Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ بادام چیست و چه فواید بی نظیری برای سلامتی دارد؟

سیروپ بادام یک نوشیدنی غیر الکلی، شربتی و بر پایه بادام است که دارای رنگ سفید کدر با عطر و طعم غلیظ بادام است. طعم بادام لطیف و کمی شیرین است و این تجربه طعم منحصر به فرد، به خوبی از طریق سیروپ بادام منتقل می شود. سیروپ بادام با جوشاندن مخلوطی از بادام تازه (شیر بادام)، شکر و آب درست می ‌شود.

سیروپ بادام برای افزودن به انواع نوشیدنی ها از جمله کوکتل، قهوه، چای طعم دار، کاکائو و نوشابه های گازدار یا دسرها همچون بستنی، کیک، شیرینی و غیره عالی است. همچنین می توان آن را به عنوان یک نوشیدنی با طراوت تابستانی در صورت ترکیب با آب سرد یا نوشابه و یخ مصرف کرد یا به عنوان یک نوشیدنی تسکین دهنده و گرم در زمستان با آب جوش یا یک فنجان چای گیاهی مخلوط و میل کرد.

سیروپ بادام در یونان (به یونانی سومادا) و خاورمیانه با آب سرد رقیق می کنند و به طور سنتی آن را به عنوان یک استقبال گرم برای مهمانان و یا در مراسم عروسی، نامزدی و دیگر مناسبت های خاص سرو می کنند. زمانی این نوشیدنی لذیذ گرانقیمت به زنان شیرده داده می شد زیرا اعتقاد بر این بود که به آنها در تولید شیر کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش تهیه سیروپ بادام

مواد لازم:

  • ۲/۱ فنجان بادام سفید و پوست کنده
  • ۲/۱ قاشق چایخوری عصاره بادام
  • ۴ فنجان آب گرم
  • ۳ لیوان شکر

به طور سنتی، از هاون برای کوبیدن بادام استفاده می شد، اگرچه امروزه این فرآیند پر زحمت معمولا با استفاده از غذاساز بسیار ساده شده است. بادام ها را با استفاده از غذاساز خرد کنید یا بادام ها را در حوله بپیچید و آن ها را با وردنه خرد کنید(نیازی به پودر شدن ندارند).

بادام های خرد شده را در یک کاسه متوسط بریزید و ۳ فنجان آب گرم را ​​اضافه کنید و به مدت ۴ ساعت یا یک شب بگذارید خیس بخورد. سپس بادام های خیس خورده را به همراه مایع آن در کاسه غذاساز بریزید و با سرعت زیاد آن را خرد کنید تا یک مایع لطیف و شیری رنگ به دست آورید.

مخلوط را در یک الک ریز که با یک تکه پارچه پنیر خیس پوشیده شده است، بریزید و به شدت فشار دهید تا شیر بادام تا حد امکان خارج شود. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید، اگر تکه های بادام در قابلمه ظاهر شد، مایع را دوباره صاف کنید. مواد جامد باقیمانده را در آخرین فنجان آب گرم خیس کنید، سپس دوباره مواد جامد را صاف کرده و در پارچه پنیر فشار دهید.

اکنون باید ۴ فنجان شیر بادام و مقداری پودر بادام خیس خورده داشته باشید (توجه: پودر بادام خرد شده را روی یک ورقه پخت پهن کنید و در فر گرم (۱۷۵ فارنهایت) قرار دهید تا کاملا خشک شود. این پودر را می توانید در یک کیسه یا ظرف شیشه ای نگهداری کنید تا روی بستنی، سالاد، شیرینی یا سس بپاشید).

در یک قابلمه کوچک همه مواد (شیر بادام، عصاره بادام و شکر) را با هم مخلوط کنید. اجاق گاز را روی حرارت متوسط روشن کنید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بجوشانید تا شربت غلیظ شود و دمای شربت به ۲۲۰- ۲۳۰ درجه فارنهایت برسد. سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید مایع خنک شود و به دمای اتاق برسد.

پس از خنک شدن شربت را از یک الک ریز عبور داده و داخل یک بطری تمیز و کاملا خشک بریزید. سیروپ بادام آماده است و تا زمان استفاده می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. این نوشیدنی اغلب با عصاره بادام، چوب دارچین، میخک یا پوست پرتقال برای طعم بیشتر تقویت می شود.

روش تهیه سیروپ بادام
روش تهیه سیروپ بادام

نگهداری و ماندگاری سیروپ بادام

سیروپ بادام معمولا در بطری های شیشه ای با درب محکم نگهداری می شود و حدود ۶ ماه تا یک سال در یخچال ماندگاری دارد.

فواید سلامتی سیروپ بادام

سیروپ بادام سرشار از انرژی است و فواید سلامتی زیادی دارد. پتاسیم موجود در آن به حفظ فشار خون طبیعی کمک می کند، در حالی که محتوای منیزیم موجود در آن به پردازش غذایی که مصرف می کنیم و تبدیل آن به انرژی و به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک می کند. همچنین حاوی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان است. علاوه بر آن حاوی سلنیوم است که به عملکرد سیستم ایمنی و همچنین متابولیسم تیروئید کمک می کند.

شیر بادام که در تهیه این سیروپ بکار می رود دارای چربی کم اما سرشار از انرژی، پروتئین، لیپید و فیبر است. طبق USDA، بادام حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. از دیگر مواد مغذی موجود در این شیر می توان به ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین B6، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین E اشاره کرد. همه این مواد مغذی فواید مختلفی دارند و برای سلامت بدن ضروری هستند.

خواص شیر بادام

شیر بادام به دلیل داشتن مواد مغذی، بهترین جایگزین برای کسانی است که نسبت به لبنیات یا محصولات سویا حساسیت دارند. زیرا تمام مواد معدنی و ویتامین های سویا و سایر لبنیات در شیر بادام یافت می شود. ارزش غذایی شیر بادام برابر با شیر برنج است که توسط متخصصان تغذیه نیز توصیه می شود. با ارزش های غذایی بسیار زیادی که شیر بادام برای ما دارد، فواید احتمالی این شیر برای سلامتی بسیار عالی است که در ادامه شرح داده شده است.

به کاهش فشار خون کمک می کند

در گزارشی که در نشریه تحقیقات علمی منتشر شده است، آمده است که مصرف شیر بادام به کاهش و حفظ فشار خون کمک می کند. حرکت خون در بدن از طریق سیاهرگ ها انجام می شود. برای اینکه آنها به درستی عمل کنند، باید بتوانند آزادانه منقبض و منبسط شوند تا جریان آزاد خون به قسمت های مختلف بدن ما جریان یابد. این بستگی به ویتامین D و مواد معدنی مانند فسفر دارد تا آنها را در شرایط مناسب نگه دارد.

انسداد و حرکت ضعیف خون در وریدها ممکن است منجر به فشار خون بالا شود که می تواند یک وضعیت پزشکی تهدید کننده زندگی باشد. این مواد مغذی ممکن است در افرادی که سویا یا محصولات لبنی مصرف نمی ‌کنند ناکافی باشند، بنابراین شیر بادام می‌تواند راهی برای جبران کمبود مواد مغذی و حفظ سلامت قلب باشد.

می تواند به حفظ یک قلب سالم کمک کند

عدم وجود کلسترول در شیر بادام، آن را به یک توانمند کننده قوی برای داشتن قلب قوی و سالم تبدیل می کند. در گزارشی که در مجله Circulation منتشر شده است، پیشنهاد شده که مصرف بادام ممکن است به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. این به مراتب بهتر از سایر غذاهایی است که به LDL یا کلسترول بد می افزایند که عامل بسیاری از بیماری های قلبی- عروقی است. مصرف شیر بادام وجود پتاسیم را در بدن تضمین می کند که عنصری کلیدی است و به عنوان گشادکننده عروق عمل می کند و تنش و فشار بر قلب را کاهش می دهد.

ممکن است به تقویت عضلات کمک کند

عضله سازی فرآیندی است که می توان با مصرف نوع مناسب غذا، به ویژه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی که تأثیر مستقیمی بر توده عضلانی دارد، تسریع کرد. به عنوان مثال، شیر بادام حاوی ریبوفلاوین است که نوعی ویتامین B و کلسیم است و ثابت شده است که در ارتباط با سایر مواد مغذی مانند آهن برای تنظیم قدرت و رشد ماهیچه‌ها کار می ‌کند. بر اساس داده های Self Nutrition، یک فنجان شیر بادام ۲۴۰ میلی لیتری، ۲۰ تا ۴۵ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای کلسیم را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از پروتئین است که عمدتا در ماهیچه ها و پوست وجود دارد و به بدن کمک می کند تا خود را حفظ و ترمیم کند.

فواید سلامتی سیروپ بادام
فواید سلامتی سیروپ بادام

ممکن است به بهبود سلامت کلیه کمک کند

مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم، در صورت وجود بیش از حد در بدن می توانند برای کلیه ها مضر باشند. شیر بادام حاوی مقدار محدودی فسفر و پتاسیم است که در مورد لبنیات و فرآورده های سویا صدق نمی کند. توصیه می ‌شود افرادی که از بیماری‌ های مزمن یا حاد کلیوی رنج می ‌برند، سعی کنند مصرف غذاهای حاوی این مواد معدنی را در مقادیر زیاد کاهش دهند. شیر بادام می تواند همان خواص شیر را دارد و در عین حال برای افرادی که سعی در کاهش سطح پتاسیم در بدن خود را دارند نیز مفید است.

ممکن است به مراقبت از پوست کمک کند

پوست به انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی متکی است تا سلامت خود را به بهترین نحو حفظ کند. مصرف شیر بادام که حاوی مقدار زیادی ویتامین E است به حفظ سلامت پوست کمک می کند. جدا از ویتامین‌ ها، آنتی اکسیدان‌های آن نیز ممکن است به ترمیم پوست آسیب ‌دیده و احتمالا تنظیم ویتامین A کمک کند. این ویتامین ‌ها هم در شیر بادامی که در خانه فرآوری می ‌شود و هم در شیر بادامی که به صورت تجاری فرآوری شده و به فروش می‌ رسد، موجود است.

ممکن است به بهبود بینایی کمک کند

شیر بادام سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین A است که برای عملکرد صحیح چشم ها ضروری است. استفاده از کامپیوتر، گوشی های هوشمند و تبلت ها در اکثر ادارات و خانه ها در این عصر مدرن رایج است. استفاده مداوم از این دستگاه ها می تواند دید کاربر را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه را می توان به طور طبیعی با افزایش مصرف ویتامین A که در شیر بادام موجود است، درمان کرد.

ممکن است استخوان ها را تقویت کند

شیر بادام حاوی کلسیم است که برای تشکیل و حفظ دندان ها و استخوان ها لازم است. کلسیم برای لخته شدن خون، آرامش عضلات و حفظ ضربان قلب طبیعی لازم است. گنجاندن شیر بادام در رژیم غذایی، کلسیم بدن را تامین کرده و به رشد استخوان سالم بزرگسالان و همچنین نوزادان کمک می کند. همچنین به کاهش خطر پوکی استخوان کمک می کند. یک وعده شیر بادام حاوی ۳۰ درصد نیاز روزانه به کلسیم است که همراه با سایر ویتامین ها مانند ویتامین D از سلامت استخوان ها در سنین بالا حمایت می کند.

فواید سلامتی سیروپ بادام
فواید سلامتی سیروپ بادام

خواص بالقوه ضد سرطان

محققان دانشگاه کلمسون در گزارشی در سال ۲۰۱۱ که در مجله تغذیه و سرطان منتشر شد، نشان دادند که مصرف شیر بادام رشد سلول ‌های سرطان پروستات LNCaP را که با مصرف شیر گاو تحریک می‌ شوند، سرکوب می‌ کند. با این حال، قبل از تکیه بر درمان های جایگزین برای سرطان های خاص حتما با متخصص سلامت خود مشورت کنید.

ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند

شیر بادام سرشار از مواد مغذی و مینرال هایی است که به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. سیستم ایمنی از بدن در قابل میکروب ها و میکروارگانیسم هایی مهاجم و آسیب رسان محافظت می کند. مصرف شیر بادام ممکن است به سالم و قوی نگه داشتن خط دفاعی اولیه بدن کمک کند.

به عنوان یک جایگزین برای شیر مادر عمل می کند

شیر بادام حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مشابه شیر مادر است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C و D و همچنین آهن است که برای رشد و تندرستی نوزادان بسیار مهم است. علاوه بر این غنی از پروتئین است که آن را به جایگزین مناسبی برای غذا تبدیل می کند، درست مانند سایر غذاهای سالم مانند برنج و شیر سویا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا