Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مالتودکسترین در بدنسازی چه مزایایی دارد؟

مالتودکسترین در بدنسازی به عنوان یک منبع تغذیه ای مهم برای حفظ ظاهر بدنی ورزشکاران است. مالتودکسترین در بدنسازی، باعث افزایش تامین سرعت انرژی برای ورزشکاران در حین ورزش می شود. مالتودکسترین به عنوان یک ماده افزودنی غذایی بی خطر، کربوهیدرات مورد نیاز را تامین می کند. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با نقش مالتودکسترین در بدنسازی آشنا می شویم.

مالتودکسترین چیست؟

پودر سفید رنگ مالتودکسترین، یکی از ترکیباتی است که از ذرت، نشاسته، سیب زمینی و یا گندم به دست می آید. تهیه ی این ماده با پخته شدن نشاسته آغاز شده و در مرحله بعد، اسیدها و آنزیم هایی به آن اضافه می شود که در برابر حرارت پایدار باشند. افزودن این آنزیم ها که آلفا آمیلاز باکتریایی نمونه ای از آن هاست، باعث تجزیه بیشتر می شود. مالتودکسترین طعم خنثایی داشته و در آب محلول است.

در هر گرم از مالتودکسترین، ۴ گرم کالری وجود دارد که مشابه با میزان کالری شکر معمولی یا ساکاروز است. مالتودکسترین برای عطر و طعم دادن و بالا بردن مدت زمان ماندگاری غذاها، به عنوان افزودنی به آن ها اضافه می شود. این ترکیب را به غذاهای کمکی مانند شیر مخصوص افزایش وزن، اضافه می کنند.

مالتودکسترین چیست؟
مالتودکسترین چیست؟

مزایای مالتودکسترین در بدنسازی

با توجه به سرعت بالای هضم مالتودکسترین و تامین سریع کالری و انرژی، از این ماده در بدنسازی استفاده می شود. مالتودکسترین در مقایسه با قند، شاخص گلیسمی بالایی دارد، به همین دلیل خیلی سریع می تواند سطح قند خون را بالا ببرد. مالتودکسترین با تاثیر بالایی که در فرایند آنزیمی دارد، باعث عملکرد بهتر افراد در طول تمرین می شود. در بدنسازی، این ماده با زیاد شدن حجم ماهیچه ها کمک می کند. علاوه بر مفید بودن مالتودکسترین در بدنسازی، اثرات جانبی کمی نیز از آن مشاهده می شود.

مالتودکسترین را به عنوان یک کربوهیدرات با سرعت هضم بالا به نوشیدنی ها و میان وعده های ورزشکاران اضافه می کنند. همچنین این ترکیب به عنوان منبع سریع مکمل کالری، برای افزایش وزن بدنسازان به کار برده می شود. یکی دیگر از مزایای مالتودکسترین در بدنسازی، عدم نیاز به آب برای هضم در مقایسه با کربوهیدرات های دیگر است. با استفاده از مکمل های مالتودکسترین، قدرت بدنی ورزشکاران در هنگام ورزش است.

مزایای دیگر مالتودکسترین

یکی دیگر از مزیت های مالتوکسترین، تخمیر آن در روده و پیشگیری از سرطان روده بزرگ است. این ماده باعث پیشگیری از رشد تومور می شود. مالتودکسترین به هضم غذا کمک کرده و باعث عملکرد بهتر روده می شود. در افرادی که مبتلا به بیماری هیپوگلیسمی مزمن هستند، استفاده از مالتودکسترین، به درمان افت قند خون آن ها کمک می کند.

اهمیت کربوهیدرات ها در تمرینات ورزشی

وقتی افراد تمرینات ورزشی و یا فعالیت های سنگین انجام می دهند، بافت های عضلانی آن ها با ذخایر قندی که به صورت گلیکوژن هستند، نیاز دارد. با توجه به شدت و مدت زمان و همچنین نوع ماهیچه، قدرت گلیکوژن کاهش پیدا می کند تا بتواند به روند طبیعی عملکرد متابولیک خود عمل کند. به همین دلیل، نیاز به کربوهیدرات ها برای تامین انرژی در ماهیچه ها بالا می رود. موادی با شاخص گلیسمی بالا، خیلی سریع می توانند این انرژی را تامین کنند و مالتودکسترین یکی از این مواد است.

مالتودکسترین در چه مواقعی مضر است

یکی از عوارضی که استفاده از مالتودکسترین دارد، تغییر باکتری های روده و بالا بردن احتمال بیماری است. زیرا با زیاد شدن باکتری هایی مانند E. coli، اختلالات خود ایمنی عارض می شود. به جهت این که مالتودکسترین، میزان انرژی شما را خیلی سریع زیاد می کند، در صورت رژیم برای کاهش وزن، نباید مصرف شود.

یکی دیگر از عوارض مالتودکسترین، ایجاد مشکل در افرادی است که به مواد افزودنی حساسیت دارند. به طوری که در این افرد، مالتودکسترین باعث بثورات پوستی، آسم، دشواری در تنفس، گرفتگی عضلات و … می شود. همچنین این ترکیب در افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا