Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

اسید فرمیک زنبورداری به چه صورتی به کار برده می شود؟

از تاثیرات اسید فرمیک در زنبورداری مقابله با کنه واروا است که یکی از انگل های تهدید کننده سلامتی زنبورهاست. این اسید می تواند به پاک سازی کندوها کمک کرده و محیطی مناسب را فراهم کند تا محصولی باکیفیت در کندوها تولید شود. به همین جهت خرید و فروش اسید فرمیک به عنوان ماده ای لازم برای محافظت از کندوها، با این تاثیر فوق العاده بسیار اهمیت پیدا می کند. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک نیز به ما کمک می کند تا با نحوه استفاده از اسید فرمیک در زنبورداری آشنا شویم.

اسید فرمیک چیست؟

دانشمندان و شیمیدانان در قرن ۱۵ میلادی بود که متوجه انتشار بخارات اسیدی از مورچه شدند که این بخارات وظیفه دفاع را بر عهده دارد. این اسید با نام جوهر مورچه و نام علمی اسید متانوئیک نیز شناخته می شود. اسید فرمیک را در گیاه گزنه می توان یافت که علت سوزش پوست بعد از برخورد این گیاه نیز همین است. اسید فرمیک ساده ترین اسید کربوکسیلیک با میزان PH، ۲ الی ۳ بوده و بیشتر به عنوان یک نگهدارنده و ماده آنتی باکتریال به کار برده می شود.

نقش اسید فرمیک در زنبورداری

نگهداری از زنبورها و برداشت محصول عسل به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد. کنه واروا به عنوان مهمترین تهدید برای زنبورها، از خون آن ها تغذیه کرده و با کاهش جمعیت زنبورها، باعث کم شدن میزان محصول تولیدی توسط آن ها می شود. خرید و فروش اسید فرمیک در امر زنبورداری، برای نابودی انگل ها به جهت خاصیت کشندگی و ضدباکتریایی آن هاست. با این که اسید فرمیک می تواند این انگل ها را تا ۸۵ درصد از بین ببرد، ولی تاثیری در محصول و عسل تولید شده ندارد. برای نابودی کنه ها از اسید فرمیک می توان در هر فصلی استفاده کرد و این از فواید کاربرد اسید فرمیک برای این منظور است. اسید فرمیک با نفوذ به سلول های نوزادان کنه ها، باعث نابودی آن ها نیز می شود.

نقش اسید فرمیک در زنبورداری
نقش اسید فرمیک در زنبورداری

پد اسید فرمیک برای زنبورداری

اسید فرمیک را برای استفاده در کندوها، داخل پدی ریخته و وارد کندوها می کنند. استفاده از این پدهای تبخیر اسید فرمیک، باعث از بین رفتن تخم (لارو) در کندوها نشده و به عسل کندو آسیبی وارد نمی کند. همچنین بازده این پد بالا بوده و به راحتی دوباره قابل استفاده است. هر کدام از این پدها، ظرفیتی برابر با ۲۰ میلی لیتر داشته که در مدت ۴ روز تبخیر می شود. برای چگونگی استفاده از این پد، ابتدا ۲۰ میلی لیتر اسید فرمیک ۶۵ درصد را وارد پد تبخیر از سوراخ بزرگ وسط آن می کنند. بعد از ورود تمام اسید به رطوبت گیر داخل پد، جذب آن می شود. در این زمان با باز کردن درب کندو، پد را روی شانه گذاشته و یا آن را از دریچه ورودی، به داخل کندو بفرستید.

اگر با یکبار استفاده از این پد، تمام کنه ها نابود نشدند می توانید این کار را تا سه بار انجام دهید.

نکات مهم در استفاده از اسید فرمیک در زنبورداری

در کاربرد اسید فرمیک برای زنبورداری، باید آبخوری مناسبی برای فراهم کردن آب زنبورها فراهم شود. یک روز قبل از این که اسید استفاده شود، شکر کافی برای زنبورها فراهم شود تا تغذیه آن ها کامل باشد. اسید فرمیک را قبل از مصرف باید داخل ظرفی دربسته داخل یخچال بگذارید تا بعد از کم شدن دمای آن، داخل پد برای استفاده در کندو قرار گیرد.

اسید فرمیک را سعی کنید در اول روز داخل کندو استفاده کنید که دما پایین بوده و زنبورها شوکه نمی شوند. دمای محیط در دوره ۱۲ تا ۱۶ روزه استفاده از اسید فرمیک باید بین ۱۲ الی ۲۲ درجه باشد.

خرید و فروش اسید فرمیک و کاربرد آن به جهت قیمت ارزان و مناسب، سازگار بودن با محیط زیست، قابل دسترس بودن و همچنین عدم تاثیر در محصولات عسل تولید شده، در زنبورداری بسیار مفید است. ولی باید دقت کرد که محصولی باکیفیت خریداری شود که درصد خلوص ۱۰۰ داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا