Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

تری سدیم سیترات دی هیدرات چیست و چه مصارفی دارد؟

تری سدیم سیترات دی هیدرات به عنوان عامل بافری، امولسیون کننده، رسوب دهنده و… در صنایع دارویی و غذایی کاربرد دارد. درواقع خواص تری سدیم سیترات دی هیدرات موجب شده است تا از آن در صنایع مختلف استفاده شود. از کاربرد تری سدیم سیترات دی هیدرات در تولید نوشیدنی ها کاهش میزان اسیدیته آن هاست. اما باید در مصرف تری سدیم سیترات دی هیدرات دقت نمود، زیرا طعمی نمکی، ترش و کمی تلخ دارد. بنابراین استفاده از تری سدیم سیترات دی هیدرات باید با نسبت مناسب صورت پذیرد. این کاربرد های این ماده موجب خرید و فروش گسترده تری سدیم سیترات دی هیدرات در بازار صنعتی شده است. برای خرید تری سدیم سیترات دی هیدرات می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

سدیم سیترات دی هیدرات چیست

سديم سيترات دی هيدرات با نام نمک ترش نیز شناخته می‌شود. این محصول نمکی بلوری است و از تخمیر اسید سیتریک حاصل آید. ترکیب فوق از مشتقات اسیدسیتریک بوده و دارای بلورهای سفید با طعم شور و کمی ترش است. اغلب به عنوان یک ماده طعم دهنده در انواع نوشیدنی ها همچون آب میوه، سودا و نوشیدنی های انرژی زا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سدیم سیترات دی هیدرات به‌عنوان یک عامل بافر بیولوژیکی می‌تواند عمل نماید. این ماده در برابر تغییرات pH مقاومت خواهد نمود. اسید سیتریک موجب اکسیداسیون فیزیولوژیکی چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به دی اکسید کربن و آب می شود.

سدیم سیترات دی هیدرات را می توان جهت تهیه بافر سدیم در بازیابی آنتی ژن نمونه های بافتی به کار گرفت. سیترات دارای فعالیت ضد انعقادی بوده و بنابراین می تواند به‌عنوان یک کلاتور کلسیم عمل کرده و کمپلکس هایی را ایجاد نماید. درواقع این ماده تمایل به لخته شدن خون را با اختلال مواجه می کند. سدیم سیترات دی هیدرات به‌عنوان بافر و نگهدارنده عمل خواهد نمود.

ساختار سدیم سیترات دی هیدرات

در بازار انواع دی و تری سدیم سیترات عرضه می‌گردد. اما توجه شود که نوع تری سدیم سیترات از کاربرد بیشتری برخوردار است. این ماده شیمیایی در دو شکل تری سیترات سدیم بدون آب و تری سدیم سیترات دی هیدرات یافته می‌شود. تری سدیم سیترات بدون آب را با از دست دادن آب تری سدیم سیترات دی هیدرات می توان به دست آورد. توجه شود که در این فرآیند ساختار اصلی کریستال های دی هیدرات حفظ شده و حذف مولکول های آب صورت می پذیرد. کاربرد بلور های حاصل در فرمولاسیون مواد حساس به رطوبت دیده شده که منجر به افزایش ماندگاری محصولات خواهد شد.

تولید تری سدیم سیترات دی هیدرات

تری سدیم سیترات دو آبه نمک تری بازیک اسید سیتریک است. این محصول کریستالی سفید رنگ و غیرسمی است که قابلیت امتزاج‌پذیری بالایی در آب دارد. محصول فوق با رطوبت هوا واکنش داده و قادر به جذب آن است. سديم سيترات دی هيدرات ناخالصی ها را در پی اچ ۹ تا ۱۳ حذف می کند. بعلاوه از مزایا تری سدیم سیترات دی هیدرات این است که در صورت ورود به طبیعت به سرعت تخریب شده و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. مراحل تولید آن به شرح زیر است.

  1. تهیه محلول سدیم هیدروکسید
  2. خنثی سازی محلول به‌وسیله اسید سیتریک
  3. تشکیل شدن رسوب تری سدیم سیترات
  4. جداسازی توسط فرآیند گریز از مرکز
  5. آنهیدروز کردن محصول

استفاده از تری سدیم سیترات دی هیدرات در پزشکی و داروسازی

این ماده در پزشکی به‌عنوان ضد انعقاد خون کارایی دارد. همچنین برای قلیایی نمودن ادرار در پیشگیری از التهاب مثانه و سنگ های کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده اسید اضافی در خون و ادرار را خنثی می کند. این ماده در صنعت داروسازی جهت کنترل pH مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به عنوان یک ماده قلیایی کننده، عامل بافری کننده، امولسیون کننده یا حتی جداسازی ممکن است کاربرد داشته باشد. البته توجه شود که استفاده های پزشکی از آن باید توسط پزشک تجویز گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا