Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دروپریدول (deroperidol) و خواص آن برای تهوع ناشی از پروسه درمان | آمپول دروپریدول برای تهوع ناشی از جراحی و شیمی درمانی

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام دروپریدول آشنا کنیم. اگر در اطرافیان شما فردی با علائمی بیماری های روحی چون اختلال دوقطبی و مالیخولیا وجود دارد، قطعا در لیست داروهای او قرص دروپریدول را مشاهده کرده اید. استفاده از انواع داروهای اعصاب همواره نگرانی هایی در رابطه با اعتیاد و یا عدم درمان به دنبال دارد. شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با دروپریدول باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با قرص پوکساکیم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی
دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی

دروپریدول چیست

داروی دروپریدول که با نام انگلیسی deropridol شناخته می شود، در دسته داروهای آرامبخش و اعصاب قرار می گیرد. این دارو همچنین به عنوان یک ضد تهوع نیز شناخته می شود. در شرایطی که تهوع بیمار به دلایلی چون اقدامات جراحی و استفاده از ماده ی بیهوشی باشد، داروی دروپریدول تجویز خواهد شد. دروپریدول را نسل اول داروهای ضد روان پریشی می دانند. گاهی اوقات این دارو برای بیمارانی که در حال شیمی درمانی بوده و دچار تهوع می شوند نیز تجویز می شود.

دروپریدول سبب عدم ترشح دوپامین در مغز شده و از این طریق جلوی تهوع را می گیرد. در پی این اتفاق، اتساع عروق محیطی نیز رخ داده و ترشح اپی نفرین کنترل خواهد شد. دروپریدول با مجموعه اقداماتی که در این زمینه انجام می دهد، سبب کاهش فشار خون می شود. همین موضوع می تواند فشار شریان ریوی را نیز کم کرده و سبب تنفس آرام تر شود. لازم است بدانید که دروپریدول به شکل دارویی آمپول در داروخانه ها به فروش می رسد.

آمپول دروپریدول چیست

برخی تصور می کنند از آنجا که دروپریدول برای کاهش تهوع مناسب است، می توانند آن را بدون نسخه تهیه کنند. اما آمپول دروپریدول یکی از انواع آمپول های آرامبخش عضلانی است. طبق بخشنامه وزارت بهداشت، داروهای آرامبخش به دلیل اینکه عوارض خطرناکی به دنبال دارند، نباید بدون نسخه به فروش برسند.

آمپول دروپریدول حتما باید توسط پزشک برای شما تجویز شود. این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیماران این آمپول خواب آور را در حین درمان در مدت زمان بستری در بیمارستان دریافت خواهند کرد.

ویژگی های دروپریدول چیست

در این بخش از مقاله ویژگی های آمپول دروپریدول را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

آرام بخش اعصاب

از بین برنده تهوع

کاهش فشار خون و فشار عروق ریوی

ضد روان پریشی

نحوه ی مصرف دروپریدول

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، دوز مشخصی از آمپول دروپریدول در کلینیک یا بیمارستان، با سوزنی باریک به صورت عضلانی و یا وریدی باید تزریق شود. بهتر است برای تزریق این آمپول به تزریقات مراجعه نمایید.

مصرف این آمپول آرامبخش اعصاب باید توسط کادر درمان و در طی پروسه درمان صورت پذیرد. در غیر این صورت می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی
دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی

بهترین زمان مصرف آمپول دروپریدول

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف آمپول دروپریدول چه زمانی است؟ برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، زمان مصرف این آمپول باید توسط پزشک تعیین شود. بیماران این دارو را در بیمارستان و در حین پروسه درمان خود دریافت خواهند کرد.

عوارض آمپول آرامبخش دروپریدول

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

مشاهده علائمی چون کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو بعد از مصرف آمپول دروپریدول خطرناک است.

عوارض جانبی شدید

در صورت مشاهده علائم زیر به اورژانس مراجعه نمایید:

سردرد همراه درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، افزایش ضربان قلب، ضربان قلب نامنظم یا از هوش رفتن

احساس سبک سری

بی حسی و مور مور شدن

گیجی، توهم

اسپاسم راه هوایی، تنفس صدا دار، سفتی قفسه سینه و مشکلات تنفسی

حرکات غیر قابل ‌کنترل فک، گردن، چشم، زبان

واکنش شدید سیستم عصبی، سفتی عضلات، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، لرزیدن، احساس از هوش رفتن

دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی
دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی

تداخل دارویی آمپول دروپریدول

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان  و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

آمپول دروپریدول با داروهای زیر تداخل جدی دارد:

زولپیدم

لورازپام

دولوکستین

فنتانیل

سیکلوبنزاپارین

هالوپریدول

کتامین

اسزوپیکلون

متوکلوپرامید

اسموپرازول

اوندانسترون

استامینوفن

پرومتازین

پنتوپرازول

فلوکستین

کاربیدوپا

لوودوپا

لووتیروکسین

کتورولاک

میدازولام

هیدروکدون

سرترالین

نکات مهم در رابطه با داروی دروپریدول

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از آنجایی که این دارو در بیمارستان یا کلینیک برای بیماران تجویز می شود، امکان اوردوز کردن و یا فراموشی دوز مصرفی وجود ندارد.

در صورتی که به هر یک از موارد زیر دچار هستید، پزشک را مطلع سازید:

بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب

بیماری آریتمی قلب

فشار خون بالا

بیماری کبدی یا کلیوی

اختلال الکترولیتی مانند سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون

فئوکروموسایتوما (تومور غده فوق کلیوی)

در صورت داشتن سابقه شخصی یا فامیلی سندروم QT بلند

سابقه سو مصرف الکل

دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی
دروپریدول (deroperidol) و خواص درمانی آن برای بیماری های روحی

دروپریدول در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.

دروپریدول در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف دروپریدول

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد. این دارو برای افرادی که دچار تهوع در حین پروسه درمانی نظیر شیمی درمانی یا بعد از بیهوشی می شوند تجویز می شود.

قیمت آمپول دروپریدول

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. این دارو در تمام داروخانه های حضوری در سراسر کشور موجود است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا