Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
رنگ و رزین

رزین کالیفرنیوم زرد چیست؟ – انواع رزین ها

رزین کالیفرنیوم زرد ترکیبی مصنوعی و یا طبیعی چسسبنده بوده که با قرارگرفتن در شرایط خاص، سخت می شود. به عبارتی به ترکیباتی که مایعی بوده ولی بعد از افزودن هاردنر و انجام یک سری از فرایندها، سفت و سخت می شود، رزین گفته می شود. دو دسته رزین های طبیعی و مصنوعی وجود دارد. همچنین در دسته بندی دیگری، رزین ها به دو گروه رزین های آنیونی و کاتیونی تقسیم بندی می شوند. قیمت رزین کاتیونی و آنیونی با توجه به حجم آن ها متفاوت بوده و عامل موثر دیگر در قیمت، کیفیت رزین ها خواهد بود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را با رزین کالیفرنیوم زرد و انواع رزین ها آشنا می کند.

رزین های طبیعی و مصنوعی

رزین های طبیعی به رنگ زرد یا قهوه ای بوده و قابلیت آتش زایی دارند. صمغ درختان در گذشته برای درز گرفتن قایق ها به کار برده می شد. همچنین حشرات در صمغ درختان به دام افتاده و بعد از سال ها با به دام افتادن در زیر خاکسترهای آتشفشانی به نفت و کانی های مختلف تبدیل می شدند. در ابتدا رزین های مصنوعی را از رزین های طبیعی (صمغ طبیعی) می ساختند ولی بعدها با شکستن مولکول های گیاهی، رزین های مصنوعی از روغن آن ها، توسط دانشمندان ساخته شد. فوماریک، اسید استئاریک، ترفتالیک و گلیسیرین نمونه هایی از اسیدهای چرب و روغن های طبیعی هستند که برای ساخت رزین های مصنوعی به کار برده می شود.

رزین های طبیعی و مصنوعی
رزین های طبیعی و مصنوعی

رزین های آنیونی و کاتیونی

در صنایع مختلف مانند تصفیه آب از رزین های آنیونی و کاتیونی به عنوان پلیمرهایی با قدرت جذب بالا استفاده می شود. این ذرات با دو قطب باردار، قادر هستند تا تبادل یونی انجام دهند. در رزین کاتیونی، یک قطب مثبت فعال و در نوع آنیونی، یک قطب منفی فعال برای انجام تبادل یونی وجود دارد. با توجه به تفاوت در قطب باردار انواع رزین ها، انواع یون های جذب شده توسط این رزین ها متفاوت خواهد بود. همچنین انواع رزین های کاتیونی و آنیونی در قوی و ضعیف بودن نیز با هم متفاوت هستند.

از تفاوت های مهم دیگر انواع رزین ها، قیمت رزین کاتیونی و آنیونی است. به طور ی که قیمت هر لیتر رزین آنیونی قوی سه تا چهار برابر در مقایسه با رزین کاتیونی قوی، بیشتر است. اما قیمت رزین های کاتیونی ضعیف و آنیونی ضعیف، به طور تقریبی با هم یکی است.

رزین کاتیونی قوی

رزین های کاتیونی قوی با قطب مثبت فعال، بهترین نوع رزین برای سختی گیری آب هستند. این رزین ها، کلسیم، منیزیم و یون های فلزی موجود در آب را با سدیم جایگزین می کنند. اما نمی توانند یون منگنز و آهن را جایگزین کرده و در برابر این فلزات، عملکردی ضعیف دارند. نمونه ای از رزین های کاتیونی قوی، پلی استایرن سولفونات است که سولفوریک های فعال دارد.

رزین کالیفرنیوم زرد کاتیونی ضعیف

از رزین کاتیونی ضعیف برای کاهش سختی موقت آب استفاده کرده و به حذف کاتیون هایی منجر می شود که باعث ایجاد حالت قلیایی در آب می شوند. کربوکسیلیک اسیدهایی که می توانند یون هایی که باعث سختی موقت آب شدند را حذف کنند، نمونه ای از رزین های کاتیونی ضعیف هستند.

قیمت رزین کاتیونی ضعیف و قوی نیز با هم متفاوت است.

رزین کالیفرنیوم زرد آنیونی قوی

آنیون فعال در رزین های آنیونی قوی وجود داشته و مقدار کلر آب و همچنین اسیدهای معدنی با کمک این نوع رزین ها، کاهش پیدا می کند. آنیون های موجود در آب با این رزین ها، حذف می شوند.

رزین آنیونی ضعیف

گروه های چهارتایی آمینو در رزین های آنیونی ضعیف وجود داشته و این رزین ها می توانند آنیون اسیدهایی چون اسید نیتریک و اسید کلریدریک را حذف می کنند. رزین های آنیونی ضعیف، مقاومت بیشتری در مقایسه با نوع قوی این رزین ها داشته ولی نمی توانند سیلیکای موجود در آب را حذف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا