Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

پودر کاکائو چه کاربردهایی دارد؟

پودر کاکائو یکی از مواد پرکاربرد در تهیه مواد غذایی بوده و خواص بسیاری در جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطانی دارد. این پودر دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. قیمت پودر کاکائو با توجه به مرغوب بودن و کیفیت بالای آن متفاوت است. سه نوع پودرکاکائو طبیعی، تیره و هلندی وجود دارد. انواع پودرکاکائو با این که کاربردهای یکسانی دارند، ولی رنگ و بافت متفاوتی دارند. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با پودر کاکائو و کاربردهای آن آشنا می کند.

پودر کاکائو چیست؟

پودرکاکائو از دانه های میوه درخت کاکائو بعد از انبار کردن و پوسیده شدن، به دست می آید. دانه این گیاه برای قلب مفید است. بعد از این که کره دانه های کاکائو گرفته می شود، از مواد جامد باقی مانده برای تهیه کاکائو استفاده می شود. برای تهیه ی درصد کره کاکائو، کاکائو را در دماهای مختلف ذوب می کنند. با این که بیشتر مردم کاکائو را به صورت شکلات می شناسند ولی بعد از این که این پودر در شکلات ها استفاده می شود، از خاصیت های آن کاسته می شود. زیرا فرایندی که روی آن انجام می شود باعث از دست رفتن برخی از خاصیت های آن مانند خاصیت آنتی اکسیدانی می شود. انواع این پودر دارای رنگ، طعم، عطر و درجات تلخی متفاوتی است.

پودر کاکائو چیست؟
پودر کاکائو چیست؟

پودر کاکائوی مرغوب

مرغوب ترین انواع پودرکاکائو در بازار ایران محصول سه کشور آلمان، اسپانیا و هلند است. با توجه به کیفیت بالا و مناسب بودن قیمت پودر کاکائو که محصول این کشورهاست، بیشتر مصرف کنندگان پودرکاکائو، تولیدات این کشور را مصرف می کنند. محصول مرغوب از بهترین دانه های خام کاکائو به دست آمده و فرآوری آن ها در کارخانجات این کشورها به بهترین نحو انجام می شود.

پودرکاکائوی باکیفیت، به راحتی در محصولی که از آن تولید می شود حل شده و دارای طعم، عطر و رنگ خوبی است. بهترین پودرکاکائویی که در دنیا عرضه می شود، دارای ۱۰ تا ۱۲ درصد چربی بوده و قیمت پودرکاکائو به جهت واردات صد در صدی آن می تواند تحت تاثیر شرایط گوناگونی چون نوسانات قیمت ارز قرار گیرد.

خواص پودر کاکائو

پودر کاکائو به صورت فله ای و خرده به فروش می رسد. قیمت پودر کاکائو به صورت فله ای و خرده با هم متفاوت است. فروش عمده این محصول در بسته بندی های ۲۵ کیلوگرمی و با واردات مستقیم صورت می گیرد.

از جمله خواصی که پودرکاکائو دارد، کاهش افسردگی، بالا بردن شادی در افراد، کاهش دهنده بیماری های قلبی، پیشگیری از ابتلا به دیابت، کاهش فشار خون، درمان آفتاب سوختگی، کاهش آرتریت و … است.

خواص پودر کاکائو
خواص پودر کاکائو

این پودر دارای خواص درمانی است. این پودر در کاهش آلرژی و درمان سرفه موثر است. به دلیل داشتن فیبر زیاد، پودرکاکائو با بهبود عملکرد روده ها به سلامتی روده بزرگ کمک کرده و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می دهد. در این صورت این پودر ماده ای موثر در درمان یبوست است.

منیزیم و ویتامین C موجود در پودرکاکائو با این که مقدار کمی است، باعث تاثیر خوب این ماده در حفاظت از پوست شده و حجم موهای افراد را زیاد می کند. پیشگیری از پیری زودرس از خواص دیگر پودر کاکائو است که به جهت وجود آنتی اکسیدان ها در آن است. همچنین وجود آنتی اکسیدان ها باعث خاصیت ضدسرطانی و ضد التهابی این پودر می شود.

این پودر را در مصارف مختلف مانند تهیه انواع کیک، انواع نوشیدنی و همچنین تزئین مواد غذایی همراه با خامه استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربردهای این پودر در تهیه نوشیدنی داغی است که به طریقه مکزیکی درست می شود. شیرشکلات نیز از نوشیدنی هایی است که با پودر کاکائو درست می شود. در حال جاضر از مخلوط کردن پودر شکلات و شیر، این نوشیدنی را درست می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا