Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

امروزه از ترکیبات شیمیایی مختلفی در صنعت نساجی استفاده می شود. کاربرد این ترکیبات موجب بهبود فرآیند تولید گشته و محصولی باکیفیت به ارمغان خواهد آمد. صابون پیش شوی الیاف پشمی از ترکیباتی است که در صنایع نساجی بسیار حائز اهمیت است. از خواص صابون پیش شوی الیاف پشمی قبل مرحله رنگرزی و برای شست و شوی مطلوب الیاف پشمی و حذف آلودگی ها استفاده می‌شود. کاربرد صابون پیش شوی الیاف پشمی به دلیل قدرت لکه بری بالا در انواع الیاف ازجمله پشمی و… صورت می پذیرد. انواع صابون پیش شوی الیاف پشمی توسط شرکت های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردند. قیمت صابون پیش شوی الیاف پشمی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و در بازار متفاوت است. برای خرید این صابون می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

فروش صابون پیش شوی الیاف پشمی به صورت حضوری و غیرحضوری توسط شرکت های عرضه کننده صورت می پذیرد. در ادامه این مطلب با بررسی خواص و کاربرد صابون پیش شوی و نحوه خرید و فروش و قیمت آن همراه ما باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد محصولات دیگری همچون صابون مول ۲۰، صابون مول ۱۰، صابون لکه بر، صابون پخت پنبه و… نیز پرداخته است.

صابون چیست

استفاده از صابون توسط انسان به هزاران سال پیش بر می گردد. شواهدی نشان داده است که تولید مواد صابونی در ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد و دوران باستان بر می گردد. جالب است بدانید نحوه تولید صابون توسط زکریای رازی ارائه شده است. از قرن شانزدهم میلادی در اروپا، استفاده از روغن های گیاهی همچون روغن زیتون در تولید صابون ها رونق گرفت. بسیاری از صابون های قدیمی حتی امروزه هم مورد استفاده قرار می گیرند. صابون کاستیل نمونه ای محبوب از صابون های قدیمی است که در ایتالیا استفاده می شده است.

به نمک اسیدهای چرب سدیم یا پتاسیم محلول در آب صابون گفته می شود. انواع صابون ها از چربی، روغن یا اسیدهای چرب آن ها در محیط های بسیار قلیایی تهیه می شوند. صابون ها و شوینده ها نمک هایی هستند که می توانند موجب تمیزی و پاکیزگی گردند. صابون را می توان ماده‌ ای شوینده یا مخلوطی از ترکیبات شیمیایی مختلف دانست که دارای خواص پاک کنندگی مطلوبی است. صابونها از اجزای روغن های روان کننده و غلیظ کننده ها نیز هستند. بسیاری  از صابون های فلزی نظیر آلومینیوم، سدیم و مخلوط آن ها نیز تولید می شوند. این صابون ها جهت غلیظ کننده و افزایش دهندگی ویسکوزیته به روغن ها استفاده می شوند.

صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

انواع صابون

همان طور که توضیح داده شد، صابون را می توان از حل شدن روغن‌ های حیوانی، گیاهی و چربی ‌های دیگر در مواد قلیایی تولید نمود. انواع صابون به صورت سخت و نرم تولید می گردد. نوع اول با سدیم هیدروکسید و نوع دوم با استفاده از پتاسیم هیدروکسید تولید می گردد. برای ایجاد رنگ و بوی دلپذیر نیز در  صابون‌ها از عطرها یا روغن‌ های معطر استفاده می شود. فرمول این انواع به صورت زیر معرفی می گردد.

  • فرمول صابون مایع: R-COOK
  • فرمول صابون جامد: R-COONa

همچنین در صنعت انواعی از صابون ها تولید و در بازار عرضه می گردند. در ادامه به برخی ازانواع صابون های صنعتی اشاره شده است.

  • صابون مول ۱۰ و مول ۶
  • انواع صابون پس شور و صابون پس شور کنز
  • صابون های پخت و سفید گری پنبه
  • صابون آنیونیک
  • انواع صابون های حلال دار
  • صابون پیش شوی الیاف پشمی
  • و…

نحوه عملکرد صابون پیش شوی الیاف پشمی

صابون ترکیبی است که هر مولکول آن دارای یک سر یونی و آب دوست است که در آب حل خواهد شد. توجه شود که مولکول ‌های آب دارای خواص قطبی بوده و مولکول‌ هایی که دارای خاصیت قطبی باشند در آن حل می گردند. سر دیگر صابون از یک زنجیره‌ هیدروکربنی تشکیل یافته که غیر قطبی و آب گریز است، اما می‌تواند مواد غیر قطبی مانند روغن و چربی و کثیفی ها را در خود حل کند.

مولکول‌های از این نوع در واقع بین آب و روغن پلی ایجاد نموده و با حل کردن ذرات چربی امولسیونی از قطرات کوچک چربی در آب بوجود می آورند. بنابراین می توان این ماده را نوعی سورفکتانت نامید که کارایی بسیار مطلوبی هم دارد.

سورفکتانت ‌ها ترکیباتی هستند که کشش سطحی آب را کاهش می دهند. همچنین این ترکیبات موجب کاهش کشش بین سطحی آب و روغن خواهد شد. سورفکتانت‌ ها از اصلی ترین ترکیبات تشکیل دهنده مواد شوینده بشمار آمده و می توانند موجب تمیزی و حذف کثیفی ها شوند. به دلیل وجود این ترکیبات در شوینده هایی مانند صابون پیش شوی الیاف پشمی چربی‌ها و کثیفی‌ و هرگونه لکه و یا تجمع آن ها را حل کرده و با استفاده از آب تمیز می توان آن‌ها را از محل دور نمود.

دلیل کاربرد صابون پیش شوی الیاف پشمی

تصفیه پشم قبل از فرآیندهای نظیر سفید کاری، رنگرزی و پرداخت امری ضروری محسوب می شود. جالب است بدانید که بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد از وزن کلی پشم خام را ناخالصی ها تشکیل می دهند. این ناخالصی ها به شکل موم، چربی و مواد سلولزی همچون کاه و چمن خشک، خاک، ترکیبات پروتئینی و… را شامل می شوند. در نهایت و پس از فرآیند شست و شو پشم تمیز و برای فرآیندهای بعدی آماده می گردد. در غیر این صورت و عدم شست و شوی درست، علاوه بر اینکه ریسیدن آن دشوار می شود، بلکه فرآیندهای بعدی نیز با مشکل روبه‌رو خواهند شد. پشم در دماهای بالاتر از نقطه ذوب (۴۰ تا ۴۵ درجه) به راحتی به صورت امولسیون درمی آید.

درواقع شستشوی امولسیون با صابون از رایج ترین روش های تمیز کردن پشم خام محسوب می شود. فرآیند تمیز کاری الیاف پشمی که به عنوان شستشوی پشم نیز معروف است، اغلب با کمک ۲ تا ۴ درصد صابون پیش شوی الیاف پشمی و کربنات سدیم صورت می پذیرد. مقادیر مصرف براساس وزن پشم محاسبه خواهند شد.

بهترین صابون پیش شوی الیاف پشمی

در تمیز کردن پشم با استفاده از مواد شوینده صنعتی، همواره محافظت از الیافت و حفظ کیفیت آن ها در نظر گرفته می شود. درواقع باید از ترکیباتی استفاده گردد که بدون ایجاد آسیب به الیاف، تمام آلودگی ها و کثیفی ها را نیز پاک نماید. در حال حاضر از لحاظ اقتصادی تمیز کردن پشم با مواد شوینده غیر یونی به صرفه ترین روش شست و شوی الیاف پشمی محسوب می شود. از مزایای مواد شوینده نانیونیک نسبت به سایر ترکیبات شوینده می توان به مواردی همچون بازدهی بالا، پایداری در آب های سخت، هزینه کمتر نسبت به سایر شوینده ها و در نهایت حذف مطلوب تر چربی ها اشاره نمود. ترکیبات نانیونیک در شرایط آب کشی دشوار به راحتی دفع خواهند شد. خواص صابون پیش شوی موجب سوسپانسیون ذرات گرد و خاک و حذف آن ها خواهد شد.

صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست

کاربرد صابون پیش شوی الیاف پشمی اغلب قبل از مرحله رنگرزی برای شستن الیاف پشمی استفاده می شود.صابون پیش شوی الیاف پشمی شوینده ای است که الیاف را تمیز کرده و آن ها را برای فرآیندهای صنعتی بعدی آماده می کند. بنابراین بیشترین استفاده از این شوینده در صنایع نساجی صورت می پذیرد. استفاده از صابون پیش شوی الیاف را از هرگونه آلودگی و ذرات چربی می‌زداید و آن را آماده فرآیند رنگرزی می کند. این صابون یک پاک کننده و لکه گیر قوی برای انواع الیاف بشمار می آید. درواقع علاوه بر پشم از آن در شست و شوی الیاف پلی استر، پنبه، ویسکوز و نایلون و ترکیب الیاف ها نیز استفاده می گردد.

مزایا صابون پیش شوی الیاف پشمی

  • به راحتی در آب حل می شود.
  • به صورت مایعی بی رنگ یا متمایل به رنگ زرد در دسترس قرار دارد.
  • ساختار یونی آنیونیک – نانیونیک دارد
  • در آب سرد قابل حل است.
  • هم در محیط های اسیدی و هم در محیط های قلیایی مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر مواد اکسید کننده و احیا کننده سفید گری مقاوم است.
  • حتی در دمای بالا میزان کف کمی تولید می کند.
  • قدرت شستشوی عالی در از بین برنده کثیفی ها و آلودگی ها دارد.
  • با شست و شو و آبکشی به راحتی می توان آن را از محیط حذف نمود.
  • در برابر نمک های آب سخت مقاوم است.
  • درمقابل اسیدها با غلظت های معمول در رنگرزی مقاوم است.
  • ماده ای غیر سمی است.
صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

ویژگی صابون پیش شوی الیاف پشمی

این ماده از تجمع ناخالصی در جداره ها و نازل های دستگاه رنگرزی ممانعت کرده و حتی در دمای بالا نیز تاثیر مطلوبی دارد. تجمع ناخالصی ها می تواند آسیب های جدی به سیستم های صنعتی وارد کند، بنابراین شست و شوی الیاف امری ضروری محسوب می شود.

این صابون ها دارای خواص امولسیون کنندگی و دیسپرس کنندگی بوده و از بازگشت لکه ها و ناخالصی ها بر روی الیاف ممانعت می کنند.

در پروسه ریسندگی و بافت ممکن است لکه ها و کثیفی‌هایی در الیاف ایجاد گردد. استفاده از صابون پیش شوی الیاف پشمی در رفع لکه ها و خط روغن های ایجاد شده نتیجه مثبتی خواهند داشت.

این صابون ها هم در ماشین های مداوم و هم در ماشین های غیرمداوم و در شستشوی پارچه پیش از فرآیند رنگرزی و چاپ قابل استفاده هستند.

این ترکیبات نسبت به محیط های اسیدی و قلیایی پایدار هستند و بنابراین می توان به راحتی آن ها مورد استفاده قرار داد.

عدم تاثیر منفی بر زیر دست پارچه از دیگر ویژگی صابون های پیش شور است.

میزان مصرف صابون پیش شوی الیاف پشمی

میزان مصرف این صابون ها به نوع سیستم بستگی دارد. اگر این صابون ها در سیستم های غیر مداوم استفاده شود:

  1. دوز مصرف در پخت و سفید گری ۰.۵ گرم بر لیتر است.
  2. دوز مصرف برای لکه بری ۱ تا ۲ گرم بر لیتر خواهد بود.

اگر این ماده در سیستم های مداوم استفاده شود:

دوز مصرف آن به وزن پارچه بستگی داشته و بین ۰.۷۵ تا ۱.۵ گرم بر لیتر خواهد بود.

نحوه نگهداری صابون پیش شوی الیاف پشمی

  • دمای ۲۵ درجه سانتی گراد برای انبارداری این ماده مطلوب است.
  • این صابون ها باید در ظروف در بسته و دور از نور خورشید نگهداری شوند.
  • درصورت انبارداری مطلوب این صابون با حفظ خواص و به مدت ۶ ماه پس از تاریخ تولید قابل نگهداری است.

قیمت صابون پیش شوی الیاف پشمی

قیمت این صابون ها در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کیفیت محصول بر قیمت نهایی آن بسیار موثر است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت هستند. در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی صنعتی انواع محصولات خارجی و ایرانی عرضه می شوند. البته قیمت محصولات خارجی نسبت به قیمت محصولات تولید داخل بیشتر است. نرخ ارز نیز بر قیمت محصولات خارجی یا وارداتی تاثیر بیشتری دارد.

خرید و فروش صابون پیش شوی الیاف پشمی

خرید و فروش صابون پیش شوی الیاف پشمی در بازار های صنعتی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در صنعت نساجی بسیار حائز اهمیت بوده و از ترکیبات مهم در این صنعت بشمار می آید. برای خرید صابون پیش شوی می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. فروش این صابون ها از سایت های فروش امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده که می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود.

صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
صابون پیش شوی الیاف پشمی چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

سخن آخر

در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد صابون پیش شور پرداختیم. این صابون ها در صنایع نساجی بسیار کاربرد داشته و ماده ای مهم محسوب می شوند. از خواص این صابون ها برای حذف لکه و کثیفی از الیاف استفاده می شود. به همین دلیل خرید و فروش آن در بازار بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این محصول می توان به روش های حضوری و غیر حضوری مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا