Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و دارویی

دانستنی هایی جذاب در رابطه با روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم  (Wheat germ oil)  بطور گسترده به عنوان ماده اولیه  برای استفاده در فرمولاسیون محصولات غذایی ، دارویی و یا به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن جوانه گندم بیشترین استفاده را در نان های غنی شده ، میان وعده ها و مکمل های غلات صبحانه دارد.

جوانه گندم ، حاوی حدود ۸ تا ۱۴ درصد روغن (به طور متوسط ۱۰ درصد) است و به طور عمده در صنایع غذایی ، پزشکی و آرایشی استفاده می شود.

کارشناسان می گویند جوانه گندم از نظر تغذیه از ارزش غذایی بسیار خوبی برخوردار است. این ماده یک منبع عالی از پروتئین های گیاهی ، همراه با فیبر و چربی های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم ، روی ، تیامین ، فولات ، پتاسیم و فسفر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فواید روغن جوانه گندم

غنی از آنتی اکسیدان

روغن جوانه گندم منبع خوبی از ویتامین E است که گفته می شود یک آنتی اکسیدان قوی است. این ترکیبات همه به عملکردهای مختلف بدن  به ویژه سلامت پوست کمک می کنند. ویتامین E در بدن رادیکال های آزاد را خنثی می کند چون در غیر این صورت به ساختارهای چربی مانند غشای سلول و سلول های مغزی آسیب می رساند.این ویتامین همچنین به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک خواهد کرد.

پاک کننده عالی صورت

روغن جوانه گندم یک روغن طبیعی است که به پاکسازی صورت کمک می کند و باعث می شود که رطوبت را به خوبی حفظ شود و همچنین سبوم اضافی که می تواند منجر به سایر مشکلات پوستی مانند آکنه ، جوش و غیره شود را از بین ببرد. این روغن منافذ پوستی را مسدود نمی کند.

برای این منظور می توانید چند قطره از روغن را روی پوست خودتان ماساژ دهید یا آنرا به  ماسک های صورت خودتان استفاده کنید.

کلسترول را کاهش می دهد

این ماده غنی از اکتاکوزانول است که یک اسید چرب با زنجیره طولانی حاوی الکل است که باعث تقویت و کمک به عملکرد بدن ، از جمله قدرت و استقامت می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد اکتاکوزانول توانایی در متابولیسم چربی و تولید کلسترول (به کاهش LDL کمک می کند) را کاهش می دهد و از سخت شدن دیواره عروق که می تواند باعث مشکلات قلبی – عروقی شود ، جلوگیری می کند. روغن جوانه گندم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که مصرف آن به طور منظم به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند.

دانستنی هایی جذاب در رابطه با روغن جوانه گندم
دانستنی هایی جذاب در رابطه با روغن جوانه گندم

اسکارهای پوستی را درمان می کند

این روغن به دلیل محتوای بالای ویتامین E در ساخت کلاژن ، پروتئین موجود در بدن که به پوست قدرت و قوام می بخشد ، کمک می کند. این روغن باعث ترمیم ، بهبود و جلوگیری از ایجاد جای زخم می شود. در واقع استفاده منظم از این روغن روی زخم ها می تواند آنها را کاملاً از بین ببرد.

اطمینان حاصل کنید که این روغن ۱۰۰٪ ارگانیک و تحت پرس سرد تولید شده باشد در غیر این صورت بیشتر مواد مغذی خود را از دست می دهد. ویتامین A و ویتامین D و اسیدهای چرب موجود در روغن جوانه گندم به بهبود ترک خوردگی و زخم های پوست کمک می کند و رنگ آن را یکدست می کند. همچنین باعث آبرسانی طبیعی پوست می شود.

به تغذیه مو ها کمک می کند

این روغن ماده مفیدی برای حفظ سلامت موهاست زیرا سرشار از اسید لینولئیک است و به عنوان یک ماده مغذی برای موها عمل می کند.

آلرژی و تداخلات دارویی روغن جوانه گندم

با تمام خواص فوق ممکن است هنگام استفاده از  این روغن عوارض جانبی را تجربه کنید. اگر روغن جوانه گندم را به صورت مکمل (خوراکی) مصرف کنید ، این محصول معمولاً به خوبی تحمل می شود. با این حال ، استفاده موضعی از آن به دلیل مقادیر بالای ویتامین E با درماتیت تماسی ، واکنش های التهابی و سایر واکنش های پوستی همراه است.

همچنین  اگر به گندم حساسیت دارید باید از مصرف روغن جوانه گندم خودداری کنید. طبق گزارش مرکز تحقیقات و آموزش آلرژی غذایی علائم واکنش آلرژی به گندم می تواند از خفیف مانند کهیر تا شدید مانند آنافیلاکسی باشد. واکنش های آلرژیک می توانند غیر قابل پیش بینی باشند و حتی مقادیر بسیار کمی از گندم نیز بتواند یکی از آنها را ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا