Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

استفاده از اسید سیتریک در تهیه صابون

اسید سیتریک ازجمله افزودنی هایی است که کاربردی گسترده دارد. از اسید سیتریک در صنایع غذایی و صنایع آرایشی بهداشتی استفاده می شود. اسید سیتریک در تهیه صابون یکی از موارد مصرف آن در صنایع بهداشتی محسوب می شود. استفاده از اسید سیتریک در تهیه صابون موجب می شود تا کف بهتری ایجاد گردد. بعلاوه با کاربرد اسید سیتریک در تهیه صابون می توان pH آن را تنظیم کرده و صابونی با پی اچ ملایم تولید نمود. خواص اسید سیتریک مانند آنتی اکسیدانی و نگهدارندگی آن موجب شده تا در تولید محصولات مختلفی کارایی داشته باشد. اسید سیتریک در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. برای خرید اسید سیتریک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد کاربرد اسید سیتریک در تهیه صابون و سایر محصولات بهداشتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از اسید سیتریک در تهیه صابون

اسید سیتریک به عنوان یک  تنظیم کننده اسیدیته در انواع کرم ، ژل و صابون استفاده می شود. با استفاده از اسید سیتریک می توان اثر قلیایی محصول را به حداقل رساند. محصولات بیش از حد قلیایی به لیپیدهای طبیعی و ضروری پوست آسیب می زنند. بنابراین از کاربرد اسید سیتریک در تهیه صابون و متعادل سازی فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی بوده و به همین دلیل از ترکیبات اساسی و پر طرفدار محصولات آرایشی، صابون ها و کرم های لایه بردار و… تبدیل شده است. این ماده به‌عنوان مواد موثر در تولید بافت های صورت با خواص ضد ویروسی استفاده می شود. خواص بافر سیترات در کنترل pH در پاک کننده های خانگی و دارویی نیز کارایی دارد. مزایا اسید سیتریک در تهیه صابون بسیار مطلوب است و از این جهت کاربرد زیادی در تولید شوینده ها داراست.

دلایل مصرف اسید سیتریک در تهیه صابون

اسید سیتریک پوست قادر به لایه برداری پوست است. این ماده منافذ پوستی را باز کرده و موجب حذف سلول های مرده پوست از سطح آن می گردد. این امر باعث رشد پوست جدید شده و لکه های پیری، جای جوش و سایر لکه های صورت را از بین می برد. اسید سیتریک با ممانعت از تجمع سلول‌های مرده از ایجاد جوش‌های سر سیاه و لکه‌های خشک نیز جلوگیری می‌کند. این ماده اسیدی ملایم است و موجب تحریک پوست نمی گردد. اسید سیتریک بخشی از خانواده گسترده آلفا هیدروکسی اسید ها بوده و فواید زیادی برای پوست دارد.

این اسید در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، منافذ باز، چین و چروک و حذف لکه های تیره موثر عمل می کند. اسید سیتریک در محافظت از سلول های عصبی نیز بسیار مطلوب عمل خواهد نمود.

خواص اسید سیتریک موجب شده است نا از آن در تولید محصولات بهداشتی استفاده شود. اسید سیتریک در تهیه صابون می تواند موجب ارتقای کیفیت محصول گردد.

مقدار مصرف اسید سیتریک در تهیه صابون

اغلب سازندگان صابون از ۱۰ تا ۲۰ گرم پودر اسید سیتریک در ازای ۱۰۰۰ گرم چربی استفاده می کنند. توجه شود که استفاده بیش از حد اسید سیتریک باعث ایجاد لایه ای از کریستال های سفید و کوچک در قسمت بیرونی صابون می گردد. البته این کریستال ها بلورهای سیترات بوده که به راحتی شسته شده و بی ضرر هستند. به نظر می رسد که افزودن دوز ۱.۵ تا ۲ یا میزان کمتر اسید سیتریک از بروز این مسئله ممانعت کرده و ظاهر صابون حفظ می گردد.

فواید اسید سیتریک در در تهیه صابون و محصولات آرایشی و بهداشتی

در فرمولاسیون محصولات بهداشتی و آرایشی مختلف از اسید سیتریک استفاده می شود. این اسید صنعتی در تنظیم pH یون ‌های فلزی در سیستم آنتی اکسیدانی شوینده‌ های اسیدی مو کاربرد دارد.

در شامپوهای ضد شوره نیز جهت تنظیم pH و بهبود درخشندگی و شفافیت مو از اسید سیتریک استفاده می شود. این ماده در تولید انواع صابون نیز کارایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا