Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

عوارض مصرف کپسول و قرص پوکساکیم برای درمان اضطراب | قرص خواب آوری پوکساکیم

این روزها به دلیل زندگی پر تنش و پر سرعتی که داریم، بسیاری از ما دچار بی خوابی و اضطراب شدید می شویم. در این شرایط ممکن است داروهای آرامبخشی از سوی پزشک تجویز شود.

برخی افراد به دلیل ایجاد وابستگی داروهای اعصاب، ممکن است تمایلی به مصرف آن ها نداشته باشند. در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک سعی کردیم تا تمامی نکات مثبت و منفی مربوط به قرص پوکساکیم را برای شما شرح دهیم. بعد از مطالعه این مقاله، می توانید تصمیم درستی در رابطه با مصرف این قرص اعصاب بگیرید.

شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با قرص پوکساکیم باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با معرفی قرص های فشار خون را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟
قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟

قرص پوکساکیم برای چیست

داروی مذکور با نام قرص کلردیازپوکساید نیز شناخته می شود. قرص پوکساکیم در دسته داروهای ضد اضطراب دسته بندی می شود. این دارو که از مشتقات بنزودیازپین است، برای درمان افسردگی، بی خوابی، سردرد میگرن عصبی و تحریک عصب معده تجویز می شود. قرص پوکساکیم تاثیر به سزایی در کاهش سطح استرس افراد دارد. این عمل را با اثر بر روی یک گیرنده شیمیایی در مغز به نام گابا انجام می دهد.

مانند دیگر داروهایی که در دسته داروهای اعصاب قرار می گیرند، قرص پوکساکیم نیز اعتیادآور است. از همین رو، باید در زمینه ی مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید.

قرص پوکساکیم از طریق کبد متابولیزه می شود. این دارو برای افراد معمولی نیمه عمری بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت دارد. این یعنی به طور معمول مصرف روزانه یک عدد از آن کافی است. در افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، نیمه عمر دارو بین ۵ تا ۳۰ ساعت متغیر است. اثرگذاری قرص پوکساکیم بین یک الی دو ساعت بعد از مصرف مشخص می شود. در صورتی که بیمار از این دارو برای خواب شب استفاده می کند، باید یک الی دو ساعت قبل از خواب آن را مصرف نماید.

مصرف این دارو برای افرادی با مشکلات کبدی، حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. جالب است بدانید این دارو برای افرادی که قصد ترک الکل دارند، به منظور کاهش سطح استرس و اضطراب تجویز می شود.

انواع قرص پوکساکیم

قرص پوکساکیم در دو دوز ۵ و ۱۰ میلی گرم در داروخانه های سراسر کشور موجود است. در این بخش به توضیح کاربرد هر کدام از این دو دوز پرداخته ایم:

قرص پوکساکیم ۵ برای چیست

این دوز از دارو در دو الی سه هفته اول شروع دارو تجویز می شود. داروهای اعصاب معمولا باید از دوز پایین آغاز شده و کم کم افزایش یابند. از همین رو، اگر برای اولین بار است که قرص پوکساکیم برای شما تجویز می شود، احتمالا قرص پوکساکیم ۵ میلی گرم توصیه شده است.

قرص پوکساکیم ۱۰ برای چیست

این دوز از دارو عملکردی مشابه با دوز ضعیف تر دارد. در هفته سوم به بعد از مصرف تجویز شده و برای موارد بیماری شدیدتر مصرف دارد. افرادی که دچار افسردگی شدید، بی خوابی مزمن و اضطراب آسیب زننده هستند، از قرص پوکساکیم ۱۰ میلی گرم استفاده می کنند.

قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟
قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟

عوارض قرص پوکساکیم

قرص پوکساکیم یکی از خطرناک ترین داروهای اعصاب محسوب می شود. این دارو در دسته داروهایی قرار می گیرد که هشدار جعبه سیاه دارد. داروهای این چنینی، از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا جزء داروهای بسیار خطرناک محسوب می شوند. از جمله عوارضی که داروهای با هشدار جعبه سیاه به دنبال دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشدید افکار خودکشی

تغییر رفتار

تشدید علائم افسردگی در روزهای ابتدایی مصرف

تداخل دارویی با داروهای مسکنی چون کدئین؛ مصرف همزمام منجر به کما و مرگ می شود

اعتیاد

زوال عقل

با توجه به موارد فوق، مشاهده هر کدام از علائم زیر می تواند زنگ خطری برای شما محسوب شود:

خواب آلودگی طولانی و بیش از حد

خشکی دهان

گرفتگی بینی

یبوست

تاری دید

سرگیجه

نفخ

توهم

لرزش یا حرکات غیرقابل کنترل ریتمیک در یک قسمت از بدن

اختلال نعوظ

در صورتی که این علائم خفیف بود و در اثر چند روز از بین رفت، جای نگرانی نیست. در صورت تشدید و ادامه دار شدن این علائم حتما به اورژانس مراجعه کرده و مصرف دارو را قطع نمایید.

قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟
قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟

عوارض جانبی جدی

در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید:

علائم حمله قلبی نظیر درد قفسه سینه؛ تنگی نفس؛ احساس ناراحتی در قسمت بالای بدن

مشاهده علائم سکته مغزی نظیر ضعف در یک قسمت یا طرف بدن؛ لکنت زبان؛ وخیم تر شدن علائم افسردگی و افکار خودکشی

در صورت مشاهده علائم آلرژی نظیر تورم گلو یا زبان؛ تنگی نفس

مصرف این دارو در افرادی که به الکل اعتیاد دارند خطر مرگ به همراه دارد.

هشدار مصرف قرص پوکساکیم

در صورتی که سابقه بیماری قلبی دارید، این دارو می تواند سبب بروز علائم بازگشت بیماری شود. از جمله این علائم می توان به آریتمی قلب یا بروز ضربان نامنظم، حمله قلبی و درد قفسه سینه اشاره کرد.

اگر فردی سابقه اختلال دوقطبی دارد، این دارو می تواند بیمار را به فاز خطرناکی وارد کند.

در صورت سابقه تشنج، می تواند منجر به بروز تشنج دوباره شود.

این دارو برای افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند بسیار خطرناک است.

افراد سالمند ممکن است با مصرف این دارو دچار مشکلات کلیوی شوند. در این شرایط عملکرد کلیه کند شده و دارو مدت بیشتری در بدن می ماند. همین امر منجر به بروز عوارض جانبی شدیدتر می شود.

قرص پوکساکیم در بارداری

مصرف این دارو عوارض خطرناکی برای جنین به همراه دارد؛ به خصوص اگر مادر در سه ماهه ی اول بارداری باشد. از همین رو مصرف این دارو تنها با تشخیص و نظر پزشک ممکن است. در غیر این صورت از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید.

قرص پوکساکیم در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و برای او مشکلاتی ایجاد می کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

نحوه و میزان مصرف قرص پوکساکیم

مصرف قرص پوکساکیم بسته به شرایط سنی و بیماری شما متفاوت است. در ادامه به شرح این موضوع پرداخته ایم:

دوز بزرگسالان (۱۸ تا ۶۴ سال)

دوز معمولی برای شروع مصرف: ۳ تا ۴ قرص (از هر دو نوع ۵ الی ۱۰ میلی گرم) در روز با دوزهای تقسیم شده

افزایش دوز پس از مدتی: تا ۶ عدد (از هر دو نوع ۵ الی ۱۰ میلی گرم) در روز در دوزهای مختلف تقسیم شده

دوز کودکان (سنین ۰ تا ۱۷ سال)

این دارو برای کودکان تجویز نمی شود.

دوز افراد مسن (۶۵ سال به بالا)

همان طور که گفتیم، افراد سالمند ممکن است با مصرف این دارو دچار مشکلات کلیوی شوند. در این شرایط عملکرد کلیه کند شده و دارو مدت بیشتری در بدن می ماند. همین امر منجر به بروز عوارض جانبی شدیدتر می شود. از همین رو مصرف این دارو در شرایط خاص برای سالمندان امکان پذیر است.

قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟
قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟

نکات مهم در رابطه با قرص پوکساکیم

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

نظرات در مورد قرص پوکساکیم

برخی افراد به دلیل مشاهده لیستی از عوارض خطرناک و جبران ناپذیر برای قرص پوکساکیم، دیگر تمایل به مصرف آن ندارند و یا از مصرف آن هراس دارند. در این جا باید به شما بگوییم که هیچکس به اندازه پزشک بر عوارض و خطرات داروها آگاه نیست. زمانی که این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، باید بدانید که در شرایط فعلی بدن شما به آن نیاز دارد. در این شرایط فواید دارو بیش از عوارض آن بوده و نباید از مصرف آن بترسید.

با این حال اگر نسبت به این موضع نگران و دو دل هستید، آن را با پزشک مطرح کرده تا نکات ایمنی را از زبان او بشنوید.

قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟
قرص پوکساکیم برای اضطراب و خواب آوری چه فوایدی دارد؟

تداخل دارویی قرص پوکساکیم

پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان قرص پوکساکیم و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید. با این حال تداخل دارویی قرص پوکساکیم به شرح زیر است:

تمام داروهای خواب آور مانند سیتالوپرام

داروهایی که یکی از عوارض جانبی آن خواب آور بودن باشد مانند لوراتادین ، سیتریزین ، سرترالین ، فلوکستین ، ناپروکسن و …

تمام داروهای ضد افسردگی

داروهای شل کننده عضلات

تمام داروهای ضد تشنج مانند دپاکین و لاموتريژين

داروهای ضد سرفه

مولتی ویتامین هایی مانند ول من، ول وومن، فارماتون و …

لورازپام، کلونازپام، دیاپزام

آمیودارون، وریکونازول، میکونازول، کتوکونازول

سایمتیدین ، کلاریترومایسین، آزیترومایسین، مترونیدازول، سفیکسیم

کاربامازپین، ریفامپین، فنی توئین

قیمت قرص پوکساکیم

از آنجایی که این دارو بدون نسخه فروخته نمی شود، قیمت آن را فقط باید به صورت حضوری از داروخانه های سراسر کشور استعلام کنید.

ایا قرص پوکساکیم باعث چاقی میشود

پوکساکیم یک بنزودیازپین است و عملکرد سیستم عصبی را کاهش می دهد. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است و در افراد مسن ممکن است باعث خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، بی ثباتی یا هوشیاری کمتر شود. داروهای مضعف CNS مانند قرص پوکساکیم باعث خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری می شوند از اینرو برای افراد مضطرب و دچار استرس به عنوان خواب آور تجویز می شوند. دوزهای متفاوت این قرص در شرایط مختلف برای افراد در سنین مختلف تجویز می شود و اثرات آرامبخش آن ۱۲ تا ۲۴ ساعت در بدن ماندگار است

هر قرص و دارویی در کنار اثرات خوب خود می تواند باعث عوارض جانبی شود که در هر فردی متفاوت است. در رابطه با مصرف پوکساکیم و افزایش وزن باید گفت که تاکنون گزارشی در دسترس نیست اما در صورت مصرف چند دارو باهم ممکن است به دلیل تداخلات شما دچار اضافه وزن شوید. در این شرایط باید با پزشک خود مشورت کنید تا راهکار موثری را به شما ارائه دهد. افزایش وزن به دلایل مختلفی از جمله سبک زندگی بی تحرک و افزایش مصرف کالری در نتیجه استرس و اضطراب اتفاق می افتد که می توان با کنترل این موارد از آن جلوگیری کرد.

قرص پوکساکیم فقط برای استفاده کوتاه مدت (معمولاً ۷ تا ۱۰ روز) است. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید. این قرص تداخلات دارویی زیادی دارد و حتما در صورت مصرف داروهای دیگر با پزشک خود مشورت نمایید. علاوه بر این توجه داشته باشید که فقط با تجویز پزشک از این قرص استفاده کرده و از مصرف خودسرانه آن پیشگیری کنید. به دلیل ویژگی خواب آوری پوکساکیم در طول استفاده از این قرص از کار با دستگاه های مختلف و همچنین رانندگی خودداری نمایید تا از آسیب های احتمالی در امان باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا