Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

پتاسیم یدید چه خاصیتی دارد

خاصیت پتاسیم یدید به عنوان نمکی یونی، برای درمان اختلالات مربوط به سرطان تیروئید و انسداد تیروئید است. با جذب ید رادیواکتیو توسط پتاسیم یدید، غده تیروئید از تاثیرات این ماده رادیواکتیو در امان می ماند. در صنایع غذایی از یدید پتاسیم به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود. بازار خرید و فروش یدید پتاسیم به جهت این کاربرد مهم، پررونق است. با مطالعه مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک حاضر می توان اطلاعات مختصری درباره خاصیت پتاسیم یدید به دست آورد.

پتاسیم یدید چیست؟

یدید پتاسیم با فرمول مولکولی KI، نمکی متشکل از یون های پتاسیم مثبت و ید منفی است. این نمک، بلوری سفید رنگ بوده و منبعی غنی از ید است. یدید پتاسیم از نظر ظاهری مشابه نمک سفره بوده و برای تامین ید مورد نیاز بدن نیز به نمک سفره اضافه می شود. در یدید پتاسیم میزان رطوبت پایین بوده و به راحتی می توان برای مصارف گوناگون استفاده شود. اگر یدید پتاسیم در مقابل هوای مرطوب قرار گیرد، ناخالص شده و به رنگ زرد تبدیل می شود.

پتاسیم یدید در آب، الکل و استون حل شده و به صورت بلورهای مکعبی یا گرانول های پودری دیده می شود. طعم این ماده تلخ و شور است. تهیه یدید پتاسیم از ترکیب ید با هیدروکسید پتاسیم است. کاربرد اصلی آن به عنوان داروی ضد تیروئید خوراکی است که موثرترین و بی خطرترین دارو در درمان این بیماری است.

پتاسیم یدید چیست؟
پتاسیم یدید چیست؟

قیمت خرید و فروش یدید پتاسیم را درصد خلوص آن تعیین می کند و این محصول توسط شرکت های مختلف هندی، چینی و یا کره ای ارائه می شود.

تولید پتاسیم یدید

برای تهیه یدید پتاسیم، تصفیه محلول آب گرم هیدروکسید پتاسیم با ید صورت می گیرد. محصول این این ترکیب، مخلوطی از پتاسیم یدید و پتاسیم یدات است. سپس محلول با حرارت متمرکز شده و زغال پودری افزوده شده و با تبخیر، خشک شدن آن می شود. بعد از این مرحله، مشتعل شده و زغال سنگ ید را به یدید کاهش می دهد.

در روشی دیگر، واکنش بین سیم آهن و ید در حضور آب انجام شده و یدید فروسوفرریک تشکیل می شود. با افزودن محلول کربنات سدیم، خاصیت قلیایی در این محلول ایجاد می شود. سپس این محلول برای چند لحظه جوشانده شده و فیلتر می شود. بعد از فیلتراسیون غلیظ شده و اجازه تشکیل بلور داده می شود. این جاست که بلور یدید پتاسیم تشکیل می شود.

خاصیت پتاسیم یدید

علاوه بر خاصیت ضد تیروئیدی یدید پتاسیم که مانع جذب ید رادیواکتیو توسط سلول های این غده می شود، این ماده خاصیت خلط آوری دارد. با این خاصیت، ترشح مایعات تنفسی زیاد شده و با کم شدن میزان ویسکوزیته مخاط، نقش خلط آوری دارد.

در درمان پرکاری تیروئید، تیروتوکسیکوز و همچنین قبل از این که عمل القای تیروئید انجام شود (برای آماده سازی تیروئید) این نمک به صورت دارو استفاده می شود. در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه، پتاسیم یدید برای درمان اسپوروتریکوز پوست و فیکومیکوز استفاده شده و در کسانی که کمبود ید دارند، به صورت مکمل در رژیم غذایی استفاده می شود.

چگونگی عملکرد پتاسیم یدید در حفاظت از غده تیروئید

قیمت فروش یدید پتاسیم را می توان از شرکت های معتبر پرس و جو کرده و این دارو را با قیمت مناسب و کیفیت عالی تهیه کرد. یدید پتاسیم هر دو نوع ید رادیواکتیو و معمولی را جذب می کند بدون این که تفاوت میان آن دو را تشخیص دهد. با مصرف این دارو توسط افراد، سلول های غده تیروئید تمام ید را جذب کرده و اشباع از این ماده می شوند. در نتیجه وقتی این فرد در مقابل ید رادیواکتیو قرار می گیرد، سلول های پر از ید، قادر به جذب ید اضافی نیستند. در نتیجه از خطرات جذب ید رادیواکتیو در امان می مانند.

علایم مربوط به پرکاری تیروئید نیز با مهار ترشح هورمون تیروئید در سیستم گردش خون افراد، بهبود پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا