Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سدیم هیدروکسید در آب چه واکنشی از خود نشان می دهد؟

یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار مهم در آزمایشگاه ها و صنایع مختلف، سدیم هیدروکسید است. این ترکیب چه به صورت سود مایع باشد و چه به صورت جامد، در مقابل مواد شیمیایی مختلف، واکنش یکسانی از خود نشان می دهد. زیرا هیدروکسید سدیم فرمول مولکولی یکسانی داشته و تنها تفاوت آن در غلظت است. یکی از خواص مهم سدیم هیدروکسید، قابلیت انحلال پذیری در آب است، زیرا یک ماده آبدوست بوده و به راحتی در آب حل می شود. قیمت هیدروکسید سدیم تحت تاثیر عوامل مختلفی در بازار ممکن است تغییر کند. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با واکنش سدیم هیدروکسید در آب آشنا می کند.

سدیم هیدروکسید چیست؟

هیدروکسید سدیم که با نام های سود کاستیک، سود سوزآور، سود مایع، سود پرک و سود سوزآور نیز شناخته می شود، دارای فرمول مولکولی NaOH است. سود ماده ای با خاصیت قلیایی قوی بوده و در حالت جامد یک ترکیب پودری سفید رنگ است. سدیم هیدروکسید در آب به مقدار زیادی حل شده و تولید گرما می کند. خیلی ها اعتقاد به این دارند که سود با آب واکنش نمی دهد، بلکه یون های تشکیل دهنده آن که سدیم مثبت و هیدروکسید منفی هستند، توسط مولکول های آب هیدراته می شوند.

سدیم هیدروکسید چیست؟
سدیم هیدروکسید چیست؟

سدیم هیدروکسید در آب چه نوع واکنشی می دهد؟

واکنش های شیمیایی به طور کلی به دو صورت گرماده و یا گرماگیر انجام می گیرد. تفاوت این واکنش ها در اختلاف سطح انرژی مواد اولیه و محصولات است که با تغییر در انرژی درونی اتفاق می افتد. واکنش سدیم هیدروکسید در آب یک واکنش گرماده یا اگزوترمیک است. در این واکنش، شکسته شدن سود به یون های سدیم مثبت و هیدروکسید منفی، به صرف انرژی نیاز دارد. اما وقتی این یون ها توسط مولکول های آب احاطه می شوند، مقدار زیادی انرژی تولید می کنند. مقدار انرژی که از این هیدراته شدن حاصل می شود بسیار زیاد بوده و در کل واکنش گرماده می شود. مقدار گرمای آزاد شده در این انحلال، به غلظت هیدروکسید سدیم بستگی دارد. به عنوان مثال نوع جامد این ترکیب (سود پرک)، در مقایسه با سود مایع مقدار گرمای زیادی را آزاد می کند.

قیمت هیدروکسید سدیم

شرکت های مختلف داخلی و خارجی به عرضه هیدروکسید سدیم در بازار ایران می پردازند. قیمت هیدروکسید سدیم با توجه به تغییرات دایمی و روزانه ای که در وضعیت بازار ایجاد می شود، در حال تغییر است. بهتر است که این ماده را از مراکز خرید معتبر تهیه کرد تا محصولی باکیفیت را به دست آوریم. خرید سود می تواند به صورت حضوری و یا اینترنتی انجام شود.

کاربرد سدیم هیدروکسید

از سدیم هیدروکسید در بسیاری از صنایع مانند تولید لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان کنترل کننده میزان PH به کار گرفته می شود. از سود با غلظت پایین ۵ درصد در تهیه اسپری های مو، عطرها، رنگ مو، شامگو و محصولات اصلاح و … به کار می گیرند.

چون این باز در مقایسه با قلیاهای دیگر دارای قدرت بازی بالاتری است، نیاز به کاربرد مقدار کمی دارد. به علت خاصیت سفید کنندگی و بازی سود از آن در تولید مواد شوینده، آلومینیوم، کاغذ و … استفاده می کنند. در تولید صابون و مواد شوینده دیگر، نمک ها را الکترولیز کرده و با ساخت قلیاهای گوناگون، در این فرایندها مورد استفاده قرار می دهند.

یکی دیگر از کاربردهای سدیم هیدروکسید در صنایع دارویی برای تولید داروهای ضد انعقاد و نرمال نگه داشتن میزان کلسترول بدن است. در ترکیب داروهایی مانند آسپرین، دیانانوزین، دیکلوفناک سدیم، نکسیوم، ساوتنت و … از هیدروکسید سدیم به عنوان ماده ی غیرفعال کننده استفاده می کنند.

اما چون سود ماده ای با خاصیت بازی قوی است، در هنگام کار با آن باید نکات ایمنی رعایت شود، زیرا اگر با پوست تماس پیدا کند، موجب خوردگی می شود. استشمام سود در غلظت بالا به ریه ها آسیب می رساند. بخارات آن نیز برای چشم مضر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا