Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با سرگیجه، دلایل و درمان آن آشنا کنیم. همه ما دست کم یک بار در زندگی خود دچار سرگیجه شده ایم. این عارضه می تواند بسیار آزاردهنده باشد. به طوری که ممکن است زندگی روزمره شما را مختل کند. از همین رو، بسیار مهم است تا با علل بروز سرگیجه و درمان های خانگی و فوری آن آشنا شوید تا بتوانید برای درمان آن اقدام کنید. در این مقاله سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است در رابطه با سرگیجه بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با خستگی چشم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

سرگیجه چیست

به احساس حالت چرخشی و دورانی در سر، سر گیجه می گویند. اگر بخواهیم این حالت را به زبان ساده توصیف کنیم، مانند آن است که فرد در حال حرکت است و احساس می کند همه جیز در اطرافش می چرخند. سرگیجه نوعی گیجی و عدم تعادل است که سبب می شود فرد نتواند روی پاهای خود بایستد. این عارضه به تنهایی بیماری محسوب نمی شود بلکه می تواند نشانی از بروز یک بیماری باشد.

در طول زندگی ممکن است بارها به سر گیجه دچار شویم، این عارضه برای طولانی مدت یا کوتاه مدت ادامه دارد. مدت زمان این عارضه به منشا بروز آن وابسته است. در شرایطی که هیچ دلیل مشخصی برای بروز سر گیجه وجود ندارد ولی بروز آن سبب اختلال در زندگی روزمره شده است، باید خیلی جدی به دنبال راه درمان این مشکل بود.

10 دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل
۱۰ دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل

علائم سرگیجه چیست

همان طور که بالاتر توضیح دادیم، سر گیجه خود یک بیماری نیست که نشانه ای داشته باشد. در حقیقت خود سرگیجه یک نشانه برای بروز یک مشکل است. افراد متناسب با سن و نوع بیماری، ممکن است سرگیجه را به اشکال مختلف تجربه کنند. این احساس در هر فردی متفاوت است و می تواند شامل چرخیدن اجسام دور سر و یا سبکی سر و ضعف بدنی باشد.

از دیگر علائم سر گیجه می توان به از دست دادن تعادل و عدم توانایی در ایستادن اشاره کرد. افراد در این حالت احساس می کنند که حسی شناور دارند و برخی حتی در هنگام خوابیدن نیز این سر گیجه را تجربه می کنند. علائم سرگیجه در هنگام بلند شدن ناگهانی، دویدین، راه رفتن و یا هر گونه حرکت سر، تشدید می شود. در مواقعی بیمار ممکن است احساس حالت تهوع را نیز تجربه کند.

این علائم معمولا با دراز کشیدن و بستن چشمان، از بین می روند. با این حال برخی در هنگام دراز کشیدن نیز همچنان حس سر گیجه دارند. در صورتی که فرد برای چند روز متوالی این احساس را تجربه کند، باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.

دلایل بروز سرگیجه چیست

اگر بخواهیم در رابطه با دلایل بروز سرگیجع صحبت کنیم، باید به موارد بسیار زیادی اشاره کنیم. به طور کلی عوامل بروز سرگیجه به دو دسته تقسیم می شوند:

سر گیجه محیطی : که عموما بر اثر وجود مشکلی در گوش داخلی یا در اعصاب تعادلی فرد است.

سر گیجه مرکزی: که ناشی از وجود مشکلی در قسمت مخچه یا ساقه مغز به وجود می‌ آید.

گاهی اوقات سر گیجه تنها به دلیل ضعف بدنی رخ داده و عامل خطرناکی مسبب آن نیست. این نوع سرگیجه به راحتی در منزل درمان می شود. در موارد شدیدتر، علائم باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد و فرد با آزمایشاتی می تواند دلیل سرگیجه خود را پیدا کند. در ادامه دلایل اصلی بروز سرگیجه را برای شما بیان کرده ایم:

سرگیجه به دلیل اختلال در گوش میانی

شایع ترین و اصلی ترین دلیل سرگیجه، اختلال در گوش میانی است. این نوع سر گیجه یکی از شدیدترین انواع آن بوده و معمولا تا زمانی که درمان آغاز نشود، ادامه دارد و حتی تشدید هم می شود. سر گیجه در این حالت حرکت را برای فرد سخت می کند. اگر مایع گوش میانی حرکت کرده و وارد کانال های گوشی شود، احساس سر گیجه به افراد دست می دهد. این اختلال حتی در خواب نیز می تواند فرد را کلافه کند.

 سرگیجه به دلیل لابیرنتیت  (Labyrinthitis)

لابیرنتیت، یک بیماری عفونت گوش داخلی است. اکثر سرگیجه ها به گوش و مایع درون آن ربط دارند. زمانی که تونل‌ های داخل گوش دچار التهاب شوند، اطلاعاتی متفاوت از آنچه که گوش سالم و چشم به مغز می رساند، ارسال خواهد شد. این عدم تطابق اطلاعات سبب بروز حالت گیجی خواهد شد. التهاب ذکر شده معمولا در شرایطی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا به وجود می ‌آید و ریشه ویروسی دارد. در این شرایط فرد همراه با سر گیجه، حالت تهوع، شنیدن صدای وزوز در گوش، تب و گوش درد را نیز احساس خواهد کرد. برای درمان این بیماری نیاز به دارو است.

عوارض داروهای مختلف و بروز سرگیجه

یکی از دلایلی که می تواند فرد را دچار سر گیجه کند، مصرف داروهای مختلف است. اگر داروی خاصی مصرف می کنید و به تازگی دچار سر گیجه شده اید، این موضوع را با پزشک مطرح کنید تا به شما داروی جایگزین معرفی کند.

داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، داروهای شل کننده عضلات، قرص‌ های خواب آور و داروهای تنظیم فشار خون می توانند سبب بروز سر گیجه در افراد شوند.

 سرگیجه ناشی از کمبود ویتامین

گاهی به دلیل کمبود ویتامین و ضعف بدنی، افراد دچار سرگیجه می شوند. یکی از این ویتامین ها، ویتامین ب ۱۲ است. با مشورت پزشک شاید نیاز باشد که شما مصرف مکمل های ویتامینی را آغاز کنید.

 بیماری‌ های قلبی و عروقی

در شرایطی خاص، برخی از اختلالات قلبی و عروقی می توانند سبب بروز سر گیجه شوند. یکی از دلایل این موضوع، کم شدن خون رسانی به مغز است. فرد در این شرایط دچار گیجی و منگی می شود. افرادی که به دلیل بروز بیماری های قلبی دچار این عارضه می شوند، آریتمی قلب را نیز تجربه می کنند. در مواردی فرد دچار درد قفسه سینه نیز می شود.

10 دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل
۱۰ دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل

میگرن  (Migraines)

سردرد شدید میگرنی، می تواند سبب بروز سر گیجه و حالت تهوع در بیمار شود. در این شرایط بیمار معمولا نبضی را در قسمت جلوی سر و یک طرف آن احساس می کند.

به دلیل کم آبی بدن  (Dehydration)

کم آبی بدن می تواند یکی از مهم ترین دلایل بروز سرگیجه باشد. زمانی که بدن به میزان کافی مایعات و آب دریافت نکند، دچار کاهش فشار خون شده و سرگیجه را تجربه می کند. گرمای هوا، فعالیت زیاد، و بعضی رژیم ‌های غذایی غیر استاندارد، از دلایل کم شدن آب بدن است. در این شرایط نوشیدن آب کمکی به درمان فرد نکرده و باید حتما به او سرم تزریق شود.

سرگیجه به دلیل فشار خون پایین

همان طور که گفتیم، فشار خون پایین تاثیر مهمی در بروز سر گیجه دارد. در شرایطی که فرد به این عارضه مبتلا شود، علائم دیگری چون احساس تشنگی، حالت تهوع، رنگ پریدگی، تار شدن دید و کم شدن تمرکز فردرا نیز تجربه خواهد کرد.

افت قند خون

یکی از مهم ترین دلایل بروز سر گیجه افت قند خون است. در شرایطی که سلول های بدن فرد انرژی کافی برای انجام سوخت و ساز خود ندارند، فرد دچار سرگیجه می شود. در این شرایط دریافت مواد قندی به بهبود شرایط فرد کمک می کند. همچنین این شرایط ممکن است در صورت مصرف انسولین در بیماران دیابتی دیده شود.

دریازدگی یا ماشین زدگی

برخی افراد در طول سفر با ماشین یا کشتی، دچار دریازدگی یا ماشین زدگی می شوند. این شرایط به دلیل تکان های شدید وسیله نقلیه و تکان خوردن مایع درون گوش میانی رخ می دهد. نشستن در خلاف جهت حرکت وسیله نقله نیز می تواند بسیاری از افراد را دچار حالت تهوع و سر گیجه کند. نگاه کردن به کتاب یا گوشی موبایل در این شرایط نیز حال شما را بدتر می کند. البته جای نگرانی نیست و با توقف حرکت حال شما خوب خواهد شد.

انواع روش‌ های درمانی سرگیجه

راهکارهای درمانی که برای سر گیجه تجویز می ‌شوند اغلب روی علت اصلی بروز سر گیجه متمرکز هستند.  در بیشتر موارد، درمان‌ های خانگی و دارویی می ‌توانند در روند درمان تاثیرگذار باشند. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلاتی را که علت آن به گوش مربوط باشند، می‌ توان با دارو و انجام تعدادی تمرین مدیتیشن در خانه کنترل کرد.

اگر روش‌ هایی که پزشک ارائه می ‌دهد مفید نباشد انجام عمل جراحی یک گزینه مفید خواهد بود.

بیماری منییر یا سر گیجه با رژیم غذایی کم نمک و جراحی گوش درمان می ‌شود.

سرگیجه ناشی از میگرن با خوردن دارو و تغییر سبک زندگی تا حدی درمان می ‌شود. به‌عنوان مثال پزشک به شما یاد می ‌دهد که چگونه عوامل تشدیدکننده میگرن را شناسایی و از آن ‌ها جلوگیری کنید.

داروها و تکنیک‌ های کاهش اضطراب می ‌تواند در درمان اختلال ‌های ناشی از اضطراب تاثیرگذار باشد.

نوشیدن مایعات زیاد می ‌تواند به درمان سرگیجه ‌ای که ناشی از ورزش بیش از حد، گرما و کم آبی بدن است، کمک کند.

عطر گل محمدی را در خواب بو کنید.

روغن کنجد را روی سر خود بمالید. به مدت ۱۴ تا ۴۰ روز شب غذای سرد نخورید. حتما در صورت امکان دو تا سه بار در وعده غذایی خود فسنجان بخورید. بهتر است فسنجان بادام درست کنید، یعنی نصف بادام و نصف گردو تا تاثیر آن بیشتر شود.

می ‌توان برای کاهش تاثیر سر گیجه حجامت کتف را که فقط با بادکش است انجام داد. به ‌صورتی که ۷ تا ۱۴ دفعه یک روز در میان این کار را انجام داد تا مزاج شخص از سردی به گرمی تغییر کند.

10 دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل
۱۰ دلیل بروز سرگیجه | دارو و درمان فوری سرگیجه در منزل

قرص سرگیجه

با توجه به این که منشا سر گیجه شما چیست، ممکن است داروهای مختلفی برای شما تجویز شود. از جمله این داروها می توان به موراد زیر اشاره کرد:

داروهای ضد اضطراب، هنگامی که علت سر گیجه ناشی از اختلالات وحشت یا مشکلات بهداشت روان است.

با داروهایی مانند آنتی هیستامین می ‌توانید سرگیجه را درمان کنید. اگر علت سرگیجه به میگرن مربوط باشد، داروهای مخصوص میگرن می ‌توانند به رفع آن کمک کنند.

هر یک از این انواع دارو می ‌تواند در درمان سرگیجه ناشی از گوش، درمان سر گیجه هنگام بلند شدن و شرایط دیگر موثر واقع شود. اگر این نوع داروها به رفع مشکل سرگیجه کمک نکنند، تغییر شیوه زندگی یا مراجعه به پزشک ممکن است لازم باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر سر گیجه شما برای مدت بیش از دو روز ادامه پیدا کرد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، مراجعه به پزشک بسیار ضروری است:

آسیب به سر

سردرد

گردن درد

تب شدید

تاری دید

از دست دادن قدرت شنوایی

مشکل در تکلم

بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا

از دست دادن هوشیاری

درد قفسه سینه

استفراغ مداوم

این علائم می ‌تواند نشان ‌دهنده یک مشکل جدی در بدن شما باشند. به همین دلیل باید حتما این موارد را با یک پزشک در میان بگذارید. پزشک می ‌تواند با انجام معاینه فیزیکی مریض به جواب علت سرگیجه چیست پی ببرد و علائم موجود را با تجویز قرص و دارو کاهش دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا