Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبصنایع شیمیایی

روش های احیای رزین آنیونی و کاتیونی

رزین های آنیونی و کاتیونی ازجمله ترکیبات مهم در صنعت تصفیه آب محسوب می‌شوند. از کاربرد رزین های کاتیونی و آنیونی جهت نرم کردن آب استفاده می شود. از این رو احیای رزین آنیونی و کاتیونی از اهمیت ویژه ای در صنعت برخوردار است. دلایل احیای رزین آنیونی و کاتیونی را می توان با بهبود کارایی و افزایش بازدهی رزین مرتبط دانست. انواع مختلفی از روش های احیای رزین آنیونی و کاتیونی وجود دارد. این روش ها بر مبنای رزین مورد نظر انتخاب می شوند. احیای رزین آنیونی و کاتیونی مزایا مختلفی داشته و استفاده از آن موجب کاهش هزینه ها می گردد. به دلیل کاربرد این ترکیبات خرید و فروش رزین کاتیونی و آنیونی بسیار صورت می پذیرد. برای خرید انواع رزین می توانید به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

 احیای رزین آنیونی و کاتیونی

رزین ها از دانه های بسیار کوچک پلیمری ساخته شده اند که دارای قطب هایی ناهمنام هستند. در سطح این دانه ها یون های فعال کاتیونی و آنیونی قرار داده شده است. در اغلب دانه های رزین های تعویض یون، سدیم فعال وجود دارد که در جذب یون های کلسیم موجود در آب قدرت بالایی نشان می دهد. توجه شود که با استفاده از رزین تبادلگر یونی به مرور و با تبادل یون از تعداد یون های فعال رزین کاسته شده و بنابراین کارایی آن کاهش خواهد یافت. بنابراین به احیای رزین آنیونی و کاتیونی نیاز است.

هدف احیای رزین کاتیونی و آنیونی درواقع کاهش یون های مبادله شده و انباشته شده بر روی رزین است. با این روش ها می توان موجب افزایش یون های فعال اولیه شد. به عنوان نمونه، درصورتی که یون فعال اولیه سدیم باشد، با احیای رزین تلاش می شود تا مقدار سدیم به طور مجدد در سطح رزین افزایش یابد.

بهترین زمان احیای رزین آنیونی و کاتیونی

دانه های پلیمری رزین در اثر استفاده از مواد شیمیایی تصفیه آب، سختی گیری و… به مرور زمان دچار آسیب های زیادی می شوند. این آسیب ها ممکن است به مرور به تخریب آن ها منجر گردد. بنابراین زمان مناسب برای احیای رزین کاتیونی و آنیونی بسیار حائز اهمیت بوده و باید شناسایی و انجام شود اندازه گیری یون های موجود در آب خروجی دستگاه یکی از بهترین روش ها جهت پی بردن به زمان احیای رزین است.

برای نمونه اگر با هدف کاهش یون های کلسیم موجود در آب از رزین استفاده شود، در خروجی دستگاه باید میزان کلسیم را اندازه گیری نمود. اگر مقدار کلسیم موجود در آب خروجی با ورودی تفاوت چندانی نداشت، کاهش کارایی دانه های رزین رخ داده و زمان احیا فرا رسیده است.

مزایا احیای رزین آنیونی و کاتیونی

رزین ها از ویژگی های منحصربه‌فردی نسبت به سایر مواد برخوردارند. امکان استفاده مداوم و طول عمر بالا از مهم ترین دلایل کاربرد صنعتی آن‌هاست. رزین های تعویض یون قابل بازیابی و احیا هستند و این موضوع استفاده از آن‌ها را در صنعت مقرون به صرفه نموده است. در صورت عدم احیا، استفاده از این ترکیبات در بسیاری از صنایع توجیه اقتصادی نخواهد نداشته و کارایی خود را از دست خواهد داد.

از مزایا احیای رزین کاتیونی و آنیونی این است که این ترکیبات به ندرت آسیب های جدی دیده و از بین می روند. فروش رزین کاتیونی و آنیونی بسیار صورت می پذیرد.

انواع احیای رزین آنیونی و کاتیونی

احیای رزین آنیونی و کاتیونی به روش نرم

طی این فرآیند، عملیات احیا با سرعت و فشار کم و بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی صورت می پذیرد.

احیای رزین آنیونی با سود

یکی از روش های احیای رزین کاتیونی و آنیونی، به کار بردن مواد شیمیایی است. در احیای رزین های آنیونی به مواد قلیایی بسیار قوی همچون سود سوز آور نیاز است. با استفاده از سود می توان آنیون های موجود در رزین را با جایگزین نموده و آن را احیا نمود.

احیای رزین کاتیونی با اسید

در احیای رزین کاتیونی به مواد اسیدی رقیق همچون اسید کلریدریک و اسید سولفوریک نیاز است. این مواد با جذب کاتیون های روی رزین موجب می شوند تا دانه های رزین با این روش قدرت تبادل یون خود باز یابند. خرید و فروش رزین کاتیونی در بازار تقاضای بالایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا