Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

اسید سیتریک آنهیدروز چیست؟ – خواص و تولید آن

اسید سیتریک آنهیدروز یا خشک یکی از دو نوع اسید سیترک است که فاقد مولکول آب است. نوع دیگر اسید سیتریک آبدار یا مونوهیدرات است که یک مولکول آب دارد. به طور کلی اسید سیتریک که به آن جوهر لیمو نیز گفته می شود، برای اولین بار از آبلیمو استخراج شد. اسید سیتریک با فرمول شیمیایی C۶H۸O۷ بوده و در دو گرید صنعتی و خوراکی عرضه می شود. خرید اسید سیتریک آبدار و خشک را از شرکت های معتبری انجام دهید که در خارج و یا داخل کشور به ارائه مواد شیمیایی می پردازند. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک نیز به بررسی خواص اسید سیتریک آنهیدروز و آبدار می پردازیم.

انواع اسید سیتریک

اسید سیتریک در دو نوع خشک و آبدار وجود دارد که هر کدام دارای خواص و ویژگی های خاص خود هستند.

اسید سیتریک آنهیدروز یا خشک، ترکیبی بدون رنگ بوده و بویی ندارد. این اسید ساختار دانه ای داشته و از تبلور آب گرم به دست می آید. ساختار کریستالی در اسید سیتریک آنهیدروز با خنک کردن محلول گرم مونو هیدرات غلیظ حاصل می شود. گرما دادن اسید سیتریک آبدار در دمای ۷۸ درجه سانتی گراد، نوع خشک آن را حاصل می کند. نقطه ذوب اسید سیتریک خشک، ۱۵۶ درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن، ۳۱۰ درجه سانتی گراد است. جرم مولکولی اسید سیتریک خشک، ۱۹۲,۱۹۲ گرم در هر مول است.

اسید سیتریک آبدار نوعی از این اسید است که یک مولکول آب دارد که آب تبلور نامیده می شود. تشکیل این نوع از اسید سیتریک، با تبلور آب سرد بوده و جرم مولکولی برابر با ۲۱۰,۱۳۸ گرم بر مول دارد.

انواع اسید سیتریک
انواع اسید سیتریک

در قیمت خرید اسید سیتریک آبدار و خشک، می تواند نوع بسته بندی های مختلف که وزن های متفاوتی دارند نیز موثر باشد.

اسید سیتریک با گرید خوراکی

با توجه به انواع کاربردهای اسید سیتریک، دو گرید خوراکی و صنعتی از آن وجود دارد. از اسید سیتریک خوراکی با توجه به بی ضرر بودن در محصولات غذایی چون انوع نوشابه ها، پاستیل، آب نبات، شیرینی و … استفاده می شود. این ماده به عنوان پودری سفید و ترش مزه روی تنقلاتی مانند چیپس ریخته می شود. با کاربرد اسید سیتریک در فرایند تهیه پنیر موتزارلا، محیط اسیدی لازم برای آسان شدن این فرایند فراهم می شود. برای پیشگیری از قهوه ای شدن و برای سالم نگه داشتن تکه های میوه ها از اسید سیتریک خوراکی استفاده می شود. مقدار زیادی از این اسید در تولید ویتامین C به عنوان طعم دهنده کاربرد دارد.

اسید سیتریک با گرید صنعتی

گرید صنعتی اسید سیتریک نیز در صنایع دیگری چون داروسازی و کشاورزی به کار برده می شود. به عنوان مثال در کشاورزی، برای رویش بهتر بذر در خاک های قلیایی، دور کردن مواد مضر و آفات از گیاهان، اسید سیتریک به کار می رود. اسید سیتریک، میزان PH در خاک را تنظیم کرده و با از بین بردن آفات و قارچ ها از تخریب گیاهان به وسیله حیوانات مزاحم جلوگیری می کند.

از کاربردهای دیگر اسید سیتریک صنعتی در تولید لوزام آرایشی و بهداشتی است. این اسید کیفیت پوست را بهتر کرده و باعث درخشان تر شدن آن می شود. با استفاده منظم از ترکیبات حاوی این اسید روی پوست، آثار جوش، آکنه و تیرگی ها در پوست از بین می رود.

قیمت خرید اسید سیتریک آبدار و خشک که صنعتی و یا خوراکی باشد، متفاوت است. خرید این اسید را می توان به صورت آنلاین و یا حضوری انجام داد.

مسمومیت با اسید سیتریک

با این که مسمومیت با اسید سیتریک بسیار به ندرت مشاهده می شود، ولی مصرف بیش از اندازه آن می تواند منجر به صدمات چشمی شود. عارضه ی دیگر این اسید، حساسیت های پوستی است. مصرف بیش از حد اسید سیتریک در افرادی که آسم دارند، منجر به حمله شدید می شود. لثه و دندان ها نیز ممکن این اسید دچار آسیب شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا