Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

تولید اسید سیتریک از ملاس شکر

خواص منحصربه‌فرد اسید سیتریک موجب کاربرد گسترده آن در صنعت شده است. از این رو تولید اسید سیتریک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسید سیتریک با استفاده از تخمیر میکروبی و توسط Aspergillus niger تولید می گردد. تولید اسید سیتریک به صورت تجاری از طریق ملاس شکر صورت می پذیرد. از مزایا تولید اسید سیتریک از ملاس شکر مواد اولیه ارزان و بازده بالای تولید است. تولید اسید سیتریک در گرید های خوراکی و صنعتی صورت می پذیرد. از گرید های خوراکی به دلیل درجه خلوص بالا در صنایع غذایی استفاده می شود. باری خرید اسید سیتریک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد اسید سیتریک و نحوه تولید آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده آشنا شوید.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک به طور طبیعی در انواع مرکبات یافته می شود. اما این مفدار برای تامین مقادیر صنعتی کافی نبوده و نیاز به تولید اسید سیتریک به روش صنعتی است. تولید اسید سیتریک بر اساس هیدرولیزهای ساخته شده از انواع نشاسته و ملاس های نیشکر، چغندر و شکر حاصل می گردد. ملاس از مهم ترین مواد اولیه در تهیه و تولید اسید سیتریک بوده و دارای محتوای قند زیادی (۴۰ تا ۵۵٪) است. هزینه پایین این روش تولید از دیگر مزایا آن به شمار می رود. البته کیفیت و ترکیب ملاس نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

دلیل تولید اسید سیتریک از ملاس شکر

از ملاس شکر به دلیل عملکرد بهتر نسبت به سایر میکروارگانیسم ها در سنتز تجاری اسید سیتریک استفاده می شود. از طرفی کار با آن آسان بوده و می تواند مواد اولیه ارزان قیمت مختلف را تخمیر نموده و بازده بالایی را در تولید عرضه کند.

سویه های این میکروارگانیسم را برای ایجاد سویه های صنعتی و استفاده در تولید تجاری می توان بهبود بخشید. جهش زایی و انتخاب سویه مناسب برای بهبود تولید انجام شده است. جهش زا های مختلف مانند اشعه ماوراء بنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما بررسی شده اند. همچنین مواد شیمیایی مختلف مانند اتیل متان سولفونات و دی اتیل سولفونات در ایجاد جهش A. niger کاربرد دارند.

امروزه تولید اسید سیتریک از ملاس شکر توجهات بسیاری از متخصصان را به خود جلب نموده است. بسیاری بر این باورند که تولید اسید سیتریک از ملاس نیشکر از اصلی ترین روش های تولید اسید سیتریک در آینده است.

فواید تولید اسید سیتریک از ملاس شکر

تقاضای جهانی برای اسید سیتریک رو به افزایش است. با این حساب بهینه سازی تولید اسید سیتریک صورت گرفته و روش های مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست جایگزین سایر روش ها خواهند شد.

بررسی بیوشیمی تولید اسید سیتریک، انتخاب نوع مواد اولیه، انتخاب درست میکروارگانیسم های تولید کننده اسید سیتریک، روش های تولید، شرایط مختلف تخمیر و بازیابی عوامل موثر بر انتخاب روش تولید اسید سیتریک هستند.

عوامل موثر بر تولید اسید سیتریک از ملاس شکر

pH

pH از عوامل مهم در سنتز مواد شیمیایی محسوب می شود. پی اچ با فعالیت متابولیکی و میکروبی تغییر می کند. از مهم ترین دلایل این نوسانات می توان به تولید اسیدهای آلی همچون اسید سیتریک، اسید استیک یا اسید لاکتیک اشاره نمود که تاثیر کاهشی دارند.

هوادهی

هوادهی در تخمیر اسید سیتریک بسیار موثر است. افزایش نرخ هوادهی به افزایش بازدهی و کاهش زمان تخمیر منجر می شود. بنابراین عامل فوق همیشه در هنگام سنتز باید تحت کنترل قرار گیرد تا بتوان محصول مورد نظر را با بازده مطلوب تولید نمود.

بیوشیمی تولید اسید سیتریک از ملاس شکر

تولید اسید سیتریک بیوشیمی پیچیده ای دارد. این اسید در اثر مجموعی از شرایط تغذیه ای مختلف در محیط ایجاد می شود. غلظت منبع تامین کربن، اکسیژن، یون های هیدروژن و غلظت های غیربهینه فسفات و فلزات کمیاب از عوامل تاثیرگذار بر تولید این محصول صنعتی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا