Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دلایل عطسه کردن و راه های درمان آن آشنا کنیم. عطسه کردن یکی از اتفاقات طبیعی است که برای همه در شرایط مختلفی رخ می دهد. وجود محرک های دستگاه تنفس مثل گرده گل ها، فلفل یا گرد و خاک می تواند سبب عطسه کردن شود. عطسه کردن یک راه دفاعی سریع سیستم ایمنی از بدن در برابر محرک های محیطی است. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است در رابطه با عطسه کردن بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با سیاه شدن ناخن پا را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

عطسه کردن چیست

بدن برای این که بتواند محرک های محیطی که از راه بینی و گلو وارد شده اند را از بین ببرد، از عطسه کردن استفاده می کند. عطسه کردن همان دفع پر قدرت و ناگهانی هوا از درون بینی و دهان است که به صورت غیر ارادی صورت می پذیرد. عطسه معمولا بدون هشدار رخ می دهد.

این اتفاق یک فرآیند نرمال است و در مواردی نشان دهنده سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد صحیح آن است. با این حال در برخی موارد طولانی شدن عطسه کردن می تواند زندگی فرد را مختل کند. با این عطسه کردن های پشت سر هم می تواند آزار دهنده باشد، اما به طور جدی نشان دهنده یک بیماری نیست.

5 دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن
۵ دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن

چرا عطسه کردن رخ می دهد

بینی یه عنوان عضوی برای تنفس، به جز وارد کردن هوا به داخل بدن یک وظیفه دیگر هم بر عهده دارد که آن هم تمیز کردن هوایی است که تنفس می کنیم. این عضو بدن زمانی که هوایی دارای گرد و غبار، میکروب و باکتری و یا مواد محرک باشد را شناسایی کند، باید آن ها از بین ببرد. در بیشتر موارد، این آلودگی ها و مواد محرک توسط مخاط بینی به دام می افتند و بعد از بلع، توسط معده نابود می شوند. این کار محرک های مضر را به طور کلی از بین خواهد برد.

در برخی موارد، گرد و غبار و ذرات محرک با ورود به بینی، غشای مخاطی بینی را تحریک و حساس می کنند. در این شرایط عطسه رخ می دهد و عامل محرک با شدت از بینی و دهان خارج خواهد شد.

دلایل بروز عطسه

به طور کلی عطسه کردن در مواجهه با هر نوع محرکی رخ می دهد. در این قسمت از مقاله نام انواع محرک ها و دلایلی که می توانند سبب بروز عطسه کردن شوند را برای شما لیست کرده ایم:

آلرژن ‌ها

ویروس ها، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا

تحریک کننده های بینی

استنشاق کورتیکواستروئیدها از طریق اسپری به بینی

ترک مواد مخدر

آلرژی عامل اصلی عطسه کردن

جالب است بدانید اکثر عطسه کردن ها به دلیل حساسیت داشتن به یک محرک یا به عبارت دیگر، آلرژی رخ می دهند. آلرژی یا حساسیت یک بیماری نسبتا شایع است که همه ما دست کم یک بار آن را در زندگی خود تجربه کرده ایم. این بیماری بر اثر واکنش بدن به ارگانیسم های خارجی و مهاجم رخ می دهد. در صورتی که بدن در شرایط عادی قرار داشته باشد، سیستم ایمنی از ورود هر گونه مهاجم و باکتری بیماری زا به بدن جلوگیری می کند.

زمانی که شما به بیماری آلرژی مبتلا باشید، حتی اگر ارگانیسم های بی ضرر به دستگاه تنفسی شما وارد شوند، سیستم ایمنی آن ها را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و به آن ها واکنش نشان می دهد. این واکنش می تواند به صورت سرفه یا عطسه بروز کند.

رابطه عفونت و عطسه کردن

در برخی موارد، بدن به دلیل قرار گرفتن در معرض عفونت های ناشی از ویروس های خاص، واکنش عطسه کردن را از خود بروز می دهد. از جمله این ویروس ها می توان به ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره کرد. در دنیای اطراف ما، حدود ۲۰۰ ویروس مختلف وجود دارند که می توانند سبب بروز سرماخوردگی شوند. با این وجود اکثر سرماخوردگی ها به دلیل قرار گرفتن در معرض راینوویروس رخ می دهند.

5 دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن
۵ دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن

دلایل غیر رایج عطسه کردن

گفتیم که هر گونه تحریک سیستم تنفسی، سبب بروز عطسه خواهد شد. در برخی موارد، دلایل غیر رایجی وجود دارند که می توانند سبب عطسه کردن شوند. در این قسمت از مقاله، این دلایل غیر رایج را برای شما لیست کرده ایم:

آسیب به بینی

ترک برخی از داروهای خاص، مانند مواد مخدر

استنشاق مواد محرک از جمله گرد و غبار و فلفل

تنفس هوای سرد

خوب است بدانید برخی از اسپری های بینی که دارای دارای کورتیکواستروئید هستند، ممکن است سبب کاهش التهاب در راه های بینی شوند. از این داروها برای کاهش دفعات عطسه کردن استفاده می کنند. از همین رو، یکی از داروهای رایجی که برای افراد مبتلا به آلرژی تجویز می شود، این نوع اسپری ها هستند.

درمان خانگی عطسه کردن

اگر به تازگی دچار عطسه های ممتد شده اید و از آن رنج می برید، این قسمت از مقاله مخصوص شما نگارش شده است. در این بخش به شما می گوییم که چطور می توانید با تغییر سبک زندگی خود، از عطسه کردن جلوگیری کنید و تعداد دفعات آن را کاهش دهید.

ابتدا بهتر است به مواد غذایی مصرفی خود و یا فصلی که در آن قرار دارید دقت کنید.

فصولی مانند بهار و پاییز، می توانند سبب شروع عطسه کردن شما شوند. این دو فصل معمولا فصول رایج برای شروع آلرژی به حساب می آیند. چرا که در این فصل ها گرده افشانی و باروری درختان و گیاهان به حداکثر خود می رسد. گرده های حاصل از فعالیت های گیاهان، می تواند سبب بروز عطسه و آلرژی در بدن شما شوند.

همچنین مصرف غذاهای تند و پر ادویه، می تواند سیستم ایمنی و دستگاه تنفسی شما را تحریک کرده و منجر به عطسه کردن شما شود. در چنین شرایطی دوری از غذای پر ادویه و فضایی که بوی آن غذا در محیط است، می تواند عطسه کردن شما را پایان ببخشد. اگر دچار آلرژی فصلی شده اید، با مصرف داروهای آنتی هیستامین و ضد حساسیت می توانید تا حد زیادی آلرژی خود را کنترل کنید.

به عنوان مثال می‌تانید فیلترهای موجود در سیستم تهویه منزل خود را تغییر دهید تا سیستم تصفیه هوای خانه به درستی کار کند.

موارد دیگری نیز می تواند سبب بروز حساسیت در شما شود که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

اگر حیوان خانگی دارید، موهای او می تواند یک آلرژن اساسی برای شما باشد. با کوتاه کردن موهای تن حیوان خانگی، به عطسه کردن خود پایان دهید. در صورتی که به گرد و غبار حساسیت دارید، منزل را با دستمال مرطوب گردگیری کنید و دستمال ها را با آب گرم بشویید.

درمان و علل اصلی عطسه کردن

با توجه به دلیل عطسه کردن شما، درمان های متعددی برای این واکنش غیر ارادی بدن توصیه می شود. در مواردی که عطسه کردن به دلیل عفونت یا قرار گرفتن در معرض آلرژن رخ می دهد، باید حتما از درمان پزشکی استفاده کرد. پزشک در این شرایط به شما آموزش می دهد که چگونه حساسیت خود را کنترل کنید. او به شما خواهد گفت که چه موادی باعث تشدید آلرژی شما شده و باید از آن ها دوری کنید.

در شرایط خاص ممکن است پزشک برای شما دارو تجویز کند. از جمله داروهایی که می تواند علائم حساسیت را کاهش دهد و از بین ببرد، می توان به دارو های ضد حساسیتی چون لوراتادین (کلاریتین) و سیتریزین (Zyrtec) اشاره کرد.

در برخی موارد شدیدتر، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، از داروهای ضد حساسیت تزریقی برای شما تجویز کند. آمپول های ضد حساسیت حاوی عصاره‌ های خالصی از آلرژن‌ ها هستند. قرار دادن بدن در معرض دوزهای کم و تنظیم شده آلرژن، می‌ تواند به شما کمک کند تا در آینده بدنتان به آلرژن ‌ها واکنش نشان ندهد.

اگر به بیماری ‌های عفونتی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، گزینه های درمانی شما محدودتر است. زیرا در حال حاضر هیچ آنتی بیوتیکی در درمان ویروس های ایجاد کننده سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر نیست.

در بسیاری از موارد می توانید از اسپری بینی برای تسکین آبریزش بینی و عطسه کردن نیز استفاده کنید. استفاده از داروی ضد ویروسی که می ‌توانند در صورت ابتلا به آنفولانزا سرعت بهبودی را تسریع کنند نیز در این زمینه موثر هستند. در بسیاری از مواقع نوشیدن مایعات نیز می ‌تواند تا حد زیادی تحریک دستگاه تنفسی را تسکین دهد.

5 دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن
۵ دلیل عطسه کردن و راه های درمان آن

راه های راحت عطسه کردن

گاهی اوقات عطسه کردن برای شما سخت می شود. در این شرایط شما احساس عطسه دارید اما هر چه می کنید، عطسه تان نمی گیرد و این شما را برای مدت طولانی آزار می دهد. در این بخش از مقاله به شما راه حل هایی آموختیم که وسیله آن ها می توانید راحت عطسه کنید.

 چرخاندن دستمال کاغذی در بینی

اگر نمی توانید عطسه کنید، باید تلاش کنید تا اعصاب بینی را تحریک کنید. برای این منظور می توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید. یک دستمال کاغذی لوله کنید و آن را درون یکی از سوراخ های بینی خود فرو برده و به آرامی بچرخانید. این کار، حس حساسیت و آلرژی را به بینی شما القا می کند. در این شرایط، عصب تری ژمینال یا سه قلو تحریک شده و پیامی به مغز شما می ‌دهد که موجب عطسه کردن خواهد شد.

البته در انجام این تکنیک باید موارد ایمنی را نیز مورد توجه قرار دهید. باید اطمینان حاصل کنید که دستمال کاغذی بیش از حد وارد بینی شما نشود. همچنین شما می توانید در هنگام انجام این تکنیک یکی از سوراخ های بینی خود را ببندید و به صورت بیرون با بینی بازدم کنید تا حسی شبیه وزوز کردن ایجاد شود. این کار به عطسه کردن شما کمک می کند.

نگاه کردن به یک منبع نور

معمولا نگاه کردن به منبع نوری، به خصوص نور خورشید سبب بروز عطسه در افراد می شود. گاهی اوقات فرد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناخود آگاه عطسه می کند. به این نوع عطسه، عطسه وابسته به نور می گویند. این ویژگی می تواند از افراد خانواده شما به شما ارث رسیده باشد و در واقع یک ویژگی ژنتیکی محسوب می شود.

طبق تحقیقات انجام شده، از هر سه نفر، یک نفر این ویژگی را دارد. در صورتی که عطسه تان نمی گیرد، می توانید در معرض آفتاب مستقیم یا نور مصنوعی شدید قرار بگیرید و منتظر عطسه کردن بمانید. در این شرایط می توانید چشمانتان را ببندید تا آسیب نبینید.

 استنشاق ادویه

بو کشیدن ادویه هایی چون کاری و فلفل می تواند در عطسه کردن شما موثر باشد. در این شرایط ممکن است شما چند عطسه پشت سر هم داشته باشید اما خیالتان راحت می شود که حس عطسه به طور کل از بین خواهد رفت. فلفل ها حاوی ماده ای به نام پیپرین هستند که در تحریک بینی نقش دارد. این ماده غشای مخاطی بینی را تحریک کرده و موجب عطسه می شود. ادویه های دیگری نظیر تخم گشنیز و زیره سبز نیز می توانند در تحریک بینی شما موثر باشند.

کندن موی ابرو

در صورتی که نمی توانید عطسه کنید اما حس آن شما را کلافه کرده، از یک موچین کمک بگیرید. کندن موی ابرو به خصوص موهای بین دو ابرو می تواند سبب بروز عطسه در شما شود. این قسمت از صورت، دقیقا جایی است که پایانه های عصبی بینی در آنجا قرار دارند. از همین رو، کندن مو از این قسمت می تواند عصب های بینی را تحریک کرده و موجب عطسه شود. افرادی که میکروبلیدینگ و یا تاتو ابرو انجام داده اند، حتما حس عطسه کردن را در حین کار اپراتور تجربه کرده اند.

 برداشتن موی بینی

کندن و کشیدن موی بینی قطعا دردناک است. چرا که موهای این قسمت ضخیم هستند و اصلا نباید آن ها را کند. با این حال اگر حس عطسه دارید و نمی توانید عطسه کنید، بهتر است با یک موچین یکی از موهای بینی خود را بکنید. در این حالت بینی شما حساس و تحریک شده و منجر به عطسه کردن می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا