Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بهترین قرص و کپسول برای درمان موخوره چیست؟ | دلایل ایجاد انواع موخوره و درمان آن ها

همه ما در یک مقطع زمانی دچار موخوره می شویم و فرقی نمی ‌کند نوع یا بافت موی ما چیست. در حالی که فکر ترمیم آنها عالی به نظر می رسد اما شما نمی توانید انتهای دو شاخه مو را هنگامی که فرسوده شدند تعمیر کنید، اما می توانید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آنها و جلوگیری از شکافتن بیشتر موها انجام دهید.

دو شاخه شدن موها می تواند به موهای شما آسیب برساند و ظاهر کلی آن را تحت تاثیر قرار دهد. انواع مختلفی از موخوره وجود دارد که هر کدام به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می شوند. زندگی پرشتاب ممکن است به ما اجازه ندهد که زمان کافی را برای نگهداری و مراقبت از موهای خود صرف کنیم. ما بیشتر اوقات به جای پرداختن به علت اصلی، به راه حل های فوری وابسته هستیم و این به شدت به ریشه مو و پوست سر آسیب می زند.

تکنیک های ساده حالت دادن مو مانند صاف کردن، فر کردن، رنگ کردن بیش از حد و حتی برس زدن یا شانه کردن مکرر ممکن است باعث آسیب مو و شکافتن انتهای مو شود. شناخت علل موخوره به شما کمک می کند تا نحوه جلوگیری از آنها و کاهش آسیب مو را یاد بگیرید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علت موخوره

موها از ریشه رشد می کنند، این بدان معنی است که انتهای موی شما قدیمی ترین قسمت موهای شما است که در معرض دید قرار دارد. فرسودگی روزانه باعث ساییدگی و در نتیجه منجر به دو شاخه شدن انتهای موها می شود. در حالی که موخوره بیشتر در انتهای مو قابل تشخیص است اما می تواند در وسط یا بالای تار نیز رخ دهد و همچنین می تواند به دو یا چند تکه تقسیم شود. اگر به طور مرتب موهایتان را کوتاه نکنید حتما دچار موهایی با انتهای دو شاخه خواهید شد.

برای پیشگیری یا درمان شکاف انتهایی موها دانستن علت مشکل بسیار مهم است. دو شاخه شدن انتهای مو معمولا به دلیل آسیب دیدگی مو ایجاد می شود و هر چه آسیب بیشتر باشد موهای آسیب دیده بیشتری خواهید داشت. برخی از علل شایع آسیب مو عبارتند از:

ابزارهای حالت دهنده حرارتی مو

استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده داغ مانند اتو مو و سشوار می تواند به موهای شما آسیب برساند. گرمای این ابزارها رطوبت مو را از بین می برد و آن را مستعد شکستن و شکافتن می کند.

درمان های شیمیایی مو

درمان های صاف کننده شیمیایی و سفید کردن و رنگ کردن مو تاثیرات مضری روی موهای شما دارد. این درمان ‌ها به موها آسیب می‌ زنند، آنها را ضعیف می ‌کنند و موها را مستعد شکافتن می ‌کنند.

 اصطکاک و موخوره

اصطکاک یکی از علل شایع شکاف انتهایی مو است. برخی از پارچه ها و مواد می توانند به موهای شما آسیب برسانند. کلاه، روسری، روبالشی نخی و حوله‌ های خشن می‌ توانند باعث اصطکاک و در نتیجه آسیب‌ دیدگی مو و دو شاخه شدن انتهای مو شوند.

تاثیر آب و هوا بر موخوره

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و کمبود رطوبت می تواند منجر به شکنندگی و ضعیف شدن موها شود. آسیب ناشی از این عوامل همچنین می تواند منجر به شکاف انتهایی موها شود.

استفاده از محصولات موی نامناسب

بسیاری از محصولات مو مملو از مواد خشک کننده و الکل هستند. آنها رطوبت را از موهای شما می گیرند و باعث آسیب می شوند. طبق یک مطالعه، pH شامپو شما ممکن است بر شکستگی مو تاثیر بگذارد. برخی از شامپوهایی که قلیایی تر هستند می توانند باعث ایجاد بار منفی روی مو شوند و این باعث اصطکاک و در نتیجه شکنندگی بیشتر مو می شود.

علت موخوره
علت موخوره

چگونه می توان از موخوره جلوگیری کرد

متاسفانه هیچ راهی برای رفع شکاف انتهایی موها وجود ندارد. اگر می خواهید از شر آنها خلاص شوید، کوتاه کردن مو تنها گزینه شماست. ولی آیا این بدان معنی است که شما باید تمام عمر خود را با موخوره زندگی کنید؟ در جواب باید بگوییم خیر، در حالی که موخوره ها برگشت ناپذیر هستند ولی قابل پیشگیری هستند. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از آسیب مو و کاهش دو شاخه شدن انتهای مو شرح داده شده است.

اصلاح منظم مو

کوتاه کردن موها به طور منظم (هر ۶ تا ۸ هفته) به شما کمک می کند تا از شر موخوره خلاص شوید. این روش در واقع، به جلوگیری از شکاف بیشتر انتهای موها کمک می کند. هنگامی که یک تار مو در انتها شکافته شود، فقط آسیب بیشتری را به همراه خواهد داشت. اگر موها به موقع کوتاه نشوند، انتهای دوشاخه تا انتهای ساقه مو به شکافتن ادامه خواهد داد. این روند به تارهای مو آسیب می رساند و منجر به شکنندگی و ناسالم شدن ظاهر موها می شود.

از محافظ های حرارتی استفاده کنید

برای داشتن موهایی سالم و درخشان، استفاده از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به موهای خود را به حداقل برسانید. هنگام استفاده از این ابزارها، از حرارت متوسط ​​یا پایین استفاده کنید. همچنین استفاده از محافظ حرارتی قبل از فر کردن، صاف کردن و سشوار کشیدن مو بسیار مهم است.

با ملایمت با موهای خود رفتار کنید

بسیار مهم است که هنگام شستن، خشک کردن، باز کردن یا حالت دادن به موهای خود ملایم باشید. موهای خیس را برس نزنید زیرا بیشتر در معرض شکستگی هستند. به جای حوله، از یک حوله میکروفیبر یا یک تی شرت نخی برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید. این باعث کاهش اصطکاک و جلوگیری از شکاف انتهایی می شود.

همچنین مطمئن شوید که از شانه موی مناسب استفاده می کنید. شانه چریش دست ساز گزینه خوبی است زیرا ملایم است، خاصیت ضد میکروبی دارد و جریان خون را در پوست سر شما افزایش می دهد. تعویض روبالشی نخی با پارچه ساتن یا ابریشم نیز از آسیب و شکافتن انتهای موها جلوگیری می کند.

از محصولات مغذی استفاده کنید

محصولات موی خوب موهای شما را تغذیه و آبرسانی کرده و به شما کمک می کنند موهای سالمی داشته باشید. سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید عاری از مواد شیمیایی سمی و عوامل خشن باشند زیرا این مواد می توانند به مرور زمان به موهای شما آسیب بزنند و آنها را ضعیف کنند. ماسک مو موهای شما را تغذیه می کند و به شما کمک می کند موهایی سالم و قوی داشته باشید.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

ما همان چیزی هستیم که می خوریم، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است. برای داشتن موهای قوی، از غذاهای غنی از پروتئین، بیوتین، اسیدهای چرب امگا ۳، آهن و ویتامین C استفاده کنید. همچنین لازم است که خود را هیدراته نگه دارید.

چگونه می توان از موخوره جلوگیری کرد
چگونه می توان از موخوره جلوگیری کرد

درمان خانگی موخوره

ماسک موی ماست و روغن زیتون

۱/۴ فنجان ماست پرچرب را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. ماسک را روی موهای خود بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند سپس بشویید و آبکشی کنید.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب است که موها را می پوشاند، رطوبت رسانی می کند و از مو در برابر آسیب محافظت می کند. در حالی که این یک ماسک فوق ‌العاده برای درمان انتهای دوشاخه است، می‌ توان آن را از ریشه تا نوک مو نیز اعمال کرد. ماست حاوی اسید لاکتیک است که به خلاص شدن پوست سر از سلول های مرده پوست کمک می کند و یک پوست سر سالم می تواند موهای سالم با انتهای سالم تولید کند.

ماسک موی زرده تخم مرغ و عسل

۱ زرده تخم مرغ را با ۱ قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید. ماسک را روی موهای خود بمالید و بگذارید ۲ ساعت بماند و سپس بشویید و آبکشی کنید.

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که رطوبت را حفظ کرده و از خشکی و شکننده شدن موها جلوگیری می کند. تخم مرغ مملو از اسیدهای آمینه است که مانع از بدتر شدن شکاف انتهایی می شود. آنها همچنین درخشش، قدرت و حجم مو را بازیابی می کنند.

روغن نارگیل داغ

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن ها برای موهای شماست. ۱/۴ فنجان روغن نارگیل را به مدت ۱۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید و ۶ قطره اسانس رزماری را به آن اضافه کنید.

برای جلوگیری از شکافتن انتهای مو، روی موهای خشک، روی کل پوست سر یا فقط انتهای موها استفاده کنید. در صورتی که موهای ضخیمی دارید، می توانید از شی باتر یا روغن آرگان (مانند نرم کننده موی عمیق) استفاده کنید.

سر خود را در حوله بپیچید یا کلاه دوش بگذارید و اجازه دهید ماسک حداقل ۲۰ دقیقه روی پوست بماند. هر چه طولانی تر، بهتر، حتی یک شب. اگر در خارج کردن روغن از موهایتان مشکل دارید، ممکن است لازم باشد دو بار شامپو بزنید یا کمی صابون مایع به شامپوتان اضافه کنید.

 آبکشی مو با سرکه سیب گیاهی

آبکشی با سرکه موهای شما را بسیار نرم می کند! اسید استیک موجود در سرکه سیب باقیمانده محصولات مو را از بین می برد و به موها درخشندگی می بخشد در حالی که گیاهان باعث تقویت مو می شوند.

۱ فنجان آب را بجوشانید و روی هر کدام ۱ قاشق غذاخوری گزنه، مریم گلی خشک و رزماری خشک بریزید. ۱۰ دقیقه دم کنید و صاف کنید. وقتی چای سرد شد، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. بعد از شامپو کردن، آن را به موهایتان زیر دوش بمالید. سپس پوست سر و تارهای سر خود را آبکشی کنید و بگذارید حداقل یک یا دو دقیقه قبل از آبکشی روی موها بماند.

رفع موخوره

انتهای مو به ویژه در معرض خطر و شرایط آسیب ‌رسان است. در نتیجه انتهای موها بیشتر از بقیه موها نیاز به مراقبت دارند. محصولات انتهای مو برای ترمیم سریع و موثر انتهای موهای آسیب دیده طراحی شده اند.

باد، هوای سرد، اشعه ماوراء بنفش و گرما همگی به موهای ما آسیب می رسانند. نوک مو آسیب پذیرتر است زیرا قدیمی ترین قسمت مو است که طولانی ترین زمان استرس را تحمل کرده است. پردازش بیش از حد و شرایط نامناسب اغلب منجر به شکاف انتهایی موها می شود که همچنین شکننده و خشک هستند. محصولات انتهای مو به سرعت سلامت نوک مو را بازیابی می ‌کنند و می‌ توانند به ترمیم انتهای مو کمک کنند.

استفاده از محصولات انتهای مو سریع و آسان است. به سادگی دو بار در هفته آنها را روی نوک موهای مرطوب یا خشک ماساژ دهید. محصولات انتهای مو را بعد از استفاده آبکشی نکنید! برای جلوگیری از شکافتن انتهای مو، حجم مایع انتهای مو به اندازه فندق در هر بار مصرف معمولا کافی است.

انتهای موهای بلند به ویژه آسیب پذیر هستند و در نتیجه نیاز به درمان منظم انتهای مو و استفاده از محصولات انتهای مو دارند. این محصولات به ویژه برای موهای خشک و شکننده اعمال می شود. هرازگاهی، حتی موهای معمولی نیز نیاز به مراقبت دارند. محصولات مراقبتی حالت دهنده برای مو و انتهای مو جهت موهای معمولی و برای موهای آسیب دیده یا بیش از حد درمان شده برای خلاص شدن از شر موخوره در دسترس هستند.

فرقی نمی کند موهای شما صاف یا مجعد باشد، محصولات انتهای مو برای القای سلامت و درخشندگی موهای شما طراحی شده اند. با این حال، حتی با بهترین مراقبت، نوک موها باید هر از گاهی کوتاه شود. این امر برای جلوگیری از شکاف انتهایی ضروری است.

محصولات انتهای مو با مهر و موم کردن انتهای ساقه های مو، شکاف شده را ترمیم می کند. مواد ویژه موجود در مایعات انتهایی به لایه کراتین مو نفوذ می کنند و در آنجا شکاف ها را پر می کنند، مو را ترمیم و حالت می دهند. چنین مواد فعالی روغن ها و موادی هستند که شبیه اجزای سازنده مو هستند. به لطف وجود روغن های مغذی، محصولات انتهای مو نیز اثر ضد موخوره دارند.

درمان خانگی موخوره
درمان خانگی موخوره

انواع موخوره

دو شاخه شدن انتهای موها اجتناب ناپذیر است و ظاهر شدن آنها نشانه بزرگی است که زمان کوتاه کردن آن فرا رسیده است. انواع مختلفی از انتهای دوشاخه وجود دارد، اما چهار مورد از آنها رایج‌ تر است که شامل شکاف‌ های دوتایی، شکاف ‌های جزئی، شکاف‌ های درختی و چنگالی است.

انتهای دو شاخه

تقسیم دوتایی رایج ‌ترین و مسلما قابل تشخیص‌ ترین شکاف در بین همه موخوره ها است. اینها زمانی به وجود می آیند که کوتیکول مو ساییده یا آسیب دیده باشد و سلول های قشر زیرین آن نمایان شود. از آنجایی که سلول‌ های قشری به طور قابل ‌توجهی ضعیف ‌تر از کوتیکول هستند، موها تحت فشار به راحتی تحت فشار دچار شکافت می شوند.

اگر موهای خود را خیلی شدید حالت دهید و برس بزنید باعث آسیب سریع به کوتیکول موهایتان می شود. خوابیدن با موهای بسته یا درهم نیز می تواند باعث موخوره شود. خوابیدن روی روبالشی ابریشمی و باز کردن گره موها قبل از خواب، آسیب را به حداقل می رساند. استفاده از سرم مو نیز ممکن است آسیب به مو را کاهش دهد.

شکاف جزئی

برخلاف تقسیم دوتایی که معمولا از ساییدگی و پارگی مداوم ناشی می ‌شود، شکاف ‌های جزئی نشانه ‌ای از خشکی و آسیب‌ دیدگی موهای شما هستند. خبر خوب این است که شکاف های جزئی به این معنی است که شما هنوز زمان دارید تا موهای خود را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ تر ترمیم کنید.

برای ترمیم شکاف های جزئی، قرار گرفتن در معرض گرما را محدود کنید و اگر تصمیم دارید با گرما حالت دهید، حتما از نرم کننده و محافظ گرما استفاده کنید. بسیاری از سالن‌ ها نیز در حال حاضر درمان ‌های ترمیم موخوره را ارائه می ‌کنند. آنها از محصولی استفاده می‌ کنند که موها را به هم می‌ چسباند و می ‌تواند تا دو ماه دوام بیاورد.

برای جلوگیری از پارگی جزئی، حالت دادن به موهایتان را محدود کنید و حتما هفته‌ ای یکبار از ماسک مو استفاده کنید تا تغذیه و آبرسانی به موهایتان فراهم شود.

شکاف درختی

شکافته شدن درختی نشانه این است که موهای شما آسیب دیده است و تنها راه چاره رفتن به سالن برای اصلاح است. شکافته شدن درختی نشان دهنده برخی از گسترده ترین آسیب های مو است و تعداد شکاف ها مستقیما به میزان آسیبی که سلول های قشر مو متحمل شده اند، مربوط می شود. وقتی یک تار مو را می بینید که به سه شاخه تقسیم شده است، به این معنی است که موهای شما نیاز به کوتاه کردن عمیق دارند. موهای بسیار خشک و آسیب دیده حتی می توانند به شش یا هفت قسمت تقسیم شوند که از شکستگی ها ناشی می شود!

شکافتن درختی به ندرت فقط یک اتفاق مجزا است. اگر یک شکافت درختی پیدا کردید به احتمال زیاد شاهد شکاف های دوتایی و جزئی زیادی خواهید بود. اگر اینطور است، وقت آن رسیده که هر شش تا هشت هفته یکبار حداقل چند اینچ مو را کوتاه کنید تا از موخوره های مخوف جلوگیری کنید.

شکاف چنگالی

موخوره چنگالی یک نسخه پیشرفته تر از شکاف دوبل است اما به اندازه شکافت درختی آسیب ندیده است. شکافت چنگالی سه شاخه است. این شکاف ها نشان می دهد که موهای شما به شدت کم آب شده و به دلیل کمبود آب در حال شکافتن هستند. هر چه یک تار مو دارای جهت ها و شکاف های بیشتری باشد، بی نظم تر و وز تر به نظر می رسد. اگرچه اینها را نمی توان بدون کوتاه کردن اصلاح کرد، اما می توان موهای وز شده ناشی از دو شاخه شدن را با ماسک های مو، نرم کننده های عمیق و نرم کننده های ترک مو از بین برد.

قرص درمان موخوره
قرص درمان موخوره

قرص درمان موخوره

قرص درمان موخوره معمولا مکمل های حاوی ویتامین C، ویتامین E، بیوتین، نیاسین و سایر ریزمغذی های هستند که به جلوگیری از شکستگی مو و موخوره کمک می کنند. اما اگر می خواهید شکستگی مو را برای همیشه کاهش دهید، روی مصرف پروتئین خود تمرکز کنید زیرا تارهای موی شما تقریبا به طور کامل از پروتئین ساخته شده اند.

نکات و ترفندهایی برای درمان موخوره

خوابیدن روی روبالشی ابریشمی می تواند رطوبت مو را افزایش داده و موها را صاف و بدون وز نگه دارد. روبالشی های ابریشمی فاقد اصطکاک هستند. در حالی که روبالشی های پنبه ای رطوبت مو را جذب می کنند، روبالشی ابریشمی رطوبت را در موهای شما ابقاء می کند.

بیوتین را به ویتامین مصرفی روزانه خود اضافه کنید تا به تقویت ساقه مو کمک کند. از خشک کردن موها با حوله بعد از شستشو خودداری کنید، زیرا مالش مکرر می تواند باعث شکستگی بیشتر شود. فشردن ملایم آب اضافی روی موها برای کمک به خشک شدن بهتر است.

از برس زدن زیاد و دم اسبی بلند خودداری کنید. با موهای خود ملایم باشید و از بستن نوارهای مو که باعث شکستگی می شود خودداری کنید. کوتاه کردن منظم مو می تواند به جلوگیری از بدتر شدن دو شاخه شدن مو و شکستگی ساقه مو کمک کند.

سخن پایانی

بهترین راه برای رفع موخوره این است که با روتین های معمولی همگام شوید. اگر می خواهید از موهای خود مراقبت کنید هر شش هفته یکبار آنها را کوتاه کنید. تمیز نگه داشتن موها از شکاف نوک آنها جلوگیری می کند، بنابراین در حالی که موهای شما سریع تر رشد نمی کنند، سالم تر می شوند و کمتر مستعد شکستگی در انتها هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا