Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
رنگ و رزین

چسب رنگ استخر چیست؟ – ویژگی ها و مزایای آن

چسب رنگ استخر نوعی پلیمر است که در برابر آب و رطوبت مقاوم است و برای آب بندی استخر و جکوزی به کار برده می شود. علاوه بر استخرها از چسب ها در سازه های ساختمانی، سرویس های بهداشتی، تقویت کننده ملات سیمان و … استفاده می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک علاوه بر آشنایی با چسب رنگ استخر با قیمت پودر کلر کاربردی برای ضدعفونی کردن آب استخرها نیز آشنا می شویم.

چسب رنگ استخر چیست؟

محلولی پلیمری با ظاهری خامه ای شکل که به رنگ سفید بوده و برای عایق کاری استخر به کار برده می شود، چسب رنگ استخر نامیده می شود. این چسب با انواع سیمان و رنگ استخری پایه آب ترکیب شده و به آن ها خاصیت ضد رطوبتی می دهد. اما چسب رنگ استخر را نباید با رنگ های استخری دیگر ترکیب کرد.

چسب رنگ استخر چیست؟
چسب رنگ استخر چیست؟

چسب آب بندی استخر به صورت مایع بوده و وقتی با رنگ های استخری ترکیب می شود، سفید شده و بعد از خشک شدن، بی رنگ و براق می شود. از ویژگی های آن، مقاومت در برابر سرما، گرما، نور، آتش، حریق و ضربه بوده و مدت زمان عمر این چسب در مقایسه با عمر سیمان در ملات، یکی است. همچنین این چسب منعطف بوده و در فشارهای ممتد، مقاومت زیادی دارد.

از مزایای این چسب، ایجاد مقاومت بالا در بافت سیمان است که حتی تا سه برابر می تواند مقاومت سیمان را بالا ببرد. چسب آب بندی مقاومت بالایی را در برابر فشار آب ایجاد می کند. از دلایل کاربرد عمده این ماده، ارزان و باصرفه بودن آن است.

مزایای چسب رنگ استخر

از ویژگی های خاص چسب آب بندی، ضد جلبک بودن آن است. زیرا با خاصیت آنتی باکتریالی خود، تشکیل جلبک در استخرها را مدت زمان طولانی عقب می اندازد. در استخرها برای ضدعفونی کردن آب از کلر استفاده می شود. کلر می تواند اکثر میکروارگانیسم های موجود در آب استخر را از بین برده و از انتقال بیماری ها جلوگیری کند. کلر به صورت های مختلفی برای این منظور به کار برده می شود که یکی از آن ها، پودر کلر است. قیمت پودر کلر مورد استفاده برای پاکسازی آب استخرها با توجه به انواع شرکت های عرضه کننده متفاوت است.

این چسب، علاوه بر مقاومت در برابر آب، در مقابل عوامل جوی و UV خورشیدی نیز مقاوم است. با استفاده از چسب های آب بندی، سرعت عملیات، سبک کردن سازه ها و آنتی باکتریال شدن بالا می رود. همچنین استحکام سازه ها با این نوع چسب ها بالا می رود.

طریقه استفاده از چسب رنگ استخر

کاربرد چسب آب بندی بدون نیاز به مهارت خاص و به سادگی انجام می گیرد. با این ماده و استفاده از مقدار معینی که توسط کارشناسان در این زمینه تعیین می شود، استخر عایق کاری می شود. این عملیات در زمان ساخت استخر و یا رنگ آمیزی استخر انجام می شود. با استفاده از تمام ابزارهای رنگ آمیزی، می توان این چسب را به کار برد. در نتیجه ی اختلاط چسب رنگ استخری با گل رس و کاهگل، خاصیت ضدرطوبتی گرفته و برای دکوراسیون های داخلی و خارجی ساختمان به کار برده می شود.

از چسب آب بندی استخر که به نام چسب عایق کاری نیز معروف است، برای ایزولاسیون، آب بندی، مقاوم کردن مخازن، پشت بام، آب نما، نماهای بارانگیر، انواع سقف های سیمانی، سنگی، آجری، سفالی و …، محوطه سازی، موزاییک، عایق رطوبتی و … به کار گرفته می شود.

از چسب های عایق بندی به عنوان بهترین جایگزین برای مواد نفتی، ایزوگام، قیر گونی و پوشش های قدیمی به کار برده می شود. چون این مواد، سریع فرسوده شده و خطراتی چون سوختگی و نشت آلودگی دارند.

داخلی و یا خارجی بودن می تواند در قیمت پودر کلر که برای پاک کردن آب استخرها به کار می رود، موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا