولات صنعتی خریداری و مصرف می کنند.

کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس صنعتی چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

قیمت اسانس صنعتی

قیمت این اسانس‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع گیاه یا ترکیبی که از آن اسانس گیری صورت می پذیرد بر قیمت آن بسیار موثر است. نرخ ارز، کیفیت و ماندگاری نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت اسانس ها هستند. نرخ ارز در رابطه با محصولات وارداتی تاثیر بیشتری بر قیمت دارد. برای کسب اطلاع از قیمت انواع اسانس و یا مقایسه قیمت ها می توانید به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نمایید.

خرید و فروش اسانس صنعتی

خرید و فروش این ترکیبات در بازار جهانی از رونق بالایی برخوردار است. اسانس‌ها در بخش های مختلف صنعتی کارایی داشته و بنابراین بسیار خرید و فروش می شوند. برای خرید اسانس صنعتی می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود. فروش به صورت حضوری و غیر حضوری صورت می پذیرد. با خرید غیر حضوری امکان خریدی بی واسطه برای مصرف کنندگان فراهم شده است. با این روش خرید در وقت و هزینه نیز صرفه جویی می گردد.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و مزایا مصرف اسانس‌های صنعتی پرداختیم. اسانس‌های صنعتی جایگاهی ویژه در صنایع دارند و بدون آن ها فروش بسیاری از محصولات با مشکل رو به رو خواهد شد. از این اسانس ها در بسیاری از صنایع استفاده می شود که عطر سازی و تولید محصولات آرایشی بهداشتی از مهم ترین آن ها هستند. برای خرید این محصولات می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. امروزه خرید از طریق سایت های فروش امکان خریدی آسوده از سراسر ایران را فراهم نموده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا