Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

چگونه شیرین کننده های بدون کالری می‌توانند شما را چاق کنند؟

شیرین کننده ازجمله محصولاتی هستند که در صنایع غذایی جایگاهی ویژه دارند. انواع شیرین کننده ها را می توان به دو دسته شیرین کننده های مصنوعی و شیرین کننده های طبیعی تقسیم بندی نمود. شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری بوده و از این رو محبوبیت بالایی در صنایع غذایی دارند. با اینکه این ترکیبات فاقد کالری هستند، اما ارتباط شیرین کننده های مصنوعی بر چاقی در برخی مواقع تایید شده است. ساخارین، آسپارتام و سوکرالوز و اس سولفام انواعی از شیرین کننده های مصنوعی هستند. در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر چاقی می پردازیم.

توجه شود که قیمت این شیرین کننده ها با یکدیگر متفاوت بوده و تحت تاثیر برند تجاری محصول قرار دارد. برای دریافت قیمت شیرین کننده های بدون کالری و همین طور دریافت قیمت اس سولفام به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمایید.

شیرین کننده های بدون کالری و مصنوعی به افرادی پیشنهاد می‌شود که قصد کاهش وزن داشته و یا به دیابت مبتلا هستند. اما تاثیرات شیرین کننده های مصنوعی بر چاقی مشخص شده است. بنابراین فواید و مضرات شیرین کننده های مصنوعی را باید در نظر گرفت و سپس از آن‌ها استفاده نمود.

شیرین کننده های بدون کالری

انواع شیرین کننده های مصنوعی از محصولات شیرین کننده صنعتی هستند که به عنوان جایگزین صنعتی شکر استفاده می‌شوند. شیرین کننده های مصنوعی شیرین کننده هایی قوی بوده و به مراتب از قند و شکر معمولی شیرین تر هستند. بنابراین مقدار بسیار کمی از آن‌ها برای ایجاد طمع شیرین کافی است. شیرین کننده های مصنوعی مختلفی در بازار یافته می شوند. در ادامه به برخی از رایج ترین های آن ها اشاره شده است که مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) هستند.

  • آس سولفام پتاسیم از شیرین کننده های پر مصرف مصنوعی محسوب می شوند. برای دریافت قیمت اس سولفام به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.
  • آسپارتام که با نام‌های تجاری مختلفی همچون نوترا سوئیت (Nutrasweet) و ایکوال (Equal) در بازار قابل تهیه است.
  • نئو تام
  • ساخارین
  • سوکرالوز که با نام تجاری آن اسپلندا (Splenda) شناخته می شود.

البته شیرین کننده های دیگری همچون سیکلامات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما در آمریکا تایید نشده است.

تاثیر شیرین کننده های بدون کالری بر چاقی

شیرین کننده های مصنوعی ارزش غذایی چندانی ندارند و حاوی کالری نیستید. این امر آن‌ها را به شیرین کننده هایی محبوب مبدل می سازد. هر گرم شکر حاوی ۴ کیلوکالری انرژی است. بنابراین استفاده از تولیداتی که با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند، برای کاهش وزن یا پیشگیری از افزایش وزن گزینه جالبی به نظر می رسند. البته مصرف آن‌ها برای کاهش وزن چندان مفید عمل نمی‌کند. حتی برخی از تحقیقات مصرف شیرین کننده های مصنوعی را با افزایش وزن مرتبط دانسته اند. درواقع تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر چاقی با تاثیرات افزایش اشتها مرتبط است.

مضرات شیرین کننده های بدون کالری بر چاقی

جایگزین کردن شیرین کننده ای با انواع دیگر بر اصلاح ذائقه شیرینی دوست و عادات غلط غذایی تاثیر خاصی ندارد. درنهایت پرخوری با جایگزینی شکر کاهش نمی یابد. بسیاری افراد از نوشابه به صورت روزانه استفاده می ‌کنند. حتی استفاده از نوشابه ‌های رژیمی هم الگوی غذایی ناسالمی را دنبال کرده و عادت غذایی نامناسبی است. این عادات غذایی نادرست خود موجب افزایش وزن می گردند. در طی دو دهه اخیر شیوع چاقی به دلیل مصرف بیش از حد این مواد افزایش یافته است. قیمت شیرین کننده های مصنوعی متفاوت است. برای مثال قیمت اس سولفام به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی به برند تجاری آن وابسته است.

به نظر می رسد که شیرین کننده ها می توانند مکانسیم های طبیعی اشتها را دگرگون کنند، به طور ساده تر یعنی مواد غذایی حاوی این نوع شیرین کننده ها احساس سیری کافی را ایجاد نمی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا