Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بررسی ساختار عینک و عدسی های آن

عینک درواقع قابی دارای عدسی‌های شیشه ای یا پلاستیکی است. توجه شود که انتخاب و استفاده از عدسی مناسب درست به اندازه استفاده از عینک اهمیت دارد. عدسی های عینک وظیفه اصلاح دید را بر عهده داشته و بنابراین بسیار حائز اهمیت هستند. انواع عدسی های عینک برای استفاده عرضه می‌شوند. از متداول ترین عدسی ها می‌توان به انواع روزمره اشاره نمود. اما انواع دیگری نیز برای استفاده و رفع مشکلات چشم وجود دارند. انواع عدسی عینک کره ای، ژاپنی، فشرده و… نیز در بازار موجود هستند که البته قیمت این عدسی‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. کاربرد عینک با عدسی های مختلف توسط چشم پزشک یا اپتومتریست تعیین می گردد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی کاربرد و ساختار عینک و انواع عدسی‌های آن می‌پردازیم. همچنین نحوه خرید و فروش و قیمت انواع عینک نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع عینک و عدسی های آن آشنا شوید.

عینک چیست

وقتی چشم به عیوب انکساری دچار گردد، یعنی نمره چشم ضعیف شود دیگر نمی‌تواند نور را در نقطه مخصوص شبکیه متمرکز کند. در چنین مواقعی باید برای اصلاح دید باید از انواع عینک با عدسی های طبی استفاده نمود. البته از انواع عینک های غیر طبی نیز استفاده های زیادی صورت می‌پذیرد.

بنابراین عینک یکی از روش های اصلاح عیوب انکساری چشم بوده که دارای عدسی هایی است. این عدسی ها قادرند تا جهت ورود نور به چشم را تغییر داده و از این طریق موجب می‌شوند تا نور در مکان مخصوص در شبکیه متمرکز شده و به این ترتیب دید فرد اصلاح می گردد.

بررسی ساختار عینک
بررسی ساختار عینک

موارد استفاده از عینک طبی

از این وسیله در موارد مختلفی با توجه به نظر پزشک می‌توان استفاده نمود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

نزدیک بینی

افراد نزدیک بین افرادی هستند که اجسام نزدیک را به‌وضوح می بینند، اما اجسام دور برای آن‌ها تار به نظر می‌رسد.

دور بینی

افراد دوربین افرادی هستند که اشیا دور را واضح می‌بینند، اما اجسام نزدیک برای آن‌ها تار به نظر می‌رسد.

آستیگماتیسم

این افراد در شکل قرنیه مشکل داشته و این موضوع موجب باعث تاری دید در آن‌ها می‌گردد.

پیرچشمی

پیر چشمی یک بیماری مرتبط با سن است که در آن چشم ها شروع به از دست دادن توانایی تمرکز بر اشیا نزدیک را پیدا خواهد نمود.

انواع عینک

  • عینک های طبی

عینک‌هایی طبی شامل عدسی‌هایی تجویز شده توسط پزشک هستند که جهت رفع عیوب انکساری در آن‌ها نصب می‌گردد. عینک‌های طبی در مدل ها و ساختار ها و ترکیبات گوناگون تولید و عرضه می شوند.

در این عینک‌ها عدسی شعاع‌های نور عبور یافته را به هم نزدیک کرده و یا از هم  دور می‌سازد. از عینک‌های طبی برای اصلاح دید در عیوب انکساری چشم استفاده می‌شود. اصلاح دید نزدیک ‌بینی با عدسی مقعر یا واگرا صورت می پذیرد. اصلاح دید دوربینی نیز با استفاده از عدسی محدب یا همگرا امکان پذیر خواهد بود. البته اصلاح مشکلات مربوط به پیرچشمی با استفاده از دو عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک صور می پذیرد. البته از عینک‌های دودید نیز می‌توان استفاده نمود. در رفع مشکلات آستیگماتیسم از عینک های استوانه‌ای دارای محور استفاده می‌شود.

انواع عینک‌ها دارای عدسی‌هایی مختلفی از جنس شیشه یا پلاستیک هستند. این عینک‌ها پرتوهای نور را پیش از ورود به چشم اصلاح می‌کنند.

  •  عینک‌های آفتابی

این عینک‌ها جهت محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید و نورهای مضر تولید و عرضه شده‌اند. از این عینک‌ ها گاهی جهت زیبایی نیز استفاده می‌شود. اما کار اصلی آن‌ها محافظت از چشم ها در برابر اشعه های مضر خورشید است.

  • عینک‌ های طبی- آفتابی

برخی از عینک‌ها جهت مصارف طبی به کار می‌روند، اما دارای اثرات محافظتی نیز هستند. از عدسی‌ های طبی- آفتابی می توان به انواع عدسی های رنگی و فتوکرومیک اشاره نمود.

  •  عینک‌ های صنعتی یا حفاظتی

این عینک‌ها از چشم ها در برابر برخورد ذرات و تابش‌های مضر محافظت می کنند. از این عینک‌ها در تراش کاری، سنگ کاری، کار با مواد شیمیایی، رادیولوژی و… استفاده می شود.

  • عینک‌های ورزشی

این عینک‌ها در محافظت از چشم‌ها در انجام ورزش‌های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردارند. برای هر ورزشی، عینک خاص همان ورزش ساخته و عرضه می گردد. این عینک‌های مخصوص جهت محافظت، ایمنی و بهداشت چشم ساخته می شوند. استفاده از آن ها در بازی‌ های میدانی، دوچرخه سواری، کوهنوردی و اسکی، غواصی و شنا، ماهی گیری و… صورت می پذیرد.

  • عینک‌های سمعک دار

این عینک‌ها در اشخاصی استفاده می شوند که مشکل شنوایی دارند.

  • عینک‌های الکترونیکی

عینک‌های الکترونیکی انواع گوناگون داشته و توسط شرکت های مختلفی تولید می‌گردند. این عینک‌ها برای استفاده توسط نابینایان طراحی شده اند.

عینک مطالعه چیست

عینک مطالعه درواقع دارای نوعی عدسی تک دید بوده و اغلب افراد مبتلا به پیرچشمی از آن استفاده می‌کنند. این افراد اشیاء را در فاصله‌های دور به‌وضوح می‌بینند، اما در دیدن کلمات در هنگام خواندن مشکل دارند. عینک مطالعه می تواند به اصلاح دید آن ها کمک کند. این عینک ها توسط پزشک یا اپتومتریست ها قابل تجویز و استفاده هستند.

ساختار عینک

بررسی ساختار انواع عینک
بررسی ساختار انواع عینک

فریم

عینک‌ها در انواع با و بدون فریم تولید و عرضه می گردند. برخی از آن‌ها نیز تنها شامل نواری باریک در بالای عدسی بوده و بخش پایینی آن‌ها آزاد است. فریم قابی است که به عینک شکل و فرم می‌بخشد. نقش اصلی فریم نگهدارندگی عدسی بوده و کمک می‌کند تا عدسی در جای خود ثابت گردد. طراحی عینک‌ها بر اساس شکل‌های مختلف و مواد مختلف فریم صورت می‌ پذیرد.

لبه‌ فریم

لبه‌ی فریم قسمتی است در محل اتصال عدسی با دسته عینک که به‌صورت بخشی برآمده و کوچک شناخته می‌شود. نقش لبه فریم وصل فریم و عدسی به دسته‌ عینک است.

پل

همان‌طور که از نام این قسمت پیداست، پل در وسط و جایی قرار دارد که عینک روی بینی می‌نشیند. نقش پل اتصال دو بخش مجزای فریم عینک به یکدیگر است.

لولای دسته

بین لبه‌ انتهایی فریم و دسته‌ آن لولایی قرار دارد که با پیچ ثابت شده است. لولا اجازه می‌دهد تا دسته‌ عینک قابلیت باز و بسته شدن را داشته باشد.

عدسی‌ عینک

انواع عدسی عینک از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف و باکیفیت است. عدسی ها در درون حلقه‌ فریم جای گرفته اند. عدسی های طبی بر اساس نمره‌ چشم بیمار ساخته می ‌شوند. دیگر مشکلات چشمی نیز در روند ساخت عدسی لحاظ می‌ گردند مانند آستیگماتیسم. شکل عدسی بر اساس فریم تراش داده شده و بر روی فریم قرار داده می شود.

پیچ لولای فریم

پیچ درون لولای فریم جا گرفته و دسته و فریم را به هم متصل می کند.

پد

بخش داخلی فریم های عینک در زیر پل، دو قطعه پلاستیکی دیده می‌شود. پد درواقع عینک را روی بینی نگه می دارند. این پد ها راحت هستند و فشار بر بینی را کاهش می‌دهند.

پایه پد عینک

برای اتصال پد به فریم به پایه‌ای نیاز است تا پد را نگه دارد. این قطعه قابل تنظیم بوده و فرد می‌تواند با توجه به‌اندازه و شکل بینی آن را تنظیم نماید. این پایه های قابل تنظیم موجب می‌شوند که پد در بهترین حالت بر روی بینی قرار گیرد.

دسته

دسته‌ها در واقع بازوهای بلندی در دو طرف فریم هستند که تا پشت گوش امتداد دارند. دسته، فریم را روی صورت ثابت نگه می‌دارد. انتهای دسته ها اغلب از پلاستیک و به شکل خمیده است تا عینک راحت‌تر پشت گوش قرار گیرد. توجه داشته باشید که جهت جلوگیری از کج شدن و تغییر شکل دسته‌های آن بهتر است هر دو دسته را با هم بگیرید تا از شکستگی ممانعت شده و عمر مفید آن افزایش یابد.

انواع مختلف عدسی عینک

عدسی های انتی رفلکس با پوشش EMI

این عدسی ساده ترین و ارزان ترین عدسی های انتی رفلکس بوده و در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. این عدسی ها از پوشش های ضد خش، ضد بخار و… ساخته‌شده‌اند. عدسی های آنتی رفلکس با به حداقل رساندن بازتاب نور باعث می شوند تا وضوح تصویر بالاتر رفته و دید واضح تری ارائه گردد. اگر چشم ها به نور شدید حساس شده یا ساعت های طولانی با کامپیوتر کار شود، بهتر است از عینک آنتی رفلکس برای محافظت از چشم ها استفاده گردد.

عدسی های انتی رفلکس با پوشش super hydrophobic

این عدسی ها از یک لایه فوق آب گریز تشکیل شده است. این لایه موجب می‌شود تا سطح عدسی لغزنده تر شده و هنگام باران آب بر روی آن بلغزد. این لایه همچنین موجب می‌شود تا چربی دیر تر جذب شده و راحت تر هم پاک شود. این عدسی ها اغلب از مقاومت بالاتری در مقابل خش پذیری برخوردارند.

عدسی های فتوکرومیک

این عدسی ها در انواع مختلف در بازار وجود دارند. عدسی های فوق همان خواص عدسی انتی رفلکس را دارند، اما در آفتاب تیره می‌شوند. این عدسی ها برای افرادی استفاده می‌شود که نسبت به نور خورشید حساس هستند.

در ساختار این عدسی ها بلورهای کوچک و شفاف نقره کلرید وجود دارد. این بلورها در مقابل نور به اتم‌ های نقره و کلر تجزیه گشته و ذرات نقره از عبور نور ممانعت می‌کنند و رنگ عدسی تیره می‌گردد. شدت نور تعیین کننده میزان تجزیه نقره کلرید است. هرچه نور شدید تر باشد تجزیه بیشتر و به همان نسبت تیرگی عدسی نیز بیشتر خواهد شد. با کاهش نور واکنش برگشت انجام پذیرفته و رنگ عدسی روشن خواهد شد. سرعت رنگی شدن و برگشت نور در انواع ارزان قیمت کمی طولانی تر خواهد بود.

عدسی فتو کروم ترانزیشن

این عدسی ها به نور حساس تر بوده و نسبت به مدل های معمولی در آفتاب خیلی سریع تر تیره شده و در سایه نیز سریع تر بر می گردند. این انواع عدسی ها توسط شرکت های کره ای و ژاپنی معتبر تولید و عرضه می‌گردند.

عدسی های پلاریزه

گاهی برای لحظاتی درخشش نور و شکوه و زیبایی موجب می‌شود تا تابش خیره کننده و مستقیم نور شدید خورشید به چشم رسیده و این به طور بالقوه خطرناک است. نوری که از سطوح ناصاف ساطع می گردد، اغلب پخش می‌شود. اما اگر سطوح بازتابی همچون آب راکد و یا سطح صیقلی فلزات صاف باشد، نور با زاویه ای مستقیم به چشم بازتاب پیدا خواهد نمود. این حالت موجب خیرگی می‌گردد.

اکثر عینک های آفتابی و طبی امروزی دارای تکنیک پولاریزاسیون هستند. این عدسی ها نور را تعدیل کرده و موجب کاهش خیرگی و بهبود بینایی می‌شوند. بعلاوه ایمنی چشم را به نور خورشید افزایش می‌دهند.

قیمت انواع شیشه عینک طبی

شیشه ماده ای است که به طور سنتی در تولید عدسی عینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از رایج ترین انواع شیشه (Crown) است. عدسی های شیشه ای دوام بیشتری نسبت به عدسی های پلاستیکی دارند و استفاده از آن‌ها قدمت طولانی تری دارد. این عدسی ها دیرتر خش می‌دارند. از معایب آن‌ها نیز شکستنی بودن آن‌هاست که این عیب می‌تواند برای چشم بسیار خطرناک باشد. قیمت انواع عدسی با توجه به شرکت سازنده و برند تجاری آن می‌تواند متنوع باشد. انواع عدسی کره ای و انواع عینک طبی ژاپنی از قیمت های بالاتری در بازار برخوردارند.

شیشه عینک فشرده چیست

این شیشه ها ضخامت بسیار کم دارند. این عدسی ها قابلیت شکست نور بیشتری داشته و بنابراین استفاده از آن‌ها برای افراد مبتلا به نزدیک بینی، نسبت به عدسی های پلاستیکی با همان نمره، لبه های نازک تری دارند.

ساختار عینک و عدسی های آن
ساختار عینک و عدسی های آن

بسیار سبک هستند. به دلیل داشتن لبه های نازک ، ساخت این عدسی ها به مواد کم تری نیاز دارد. بنابراین استفاده از آن‌ها موجب کاهش وزن عینک می‌شود. سبک تر بودن این عدسی ها موجب شده تا استفاده از آن راحت‌تر باشد.

زیبایی بیشتری به عینک‌ها می‌بخشند. این عدسی‌ها را می‌توان در فریم ها و مدل های بسیار زیبا و متنوع طراحی نمود. بنابراین استفاده از آن طرفداران بیشتری دارد.

انواع عدسی کره ای

انواع عدسی عینک طبی کره ای از مرغوب ترین عدسی های طبی در جهان محسوب می‌شوند. عدسی های عینک‌ های کره ای از مشخصه های فنی و کاربردی دقیق برخوردارند. این عدسی‌ها برای انواع فریم‌ مانند کلاسیک و مدرن طراحی و در بازار عرضه می‌شوند. این انواع عدسی های کره ای در بازار از قیمت های بیشتری برخوردارند.

انواع پوشش عدسی عینک

پوشش عینک لایه ای اضافی و غیر قابل مشاهده است که روی عدسی عینک را می‌پوشاند. این پوشش درواقع ویژگی جدیدی را به عدسی می‌افزاید. توجه شود که پوشش های روی عدسی با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از پوشش ها خواص آنتی رفلکس را به عدسی می افزایند. برخی ضد خش هستند و برخی نیز برای فعالیت های خاصی مانند رانندگی یا کار با کامپیوتر طراحی شده‌اند.

توجه شود که این پوشش های عدسی تاثیر منفی بر بینایی نداشته و از آسیب هایی نظیر آب مروارید و بیماری های چشمی ممانعت می‌کنند. درواقع تنها عیب این پوشش‌ها را می‌توان به افزایش قیمت تمام شده عدسی نسبت داد.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی ساختار عینک و انواع آن پرداختیم. همچنین توضیح دادیم که عینک‌ها از عدسی ساخته شده اند و عدسی‌ها نیز انواع مختلفی دارند. انواع عینک‌های کره ای و ژاپنی با قیمت های مختلف در بازار موجود و قابل تهیه هستند. توجه شود که انواع عینک‌های طبی را باید تنها با تجویز پزشک متخصص تهیه و استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا