Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

انواع شیرین‌کننده‌ها همواره جایگاه ویژه ای در سبد غذایی انسان ها داشته اند. انواع مختلفی از شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی برای استفاده در صنایع غذایی موجودند. برخی از این شیرین کننده ها مغذی و برخی دیگر نیز غیرمغذی یا کم کالری هستند. سدیم ساخارین ماده ای با طعمی شیرین است و استفاده از آن در صنایع غذایی و دارویی بسیار دیده می شود. این ماده به صورت کریستال یا پودری سفید رنگ قابل تهیه است. از کاربرد سدیم ساخارین در تولید مواد غذایی مانند انواع ژله، پاستیل، نوشیدنی، مربا، نوشابه، آدامس و… استفاده می شود. فواید و یا عوارض سدیم ساخارین و دیابت جای بررسی دارد. ازطرفی این ماده شیرین کننده ای فاقد کالری و مناسب برای دیابت است. و از طرفی موجب کاهش حساسیت به انسولین و افزایش خطر دیابت خواهد شد. بنابراین در مصرف سدیم ساخارین باید دقت نمود.

سدیم ساخارین در خمیر دندان یکی دیگر از موارد استفاده از این شیرین کننده پرکاربرد است و موجب پوشش طعم ترکیبات موجود در خمیردندان می گردد. خواص سدیم ساخارین و مزایای آن در تولید محصولات موجب کاربرد های گسترده ای گشته است. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و مزایا و عوارض و قیمت خرید و فروش سدیم ساخارین می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی شیرین کننده های دیگری نظیر ساکارز، گلوکز، فروکتوز، آسپارتام، آسه سولفام و… پرداخته است. با ما همراه باشید تا بیشتر با این شیرین کننده مصنوعی آشنا شوید.

انواع شیرین کننده ها

شیرین کننده‏ ها اغلب به عنوان افزودنی به محصولات غذایی افزوده می شوند. افزودن این ترکیبات به مواد غذایی موجب ایجاد طعم شیرین و مزه ای دلپذیر خواهد شد. شیرین کننده ها را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم بندی نمود. انواع شیرین کننده های طبیعی، مصنوعی، تصفیه شده و الکل قندها از آن جمله اند.

کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

استفاده از این انواع شیرین کننده باعث ایجاد طعم شیرین در غذاها و نوشیدنی ‌ها می شود. حتی از آن ها در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده، در فرآیند تقطیر و همین طور قهوه‌ای شدن و کاراملی شدن غذاها نیز استفاده می شود. شیرین کننده های طبیعی هم مغذی و هم خوش طعم بوده و به عنوان طعم دهنده مطلوب مورد استفاده قرار دارند. از طرفی کالری مواد غذایی را نیز افزایش می دهند. این شیرین کننده ها ممکن است مشکلاتی در سلامتی ایجاد کنند. چاقی و پوسیدگی دندان از آن جمله اند. برای بیماران دیابتی نیز این شیرین کننده ها تهدیدی در سلامتی بشمار می آیند.

با توجه به مضرات شیرین کننده های طبیعی مغذی در سلامتی، از قرن نوزدهم تلاش‌هایی جهت تولید شیرین کننده های غیر مغذی و مصنوعی صورت گرفت. این شیرین کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که بر سوخت و ساز بدن تاثیری نداشته باشند. بنابراین بدون کالری یا با ارزش کالری کم هستند. این ترکیبات  به دو صورت طبیعی و مصنوعی قابل دسترسی هستند.

سدیم ساخارین چیست

سدیم ساخارین از شیرین‌ کننده های مصنوعی یا ساخته‌ شده در آزمایشگاه محسوب می شود. در آزمایشگاه‌های پیشرفته با اکسیداسیون مواد و عناصر شیمیایی همچون انیدرید فتالیک می توان این شیرین کننده مصنوعی را تولید نمود. ساخارین ظاهری شبیه شکر معمولی دارد. این ماده به شکل بلورهای سفید رنگ و ریزی در دسترس قرار دارد.

استفاده از سدیم ساخارین می تواند به عنوان جایگزینی مطلوب برای قندهای خوراکی باشد. درواقع در ساختار سدیم ساخارین هیچ کربوهیدراتی به کار نرفته است و بنابراین مضرات قند های معمولی را ندارد. ساخارین از شیرین کنندگی پانصد برابری شکر معمولی برخوردار است. این قابلیت آن را برای شیرین کردن مقادیر زیادی از محصولات مناسب می نماید. مصرف سدیم ساخارین موجب دوام و پایداری بسیار بالایی در محصول خواهد شد.

تاریخچه

در سال ۱۸۷۹ برای اولین بار توسط کنستانتین فالبرگ این ماده کشف شد. فالبرگ ابتدا طعم شیرینی که در دستانش حس کرد را به ترکیب بنزوئیک سولفیمید نسبت داد. اما وی در سال ۱۸۸۴ ساخارین را شناسایی و ثبت اختراع نمود. برخی از مطالعات در دهه ۱۹۷۰ سرطان زا بودن این ماده در موش های صحرایی را تایید کردند. اما با مطالعات بعدی که اثرات این ترکیب بر روی انسان را بررسی نمود؛ بی خطر بودن آن تایید شد. FDA در سال ۲۰۰۱ استفاده از این ماده در اندازه های محدود و مجاز را ایمن اعلام نمود.

کاربرد سدیم ساخارین

سدیم ساخارین در خمیردندان

اگر نگاهی به مواد تشکیل دهنده موجود در خمیردندان بیاندازید، نام ساخارین را در آن خواهید یافت. حدود ۷۰ درصد از خمیردندان های تولید شده حاوی این شیرین کننده هستند. ساخارین طعم شیرین و ملایمی در خمیردندان ایجاد کرده و علاوه بر آن موجب احساس تمیزی و خوشایندی در دهان می گردد.

استفاده از سدیم ساخارین در خمیردندان عادت مسواک زدن برای کودکان و بزرگسالان را بهتر شکل داده و تمایل افراد به مسواک زدن افزایش خواهد یافت.

کاربرد در محلول دهان شویه

دهان شویه ها طعمی تلخ و تند به همراه دارند. برای پوشاندن این طعم تلخ تولید کنندگان ترجیح می دهند از شیرین کننده ای مصنوعی همچون ساخارین بهره بگیرند. استفاده از دهان شویه هایی که حاوی مواد طعم دهنده و شیرین مانند ساخارین هستند، طعم تلخ دهان به هنگام صبح را نیز از بین خواهد برد.

سدیم ساخارین صنایع غذایی

از کاربرد سدیم ساخارین در صنایع غذایی و تولید محصولاتی همچون نوشیدنی، آدامس، مربا، دسر و… استفاده می شود. این محصول جایگزینی برای شکر طبیعی در این محصولات غذایی بوده و استفاده از آن میزان کالری خوراکی را کاهش می دهد. از کاربرد ساخارین در صنایع غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان شیرین کننده
  • پایدار کننده و نگهدارنده مواد غذایی
  • تهیه و تولید نان
  • تولید شیرینی جات
  • تولید نوشیدنی های رژیمی
  • تهیه و ساخت نوشابه های رژیمی
  • تولید انواع مربا و بستنی و…

کاربرد در صنایع دارویی

سدیم ساخارین دارویی

استفاده از سدیم ساخارین در صنایع داروسازی بسیار به چشم می خورد. از این ماده به عنوان بهبود دهنده طعم قرص های مولتی ویتامین و انواع قرص های جوشان استفاده می شود. همچنین کاربرد آن در روکش قرص ها نیز دیده می شود. این شیرین کننده بسیار شیرین است و مقادیر کمی از آن طعم مطلوب در قرص های کلسیم، ویتامین و محصولات مراقبت شخصی را ایجاد می نماید. استفاده از سدیم ساخارین در خمیر دندان نیز صورت گرفته و موجب ایجاد طعم بهتری در آن می گردد.

مزایا مصرف سدیم ساخارین

ساخارین از شیرین کننده های مصنوعی رایج محسوب می شود. این ماده دارای کالری کمتر و شیرین کنندگی بیشتری نسبت به شکر است. استفاده از سدیم ساخارین در دیابتی ها ضرر کمتری نسبت به شکر و قند معمولی خواهد داشت. کنترل وزن بدن از دیگر مزایای این شیرین کننده مصنوعی به حساب می آید.

البته توجه شود که FDA رژیم سرشار از ساخارین را توصیه نکرده و برای مصرف آن محدوده مجاز تعیین نموده است. تحقیقات انجام شده بر موش ها نشان داده است که در رژیم های غذایی سرشار از این ترکیب، ایجاد سرطان مثانه افزایش یافته است. اگرچه این بیماری در انسان ثابت نشد اما در مصرف ساخارین باید احتیاط نمود.

کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سازمان غذا و داروی آمریکا ۵ میلی گرم از این ماده در هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن را مجاز اعلام نموده و مصرف این مقدار بلامانع است.

از مزایا سدیم ساخارین قابلیت ترکیب با شیرین ‌کننده‌های مصنوعی دیگر است. استفاده ترکیبی از این ماده می تواند نقاط ضعف شیرین ‌کننده ‌های دیگر را جبران نماید. مخلوط کردن آسپارتام و ساخارین در نوشابه های گازدار رژیمی موجب می شود تا اگر به دلایلی آسپارتام شیرین کنندگی خود را از دست داد، نوشیدنی با شیرینی ایجاد شده توسط ساخارین، هنوز شیرینی خود را داشته باشد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با ساخارین

اصلی ‌ترین دلیل پوسیدگی دندان را می توان به قند موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها نسبت داد. شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین نمی توانند توسط باکتری های دهان به اسید تخمیر شوند، بنابراین استفاده از یک شیرین کننده مصنوعی کم کالری به جای قند معمولی، خطر ایجاد حفره در دندان را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

سدیم ساخارین و دیابت

مقدار مجاز مصرف شکر برای هر فرد سالانه ۱۸.۵ کیلوگرم برآورد شده است. اما میزان مصرف شکر در کشور ما ایران برابر با ۲۹ کیلوگرم است. بنابراین عامل اصلی گسترش بیماری هایی نظیر دیابت و چاقی را می توان به مصرف بیش از حد قند و شکر ارتباط داد. کم کردن سرانه قند و شکر و یا جایگزین آن با شیرین کننده های غیرمغذی یکی از موثر ترین راه های کاهش بیماری دیابت خواهد بود.

مصرف سدیم ساخارین در محصولات غذایی می تواند به بیماران دیابتی آسیب نیز برساند. زیرا این ماده از سیستم گوارش انسان عبور کرده و هضم نمی شود. ساخارین انرژی غذایی ندارد اما به دلیل طعم شیرینش می تواند باعث ترشح انسولین در انسان شود.

اما توجه شود که این شیرین کننده با وجود اینکه بدون کالری است، اما مطالعاتی نشان داده اند که ساخارین در واقع سطح گلوکز خون را افزایش خواهد داد. این اثرات به دلیل تغییر در باکتری های روده رخ می دهند. کاهش حساسیت به انسولین نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار هستند.

عوارض ساخارین

خطر ابتلا به دیابت

سدیم ساخارین ماده ای فاقد کالری است. اما طعم شیرین آن لوزالمعده را تحریک کرده و باعث تولید انسولین خواهد شد. انسولین قند را به بافت ها و نقاط مختلف بدن انتقال می دهد. با ورود قند مصنوعی به جریان خون، انسولین ماده ای برای اتصال ندارد. بنابراین پدیده ای به نام کاهش حساسیت انسولین رخ داده و خطر ابتلا به دیابت افزایش خواهد یافت.

افزایش وزن

طعم شیرین نشان دهنده دریافت مقدار زیادی کالری در بدن است. بنابراین دستگاه گوارش نیز برای این کالری اضافی آماده خواهد شد. هنگامی که کالری مورد انتظار به بدن وارد نشود، بدن در برابر آن مقاوم خواهد شد. این مسئله موجب می شود که بدن نتواند واکنش مناسبی را در هنگام ورود کالری واقعی نشان دهد. در نتیجه مصرف زیاد این ماده منجر به افزایش چربی و درنهایت افزایش وزن خواهد شد.

بارداری

استفاده از سدیم ساخارین در دوران بارداری نامناسب است. علت این امر، عبور این ماده از جفت و باقی ماندن در بافت های جنین است. طبق نظر پزشک استفاده از ترکیبات جایگزین برای افراد صورت می پذیرد.

سدیم ساخارین در نوشابه

سازمان غذا و دارو آمریکا استفاده از ساخارین را به عنوان شیرین کننده در نوشیدنی ها را به عنوان یک جایگزین قند معمولی تایید کرده است. البته میزان مصرف آن نباید بیش از ۱۲ میلی گرم در هر اونس مایع باشد. کاربرد سدیم ساخارین در برخی از نوشابه های رژیمی و نوشیدنی هایی که برچسب سبک یا رژیمی دارند، استفاده شده است.

سدیم ساخارین را از کجا بخریم

خرید و فروش سدیم ساخارین به عنوان یکی از محبوب ترین ترکیبات سدیم صورت می پذیرد. در صنعت غذایی و صنایعی همچون داروسازی و کشاورزی نیز کاربرد این ماده بسیار دیده می شود. برای خرید این ماده صنعتی می توانید به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده محصولات شیرین کننده مراجعه نمایید.

قیمت ساخارین

قیمت این ماده در بازار متنوع است. مقدار قیمت ساخارین تحت تاثیر خلوص و کیفیت محصول قرار دارد. وزن بسته بندی نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت است. هرچه وزن محصول بیشتر باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت. نرخ ارز و شرکت تولید کننده از دیگر عواملی هستند که بر قیمت این شیرین کننده موثرند. نرخ ارز به‌ویژه در رابطه با محصولات وارداتی تاثیر بیشتری بر قیمت دارد.

فروش سدیم ساخارین

فروش ساخارین به روش های مختلفی صورت می پذیرد. انواع فروش حضوری و غیر حضوری ساخارین همواره امکان پذیر بوده و مصرف کنندگان می توانند محصول مورد نظر خود را خریداری نمایند. فروش از طریق سایت شرکت های عرضه کننده امکان خریدی بی واسطه و بصرف را فراهم نموده است. با این روش در زمان و هزینه صرفه جویی می شود.

کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سدیم ساخارین چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی ساخارین و خواص و کاربرد ها و مزایای مصرف آن پرداختیم. این ماده شیرین کننده غیر مغذی بوده و در صورت استفاده درست می تواند فواید مختلفی را به همراه داشته باشد. اما استفاده بیش از حد آن می تواند منجر به عوارض بدی در سلامتی شود. خرید و فروش ساخارین به عنوان یک شیرین کننده صنعتی پرمصرف در بازار جهانی بسیار صورت گرفته و کشور چین در این زمینه فعالیتی گسترده دارد. برای خرید این محصول می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا