Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

معرفی کاربرد و نحوه عملکرد انواع پلیمرها در تصفیه آب | راهنمای کامل به زبان ساده

پلیمرها تقریبا در هر محصولی که ما با آن در تماس هستیم، از میز چوبی تا بطری های پلاستیکی آب یافت می شوند. با این حال، آنها فقط برای ساخت محصولات بکار نمی روند. پلیمرها در تصفیه آب برای حذف مواد جامد معلق و یا آلاینده‌ها نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرند. آنها معمولا در سیستم‌ های تصفیه آب شهری و صنعتی استفاده می‌ شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با نقش و کاربرد پلیمرها در تصفیه آب آشنا می شوید.

جداسازی مایع / جامد بطور سنتی جهت تصفیه آب روزها یا حتی ماه ها طول می کشد اما اکنون با استفاده از پلیمرها در تصفیه آب این عمل در دقیقه یا ثانیه انجام می شود. شما برای تصفیه آب می توانید از کلر نیز استفاده کنید. در حال حاضر انواع کلر ایرانی در بازار موجود است. برای اطلاع از قیمت کلر ایرانی نیروکلر می توانید به سایت فروش این شرکت مراجعه نمایید.

کاربرد انواع پلیمرها در تصفیه آب

پلیمرها زنجیره ای از مولکول های کوچک هستند که به عنوان مونومر شناخته می شوند. مونومرها با هم یک زنجیره را تشکیل می دهند که به عنوان یک پلیمر شناخته می شود. یک پلیمر می تواند شامل میلیون ها مولکول مونومر باشد و هر چه مونومر بیشتری وجود داشته باشد زنجیره پلیمری طولانی تر است.

مونومرهای مختلف اکنون پلیمرهای آنیونی یا کاتیونی را تولید می کنند. هر دو نوع پلیمر مواد جامد معلق موجود در آب را برای اهداف مختلف تصفیه می کنند.

چگونه از پلیمرها در تصفیه آب استفاده می شود

پلیمرها در تصفیه فاضلاب بسیار مفید هستند. در یک مفهوم اساسی، این زنجیره های مولکولی برای جدا کردن محتوای جامد آب یا فاضلاب از محتوای مایع کار می کنند. هنگامی که دو جزء از هم جدا شدند، تکمیل فرآیند تصفیه با جداسازی جامدات و تصفیه مایعات برای بتولید آب تمیز، آماده برای دفع ایمن یا استفاده در سایر کاربردهای صنعتی بسیار آسان تر است. استفاده از کلر نیز از قدیم برای تصفیه آب بسیار رایج است. قیمت کلر ایرانی نیروکلر در مقایسه با انواع خارجی بسیار مقرون به صرفه است.

از این نظر، پلیمر شکلی از لخته ‌ساز است – ماده ‌ای که با مواد جامد معلق در آب واکنش می‌ دهد و توده‌ هایی را تشکیل می ‌دهد که به نام لخته شناخته می‌ شوند. این امر در فرآیند تصفیه فاضلاب بسیار مفید است. با این حال، برای به دست آوردن بهترین نتیجه از فرآیند، لخته‌ سازهای پلیمری اغلب در کنار یک منعقد کننده استفاده می‌ شوند.

یک ماده منعقد کننده فرآیند لخته سازی را به سطح بعدی می برد و لخته ها را به هم نزدیک می کند تا لجن غلیظی را تشکیل دهند که سپس می توان آن را حذف کرد یا بیشتر درمان کرد. لخته سازی پلیمری ممکن است قبل از افزودن یک منعقد کننده انجام شود یا ممکن است برای تسریع فرآیند انعقاد الکتریکی استفاده شود.

روش استفاده از انواع پلیمرها در تصفیه آب
روش استفاده از انواع پلیمرها در تصفیه آب

روش استفاده از انواع پلیمرها در تصفیه آب

بسته به نوع مونومر مورد استفاده برای ایجاد زنجیره پلیمری، تصفیه آب پلیمری می تواند به روش های مختلفی عمل کند. پلیمرها به طور کلی به دو نوع اصلی کاتیونی و آنیونی دسته بندی می شوند.

پلیمرهای آنیونی در تصفیه آب

یک پلیمر آنیونی حامل بار منفی است. این امر آنها را به ویژه برای لخته سازی جامدات معدنی مانند خاک رس، سیلت یا سایر اشکال خاک مناسب می کند. پساب تولید شده توسط پروژه های معدنی یا صنایع سنگین ممکن است غنی از این نوع محتوای جامد باشد. بنابراین پلیمرهای آنیونی ممکن است به ویژه در این نوع کاربرد مفید باشند.

پلیمرهای کاتیونی در تصفیه آب

یک پلیمر کاتیونی اساساً برعکس یک پلیمر آنیونی کار می کند زیرا بار مثبت دارد. بار مثبت پلیمر کاتیونی آن را برای حذف جامدات آلی از محلول یا مخلوط فاضلاب – به عنوان مثال، ضایعات انسانی، مواد حیوانی یا پوشش گیاهی مناسب می کند. از آنجایی که مقدار زیادی ماده آلی در خطوط فاضلاب شهری وجود دارد، پلیمرهای کاتیونی اغلب در تصفیه خانه های فاضلاب شهری استفاده می شوند، اگرچه تاسیسات کشاورزی و صنایع غذایی نیز از این پلیمرها استفاده می کنند.

معایب کاربرد پلیمرها در تصفیه آب

پلیمرها گاهی اوقات به فیلتراسیون غشایی ترجیح داده می ‌شوند، زیرا آنها انعطاف ‌پذیرتر، قابل کنترل تر و ارزان تر از غشاهای غیرآلی ساخته شده از اکسیدها، فلزات و سرامیک‌ ها هستند. پلیمرها به عنوان لایه فعال غشا و تکیه‌ گاه متخلخل در فرایندهای اسمز معکوس (RO)، نانوفیلتراسیون (UF)، میکروفیلتراسیون (MF) مورد استفاده قرار می ‌گیرند. با این حال استفاده از پلیمرها برای فیلتراسیون محدودیت‌ های مهمی از جمله حمله شیمیایی پلیمرها، گرفتگی غشا و آبگریزی اکثر پلیمرها را دارد.

بسیاری از چالش ‌های مهم کاربردهای صنعتی پلیمرها را می ‌توان از طریق شیمی پلیمر برطرف کرد، اما فرایند ترکیب، تولید و توزیع محصولات پلیمری بسیار پیچیده، گران و زمان ‌بر است. با اینحال هنوز هم استفاده از پلیمرها در کنار کلر برای تصفیه آب بسیار مورد توجه است. برای آگاهی از قیمت کلر ایرانی نیروکلر می توانید به سایت های معتبر فروش محصولات شیمیایی و تصفیه آب مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا