Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیغذایی و دارویی

مضر بودن اسید سیتریک برای دندان چگونه است؟

مضر بودن اسید سیتریک بر دندان مانند مصرف بسیاری از مواد شیمیایی با بررسی های انجام شده مشخص شده است. با بررسی های انجام شده مشخص شده است که اسید سیتریک باعث ایجاد فرسایش در دندان ها می شود. به طوری که با خوردن آب لیموی تازه و یا مکیدن نصرف لیموی تازه، دتاثیر در فرسایش دندان می گذارد. حتی با مصرف زیاد پرتقال و گریپ فروت نیز دندان ها آسیب می بیند. زیرا در این مرکبات نیز اسید سیتریک وجود دارد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، مضر بودن اسید سیتریک برای دندان مشخص می شود.

برای مشخص شدن این موضوع ابتدا درباره اسید سیتریک به طور مختصر می خوانیم.

اسید سیتریک چیست؟

جوهر لیمو یا اسید سیتریک یکی از اسیدهای آلی ضعیف با میزان PH کمتر از ۷ است. این اسید در ترکیب برخی از میوه ها به خصوص مرکبات به وفور یافت می شود. برخی از باکتری ها و قارچ ها با فرایند تخمیر، اسید سیتریک تولید می کنند. به عنوان مثال قارچ سیاه نمونه ای از این میکروارگانیسم ها است. اسید سیتریک در انواع محصولات غذایی به عنوان یک طعم دهنده و نگهدارنده به کار می رود. به همین دلیل در ترکیب انواع نوشیدنی ها وجود دارد.

همچنین از اسید سیتریک به عنوان یک عامل کی لیت ساز در مواد شوینده به کار گرفته می شود. در صابون ها و مواد شوینده لباس ها نیز، این اسید برای نرم کردن آب های سخت کاربرد دارد. از خواص دیگر اسید سیتریک، از بین بردن سلول های مرده پوست و جوان سازی آن هاست. به همین جهت در تهیه ی ماسک های خانگی کاربرد دارد.

مضر بودن اسید سیتریک برای دندان

با توجه به کاربرد گسترده اسید سیتریک درمواد غذایی، اثرات آن بر دندان مورد توجه قرار گرفته است. با انجام تحقیقات بسیار مشخص شده است که اسید سیتریک در مقایسه با اسیدهایی چون اسید هیدروکلریدرییک و اسید نیتریک، دو برابر بیشتر ساختار دندان ها را تخریب می کند. فرسایش این چنینی دنئان ها با میزان PH ماده اسیدی بستگی دارد. آزمایشات مختلف نشان داده است مه تاثیرات اسید سیتریک بر فرسایش دندان ها در نتیجه ی مصرف بیش از حد آن هاست.

چگونگی تاثیر اسید سیتریک در فرسایش دندان

یکی از سه عامل و یا هر سه می تواند در فرسایش دندان ها تاثیر بگذارد. این سه عامل به صورت زیر هستند.

میزان تمایل اسید سیتریک به ترکیب شدن با کلسیم

بالا بودن غلظت یون هیدروژن، زیرا سه گروه کربوکسیلی در هر مولکول این اسید وجود دارد

نوع واکنش اتفاق افتاده در تماس با مینای دندان

با همه این توضیحاتی که مضر بودن اسید سیتریک برای دندان بیان شد، ولی نتایج خوبی در این زمینه نیز به دست آمده است. این که تاثیر این اسید بر دندان در زمان خوردن و یا نوشیدن غذاهای حاوی اسید سیتریک است. به عبارتی با کاهش زمان مصرف این خوراکی ها، می توان مانع اثرات مخرب آن ها شد.

روش های کاهش دادن اثرات مخرب اسید سیتریک در دندان ها

علاوه بر کاهش دادن زمان مصرف خوراکی های حاوی این اسید، از روش های دیگری نیز می توان برای این منظور استفاده کرد.

دقیق شدن در ناحیه ای از دندان هنگام مسواک زدن، می تواند یکی از این راه ها باشد. به طوری که قسمت های نزدیک لثه، موقع مسواک زدن کمتر تمیز می شوند. باقی مانده ی غذاها، میوه ها و نوشیدنی هایی که اسید سیتریک دارند در این نواحی بیشتر خواهد بود. اگر این مواد مدتی طولانی در این نواحی باقی بمانند، اثرات تخریبی زیادی روی لثه خواهند داشت. به همین جهت با شست و شو و تمیز کردن سریع این نواحی، اثرات تخریبی آن ها کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از این روش ها، کنترل مصرف غذاهایی است که اسید سیتریک دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا