Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

امروز در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما آشنا کنیم. حتما شما هم دچار در کلیه بر اثر سرما شده اید. این عارضه می تواند به قدری آزار دهنده باشد که نتوانید کارهای روزمره خود را به درستی انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با درد کلیه بر اثر سرما بدانید به شما آموزش دهیم. پس اگر به دنبال درمان های فوری و خانگی برای این درد هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با سوزش کف پا و راهای درمان آن را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

6 درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست
۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

درد کلیه بر اثر سرما چیست

به طور عادی، هر فرد دارای دو کلیه در بدن خود است. در شرایط خاص، افراد ممکن است با یک کلیه به دنیا بیایند. این نقص ژنتیکی بسیار نادر است. در شرایط عادی افراد برای ادامه زندگی به دو کلیه سالم احتیاج دارند. هر چند که اگر یکی از کلیه ها نیز از کار بیوفتد، باز هم ادامه حیات ممکن است.

اندازه کلیه ها، به اندازه یک مشت بسته فرد است. این عضو در دو طرف بدن، در قسمت پهلو ها قرار گرفته است. محل دقیق کلیه را خلف صفاق و در محل استصال دنده ها به ستون مهره می دانند. از همین رو، درد های کلیه معمولا در کمر و پهلو ها احساس می شوند. اگر به پهلوهای خود دست بزنید، در حالت عادی به هیچ وجه امکان لمس کلیه ها نیست. چرا که این ارگان ها در عمیق ترین قسمت شکمی قرار گرفته اند.

با توجه به این مساله، تصور درد کلیه بر اثر سرما، یک تصور بی جا و غلط است. از آنجایی که کلیه ها در قسمت عمیقی از بدن قرار گرفته اند، سرما و گرما نمی تواند روی آن ها و در گرفتنشان تاثیری بگذارد. شاید اینجا از خود بپرسید پس این که برخی افراد در هوای سرد و یخ درد کلیه بر اثر سرما را تجربه  می کنند چیست؟

6 درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست
۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

کلیه درد بر اثر سرما

درصد زیادی از مردم جهان، از بیماری های کلیه ای رنج می برند که به صورت نهان در بدن آن ها وجود دارد و از آن ها اطلاعی ندارند. سرما و قرار گرفتن در معرض برف و یخ، سبب می شود تا این مشکلات، سر باز کرده و در بدن نمایان شوند. سرما بدن را ضعیف می کند و مقاومت سیستم ایمنی کاهش می یابد.

از همین رو، قرار گرفتن در معرض سرما می تواند مشکلات کلیوی را به رخ بکشد. افرادی که از بیماری های نهان کلیوی رنج می برند، در برابر بیماری های دیگر نیز آسیب پذیر هستند. به همین دلیل است که هنگام سرما ممکن است درد کلیه را تجربه کنید. در حقیقت این بیماری در بدن شما وجود دارد و با سرما و ضعف بدنی، خود را به رخ می کشد.

یکی از انواع دردهایی که در قسمت پهلوها تجربه شده و به درد کلیه بر اثر سرما تعبیر می شود، درد بر اثر اسپاسم عضلانی است. معمولا سرد و گرم شدن عضلات بعد از حمام یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد، می تواند سبب اسپاسم یا گرفتگی عضلات شود و درد به همراه دارد. به اشتباه تصور می شود که این درد حاصل از درد کلیه ها است.

علت ایجاد درد کلیه بر اثر سرما

زمانی که فردی از درد پهلو و کلیه شکایت می کند، باید تمام آزمایشات لازم برای بررسی شرایط او انجام شود. در ابتدا معاینات بالینی و گرفتن شرح حال از بیمار انجام می شود. بعد از این که وضعیت عمومی بیمار مورد بررسی قرار گرفت، نوبت به ارزیابی آزمایشگاهی و رادیولوژی می رسد. در این شرایط مشخص می شود که درد پهلو، از عضلات و اعصاب پهلو نشات گرفته یا از کلیه ها آغاز شده است. از جمله عواملی که می توانند سبب بروز درد کلیه شوند، می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

سنگ های کلیه

کیست کلیه

سنگ حالب

عفونت

التهاب کلیه ها

6 درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست
۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

علائم و نشانه های درد کلیه بر اثر سرما

هیچ یک از این دردها، علائمی مبنی بر این که بر اثر سرما یا گرما یا حرکت های خاص ایجاد شده باشند، از خود به نمایش نمی گذارند. در حقیقت تمامی این دردها، با درد در جدار پهلو و عضلات آن آغاز می شود. از جمله علائم مربوط به این درد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول صبح شدید هستند

با گرم کردن از بین می روند.

انجام حرکت های کششی به از بین رفتن و کاهش درد شدیداً کمک می کند.

چه کسانی به این درد مبتلا می شوند

زمانی که این دسته از افراد در معرض آزمایشاتی مانند آزمایش ادرار و سونوگرافی قرار می گیرند، شرایط نرمالی در بدن آن ها دیده می شود. از جمله افرادی که ممکن است به این بیماری های دچار شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افراد چاق

دارای سابقه دیسک کمر و مشکلات ستون فقرات کمری هستند

پشت میز نشین هستند و به مدت طولانی و بدون حرکت مثلا ًدر محل کار و میز کامپیوتر می نشینند

۶ روش جلوگیری از درد کلیه بر اثر سرما

اگر شما همیشه در سرما دچار درد کلیه می شوید، باید حتما برای درمان خود اقدام کنید. در صورتی که محل زندگی شما سردسیر است و زمستان های سختی دارد، این موضوع بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. در این قسمت از مقاله، به شما ۶ روش آموخته ایم که با انجام آن ها می توانید از درد کلیه بر اثر سرما جلوگیری کنید. تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

مصرف داروها به موقع و منظم

افرادی که به بیماری کلیوی دچار می شوند، ممکن است نیاز باشد برای رفع درد خود از دارو استفاده کنند. دردهای کلیوی مزمن، مثل CKD و مرحله نهایی از بیماری کلیه که با نام  ESKDشناخته می شوند، همواره با مصرف دارو ماهش خواهند یافت. برای این دسته از بیماران، داروهایی با نام داروهای باند شوند به فسفات تجویز می شود. همچنین کسانی که از بیماری کلیوی رنج می برند، ممکن است از داروهای دیگری برای رفع مشکلات و بیماری های دیگری در بدن استفاده کنند که از جمله آن ها می توان به داروهای کنترل کننده دیابت اشاره کرد.

بسیار مهم است که این داروها، حتما سر وقت خود مصرف شوند و از قطع کردن آن ها به صورت خودسرانه خودداری کنید. اگر تا پیش از سرد شدن هوا و رسیدن به فصل سرما، داروهای شما به اتمام رسیده اما هنوز باید آن ها را مصرف کنید، در اسرع وقت برای خرید داروها و تکمیل آن ها اقدام کنید.

حواستان باشد داروهای تاریخ مصرف گذشته را حتما دور بریزید. اگر نیاز به تمدید نسخه داردی، حتما به پزشک مراجعه کرده و نظر او را جویا شوید. این روزها، پزشکان آنلاین نیز نسخه های شما را تمدید می کنند و می توانید در رابطه با بیماری کلیه خود با پزشک آنلاین هم مشورت کنید.

6 درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست
۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

چکاپ های پزشکی منظم و پی در پی

حتما حواستان باشد، بیماری کلیوی، از آن دست بیماری هایی است که باید حتما پیگیری شود و درمان آن به تعویق نیوفتد. در صورتی که مدتی می شود به پزشک مراجعه نکرده اید، برای چکاپ حتما به پزشک سر بزنید. معاینه شما پیش از شروع فصل سرما بسیار مهم است. همان طور که گفتیم، سرما بدن شما را ضعیف می کند و این موضوع می تواند به ناتوانی شما بیافزاید. همان طور که گفتیم مراجعه به پزشک آنلاین نیز می تواند یکی از راه حل ها باشد.

تزریق واکسن های ضروری

بیمارانی که به مشکلات کلیوی دچار هستند، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند. این افراد ممکن است به راحتی در معرض بیماری های مختلف قرار بگیرند. از همین رو مهم است که تا این بیماران، حتما واکسن هایی مثل واکسن آنفولانزا و کرونا را به موقع دریافت کنند. برای این منظور حتما باید با پزشک مشورت کنید و در صورت توصیه او، نسبت به دریافت واکسن سریعا اقدام نمایید.

برای کل زمستان، مرطوب کننده و بالم لب بخرید

زمستان هوایی سرد و خشک دارد. این نوع هوا می تواند تاثیرات بدی روی پوست بگذارد. بیمارانی که از مشکلات کلیوی رنج می برند. این بیماران پوست های خشک و خارش دار دارند و این موضوع در زمستان هم بدتر می شود. بنابراین بهتر است همیشه از کرم های آبرسان برای پوست و بالم لب برای برطرف کردن خشکی لب ها استفاده کنید. نوشیدن آب کافی و مرطوب نگه داشتن پوست در این شرایط، بسیار یاز مشکلات پوستی بیماران کلیوی را برطرف خواهد کرد. حواستان باشد بدن بیمار کلیوی نباید به مرز دهیدراته شدن برسد. البته به این نکته توجه کنید که مصرف بیش از حد مایعات روزانه، خطر بستری شدن را برای شما افزایش خواهد داد. در رابطه با مصرف مایعات حتما با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر بیمار دیالیزی هستید.

6 درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست
۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

تحرک خود را با تمرینات داخل خانه حفظ کنید

زمانی که هوا بسیار سرد باشد، بیرون رفتن از منزل و پیاده روی کردن برای شما کاری مشکل است. عدم تحرک نیز می تواند سبب گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلانی و دردهای ناشی از آن شود. از همین رو، باید حتما تحرک خود را در منزل حفظ کنید. در این خصوص می توانید تمرینات ورزشی را در خانه پیش بگیرید. بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید و تمریناتی که او به شما پیشنهاد می دهد را انجام دهید. این تمرینات ورزشی هم به شما کمک می کند که افسردگی های فصل سرما را پشت سر بگذارید و هم اینکه بدنتان دچار گرفتگی نشود.

غذاهایی بخورید که شما را گرم نگه می دارند

مصرف غذاهایی که می تواند بدن شما را گرم کند برای شما بسیار مفید است. به راحتی می توانید دستور پخت غذاهایی که طبع گرم دارند را از اینترنت دریافت کنید. بهتر است برای فصل سرما از سوپ ها و آش هایی که بدن را گرم می کنند استفاده کنید.

رعایت هر یک از این مواردی که گفته شد، می تواند اسپاسم عضلات پهلوها و بدن شما را از بین ببرند. بهتر است همواره در فصل زمستان پهلوهای خود را گرم نگه دارید تا بر اثر سرما عضلات شما دچار گرفتگی نشود. در صورتی که وزن شما بالاست، بهتر است در صدد کاهش وزن خود برآیید.

6 درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست
۶ درمان فوری و خانگی درد کلیه بر اثر سرما | علت در کلیه بر اثر سرما چیست

درمان درد کلیه بر اثر سرما

با این حال ممکن است با وجود رعایت تمامی موارد گفته شده، همچنان شما در اثر سرما دچار درد کلیه شوید. به این منظور ابتدا باید در صدد یافتن منشا درد کلیه خود بر آیید. در صورتی که به پزشک مراجعه کردید و مشکل خاصی در کلیه ها مشاهده نشد، می توانید با مشورت پزشک از داروهای مسکن ضد التهاب مانند بروفن، نوافن، ژلوفن استفاده کنید. همچنین استفاده از پمادهای گرم کننده موضعی می توانید پهلوهای خود را گرم نگه دارید.

در صورتی که دردهای دیسک کمر دارید، بهتر است از حرکات ورزشی زیر نظر پزشک بهره بگیرید. در مواقعی ممکن است پزشک برای کاهش درد شما از شیاف های مقعدی تجویز کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا