Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

متاسیلیکات سدیم ۵ آبه در چه صنایعی کاربرد دارد؟

متاسیلیکات سدیم ۵ آبه یا آب شیشه به عنوان یک ماده صنعتی شناخته می‌شود. از خواص متاسیلیکات سدیم ۵ آبه حل شدن آن در آب و قلیایی بودن پی اچ آن است. از کاربرد متاسیلیکات سدیم ۵ آبه در صنایع تولید شوینده، رنگ، چسب و… استفاده می شود. انواع متاسیلیکات سدیم ۵ آبه توسط شرکت های مختلف تجاری تولید و در بازار عرضه می شوند. برای خرید متاسیلیکات سدیم ۵ آبه می‌توان به مراکز معتبر عرضه کننده مراجعه نمود. مصرف متاسیلیکات سدیم ۵ آبه موجب کاهش سختی آب می شود و این موضوع در شوینده ها بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از قیمت و یا خرید متاسیلیکات سدیم ۵ آبه به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد متاسیلیکات سدیم ۵ آبه و موارد مصرف آن می پردازیم.

متاسیلیکات سدیم چیست

متاسیلیکات سدیم ۵ آبه ترکیبی نمکی با میزان قلیایی کنندگی بالاست. از این ماده به‌عنوان بافر استفاده می شود. متاسیلیکات سدیم به صورت بدون آب (خشک) و آبدار (۵ آبه) در بازار موجود است. محلول این نمک به شدت خاصیت بازی داشته و در واکنش با اسیدها بسیار فعال است. فرمول مولکولی این ماده به صورت Ni۲SiO۳ بوده و در الکل، اسید و محلول های نمکی نامحلول است. ساختار کریستالی این ماده اورتورومبیک و یا مونوکلینیک است. از تیتراسیون با محلول سود می توان این ماده را شناسایی نمود. از معرف متیل اورنژ در تیتراسیون فوق استفاده می شود. در آخر تیتر آن با سود، متا سیلیکات سدیم هیدرولیز گشته و تغییر رنگ محلول مشاهده می‌شود. تیتراسیون پتانسیومتری نیز راه دیگر شناسایی این ماده است. خرید متاسیلیکات سدیم در بازار صنعتی بسیار صورت می‌پذیرد.

انواع متاسیلیکات سدیم

انواع متاسیلیکات سدیم ازجمله سدیم متاسیلیکات (بی آب)، سدیم متاسیلیکات پنتا هیدرات یا متاسیلیکات سدیم ۵ آبه و سدیم متاسیلیکات ۹ آبه شناخته می‌شوند. از انواع متاسیلیکات های سدیم در صنایع شوینده و پاک کننده در مصارف خانگی و صنعتی بسیار استفاده می‌شود. فرآیندهایی همچون لیتوگرافی، افزایش بازیابی نفت، سیمان نسوز، تیمار ضایعات، شستشوی منسوجات، پوشش‌های کاغذی، شناورسازی سنگ‌های معدن، تصفیه روغن‌های طبیعی و… از موارد استفاده از متاسیلیکات سدیم هستند.

متاسیلیکات سدیم ۵ آبه در شوینده ها

از متاسیلیکات سدیم در تولید شوینده های صنعتی و سازمانی استفاده می‌شود. استفاده از انواع متاسیلیکات سدیم ۵ آبه قادر است تا طیف وسیعی از پودر، قرص، مایع و مواد شوینده را تضمین کند. شوینده های حاوی متاسیلیکات سدیم ۵ آبه موجب حذف خاک از سطح، پراکندگی خاک در محلول و جلوگیری از نشست مجدد خاک بر سطوح می‌شوند. خاک را می‌توان به ذرات معلق، روغنی، پروتئینی، نشاسته و چربی طبقه‌بندی نمود. نوع و مقدار خاک، مقدار آب مصرف شده، نوع سطح، مقدار سختی آب، زمان تمیز کردن، ترکیبات و مواد موثر شوینده و همین‌طور دما بر فرآیند تمیز کردن تاثیر گذار خواهند بود.

متاسیلیکات سدیم مضر است

این ترکیب سختی آب را کاهش خواهد داد. کاهش سختی آب منجر به کف کنندگی بیشتر شوینده‌ها و تمیزی بیشترمی شود. به همین دلیل از کاربردهای عمده متاسیلیکات سدیم ۵ آبه می توان به استفاده در شوینده‌ها اشاره کرد. کاربرد این ماده در صابون، شامپو و پودرهای شستشو دیده می‌شود.

متاسیلیکات های سدیم اشتعال‌زا نیستند. این ترکیبات قابلیت انفجار نداشته و سمی هم نیستند. اما ترکیبی قلیایی هستند و قطعا خطراتی برای پوست و چشم ایجاد خواهند نمود.

ایمنی متاسیلیکات سدیم

سدیم متا سیلیکات ماده‌ای بسیار خورنده است. بنابراین در هنگام کار با آن باید تمام نکات ایمنی را رعایت نمود. استفاده از روپوش، دستکش و عینک ایمنی در حین کار با این ماده ضروری است. به دلیل خورنده بودن، تماس آن با پوست موجب آسیب جدی به پوست خواهد شد. تماس این ماده با چشم منجر به قرمزی، تحریک و سوزش در ناحیه چشم شده و آسیب وارد می‌کند. بلع این ماده منجر به تهوع، درد و سوزش معده شده و می‌تواند به مری و دستگاه گوارش آسیب وارد نماید. برای خرید متاسیلیکات سدیم به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا