Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

امروزه از ترکیبات شیمیایی مختلفی در صنایع استفاده می شود. درواقع با استفاده از ترکیبات شیمیایی می توان به بهبود روند تولیدات صنعتی کمک نمود. مولیبدات سدیم از ترکیبی معدنی است که به عنوان یک نمک سدیم شناخته شده و به شکل پودری سفید و کریستالی در دسترس قرار دارد. فرم دی هیدرات یا دو آبه مولیبدات سدیم بیشتر یافته شده و این ماده به عنوان منبعی از مولیبدن شناخته می شود. از کاربرد مولیبدات سدیم در صنایع کشاورزی و به عنوان کود استفاده های زیادی صورت می پذیرد. استفاده از کود مولیبدات سدیم در خاک های کشاورزی که با کمبود این ماده مواجه‌اند مورد استفاده قرار می گیرد. خواص مولیبدات سدیم در کنترل خوردگی موجب کاربرد های صنعتی این ماده شده است. قیمت مولیبدات سدیم تحت تاثیر خلوص و گرید تولید شده قرار دارد.

برای خرید مولیبدات سدیم می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. فروش مولیبدات سدیم به دلیل کاربرد های صنعتی مختلف بسیار صورت می پذیرد. در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و نحوه خرید و فروش و قیمت این ماده می پردازیم. استفاده از این ماده در بسیاری از صنایع برای کاهش خوردگی صورت گرفته و از این رو خرید و فروش گسترده ای دارد. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی اتیل اکریلات، پارافین نرمال، سویامید فتی اسید دی اتانول آمید و… نیز پرداخته است. در ادامه این مطلب با بررسی خواص و ویژگی و موارد استفاده از مولیبدات سدیم همراه ما باشید.

مولیبدات سدیم چیست

مولیبدات سدیم پودری سفید رنگ است که با فرمول شیمیایی Na۲MoO۴ شناخته می شود. این ماده دارای جرم مولی ۲۰۵.۹۲ گرم بر مول بوده و دارای خواص مطلوبی در کاربرد های صنعتی است. سدیم مولیبدات از نمک های سدیم بوده که نوع هیدراته آن از یون های سدیم و مولیبدات تشکیل یافته است. ترکیبات مولیبدات از محبوب ترین مواد شیمیایی معدنی در پیشگیری از خوردگی محسوب می شوند. این ماده در پیشگیری از خوردگی، در تولید کودهای شیمیایی و صنایع تصفیه آب استفاده های زیادی دارد. درواقع خواص مولیبدات سدیم موجب شده است تا از این ماده شیمیایی و فواید آن در صنعت استفاده های زیادی صورت گیرد.

انواع مولیبدات سدیم

این ماده پرمصرف صنعتی را می توان در انواع هیدراته و به صورت ۲ آبه و ۴ آبه یافت. اما از لحاظ ظاهری تمامی شکل های مختلف این ماده به صورت جامدی بلوری و سفید رنگ در دسترس قرار دارند. لازم به ذکر است که این ماده دارای انحلال پذیری مطلوبی در آب است.

کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سدیم مولیبدات دی هیدرات از انواع پرمصرف این ماده است و به صورت پودری کریستالی در دسترس قرار دارد. این ماده در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد آب تبلور خود را از دست خواهد داد. از خواص مولیبدات سدیم این است که نسبت به سایر ترکیبات هم گروه خود در جدول تناوبی میزان سمیت کمتری دارد. کاربرد این ماده در طیف گسترده ای از صنایع از جمله فلز کاری، صنعت چاپ، کشاورزی و… صورت می پذیرد. خواص بی نظیر این ماده در رشد گیاهان و کنترل آفات موجب استفاده های گسترده کود مولیبدات سدیم دی هیدرات در کشاورزی گشته است.

خواص مولیبدات سدیم

  • شکل ظاهری:  پودر سفید رنگ
  • فرمول شیمیایی: Na۲MoO۴
  • دانسیته: ۳.۷۸ گرم بر سانتی متر مکعب
  • جرم مولی: ۲۰۵.۹۲ گرم بر مول
  • نقطه ذوب: ۶۸۷ درجه سانتی گراد
  • حلالیت در آب: محلول در آب
  • نام آیوپاک:   Sodium molybdate
  • نقطه اشتعال: اشتعال ناپذیر

نحوه تولید سدیم مولیبدات

در ابتدا این ماده صنعتی با استفاده از روش هیدراتاسیون سنتز گردیده است. اما حل نمودن مولیبدات تری اکسید (MoO3) در سدیم هیدروکسید در دمای ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد و متبلور نمودن محصول فیلتر شده، روش سنتزی راحت تری برای تولید این ماده خواهد بود. درنهایت با حرارت دادن تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد نمک بی آب تهیه خواهد شد. معادله شیمیایی واکنش تولید این ماده به صورت زیر خواهد بود:

MoO۳ + ۲NaOH + H۲O → Na۲MoO۴. ۲H۲O

کاربرد مولبیدات سدیم

در صنایع شیمیایی، صنعت پتروشیمی، صنایع آب و همین طور پیگمنت‌ سازی می توان کاربرد این ماده را مشاهده نمود. این ماده دارای خواص حفاظت‌کنندگی و ضد خوردگی داشته و به همین دلیل برای چربی زدایی از سطوح فلزی در صنایع تولید استیل، محصولات فولادی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این ماده در تولید لوازم خانگی، آبکاری و قطعه ‌سازی‌ نیز بسیار صورت می پذیرد.

کاربرد مولبیدات سدیم در کشاورزی

در صنعت کشاورزی از خواص مولیبدات سدیم به عنوان کود بسیار استفاده می شود. استفاده از کود مولیبدات سدیم در از بین بردن آفات در گیاهانی همچون کلم بروکلی و گل کلم صورت می پذیرد. این کود اغلب در  خاک هایی که با کمبود مولیبدن مواجهند، استفاده می گردد. البته در مقدار کاربرد این کود باید مراقبت شود. میزان ۰.۳ ppm از این ترکیب معدنی موجب کمبود مس در حیواناتی مانند گاو خواهد شد.

کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

استفاده از مولبیدات سدیم در صنعت

استفاده از این ماده در صنعت برای مهار خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب مولیبداتی مهار کننده آند غیر اکسید کننده بشمار آمده و استفاده از آن به میزان قابل توجهی، نیاز به نیتریت را کاهش می دهد. کاربرد این ماده موجب بهبود محافظت در برابر خوردگی مایعات نمک کربوکسیلات خواهد شد.

بروز خوردگی در لوله های استیل که در معرض آب هستند برای سالیان طولانی به عنوان مشکلی در صنعت بوده است که صنایع همواره در صدد حذف و یا کاهش آن بوده اند.

بازدارنده های خوردگی با بیس کرومات جهت کاهش خوردگی و همین طور کاهش خورندگی هایی با منشا میکروبیولوژیکی در لوله های استیل مورد استفاده قرار می گرفتند. اما کرومات ها به دلیل ایجاد سمیت برای محیط زسیت، در سیستم های آب خنک کننده گردشی دیگر بکار نمی روند.

این مواد شیمیایی به عنوان یک عامل بازدارنده و اکسنده ای ضعیف به عنوان جایگزین کرومات معرفی گشته است. البته بازخورد استیل در مواجهه با غلظت های متفاوت از این نمک پرمصرف معدنی در دریاچه های آب مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت سطح محافطت از استیل و صرفه اقتصادی آن بهینه سازی می گردد. بیشینه تنش و حداقل و حداکثر غلظت بازدارنده نیز در تعیین محدودیت های کاربرد این ماده ضروری هستند.

کاربرد های ضد خوردگی

مولیبدات سدیم در سطح ۵۰ تا ۱۰۰ (ppm) می تواند مهار خوردگی را فراهم کند که نیتریت سدیم در ۸۰۰ (ppm) فراهم می کند. با استفاده از غلظت های کم از این ماده می توان رسانایی را به حداقل رسانده و پتانسیل های خوردگی گالوانیک را کاهش داد.

کاربرد در تصفیه آب

در تصفیه آب صنعتی به دلیل ساخت دو فلزی خوردگی گالوانیک پتانسیل بالایی دارد. در این شرایط استفاده از سدیم مولیبدات بر نیتریت سدیم ترجیح دارد. زیرا دوز ppm پایین مولیبدات موجب هدایت کمتر آب در گردش شده و این یک مزیت محسوب می شود.

فواید استفاده از مولیبدات سدیم

  • این ماده موجب پیشگیری از اکسایش و زنگ زدگی فلزات شده و این موضوع بخصوص در تجهیزات صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • کاربرد آن در صنایع تصفیه آب، جهت پیشگیری از زنگ زدگی لوله ها موثر خوهد بود.
  • استفاده از این ماده صرفه بیشتری نسبت به سدیم نیتریت دارد. زیرا غلظت کمتر محلول حاوی این ماده اثر بخشی مطلوب تری در پیشگیری از زنگ زدگی ایفا می کند.
  •  در فرآیند هیدروژناسیون روغن ها خواص این ماده به عنوان کاتالیزور قابل بازیافت محلول در آب استفاده می شود.
  • این ماده در ساخت لعاب سرامیک ها و تولید رنگدانه ها می تواند مفید عمل کند.
  • کاربرد آن به عنوان کود مولیبدن صورت گرفته و در فرآیند رشد گیاه خواص مطلوبی را ایجاد می نماید.
  • استفاده از این ماده معدنی به تبدیل نیترات به نیتریت و درنهایت آمونیاک کمک می کند.
  • در تست های شناسایی فسفات، سرب، آلکالوئید و… در محلول ها نیز می توان از خواص این نمک معدنی بهره برد.
  • در تولید پودر مولیبدن فلزی نیز از خواص این نمک استفاده می شود.

کود مولیبدات سدیم

سدیم مولیبدات به عنوان یک منبع غنی از مولیبدن محسوب می شود. مولیبدن برای گیاهان و حیوانات در تنظیم آنزیم هایشان نقش مهمی دارد. در تنظیم میزان گوگرد بدن نیز کاربرد این ماده حیاتی است. این عنصر به عنوان آنتی اکسیدان در سم زدایی از کبد و افزایش مقاومت بافت های بدن عمل می کند. مولیبدن در متابولیسم سلول های عصبی نیز نقش مهمی را ایفا می کند. فواید مولیبدن موجب کاربرد آن در کشاورزی شده است.

مولیبدن از اجزای مهمم آنزیم نیترات ردوکتاز است. این آنزیم نیترات را (NO۳) به نیتریت (NO۲) کاتالیز می کند. بخشی از آنزیم نیتروژناز نیز حاوی این عنصر است. این آنزیم در تثبیت نیتروژن بوسیله باکتری های ندول ریشه محصولات حبوباتی نقش مهمی ایفا می کند. خیساندن بذرها در محلول این نمک قبل از کاشت نیز درمانی موثر برای بذر فراهم خواهد نمود. کود مولیبدات سدیم به دلیل خواص بی نظیرش به عنوان متداول ترین کود تأمین کننده مولیبدن معرفی شده است. این کود در محلول پاشی یا کودهای مخلوط و همین طور در تیمار بذر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا کود مولیبدات سدیم

مولیبدات حاوی عنصر مولیبدن در بالاترین حالت اکسیداسیونی است. این موضوع به حلالیت بالای ماده شیمیایی در آب کمک خواهد نمود. بنابراین از مزایای استفاده از کود مولیبدات حلالیت بالای آن در آب است. دلیل اصلی انتخاب این کود به جای سایر کودهای کشاورزی نیز همین مزیت است. مولیبدن موجود در این کود باعث جذب بیشتر عناصری نظیر نیتروژن گشته که برای رشد گیاه ضروری هستند.

کاربرد در کشاورزی هیدروپونیک

از دیگر موارد استفاده از این کود به عملکرد مواد مغذی هیدروپونیک مرتبط می گردد. هیدروپونیک از روش‌های کشاورزی است و در آن رشد گیاهان بدون خاک صورت می‌پذیرد. در این روش، عناصر ریز مغذی ضروری گیاهان از طریق حلالی همچون آب صورت می پذیرد. جالب است بدانید سرعت رشد گیاهان هیدروپونیک به صورت تقریبی ۵۰ درصد از گیاهان سنتی رشد یافته در خاک بیشتر خواهد بود.

بنابراین استفاده از این ماده در کشاورزی از معدود مواد شیمیایی است که می تواند ریز مغذی های اساسی را برای گیاهان فراهم کرده و درنهایت موجب بهبود عملکرد گیاه خواهد شد. استفاده از این کود به شکلی کارآمد و موثر برای رشد گیاهان عمل خواهد نمود. لازم به ذکر است که این کارایی با مقادیر به نسبت کم در گیاهان تاثیر مطلوبی خواهد داشت.

ایمنی در مصرف

  • قبل از استفاده از هر ماده شیمیایی باید اثرات آن بر انسان و طبیعت مشخص گشته و آگاهانه اقدام به مصرف آن نمود. مولیبدات در غلظت های بالا ممکن است مشکلاتی را فراهم نماید. اما استفاده از مقادیر مجاز آن ایمن در نظر گرفته می شود.
  • این ماده با فلزات قلیایی، اغلب فلزات رایج و همین طور عوامل اکسنده ناسازگار است.
  • از دیگر مواردی که لازم به توجه بیشتر است، انفجار آن در اثر تماس با منیزیم ذوب شده خواهد بود.
  •  این ماده واکنش شدیدی با اینترهالوژن هایی نظیر برم پنتافلوراید، کلر تری فلوئورید و… خواهد داشت.
  • در صورت تماس این ماده با پوست، محل تماس را به مدت ۱۵ دقیقه با آب شست و شو دهید.
  • این ماده می تواند منجر به تحریکات پوستی و چشمی گردد.
  • از استنشاق نمودن این ماده شیمیایی خودداری نمایید. در صورت استنشاق فرد مسموم را در معرض هوای تازه قرار دهید.
  • مانند سایر مواد شیمیایی این ماده را در مکان های خشک و خنک و همراه با تهویه مناسب نگهداری نمایید.
  • این ترکیب معدنی باید درون مخازن و ظروف کاملا دربسته نگهداری شود.
  • لازم است هنگام کار با این مواد از لباس و تجهیزات ایمنی مناسب استفاده شود.
کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد مولیبدات سدیم چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

قیمت مولیبدات سدیم

قیمت این ماده تا حدود زیادی به گرید و خلوص تولید شده وابسته است. هرچه خلوص این ماده بیشتر باشد، قیمت بیشتری هم در بازار خواهد داشت. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز بر قیمت این محصول موثرند. توجه شود که نرخ ارز بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بیشتری خواهد داشت. وزن بسته بندی نیز بر قیمت محصول موثر است. هرچه وزن بسته بندی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

خرید مولیبدات سدیم

برای خرید این محصول به روش های حضوری و غیر حضوری می توان اقدام نمود. با خرید از سایت شرکت های معتبر مواد شیمیایی صنعتی، می توان با خریدی بی واسطه در وقت و هزینه صرفه جویی نمود.

فروش مولیبدات سدیم

خرید و فروش مولیبدات سدیم در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. فروش این محصول در بازار ایران نیز صورت گرفته و قابل تهیه است. نکته مهم در تهیه این ماده صنعتی خرید از منابع معتبر و دریافت محصول با کیفیت مناسب است.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و مزایا مصرف مولیبدات سدیم پرداختیم. این ماده دارای خواص و ویژگی های منحصر بفردی بوده و بنابراین استفاده های صنعتی مختلفی برای آن معرفی شده است. کاربرد این ماده در کشاورزی، صنعت و… صورت گرفته و موجب بهبود فرآیندهای صنعتی خواهد شد. قیمت این محصول تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و از طریق سایت های معتبر فروش قابل تهیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا