Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با انواع قرص فشار خون و عوارض و فواید آن ها آشنا کنیم. فشار خون یکی از آن بیماری هایی است که در هر خانواده ای یک نفر به آن مبتلاست. از همین رو، داروهای مربوط به آن بسیار مهم است و باید بدانیم هر دسته دارویی برای چه منظوری تجویز می شود. اگر شما هم علاقه مندید تا در رابطه با داورهای فشار خون، اسامی آن ها عوارض و فوایدشان برای بدن بدانید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ویتامین ب۶ را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با قرص های فشار خون اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با بیماری فشار خون بدانیم.

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

فشار خون بالا چیست

اولین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اصلا فشار خون چیست؟ فشار خون یعنی میزان خونی که در یک دقیقه از رگ ها عبور می کند. همچنین فشار خون میزان مقاومت رگ ها در زمانی که با ضربان قلب خون از آن ها عبور می کند را نشان می دهد. در صورتی که رگ ها باریک باشند، میزان این مقاومت افزایش می یابد. فشار خون در شرایط مختلف می تواند سبب بروز بیماری ها و مشکلاتی شود؛ از جمله این مشکلات می توان به سکته و نارسایی قلبی، حمله های متعدد قلبی، بیماری ها کلیوی و از این دست مشکلات اشاره کرد.

علائم فشار خون بالا چیست

در صورتی که فردی دچار فشار خون بالا شود، مشکلات و علائم زیر در او پدیدار خواهد شد:

سردرد

تنگی نفس

خون دماغ

گرگرفتگی

سرگیجه

درد قفسه سینه

تغییرات دید

وجود خون در ادرار

علت فشار خون بالا

فشار خون بالا به عوامل متعددی بستگی دارد. گاهی اوقات افراد به صورت ژنتیکی دچار این بیماری می شوند. این یعنی اگر در خانواده شما سابقه فشار خون بالا وجود داشته باشد، امکان اینکه شما نیز به فشار خون بالا مبتلا شوید وجود دارد. با این حال اگر نکات ایمنی را جدی گرفته و سبک زندگی سالم داشته باشید، می توانید از شر این بیماری در امان بمانید. عامل دیگری که به عنوان یکی از علل فشار خون بالا شناخته می شود، افزایش سن است. با افزایش سن و پیری بدن، مشکلاتی برای کلیه ها پدید می آید که تعادل میان مایعات و نمک های بدن را بر هم می زند. همین موضوع می تواند دلیلی برای فشار خون بالا باشد.

در همین راستا، باید بدانید که ابتلا به بیماری های مختلفی قلبی و کلیوی، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، مشکلات تیروئیدی و غددی، عوارض جانبی برخی بیماری و دارو می توانند سبب بروز بیماری فشار خون بالا شوند.

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

همان طور که گفتیم دلایل مختلفی می تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود. با این حال برخی مواقع به دلیل بروز برخی رخدادها، فرد دچار بالا رفتن ناگهانی فشار خون خواهد شد. این نوع فشار خون، فشار خون ثانویه نام دارد و معمولا به شکلی ناگهانی فرد را درگیر می کند. از جمله دلایلی که منجر به بالار فتن ناگهانی فشار خون می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف کافئین

مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد التهاب، قرص ضد بارداری، درمان های سرما خوردگی، مسکن ها و …

تداخل دارویی میان دو یا چند دارو

دردهای شدید یا ناگهانی مثل درد شکستگی استخوان یا آپاندیس

استرس یا اضطراب شدید

سوء مصرف مواد مخدری نظیر کوکائین و آمفتامین

ترس

کم آبی بدن

برای فشار خون بالا چه بخوریم

برای درمان فشار خون بالا راه و روش های خانگی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال خوردن شکلات تلخ و انواع توت می تواند در این زمینه اثربخش باشد. همچنین خوردن لیموترش، موز و فلفل قرمز نیز می تواند تا حد زیادی فشار خون را کاهش دهد. با این حال برای درمان فشار خون بالا در افرادی که به صورت دائمی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، باید از داروهای مناسب استفاده کرد. در این مطلب به معرفی انواع قرص فشار خون با عکس پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

انواع قرص فشار خون

در صورتی که شما به صورت دائمی دارای فشار خون بالا هستید، یعنی به این بیماری مبتلا شده اید و برای درمان باید از داروهای مناسب استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که سبک زندگی سالم می تواند شما را از شر این بیماری در امان نگه دارد. برای مثال حذف نمک و غذاهایی با سدیم بالا بسیار موثر است. خوردن سبزیجات و میوه ها به حای تنقلات پر ضرر نیز می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

جالب است بدانید که قرص های فشار خون بر اساس نوع عملکردی که بر درمان این بیماری می گذارند نام گذاری و دسته بندی می شوند. در ادامه مقاله به شرح این موارد پرداختیم:

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

داروهای دیورتیک یا ادرارآور

ادرار آب و نمک اضافی را از بدن خارج کرده و در تنظیم فشار خون موثر است. از همین رو، داروهای ادرار آور می توانند با کنترل حجم مایعاتی که درون رگ های شما وجود دارد و کم کردن آن ها، از فشاری که بر اثر جریان خون به دیواره رگ های شما تحمیل می شود، کم کنند.

این دسته از داروها، بهترین داروهای فشار خون محسوب شده و شناخته شده تر هستند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلرتالیدون یا هیگروتون

هیدروکلروتیازید

کلروتیازید

بومتانید

آمیلورید

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

داروهای بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین

این دسته از داروها به طور اختصاری با نام مهارکننده ‌های ACE نیز شناخته می شوند. داروهای مهارکننده‌ ACE از تشکیل ماده ای به نام آنژیوتانسین که سبب تنگی عروش می شود، جلوگیری می کنند. ماده مذکور، از شل شده ماهیچه های عروق خونی جلوگیری به عمل خواهد آورد. از جمله داروهایی که در این دسته قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بنازپریل یا لوتنسین

قرص فشار خون نارنجی رنگ کاپتوپریل

اِنالاپریل

لیزینوپریل

رامیپریل

داروهای مهارکننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین ۲

این دسته از داروها با داروهای دسته قبل شباهت داشته و تقریبا عملکرد آن ها مشابه است. داروهای مهارکننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین ۲ از تنگ شدن رگ ها جلوگیری کرده و سبب تنظیم فشار خون خواهد شد. داروهایی که در انتهای نامشان «زارتان» دارند، در این دسته قرار می گیرند. برای مثال:

والزارتان

قرص فشار خون لوزارتان

ایربسارتان  یا آواپرو

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

داروهای مسدودکننده ی کانال کلسیم

این دسته از داروها، جلوی ورود کلسیم را به سلول های قلب و عروق می گیرند. این موضوع به گشاد شدن رگ ها و کم شدن فشار خون روی ماهیچه ها کمک خواهد کرد. از جمله داروهای این دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آملودیپین یا نورواسک

دیلتیازم

نیفدیپین

وراپامیل

بتابلاکرها

داروهای بتابلاکر، سبب خنثی شدن هورمون اپی نفرین یا آدرنالین خواهند شد. داروهای بتابلاکر سبب افزایش سرعت تپش قلب با شدت کمتر خواهد شد و به دنبال آن فشار خون کاهش خواهد یافت. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

متوپرولول یا لوپرسور

نادولول

آتنولول

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

مهار کننده های رنین

رنین یک آنزیم است که توسط کلیه تولید شده و در اثر آن چند اتفاق شیمیایی در بدن رخ می دهد که سبب افزایش فشار خون می شوند. تکتورنا یک قرص فشار خون است که رنین را غیر فعال کرده و فشار خون را کاهش می دهد. توجه کنید که داروی آلیسکرین نباید همراه با مهار کننده های ACE یا ARBs مصرف شود.

مسدود کننده های آلفا

بر اثر مصرف این دارو، تکانه های عصبی به رگ های خونی کاهش خواهند یافت. این دارو می تواند موجب محدود شدن تشکیل پلاک در عروق خونی شود. از جمله داروهایی که در این دسته قرار می گیرند می توان به دوکسازوسین  یا کاردورا و پرازوسین یا مینیپرس اشاره کرد.

مسدود کننده های آلفا – بتا

این دسته از مسدود کننده ها همراه با کاهش تکانه های عصبی به عروق، سرعت ضربان قلب را هم کاهش خواهند داد. این موضوع سبب می شود تا خون کمتری به درون رگ ها پمپاژ شود. از جمله این دارو می توان به کارودیلول با کورگ و لابتالول یا تراندات اشاره کرد.

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

 داروهای تاثیر گذار بر سیستم عصبی

این دسته از قرص فشار خون به منظور جلوگیری از تنگ شدن رگ های خونی و کاهش ضربان قلب، از ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی جلوگیری می کنند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلونیدین (کاتاپرس ، کاپوای)

گوانفاسین ( اینتونیو ، تنکس )

متیل دوپا

 بازکننده های عروق

هیدرالازین و مینوکسیدیل از جمله داروهایی هستند که به صورت مستقیم از تنگ شدن عروق جلوگیری به عمل می آورند.

بهترین قرص فشار خون

این که کدام یک از این داروها بهترین قرص فشار خون هستند، بستگی به نوع بیماری شما و شرایط بدنی شما. هر بیمار با توجه به این که در چه شرایطی قرار دارد، باید از یک نوع داروی خاص استفاده کند. برای این منظور بهتر است به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

عوارض قرص فشار خون

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. قرص های فشار خون نیز هر کدام عوارض مخصوص به خود را دارند البته باید بدانید که برخی عوارض در تمامی داروهای فشار خون به صورت مشترک وجود دارند.

از جمله عوارض قرص های فشار خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرفه

اسهال یا یبوست

گیجی یا سرگیجه

مشکلات و اختلالات نعوظ

احساس نگرانی

احساس خستگی، کسلی و بی انرژی بودن

سردرد

تهوع و استفراغ

تحریک و قرمزی پوست

افزایش یا کاهش وزن

خوب است بدانید که این عوارض در صورتی که شدت زیادی نداشته باشند نگران کننده نیست و در صورتی که با یک پزشک حاذق صحبت کنید می توانید آن ها را کنترل کنید.

معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها
معرفی قرص های فشار خون و عوارض و فواید آن ها

عوارض نخوردن قرص فشار خون

باید بدانید که نخوردن قرص فشار خون می تواند عوارض ناگواری برای شما داشته باشد و بسیار خطرناک است. فشار خون مانند دیابت یک بیماری خاموش است. قطع کردن ناگهانی قرص فشار خون می تواند نوسانات شدید فشار خون را به همراه باشد. این مورد می تواند به همراه سرگیجه، سردرد و احساس داغ شدن بدن، سبب سکته مغزی و مرگ شود.

بهترین زمان خوردن قرص فشار خون

به گفته محققان بهترین زمان خوردن قرص های فشار خون شب ها قبل از خواب است.البته ممکن است پزشک به شما توصیه کند داروی خود را صبح ها مصرف کنید،علت این امر کم شدن فشار خون در اوایل صبح است. بهتر است در رابطه با زمان مصرف قرص فشار خون با پزشک خود مشورت نمایید.

چه کسانی باید قرص فشار خون بخورند

این موضوع باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد با این حال بسیاری از افرادی که سابقه سکته قلبی و مغزی دارند، افراد بالای ۴۰ سال که بیماری های زمینه ای دارند، افرادی که سابقه فشار خون بالا داشته اند باید از داروهای کاهنده فشار خون مصرف کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا