Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ علت سردرد بعد از غذا خوردن و درمان فوری آن

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ۵ علت سردرد بعد از غذا خوردن و راه های درمان آن آشنا کنیم. یکی از مسائلی که لذت سیری پس از غذا خوردن را از ما می گیرد، سردرد بعد از غذا خوردن است. شاید برای خیلی ها علت این سردرد مبهم باشد. به هر حال هر کسی انتظار معده درد بعد از غذا را دارد، اما تقریبا انتظار نداریم که بعد از غذا خوردن دچار سردرد شویم. اگر شما هم به این مشکل دچار شده اید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با درمان ترک پوستی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

دلایل سردرد بعد از غذا چیست

این نوع سردرد معمولا در پشت چشم و شقیقه احساس می شود. عمده دلیل بروز آن، ضعف در معده، سوء هاضمه و ضعف سیستم گوارش است. با این حال در این قسمت از مقاله دلایل مهمی که سبب می شود تا شما دچار سردرد بعد از غذا شوید را برای شما شرح داده ایم.

۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن
۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن

مصرف بیش از حد قند و شکر

یکی از مواد مضری که در بسیاری از مواد غذایی نظیر سس ها و خوراکی های شیرین دیده می شود، قند و شکر مصنوعی است. این ماده مشکلات بسیاری را برای گوارش انسان ایجاد می کند. علاوه بر این، ثابت شده است که قند و شکر مصنوعی می تواند باعث ایجاد سردرد بعد از غذا شود. علت این اتفاق ایجاد هیپوگلیسمی است. در هیپوگلیسمی فرد دچار احساس سرگیجه شدید، سردرد، ضعف و تعرق شدید می شود.

مصرف بیش از حد نمک

غذاهای شور و پرنمک مثل غذاهای یخ زده، نمک سود شده، فست فودها و غذاهای فرآوری شده، همگی می توانند در بروز سردرد پس از غذا تاثیر داشته باشند. طبق تحقیقاتی که در انگلیس انجام شده است، افرادی که میزان نمک بیشتری در طول روز مصرف می کنند، بیشتر دچار سردرد بعد از غذا خوردن می شوند. در ادامه تحقیقات مشخص د که با کاهش میزان نمک مصرفی در طول روز، سردرد این افراد کاهش می یابد.

افزایش سدیم در خون، سبب می شود تا رگ ها برای جذب بیشتر خون، انبساط یابند. افزایش حجم خون در رگ ها، سبب تحریک مغز و سردرد خواهد شد.

مصرف مواد غذایی محرک میگرن

گاهی اوقات افراد غذاهایی مصرف می کنند که محرک میگرن هستند. به طور کلی غذاهایی که دارای تیرامین باشند. تیرامین بیشتر در غذاهای پروتئینی یافت می شود. این ماده فشار خون را افزایش می دهد و باعث تحریک سردرد میگرنی می شود.

اختلال مفصل گیجگاهی و فکی

گاهی اوقات افراد با جویدن دچار درد فک می شوند. این مشکل مدتی بعد از شروع غذا خوردن نمایان می شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که دچار این مشکل می شوید، حتما دچار اختلال مفصل گیجگاهی و فکی شده اید. از جمله عواملی که می تواند سبب بروز این اختلال شود، می توان موارد زیر را نام برد:

سن

جنسیت

بی ‌دندانی

درمان ارتدنسی

اضطراب

افسردگی

عادت ‌های دهانی و خوردن

وضعیت اجتماعی- اقتصادی

زمینه‌ های ژنتیک

اگر به این اختلال دچار شده باشید، حتما گرفتار سردرد بعد از غذا خوردن می شوید.

۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن
۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن

یخ زدگی مغز

این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما یک غذای بسیار سرد مانند بستنی، یخ و از این قبیل خوراکی ها مصرف کنید. در این صورت احساس می کنید که مغز و صورت شما یخ زده است. این اتفاق، عارضه گانگلیون اسفنوپالاتین یا سردرد منجمد، سردرد بستنی و مغز یخ‌ زده نام دارد. بر اثر این عارضه، وقتی یک چیز سرد با سقف دهان برخورد می کند، رگ‌ های خونی به سرعت و در جا، انتقال خون به مغز را به شدت کم می کنند. این موضوع سبب سردرد بعد از غذا خوردن می شود.

اورای میگرن و سردرد بعد از غذا خوردن

یکی از مشکلاتی که افراد با سابقه میگرن دچار آن می شوند، اورای میگرن است. در این بیماری، فرد به دلیل درد شدید میگرن دچار شکم آشوبی و درد معده می شود. میگرن می تواند نواحی مختلف بدن را دچار تاثیر کند. گاهی سردرد میگرنی با تاثیر بر بخش گوارش مغز آغاز می شود. در این شرایط، فرد تصور می کند دچار سردرد بعد از غذا خوردن شده است. در صورتی که میگرن او بخش گوارش مغز را تحت تاثیر قرار داده و در حقیقت، درد معده و شکم آشوبی، پس از میگرن ایجاد شده است.

چرا غذا خوردن باعث تحریک میگرن می شود

همان طور که در قسمت های بالاتر توضیح دادیم، میگرن می تواند به دلیل خوردن برخی غذاها رخ دهد. سردرد میگرنی بعد از غذا، بیشتر به دلیل حساسیت به آنتی ژن های موجود در غذا رخ می دهد. در بخش قبلی توضیح دادیم که غذاهای پروتئینی به دلیل حضور تیرامین سبب سردرد میگرنی می شوند. به جز گوشت ها و پروتئین ها، غذاهایی چون لبنیات، کربوهیدرات های بدون سبوس و کافئین نیز می توانند موجب بروز این نوع میگرن شوند. افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند نیز می توانند به این نوع میگرن دچار شوند.

پزشکان توضیه می کنند به جای حذف غذاهای مفیدی چون گوشت و لبنیات، از مقدار کم مصرف آن ها را آغاز کنید و کم کم بر مقدار مصرفی بیافزایید. در این صورت بدن به مصرف این مواد غذایی عادت کرده و دیگر دچار سردرد بعد از غذا نمی شوید. در رابطه با کربوهیدارت های بدون سبوس نیز می توانید از جایگزین سبوس دار آن ها استفاده کنید. برای مثال به جای ماکارونی و نودل از ماکارونی سبوس دار و به جای برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید.

گاهی اوقات میوه های بسیار ترش مثل پرتقال و لیمو نیز می توانند سبب بروز این نوع میگرن شوند. این میوه ها اگر جایگزین تامین ویتامین سی برایشان در نظر گرفته شود، می توانند از سبد غذایی حذف شوند.

درمان خانگی سردرد بعد از غذا خوردن

اگر شما هم دچار این مشکل می شوید، حتما این مقاله را به دلیل یافتن راه درمانی برای آن جستجو می کنید. در این قسمت از مقاله، چند راه حل خانگی برای خلاصی از شر سردرد بعد از غذاخوردن به شما پیشنهاد کرده ایم.

یکی از ساده ترین راه حل ها، مالش پشت ساق پا است. به این منظور پشت ساق هر دو پای خود را به مدت چند دقیقه آرام آرام ماساژ دهید تا حس گرمی درون آن ها ایجاد شود. این کار به جریان بهتر خون در رگ ها و رسیدن خون به مغز کمک می کند. بعد از مدتی حتما سردرد شما آرام خواهد شد. روش دیگر، ماساژ پیشانی با روغن سیاه دانه و یا روغن نعناع است. به این منظور چند قطره از روغن مدنظر را روی پیشانی خود ریخته و به آرامی به صورت دورانی تا زمان گرم شدن پیشانی، ماساژ دهید.

برای رفع این نوع سردرد می توانید از دمنوش های گیاهی مختلف نیز استفاده کنید. دمنوش آویشن یکی از بهترین دمنوش ها برای رفع سردرد بعد از غذا خوردن است. بهتر است بعد از هر وعده غذایی که دچار سردرد می شوید، یک لیوان از این دمنوش میل کنید.

اگر این نوع سردرد، مدت طولانی است که شما را آزار می دهد، شما می توانید یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را با گلاب و آب گرم مخلوط کرده و صبح ناشتا میل کنید.

بهتر است همراه با غذا، آب، سالاد و یا ماست مصرف نکنید. در صورت اصرار به مصرف این ها، می توانید مقداری گرمی به هرکدام اضافه کنید. برای مثال ماست را با سیاه دانه و یا نعنا میل کنید.

۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن
۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن

غذاهای تحریک کننده سردرد میگرنی

در این بخش از مقاله، لیستی از غذاهایی که می توانند سردرد میگرنی را تحریک کنند، برای شما قرار داده ایم.

گوشت و فرآورده های پروتئینی

پنیرهای کهنه و کپک زده مثل پنیرهای فرانسوی

الکل و شراب قرمز

برخی از غذاهای چینی

غذاهای چرب، سرخ شده و فرآوری شده

شکلات

قهوه

چای

سودا یا آب گاز دار

شیرین کننده های مصنوعی

غذاهای و نوشیدنی های سرد

سردرد در اثر گرسنگی

در این مقاله به بیان دلایل سردرد بعد از غذا خوردن پرداختیم. جالب است بدانید که برعکس این ماجرا نیز رخ می دهد. در صورتی که شما به اندازه کافی مواد مغذی به بدن خود نرسانید، دچار سردرد می شوید. در این شرایط با خوردن کمی مواد قندی و موادی که به افزایش فشار خون شما کمک می کند، می تواند این سردرد را کاهش دهید. این نوع سردرد بلافاصله بعد از غذا خوردن رفع می شود.

علت سردرد بعد از غذا خوردن در بارداری

سردرد بعد از غذا خوردن معمولا در بارداری رایج است. افزایش فشار خون یکی از دلایل این سردرد است. در صورتی که شما غذاهایی بخورید که دچار افزایش فشار خون شوید، سردرد بروز می کند. بهتر است در این دوران از مصرف فست فود، غذاهای پر نمک و غذاهای فرآوری شده، خودداری کنید. استفاده از روغن های چون روغن سیاه دانه، رزماری و نعنا برای ماساژ پیشانی، یک درمان بی خطر محسوب می شود. همچنین می توانید از پد های گرمایشی برای رفع سردرد بعد از غذا خوردن در بارداری استفاده کنید.

علت سردرد بعد از خوردن برنج

همان طور که گفتیم، برنج یک کربوهیدارت بدون سبوس است. این ماده غذایی آنتی ژن هایی دارد که ممکن است افرادی که سابقه میگرن دارند، به آن ها حساسیت داشته باشند. از همین رو، سردرد بعد از برنج خوردن رایج است. همچنین برنج طبعی سرد دارد. از نظر طب سنتی، زمانی که سردی بدن شما افزایش می یابد، دچار سردرد می شوید. مصرف زیاد برنج می تواند سبب افزایش سردی بدن و سردرد بعد از غذا خوردن شود. از این رو بهتر است برنج را با ادویه گرمی چون زیره مصرف کنید.

علت سردرد بعد از خوردن ماست

پیش از این هم توضیح دادیم که حساسیت به لبنیات می تواند سبب بروز سردرد بعد از غذا خوردن شود. همچنین اگر بخواهیم از نظر طب سنتی به این ماجرا نگاه کنیم، ماست نیز مانند برنج طبعی سرد دارد. بهتر است ماست را با مصلح هایش مانند نعنا، کاکوتی، سیاه دانه، گل محمدی و گردو مصرف کنید.

۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن
۵ علت سردرد بعد از غذا و درمان فوری آن

علت سردرد بعد از آب خوردن

این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما آب خیلی سرد بنوشید. همان طور که گفتیم، در اثر خوردن غذاهای بسیار سرد، مویرگ های سقف دهان منجمد شده و خون به مغز نمی رسد. همین موضوع سبب بروز سردرد می شود. پزشکان توصیه می کنند که به هیچ وجه آب خیلی سرد یا آب همراه با یخ مصرف نکنید. این موضوع علاوه بر این که می تواند سبب بروز سردرد بعد از غذا خوردن شود، می تواند باعث شود که گوارش شما بهم بریزد.

سردرد صفراوی چیست

به سردرد بعد از غذا خوردن، سردرد صفراوی نیز می گویند. در صورتی که شما پرخوری کرده باشید یا در مصرف یک ماده غذایی زیاده روی کنید، دچار سردرد صفراوی خواهید شد. این نوع درد، یک در مبهم در پیشانی یا شقیقه ها است و به صورت احساس نبض در این نواحی ظاهر می شود. از آن جایی که در این نوع سردرد، صفرای زیادی ترشح می شود، به سردرد صفراوی مشهور شده است. صفرا ماده ای است که به بدن کمک می کند تا چربی ها را هضم کند. این نوع درد زمانی ظاهر می شود که بدن نتواند چربی ها را به درستی هضم کند.

در صورتی که شما مبتلا به پرخوری باشید، همچنین رژیم غذایی خوبی نداشته باشید، دچار این نوع سردرد می شوید. افرادی که در طول هفته زیاد دچار این مشکل می شوند، می توانند به سوءهاضمه صفراوی نیز دچار شوند. از جمله علائم سردرد صفراوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد ضربان دار در شقیقه ها

احساس سنگینی در سر و گردن

درد و نفخ شکمی

یبوست

بازگشت صفرا به دهان

درمان سردرد صفراوی

در این قسمت از مقاله به چند درمان خانگی برای رفع سردرد صفراوی مشهور به سردرد بعد از غذا خوردن اشاره کرده ایم:

استفاده از کمپرس گرم بر روی نقاطی مثل معده و روده و سر

استفاده از نوشیدنی های گرم

دراز کشیدن در وان آب گرم

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. آرام و شمرده غذا بخورید. عادات و رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا