Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

گریدهای اکسید کبالت چیست

گریدهای اکسید کبالت به سه صورت نانوذرات اکسید کبالت، اکسید کبالت صنعتی و اکسید کبالت آزمایشگاهی در بازار عرضه می شود. اکسید کبالت در کل به دو صورت صنعتی و آزمایشگاهی وجود دارد. اکسید کبالت یک اکسید فلزی با فرمول مولکولی Co۳O۴ و یا CoO بوده و یک اکسید پایدار و قوی است. کاربرد اکسید کبالت در مصارف صنعتی و به خصوص در لعاب، شیشه و میناکاری آبی رنگ برای ایجاد رنگ است. با گریدهای اکسید کبالت در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک آشنا می شوید.

اکسید کبالت چیست؟

اکسید کبالت به صورت ترکیبب معدنی است که متداول ترین انواع آن، CoO (اکسید کبالت (II) و Co۳O۴ اکسید کبالت (II,III) است. نوع تجاری این اکسید، اکسید کبالت (II) است که به آن نانوشل نیز گفته می شود. این اکسید بلورهای سفید رنگی داشته و دارای خاصیت مغناطیسی است. این اکسید در دمای بالاتر از ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد به اکسید کبالت (II) تبدیل می شود. اکسید کبالت (II) ظاهری گرانولی و به رنگ سبز مایل به قرمز است. این نوع اکسید در حالت پودری به رنگ خاکستری و مشکی است.

اکسید کبالت چیست؟
اکسید کبالت چیست؟

ساختار پریکلازی که مشابه با ساختار سنگ نمک است در اکسید کبالت دیده می شود. یکی از خواص اکسید کبالت، ضد فرومغناطیس بودن در دماهای بسیار کم است. اکسید کبالت می تواند در نتیجه ی ترکیب با اسیدهای معدنی، ترکیب نمکی تشکیل دهد. اکسید کبالت به عنوان یک ترکیب آزاد ناپایدار دارای مقدار معینی از اکسید کبالت (II,III) است.

تولید اکسید کبالت

برای تولید اکسید کبالت (II)، فلز را به صورت کنترل شده در دمای بالاتر از ۹۰۰ درجه سانتی گراد اکسید می کنند. برای این که از اکسیداسیون جزئی این اکسید به اکسید کبالت (II,III) جلوگیری شود، اکسید تولید شده باید خیلی سریع در یک اتمسفر محافظ سرد شود.

با تصفیه ای که به وسیله اضافه کردن کربنات سدیم انجام می شود، شست و شوی با آب در محلول آمونیوم کلرید و کاهش به فلز، با گرما دادن تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد در هیدروژن، اکسیدهای کبالت به دست می آید.

اگر اکسید کبالت (II) در اتمسفر اکسیژن تا دمای ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد گرما داده شود، اکسید کبالت (II,III) تشکیل می شود.

خواص اکسید کبالت

کاربرد اکسید کبالت به طور عمده به عنوان افزودنی در صنعت لعاب و سرامیک است. این اکسید می تواند در تمام دماها باعث ایجاد رنگ آبی در لعاب ها شود. اکسید کبالت (II) به عنواتن منبع اصلی برای این منظور به کار برده می شود. گریدهای فنی و سرامیکی از این اکسید در بازار وجود دارد. بیشتر لکه های لعاب با کمک گرید سرامیکی در صورت الک کامل ایجاد می شود. از اکسید کبالت (II) در تولید سفال به عنوان عامل رنگرزی آبی کبالتی استفاده می شود.

کاربرد اکسید کبالت به عنوان یک عامل معدنی مهم در ابررساناها و سرامیک های الکترونیکی بوده و می تواند در نقش یک الکترود فعال نیز به کار برده شود. از این اکسید به عنوان کاتالیزور و حامل کاتالیزور و به عنوان کاربید استفاده می شود. در سنسورهای دما و گاز، در لنزهای قوی و فیلترکننده، اکسیدان های صنایع شیمیایی، در دستگاه های الکتروکرومیک، میکروالکترونیک، برای رنگ های چینی و … این اکسید به کار برده می شود.

نکات ایمنی استفاده از اکسید کبالت

حلق و دستگاه گوارش می تواند توسط اکسید کبالت تحریک شده و باعث ایجاد عوارضی چون بالا آوردن، گرفتگی شکم، ضعف پا، دمای بالای بدن و … شود. اگر به مدت طولانی در تماس با این اکسید قرار گیرید، پوست دچار تحریک می شود. حتی بیماری هایی چون پلی سیتمی، کاردیومیوپاتی و گواتر منجر به درماتیت ایجاد می شود. این اکسید با این که تحریک کننده است ولی غیرقابل اشعال است، ولی نباید در برابرمواد احیا کننده قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا