Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از واقعیت تا شایعه در رابطه با جیوه سبز!

مواد شیمیاییجیوه سبز یکی دیگر از شایعاتی است که در رابطه با این فلز سمی وجود دارد و تاکنون جایی دیده نشده است. جیوه سبز برخلاف ادعاهای موجود وجود خارجی ندارد و رنگ جیوه در حالت عادی نقره ای رنگ است و جیوه قرمز نیز یکی از ترکیبات این فلز است که در طبیعت یافت می شود.

جیوه عنصری فلزی به رنگ براق و سفید نقره ای است که در دمای اتاق مایع است و به طور سنتی در ساخت دماسنج ها و برخی سوئیچ های الکتریکی استفاده می شود. جیوه فلزی اگر محصور نباشد ، در دمای اتاق مقداری از آن تبخیر شده و بخارهای جیوه تشکیل می شود. بخارات جیوه بی رنگ و بدون بو هستند.

هرچه دما بیشتر باشد، بخارهای بیشتری از جیوه فلزی مایع آزاد می شوند. برخی از افرادی که بخارهای جیوه را استنشاق کرده اند احساس طعم فلزی را در دهان خود احساس کرده اند. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

 

 

جیوه به عنوان یک فلز مایع سنگین  هزاران سال مردم را مجذوب خود کرده است. با این حال ، به دلیل سمی بودن بسیاری از کاربردهای جیوه در حال از بین رفتن هستند یا در دست بررسی هستند. این ترکیب اکنون به طور عمده در صنایع شیمیایی به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. همچنین در برخی از کلیدهای برق و یکسوسازها مورد استفاده قرار می گیرد.

جیوه سبز و کاربردهای این فلز

جیوه یکی از فلزاتی است که به راحتی با فلزات دیگری مانند طلا ، نقره و قلع آلیاژهایی به نام آمالگام تشکیل می دهد. سهولت ادغام آن با طلا ، آن را در بازیابی طلا از سنگ معادن به یک ماده مفید تبدیل کرده است. از آمالگام های جیوه در پر کردن دندان نیز استفاده می شد.

سولفید مرکوریک (ورمیلیون) یک رنگدانه با گرید بالا و به رنگ قرمز روشن است ، اما بسیار سمی است بنابراین اکنون فقط با احتیاط زیاد استفاده می شود. جیوه سبز تاکنون در هیچ ترکیبی یافت نشده است و قطعا هر چیزی با این عنوان خرید و فروش می شود حاوی ترکیباتی به غیر از جیوه است و مانند جیوه قرمز شایعه و دروغ پردازی بیش نیست .

جیوه هیچ نقش بیولوژیکی شناخته شده ای ندارد اما در هر موجود زنده ای وجود دارد و در محیط گسترده است و تقریبا هر لقمه غذایی که ما می خوریم حاوی مقدار کمی جیوه است.

البته میزان مصرف روزانه ما کمتر از ۰.۰۱ میلی گرم است (حدود ۰.۳ گرم در طول زندگی) و به راحتی می توانیم از پس آن برآییم. با این حال این فلز در دوزهای بسیار بالاتر سمی است متیل جیوه  به خصوص برای سلامتی خطرناک است. این ماده همچنین می تواند در گوشت ماهی جمع شده و وارد بدن انسان شود.

از واقعیت تا شایعه در رابطه با جیوه سبز!
از واقعیت تا شایعه در رابطه با جیوه سبز!

 

 

سایر مقالات مرتبط با جیوه

جالب است بدانید

جیوه نقر ه ای به طور طبیعی به تعداد زیادی از اشکال در محیط وجود دارد. این فلز به ندرت به عنوان فلز خالص و مایع در طبیعت یافت می شود و بیشتر به صورت جزئی از ترکیبات و نمک های غیر آلی یافت می شود.

جیوه می تواند به عنوان جیوه یک ظرفیتی یا دو ظرفیتی به ترکیبات دیگر متصل شود. بسیاری از ترکیبات معدنی و آلی جیوه را می توان با (Hg (II تشکیل داد.

جیوه مایع در درجه اول برای ساخت مواد شیمیایی صنعتی یا برای کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شود. از این فلز در بعضی از دماسنج ها مخصوصاً دماسنج هایی که برای اندازه گیری دمای بالا کاربرد دارند، استفاده می شود.

در حال حاضر کاربرد این فلز به عنوان جیوه گازی در لامپ های فلورسنت همچنان در حال افزایش است در حالی که بیشتر برنامه های دیگر به دلیل مقررات بهداشتی و ایمنی به تدریج منسوخ می شوند و در برخی از برنامه ها با آلیاژ گالینستان کمتر سمی اما گران تر جایگزین می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا