Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

فواید و کاربردهای انواع روغن بادام برای سلامتی

روغن بادام یکی از روغن های مغذی است که تاریخچه طولانی در طب سنتی دارد و در حال حاضر نیز برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد. روغن بادام از دو نوع بادام تلخ و شیرین بدست می آید که هریک خواص و کاربردهای ویژه ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

بادام یک خوراکی  خوشمزه است  که می توان آنرا به عنوان آجیل مصرف کرد ، به صورت آرد درآورد و حتی از آن شیر غیر لبنی تولید کرد. بادام از نظر چربی بسیار غنی است و روغن استخراج شده از بادام کاربرد بسیار گسترده ای خصوصا در صنعت تولید محصولات مراقبت از پوست و مو دارد.

بادام مملو از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFA) ، ویتامین های گروه B شامل  ویتامین B2 ، ویتامین B3 و ویتامین B9 ، ویتامین E  به خصوص به شکل α- توکوفرول و مینرال های منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، مس ، فسفر ، منگنز و روی ، مقادیر بالای آرژنین و همچنین فیبر است.

انواع روغن بادام

این روغن ۲ نوع اصلی دارد که شامل روغن بادام شیرین و تلخ است. همانطور که از نام آنها پیداست ، این دو روغن از انواع مختلف بادام استخراج می شوند.

این دو روغن کاربردهای مختلفی دارند ، اگرچه نوع روغن مورد استفاده در مطالعات علمی به دلیل نگرانی های ایمنی در مورد سمیت احتمالی روغن بادام تلخ تقریباً همیشه روغن بادام شیرین است.

اسیدهای چرب موجود در این روغن بیشتر اسید اولئیک و اسید لینولئیک هستند و اعتقاد بر این است که مزایای احتمالی این ترکیب حاصل وجود این دو روغن است.

با این حال ، مقدار دقیق هر یک از اجزای موجود در هر دسته خاص از بادام یا روغن آنها ممکن است بسته به نوع بادام مورد استفاده ، سال برداشت ، محل باغی که در آن رشد کرده اند و نوع پردازش و نگهداری متفاوت باشد.

کاربردهای انواع روغن بادام

روغن بادام شیرین

این ترکیب به عنوان روغن حامل استفاده می شود ، به این معنی که از آن برای رقیق سازی سایر روغن های ضروری مورد استفاده قرار می گیرد تا برای مصرف بر روی پوست ایمن باشند. ازطرفی این روغن به سرعت تبخیر نمی شود ، بوی ملایمی دارد و به راحتی توسط پوست جذب می شود. به همین دلایل اغلب به عنوان دارونما یا درمان کنترل کننده در مطالعات آروماتراپی استفاده می شود.

نقش این ماده به عنوان یک روغن حامل همچنین هنگامی که برای تحویل داروها و ترکیبات دیگر استفاده می شود ، ویژگی های منحصر به فردی به آن می دهد. به عنوان مثال مطالعه ای که بر روی ۲۰ زن یائسه انجام شد ، نشان داد که استفاده از این ترکیب به عنوان حامل برای انتقال هورمون پروژسترون (به صورت اسپری بینی) بهتر از استفاده از روغن حامل دیگر (دی متیکون) است. زیرا استفاده از روغن بادام باعث شد پروژسترون بیشتری وارد جریان خون شود  که اثربخشی آن را افزایش می دهد

از این نوع روغن برای ماساژ و تولید محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می شود. علاوه بر این ، روغن بادام شیرین به عنوان طعم دهنده در بسیاری از انواع مواد غذایی  یا حتی به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن بادام تلخ

این روغن در پخت و پز و همچنین برای انواع مصارف مرتبط با سلامتی استفاده می شود. در پخت و پز این روغن به طور معمول به عنوان شربت طعم دهنده استفاده می شود. طعم روغن بادام تلخ گرید مواد غذایی اساساً از ترکیبی به نام بنزالدهید حاصل می شود که در طعم دهنده های مصنوعی نیز وجود دارد. از این روغن برای طعم دادن به خوراکیهای شیرین و عرقیات استفاده می شود.

این نوع روغن با گرید غذایی برای حذف آمیگدالین (ترکیبی در بادام تلخ که به سیانید متابولیزه می شود) تحت تیمار قرار می گیرد تا خوردن آن منجر به مسمومیت با سیانور نشود. با این حال ، روغن بادام تلخ خام (غیرغذایی) تحت این تیمار قرار نگرفته است و بنابراین ما به شدت  شما را از مصرف آن منع می کنیم.

فواید و کاربردهای انواع روغن بادام برای سلامتی
فواید و کاربردهای انواع روغن بادام برای سلامتی

فواید روغن بادام برای سلامتی

روغن بادام توسط FDA برای استفاده پزشکی تأیید نشده است و به طور کلی فاقد تحقیقات بالینی جامع است. برای تعیین اینکه آیا این روغن برای هر یک از این اهداف موثر است یا نه ، آزمایشات بالینی بزرگتر و قوی تر لازم است بنابراین قبل از استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنید.

کاهش چربی خون

مصرف این روغن ممکن است سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد ، این دو عامل در ایجاد بیماری های قلبی و سکته مغزی بسیار حائز اهمیت است. سطح چربی خون با بیماری کرونر قلب ارتباط دارد. تری گلیسیریدها قسمت های اصلی چربیها و روغن های طبیعی غذایی هستند که می خورید و مقادیر بالای تری گلیسیریدها  در خون با سکته مغزی مرتبط است.

کاهش قند خون

قند خون بالا بعد از خوردن یک وعده غذایی شاخص مهمی در خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و دیابت است. به همین دلیل ، تعدادی از مطالعات اثرات بالقوه تغذیه ای محصولات بادام را در درمان یا پیشگیری از این بیماری ها بررسی کرده اند . دو مطالعه نشان داده است که  مصرف روغن بادام می تواند غلظت قند خون را بعد از غذا کاهش دهد در حالی که خوردن اشکال دیگر بادام (مانند بادام کامل یا کره بادام) این اثر را ندارد.

اثرات ضد التهابی

این ترکیب حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که در حال حاضر از نظر توانایی در برابر التهاب مزمن مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله آنتی اکسیدان های موجود در  این روغن ، ویتامین E است که برای دفاع طبیعی بدن بسیار مهم است. ویتامین E موجود در این روغن ممکن است برای کاهش التهاب ، کند شدن روند پیری و حتی تقویت دفاع ذاتی در برابر سرطان و بیماری های قلبی مفید باشد.

کاهش اثر آفت کش ها

مطالعه انجام شده  روی موش ها نشان داده است که  مصرف این روغن باعث کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت توسط فسفید آلومینیوم (ALP) می شود ، سموم دفع آفاتی که معمولاً برای حفظ برنج و غلات در مناطقی مانند ایران و هند استفاده می شود. در این مطالعه خوردن بلافاصله این روغن بادام پس از مسمومیت با آلومینیوم باعث افزایش بقا و میزان زنده ماندن موش ها شد. با این حال ، مکانیسم عمل برای این اثر محافظتی نامشخص است و مطالعات بیشتر مورد نیاز است.

عوارض جانبی و موارد احتیاطی در مورد روغن بادام

روغن بادام ، بسته به نحوه فرآوری می تواند واکنش های آلرژیک را در افراد مبتلا به آلرژی آجیل ایجاد کند. از آنجا که بادام یک آجیل است افرادی که به آجیل درختی حساسیت دارند به ویژه در معرض خطر واکنش های آلرژیک هستند و بنابراین نباید از روغن بادام استفاده کنند.

اگرچه مقدار نسبتاً بالای چربی موجود در این ترکیب برای اهداف خاص مفید است ، اما مصرف مقادیر زیاد آن به طور منظم می تواند منجر به افزایش وزن شود. بنابراین ، اگر قصد دارید آن را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید ، باید این جنبه های تغذیه ای را مورد توجه قرار گیرد.علاوه بر این استفاده زیاد از این روغن ممکن است با افزایش خطر تولد زودرس در زنان باردار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا