Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ هندوانه چیست و از چه خواص درمانی برخوردار است؟

سیروپ هندوانه شربتی شامل هندوانه، شکر، آب و ترکیبات دیگر است که به عنوان طعم دهنده و شیرین کننده در تهیه ی انواع دسر، نوشیدنی، کیک، بستنی و … کاربرد دارد.

هندوانه منبعی غنی از فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم، لیکوپن، انواع ویتامین های A، B و C است. این ترکیبات در سیروپ هندوانه نیز وجود دارد. از این رو خواص درمانی بسیاری داشته و برای پوست و مو، لثه و دندان، استخوان، قلب، دیابت و … مفید است.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی انواع سیروپ کارامل، سیروپ گرانادین، سیروپ وانیل، سیروپ گل رز، سیروپ کرن بری، سیروپ شکلات و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی سیروپ هندوانه، کاربردها و خواص درمانی آن می پردازیم.

فهرست مطالب

سیروپ هندوانه چیست

سیروپ هندوانه شربتی است که از ترکیب هندوانه، شکر و دیگر مواد افزودنی به دست می آید. استفاده از سیروپ ها مخصوصا در تهیه‌ ی نوشیدنی های سرد کار بسیار ساده‌ ای است. از این رو، می توان این محصول را یکی از بهترین محصولات موجود برای تهیه انواع شربت و انواع نوشیدنی های سرد و گرم دانست.

سیروپ هندوانه را نمی توان از نظر مزه جایگزین میوه ی آن کرد ولی، می تواند طعم تازه ای به دسر و نوشیدنی ما بدهد. این امر در صورتی است که محصول مورد استفاده از بهترین مواد اولیه تهیه و تولید شده باشد.

طرز تهیه سیروپ هندوانه خانگی

مواد لازم

  • آب انگور سفید: ۲ فنجان
  • هندوانه ی خرد شده و بی دانه: ۳ کاسه
  • شکر: سه چارم پیمانه
  • عصاره ی لیمو ترش: ۱ قاشق چای خوری
  • نعنای خشک و معطر: یک دوم پیمانه

طرز تهیه

ابتدا در یک ظرف بزرگ شکر و نعناع را مخلوط کرده و با پشت قاشق چوبی مخلوط را فشار دهید تا نعناع ها پودر شوند. سپس هندوانه خرد شده را درون مخلوط کن بریزید تا پوره شود. سپس هندوانه های پوره شده را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست و آب میوه ای شود.

طرز تهیه
طرز تهیه

پوره هندوانه به دست آمده را با آب انگور و عصاره لیمو ترش در شکر و پودر نعناع مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا شکر حل شود. آب میوه به دست آمده را با چند تکه یخ مخلوط کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

نکات تکمیلی در رابطه با سیروپ هندوانه

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مورد نیاز آن حدودا ۱۵ دقیقه است.
  • شربت هندوانه را می توان در وعده دسر سرو کرد.
  • می توان در ماه رمضان در وعده افطار آن را میل کرد .

روش استفاده از سیروپ هندوانه

  • استفاده از این سیروپ ها بسیار راحت است. به طوری که فقط کافی است به اندازه لازم با مایعات دیگر ترکیب و به خوبی هم زد تا نوشیدنی یک دست شود.
  • طرز استفاده از سیروپ هندوانه معمولا به این صورت است که به ازای هر ۳۰۰ سی سی نوشیدنی ۳۰ سی سی سیروپ مورد نیاز است.

ارزش غذایی سیروپ هندوانه

از آن جایی که این سیروپ اغلب ترکیبات میوه را در خود حفظ می کند لذا منبعی غنی از کربوهیدرات، پتاسیم، انواع ویتامین های A، C و B،  لیکوپن، فیبر، کالری، آب، مقدار کمی چربی و … است.

خواص درمانی سیروپ هندوانه

به بهبود سلامت قلب کمک می کند

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف یک برش هندوانه در طول روز می تواند تجمع کلسترول های بد را متوقف کند. مصرف منظم هندوانه با کاهش ذخیره چربی در رگ های خونی مرتبط است.

این ویژگی به دلیل وجود سیترولین در هندوانه است. علاوه بر این، سیترولین می تواند اثرات مفیدی برای آترواسکلروز داشته باشد. این امر به کاهش میزان سفتی شریان ها در بدن زنان در دوران یائسگی کمک می کند.

سیروپ هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد

لیکوپن موجود در هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد. در میان کاروتنوئید های مختلف، لیکوپن بهترین ترکیب با خاصیت ضد التهابی است. در واقع تاثیر آن روی التهاب حتی بهتر و بیشتر از بتاکاروتن است.

سیروپ هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد
سیروپ هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد

برای هیدراته نگه داشتن بدن مفید است

سیروپ هندوانه حاوی ۹۰ درصد آب است. به همین دلیل، یکی از بهترین منابع هیدراسیون محسوب می شود. از لحاظ خواص دیورتیک، بهتر از کافئین عمل می کند. این سیروپ یک منبع طبیعی است و بدون فشار در کلیه ها ادرار را افزایش می دهد.

ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

بر اساس بررسی های انجام شده، لیکوپن موجود در هندوانه میزان ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. لیکوپن، رنگدانه ای است که سبب قرمزی هندوانه می شود. از آن جایی که یک آنتی اکسیدان قوی است، از ابتلا به برخی از سرطان ها جلوگیری می کند.

بر اساس یک تحقیق، لیکوپن تاثیر خود را بیشتر از همه در سلول های سرطانی مربوط به پروستات نشان داده است. لیکوپن همچنین برای درمان HPV مفید است. این ویروس می تواند منجر به سرطان رحم شود.

درد های عضلانی را کاهش می دهد

اگر بعد از یک روز سخت کاری درد عضلانی دارید، مصرف سیروپ هندوانه می تواند کلید رفع مشکل باشد. این میوه سرشار از الکترولیت ها و آمینو اسید های سیترولین است که پس از تمرین های سنگین موجب تسکین درد عضلانی می شود.

علاوه بر این، برای دفع اسید لاکتیک بسیار مفید است. مصرف این سیروپ می تواند به عضلات کمک کند تا اکسیژن بیشتری را دریافت کرده و روند بهبود را تسریع ببخشد.

برای جلوگیری از تشدید بیماری ماکولار مفید است

همان طور که به آن اشاره شد، ای سیروپ یک منبع عالی از لیکوپن است که برای کاهش ابتلا به خطر بیماری ماکولار مفید شناخته شده است. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و برای سلامت چشم مفید است. فعالیت رادیکال های آزاد ممکن است منجر به نابینایی شود. لیکوپن آنتی اکسیدانی قوی است که مانع از بروز چنین اتفاقی می شود.

برای زنان باردار بسیار مفید است

برای زنان باردار بسیار مفید است
برای زنان باردار بسیار مفید است

مصرف سیروپ هندوانه بیماری سوزش معده که در دوران بیماری شایع است را کاهش می دهد. همچنین به کاهش بیماری صبحگاهی زنان باردار کمک می کند. علاوه بر این، مواد معدنی موجود در این میوه به جلوگیری از گرفتگی ماهیچه ها در سه ماهه اول بارداری کمک می کند.

در جلوگیری از آسم نقش دارد

لیکوپن به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های کلیدی با واکنش های بدن، با سرماخوردگی و آنفلونزا مبارزه می کند. از این رو، سبب کاهش آسم در کودکان می شود. مطالعه ی انجام شده روی ۱۷ بزرگسال مبتلا به آسم نشان داد که این ترکیب می تواند روی این بیماری تاثیر مثبت داشته باشد.

به کنترل فشار خون کمک می کند

این سیروپ منبعی غنی و طبیعی از سیترولین است. سیترولین یک اسید آمینه ضروری است که سبب حفظ فشار خون می شود. علاوه بر این، منبع خوبی از پتاسیم است که به عنوان یک ماده مغذی برای کاهش فشار خون بالا شناخته می شود. پتاسیم یک الکترولیت است که فشار خون را در طول تمرینات ورزشی تنظیم می کند.

به زیبایی پوست و مو کمک می کند

ویتامین C موجود در این سیروپ یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای سنتز کلاژن است. کلاژن ماده ای است که پوست و موها را تقویت می کند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط یک گروه آلمانی، لیکوپن و بتاکاروتن موجود در هندوانه می تواند از پوست در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کند.

بتاکاروتن برای جلوگیری از شرایط خاص پوستی مانند پستوریازیس موثر عمل می کند. ویتامین A یکی دیگر از مواد مغذی مهم در سیروپ هندوانه است که برای سلامت پوست مفید بوده و آن را ترمیم می کند. این امر باعث ایجاد سلول های جدید پوستی می شود.

در بهبود سلامت استخوان نقش دارد

در بهبود سلامت استخوان نقش دارد
در بهبود سلامت استخوان نقش دارد

ویتامینC  موجود در این سیروپ نقش مهمی را در بهبود سلامت استخوان ایفا می کند. زیرا مواد مغذی به سلامت استخوان ها و بهبود زخم کمک می کند. لیکوپن نیز می تواند مانع از پوکی استخوان و شکستگی های استخوان شود. ویتامین A در هندوانه نیز با رشد استخوان ها ارتباط دارد.

مشکلات کلیوی را کاهش می دهد

با وجود این که هندوانه منبع خوبی از پتاسیم است، اما در مقایسه با سایر غذاها درصد آن پایین تر است. از این رو، برای افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن کلیه هستند، بسیار مفید است.

سیروپ هندوانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین C موجود در این سیروپ به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این میوه حاوی ویتامین B۶ نیز است. این ویتامین آنتی بادی تولید کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. علاوه بر این، به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند. ویتامین A موجود در آن نیز سیستم ایمنی را تنظیم و از آن در برابر عفونت محافظت می کند.

به درمان دیابت کمک می کند

با وجود این که هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است، اما بار گلیسمی پایینی دارد. از این رو برای افراد دیابتی مفید است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که اثرات مفید سیروپ هندوانه باعث افزایش جرم بافت چربی و کاهش توده چربی اضافی سفید شده و در نهایت به درمان دیابت کمک می کند.

از آسیب سلولی جلوگیری می کند

همان طور که گفته شد این سیروپ غنی از لیکوپن است. به این ترتیب سلول ها را از آسیب های مرتبط با بیماری های قلبی محافظت می کند. همچنین با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

در جلوگیری از سکته موثر است

با توجه به محتوای بالای آب، برای جلوگیری از سکته بسیار موثر است. این میوه در پزشکی چینی اهمیت بسیاری دارد. هندوانه جز چند میوه ای است که سکته را کاهش داده و باعث تحریک پذیری می شود.

در جلوگیری از سکته موثر است
در جلوگیری از سکته موثر است

برای بهبود سلامت لثه ها مفید است

ویتامین C موجود در این سیروپ مویرگ ها و لثه ها را سالم نگاه می دارد. کمبود این ویتامین باعث ایجاد خونریزی لثه و التهاب آن می شود. این ویتامین می تواند باکتری های مضر در دهان را از بین ببرد. در غیر این صورت موجب بسیاری از بیماری های دهان و سایر عفونت های لثه می شود.

سیروپ هندوانه در افزایش انرژی موثر است

سیروپ هندوانه منبع خوبی از ویتامین B است. این ویتامین مسئول تولید انرژی در بدن است. این میوه دارای کالری کم و انرژی فراوانی بوده و می تواند به بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن در طول روز کمک کند. علاوه بر این، این سیروپ منبعی غنی از پتاسیم است. پتاسیم الکترولیتی است که پس از یک روز طاقت فرسا از احساس خستگی جلوگیری می کند.

به سلامت پروستات کمک می کند

در گذشته محققان معتقد بودند لیکوپن فقط در گوجه فرنگی وجود دارد. اما امروزه دریافته اند که هندوانه بیشترین میزان لیکوپن را در بین میوه ها و سبزیجات تازه دارد.

لیکوپن حاوی ویژگی های آنتی اکسیدانی است که به سلامت پوست، قلب و پروستات کمک می کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد با مصرف هندوانه و سیروپ آن، آسیب به بافت پروستات به طور چشمگیری کاهش می یابد.

سیروپ هندوانه فو چیست

کمپانی ترکیه ای فو یکی از معتبر ترین شرکت های تولید کننده انواع سیروپ، پوره و سس دکور، در صف اول این رقابت و از پیشتازان تولید طعم های هیجان انگیز و منحصر به فرد است. این سیروپ شیرین کننده مصنوعی ندارد. از این رو، می توان با استفاده از طعم و رنگ هندوانه، طعم های دلپذیری ایجاد کرد.

سیروپ هندوانه فو در بسته بندی شیشه ای و با درب آسان بازشو به بازار عرضه می شود. در صورت نگه داشتن پوشش آن پس از باز شدن، هیچ تغییری در طعم، رنگ و تراکم سیروپ تا تاریخ انقضا به وجود نخواهد آمد.

سیروپ هندوانه فو چیست
سیروپ هندوانه فو چیست

ویژگی های سیروپ هندوانه فو

  • طعم :هندوانه
  • رنگ : قرمز
  • حجم : ۷۰۰ میلی لیتر
  • کشور سازنده : ترکیه
  • کاربرد :تهیه انواع نوشیدنی های سرد و گرم، قابل استفاده در تهیه و تزیین انواع نوشیدنی های کافه ای و بستنی ها
  • فاقد شیرین کننده های مصنوعی
  • قابل استفاده در کافه ها، رستوران ها، هتل ها و منازل
  • کیفیت بالا
  • قیمت مناسب
  • خوش طعم

سیروپ هندوانه مونین چیست

سیروپ هندوانه رنگی قرمز و طعمی فوق العاده دارد که یکی از پرکاربردترین سیروپ ها از نظر بارتندرها است. با سیروپ هندوانه مونین در هر فصل می توان طعم خوش هندوانه را تجربه کرد.

با این سیروپ می توان انواع نوشیدنی های خنک و تابستانی را تهیه کرد. شرکت مونین با ارائه محصولاتی باکیفیت و با قیمت مناسب، یکی از پرطرفدارترین شرکت های تولید سیروپ است. سیروپ هندوانه مونین در شیشه های ۷۰۰ میلی لیتری تولید و به دست مصرف کنندگان می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا