Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص کندر و طریقه مصرف آن برای افزایش هوش و حافظه

کندر نوعی عصاره گیاهی است که در طب سنتی بسیار استفاده می شود. این ماده از درختی به نام Boswellia serrata که بومی کشور هند است، به دست می آید. هزاران سال است که در طب آیورودا برای درمان بیماری هایی از جمله آرتریت، التهاب، تب و بیماری های قلبی استفاده می شود.

کندر از نظر مکانیسم عملکرد و شرایط درمان شده شبیه زردچوبه است. فواید ضد التهابی کندر عمدتا از اسیدهای بوسولیک و ترپن ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی که در مرکبات، اکالیپتوس و سایر گیاهان نیز یافت می شود، ناشی می شود. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای بوسولیک با مهار سنتز یک آنزیم پیش التهابی خاص، باعث کاهش درد می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص کندر و طریقه مصرف آن، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کندر چیست

کندر با نام علمی Boswellia serrata در جهان شناخته می ‌شود. کندر در واقع درختی بزرگ بومی کشور هند و بخش‌ هایی از پاکستان است. درخت کندر به خاطر صمغی که تولید می کند، بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. هنگامی که این صمغ از درخت جدا می شود، بیشتر در صنایع عطر سازی استفاده می شود اما کاربردهای پزشکی نیز دارد. کندر دارای خواص ضد التهابی قدرتمند و طیف گسترده ای از مزایای سلامتی دیگر است.

برای کاربردهای رسمی تر، تولید کنندگان اجازه می دهند صمغ این درخت سفت شود و سپس آن را به مکمل ها، نوشیدنی ها، لوازم آرایشی و صابون های مختلف تبدیل می شود که همگی مزایای قابل توجهی را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورند. این عصاره گیاهی را می ‌توانید در فروشگاه‌ های عطاری پیدا کنید. کندر منبعی غنی از اسید بوسولیک و همچنین انواع مختلف ترپن ها است که طیف وسیعی از فواید و مزایا را بر بدن به همراه دارد.

فواید و خواص کندر

کندر فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. این عصاره گیاهی در طب سنتی برای بهبود بسیاری از بیماری ها و مشکلات توصیه می شود. برخی از خواص اصلی کندر شامل توانایی آن در تسکین علائم آرتریت، کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری خودایمنی، کاهش پیشرفت سرطان، سرعت بخشیدن به بهبود زخم، افزایش قدرت عضلانی، جلوگیری از سردرد و حمایت از سلامت پوست است. شما می توانید با مصرف مناسب این عصاره گیاهی از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید. خواص کندر برای سلامتی عبارتند از:

بهبود علائم بیماری آرتروز

شاید شناخته شده ترین فواید سلامتی کندر، تاثیری باشد که می تواند بر شرایط التهابی مانند استئوآرتریت داشته باشد. مطالعات متعدد استفاده منظم از این عصاره گیاهی را با مهار برخی آنزیم های التهابی در بدن از جمله سیتوکین ها مرتبط دانسته اند. آنزیم های التهابی می توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی در مفاصل شوند. برای افرادی که از بیماری آرتریت و سایر مشکلات التهابی رنج می برند، استفاده روزانه از کندر می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد و اکثر دردهای مرتبط را تسکین دهد.

زخم ها را التیام می دهد

در طب سنتی هندی، کندر برای التیام زخم های داخلی و خارجی بسیار استفاده می شود. استفاده موضعی از کندر باعث تحریک گردش خون در زخم و تسریع بهبودی آن می شود و در عین حال از زخم در برابر عفونت نیز محافظت می کند. هنگامی که مکمل ‌ها یا نوشیدنی ‌هایی حاوی کندر را مصرف می‌ کنید، می ‌توانید زمان بهبودی برای آسیب‌ ها یا بیماری های مختلف را کاهش دهید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

یکی از اکتشافات اخیر مربوط به این گیاه، تاثیری است که می تواند بر لنفوسیت ها و سلول های T در بدن داشته باشد. این سلول ها اجزای حیاتی سیستم ایمنی بدن هستند که می توانند بر شدت و زمان پاسخ سیستم ایمنی تأثیر بگذارند. هنگامی که کندر به طور منظم مصرف می شود، می تواند سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ موثرتر به مواد خارجی و پاتوژن های عفونی بهینه کند.

فواید و خواص کندر
فواید و خواص کندر

ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

تحقیقات بسیار زیادی در مورد اثرات کندر بر روی سلول های سرطانی انجام شده است. به گفته محققان، این عصاره گیاهی برخلاف بسیاری از ترکیبات ضد سرطانی و داروهای طبیعی باعث آپوپتوز (مرگ خودکار سلولی) نمی شود. در عوض، از تکثیر و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند. مصرف کندر به طور قابل توجهی خطر تشکیل تومور را کاهش می دهد و درمان های پزشکی را برای از بین بردن سلول های سرطانی در سیستم های اندام آسان تر می کند. همچنین با کاهش علائم ناشی از شیمی درمانی به مبتلایان به سرطان بسیار کمک می کنند.

بروز بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد

برخی تحقیقات نشان داده است که کندر می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و آن را در برابر بیماری های خودایمنی مقاوم کند. بیماری های خود ایمنی به طور گسترده به عنوان برخی از مخرب ترین بیماری ها برای مدیریت و غلبه بر آن ها شناخته می شوند. استفاده روزانه از کندر می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های مزمن کمک کند.

سلامت پوست را ارتقا می دهد

اگرچه محتوای مواد مغذی کندر تا حدودی محدود به مواد فعال آن، یعنی اسید بوسولیک است، اما برخی از توانایی های آنتی اکسیدانی این عصاره گیاهی می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. کندر در طب آیورودا برای درمان التهاب و تحریک پوست نیز بسیار استفاده شده است و برای بهبود ظاهر چین و چروک، لکه های پیری و لکه ها شناخته شده است. این عصاره گیاهی در عین حال خاصیت ارتجاعی پوست را نیز افزایش می دهد. بسیاری از تولید کنندگان محصولات بهداشتی از این عصاره گیاهی برای تقویت محصولات خود استفاده می کنند.

از سردرد جلوگیری می کند

سردرد نوعی التهاب است که افراد کمی به آن اهمیت می دهند، اما مویرگ های متورم در سر، نزدیک شقیقه ها، یکی از دلایل اصلی بروز سردرد و میگرن هستند. تحقیقات در مورد استفاده از کندر نشان داده است که می تواند به سرعت و به طور مداوم درد سردرد را در اکثر بیماران تسکین دهد. شما می توانید برای استفاده از این خاصیت، آن را به صورت رایحه درمانی یا خوراکی مصرف کنید.

استرس را کاهش می دهد

شواهد حکایتی نشان می دهد که استفاده از این عصاره گیاهی، به ویژه هنگامی که به عنوان یک ترکیب معطر سوزانده می شود، می تواند به کاهش اضطراب و کاهش سطح هورمون های استرس مزمن در بدن بسیار کمک کند. این خاصیت به وجود ترکیباتی مانند ترپن ها در بدن نسبت داده می شود که می تواند بر تولید و انتشار انتقال دهنده های عصبی کلیدی در سیستم ما تأثیر بگذارد.

قدرت عضلانی را بهبود می بخشد

کاهش التهاب مفاصل و عضلات بدن تنها بخشی از تاثیر کندر بر سلامتی بدن است. این عصاره گیاهی همچنین می تواند به تمرینات شدیدتر و افزایش انرژی به شما کمک کند که منجر به متابولیسم بافت عضلانی بهتر و افزایش قابل توجه استقامت در هنگام ورزش می شود.

سیستم گوارشی را بهبود می دهد

کندر به طور مستقیم با کاهش التهاب در روده که علت بسیاری از مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و ناراحتی معده مرتبط است. با از بین بردن این التهاب، به لطف اسید بوسولیک، می توان کارایی جذب مواد مغذی در سیستم گوارشی را بهبود بخشید و علائم بیماری های مانند اسهال، نفخ و گرفتگی عضلات را کاهش داد. علاوه بر این، کندر خطر ایجاد زخم معده و سایر بیماری های مزمن گوارشی را کاهش می دهد.

هورمون های بدن را متعادل می کند

کندر به ویژه زمانی که به شکل عصاره یا اسانس استفاده می شود، برای متعادل کردن مجدد هورمون ها در سراسر بدن مفید خواهد بود. این عصاره گیاهی می تواند به بهبود سطح خلق و خو و استرس بسیار کمک کند، در حالی که متابولیسم بدن را بهینه کرده، شدت قاعدگی را کاهش داده و فرآیندهای متابولیسم تولید انرژی را بهبود می بخشد.

موارد استفاده از کندر
موارد استفاده از کندر

موارد استفاده از کندر

کندر با توجه به ترکیب منحصر به فردی که دارد، در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در بالا ذکر شد، کندر با جمع آوری صمغ از درختی به همین نام و سپس اجازه دادن به خشک شدن آن قبل از پردازش به دست می آید. در طب سنتی از کندر برای اهداف معطر یا رایحه درمانی استفاده می شود.

این عصاره گیاهی با توجه به طعم ملایمی که دارد، به نوشیدنی ها و غذاهای مختلفی اضافه می شود و به صورت عصاره خالص نیز در اشکال مختلف به عنوان یک داروی طبیعی برای سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. کندر همچنین به شکل های موضعی وجود دارد که می توان از آن در قسمت های دردناک یا ملتهب بدن و همچنین به شکل دهانشویه رقیق شده استفاده کرد. برخی از زنان از کندر به عنوان ماده ای در لوازم آرایشی طبیعی استفاده می کنند و در سنت های مذهبی از این گیاه به عنوان یک نوع بخور استفاده می شود.

خواص کندر برای کبد

از آنجایی که کندر دارای خواص ضد التهابی است، برای بهبود مشکلات کبد بسیار مناسب است. در طب سنتی از کندر برای بهبود مشکلات کبدی و کلیوی بسیار استفاده می شود. این عصاره گیاهی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز است که برای سم زدایی از بدن به خصوص کبد بسیار مفید است. کاهش سموم بدن به بهبود عملکرد کبد و کلیه بسیار کمک می کند.

خواص کندر برای ریه

کندر، به طور سنتی برای درمان بیماری های سیستم تنفسی، از جمله سرفه، برونشیت و اختلالات تنفسی استفاده می شود. مطالعات مدرن نشان می دهد که اسیدهای بوسولیک موجود در کندر می تواند روند التهابی را که باعث آسم می شود، را به مقدار زیادی تعدیل کند و علائم این بیماری را به طور چشمگیری بهبود بخشد. این عصاره گیاهی در طب سنتی برای درمان مشکلات ریوی بسیار توصیه می شود.

خواص جویدن کندر در طب اسلامی

استفاده از کندر در طب اسلامی بسیار توصیه شده است. این عصاره گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. کندر حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که جویدن آن باعث تقویت لثه و بهبود دستگاه گوارشی می شود. جویدن این عصاره گیاهی برای درمان عفونت لثه بسیار توصیه می شود.

خواص کندر با عسل

کندر به تنهایی مزایای بسیار زیادی بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. برخی از افراد برای بهبود طعم این عصاره گیاهی آن را با عسل ترکیب کرده و مصرف می کنند. ترکیب این دو باهم، فواید آنها را دو چندان می کند. یکی از مهمترین خواص مصرف کندر به همراه عسل، جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر در بزرگسالی است. این عصاره گیاهی به همراه عسل خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد که با استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه می کند. استرس اکسیداتیو عامل اصلی بسیاری از بروز بیماری های مختلف در بدن است.

نحوه مصرف کندر برای تقویت حافظه

یکی از شناخته شده ترین خواص کندر، تقویت حافظه است. در طب سنتی مصرف کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از بروز آلزایمر بسیار توصیه می شود. بهترین زمان برای مصرف کندر برای تقویت حافظه صبح ها به صورت ناشتا با عسل یا مویز است. کندر برای تقویت کلی بدن نیز بسیار مفید است و بسیار خواص دارد.

خواص جویدن کندر در طب اسلامی
خواص جویدن کندر در طب اسلامی

خواص کندر برای رحم

اگر به دنبال یک جایگزین طبیعی برای بهبود مشکلات رحم مانند درد و خونریزی شدید دوران قاعدگی هستید، کندر ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. استفاده از این عصاره گیاهی به صورت رایحه درمانی برای درمان عفونت و فیبروم رحم بسیار توصیه می شود. مصرف کندر به صورت خوراکی باعث تعادل هورمون های زنانه شده و با تحریک گردش خون به رحم، قاعدگی های دردناک را درمان می کند.

عوارض جانبی مصرف کندر

با وجود فواید قابل توجه کندر برای سلامتی، مصرف بیش از حد این عصاره گیاهی ممکن است با عوارض جانبی مختلفی مانند مشکلات گوارشی، بثورات پوستی و آسیب احتمالی به کبد همراه باشد. این عوارض جانبی تنها زمانی ظاهر می شوند که کندر را در غلظت های بالا استفاده کنید. مصرف متوسط این عصاره گیاهی به ندرت با عوارض جانبی همراه است. برخی از عوارض جانبی رایج مصرف بیش از حد کندر عبارتند از:

مشکلات گوارشی – مصرف بیش از حد این عصاره گیاهی با تعدادی از مشکلات گوارشی، از جمله نفخ، گرفتگی عضلات شکمی، اسهال و حالت تهوع مرتبط است. با این حال، هنگامی که در مقادیر طبیعی مصرف شود، می تواند از بروز این عوارض جانبی ناخوشایند جلوگیری کند.

التهابات پوستی – کندر را می توان به صورت موضعی استفاده کرد و یک عنصر رایج در آماده سازی سنتی آرایش و محصولات آرایشی است. مصرف بیش از حد این عصاره گیاهی می تواند منجر به التهابات پوستی در برخی افراد شود. این نوع واکنش ‌های آلرژیک نسبتا نادر هستند و می توان با استفاده از مقادیر کمی از کندر در ابتدا بر روی پوست و منتظر ماندن برای مشاهده هرگونه واکنش منفی از التهابات پوستی جلوگیری کرد.

آسیب های کبدی – به طور معمول هنگامی که کندر به مقدار زیادی مصرف شود، می تواند بر عملکرد و سلامت کبد تأثیرات منفی بگذارد. در نتیجه توصیه می شود این عصاره گیاهی را در حد متناسب مصرف کنید.

سخن آخر

کندر یک عصاره طبیعی است که قرن ها در طب های سنتی مختلف به دلیل خواص دارویی بسیار زیادی که دارد، مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات مدرن نشان می‌دهد که کندر ممکن است در درمان بیماری‌ هایی مانند آرتریت، آسم و دیابت مؤثر باشد. مطالعات در مقیاس کوچک نیز مشخص کرده است که این عصاره گیاهی یک عامل بالقوه ضد سرطان است.

شما می توانید به راحتی کندر را از عطاری های موجود در شهر خود تهیه و مصرف کنید. ضروری است که قبل از مصرف این عصاره گیاهی در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا