Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

تری سدیم سیترات خوراکی چیست؟

تری سدیم سیترات را می توان نمک اسید سیتریک نیز نامید. این ماده طعم شور و ترشی داشته و با نام سدیم سیترات هم در بازار شناخته می شود. انواع تری سدیم سیترات در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و عرضه می گردد. این ماده دارای دانه های کریستالی یا پودری سفید رنگ بوده که در آب محلول است. از کاربرد تری سدیم سیترات خوراکی اغلب به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در صنایع غذایی بهره برده می شود. تری سدیم سیترات به همراه اسید ضعیف (اسید سیتریک) در نقش عامل بافری کننده عمل کرده و pH را تنظیم خواهد نمود. انواع تری سدیم سیترات خوراکی با نام E331 در بازار قابل تهیه است. تری سدیم سیترات خوراکی به دو فرم انهیدروس و دی هیدرات قابل تهیه است. قیمت تری سدیم سیترات خوراکی با توجه به گرید تولید شده متفاوت است.

انواع تری سدیم سیترات خوراکی چیست

سدیم سیترات را در انواع مونو، دی و تری سدیم سیترات می توان یافت. اما انواع تری سدیم سیترات استفاده های صنعتی بیشتری دارد. این ماده شیمیایی به دو صورت تری سیترات سدیم آنهیدروس و تری سدیم سیترات دوآبه یا دی هیدرات یافته می شود. با از دست دادن آب از ترکیب تری سدیم سیترات دی هیدرات می توان تری سدیم سیترات بدون آب را به دست آورد. توجه شود که در حذف مولکول های آب، ساختار اصلی کریستال های دی هیدرات حفظ می گردد. بلور های این ماده در فرمولاسیون مواد حساس به رطوبت به کار رفته و موجب افزایش ماندگاری محصولات می گردند.

مزایای سدیم سیترات خوراکی

  • داشتن خواص خنثی کنندگی
  • مقرون به صرفه بودن
  • عامل کیلیت کننده
  • پایداری خوب
  • بدون بو
  • عامل کلاته کننده
  • کنترل کننده مقدار اسیدیته

استفاده از تری سدیم سیترات خوراکی در صنایع غذایی

تری سدیم سیترات خوراکی به عنوان طعم دهنده غذا جهت بهبود عطر و طعم و افزایش مدت نگهداری در انواع نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود. مواد غذایی همچون انواع بستنی، مربا، شیرینی، پنیر های فرآوری شده، نوشابه گازدار و… از محصولاتی هستند که در تولید آن ها از تری سدیم سیترات خوراکی استفاده می شود.

این ماده به عنوان باز مزدوج اسید ضعیف و عامل بافرکننده جهت تنظیم اسیدیته و افزایش مقاومت در مقابل تغییرات pH به محلول ها اضافه می گردد. این ماده جهت کنترل اسیدیته در دسرهای ژلاتینی هم کاربرد دارد. قیمت تری سدیم سیترات خوراکی نسبت به انواع صنعتی بیشتر است.

مزایا مصرف تری سدیم سیترات خوراکی

  • کنترل کننده pH است.
  • طعم دهنده بوده و استفاده از آن موجب بهبود طعم در نوشیدنی ها می شود.
  • عامل کلاته کننده است و به عنوان ضد انعقاد خون تازه و فرآورده های گوشتی استفاده می شود.
  • شتاب دهنده پخت است.
  • نگهدارنده و امولسیفایر است و از جداسازی روغن و پروتئین ممانعت می کند.

دلایل مصرف تری سدیم سیترات خوراکی

تری سدیم سیترات خوراکی به عنوان یک افزودنی غذایی  با گرید E331 استفاده می شود. این ماده به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در صنایع غذایی کاربرد دارد. سیترات سدیم به عنوان در انواع خاصی از نوشیدنی ها به عنوان طعم دهنده به کار می رود. این ماده می تواند سبب بهبود طعم و ایجاد مزه ای ترش در محصول گردد.

استفاده از تری سدیم سیترات خوراکی در ماست و پنیر

عملکرد تری سدیم سیترات در پنیر به عنوان عامل کلاته کننده کلسیم است. استفاده از این ماده موجب کاهش فعل و انفعال پروتئین شده و امولسیون سازی چربی توسط کازئین ها را افزایش می دهد. در نهایت محصول شکل و بافتی مطلوب تر خواهد داشت. به علاوه اثر گذاشتن بر روی فعل و انفعالات پروتئینی موجب به وجود آمدن تغییراتی در سختی و نقطه ذوب پنیر می گردد.

از آنجایی که اسید سیتریک دارای طعم ترش بسیار قوی است، بنابراین استفاده از آن همراه با تری سدیم سیترات می تواند طعم ترش را کنترل کرده و ماندگاری آن را بهبود بخشد. توجه شود که قیمت تری سدیم سیترات در گرید های خوراکی بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا