Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | ۶ روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی آشنا کنیم. قلب عضوی است که همواره در حال تپش است. این فرآیند ناخودآگاه به گونه ای انجام می شود که شما اصلا از آن با خبر نمی شوید و آن را حس نمی کنید. این موضوع به دلیل قرار گرفتن قلب در قفسه سینه رخ می دهد. اما گاهی اوقات این تپش و ضربان به حدی شدید می شود که شما می توانید آن را حس کنید. این شرایط از آنجایی که غیر طبیعی است، ممکن است شما را نگران کند و احساس کنید مشکل قلبی جدی پیدا کرده اید. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آنچه که در رابطه با درمان تپش قلب در طب سنتی، باید بدانید را به شما آموخته ایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با درد کلیه بر اثر سرما و راه های درمان آن را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | 6 روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی
درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | ۶ روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی

تپش قلب چیست

با توجه به این که شما در چه سنی قرار دارید، ضربان قلب شما متفاوت است. برای نوزادان و کودکان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰  بار در دقیقه ضربان قلب طبیعی محسوب می شود. این میزان برای بزرگسالان بین ۶۰ تا ۸۰ ضربان متغیر است. هر گونه تغییر در ریتم قلب و افزایش شدت این تپش، با نام بیماری تپش قلب شناخته می شود. افزایش ضربان قلب را تاکیکاردی نیز می گویند. این حمله از چند دقیقه تا چند روز ممکن است شخص را تحت تاثیر قرار دهد. تپش قلب می تواند با تنگی نفس همراه باشد.

در برخی موارد فرد احساس اضطراب و استرس شدیدی دارند. این افراد می توانند کوبیده شدن قلب به قفس سینه خود را احساس کنند. چنین شرایطی برای فرد نگران کننده و غیر قابل تحمل می شود. در متن هایی که از طب سنتی قدیمی به جا مانده است، به تپش قلب، خفقان می گویند. این شرایط ممکن است در هنگام ورزش نیز رخ دهد. تپش قلب می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برای این منظور اگر تپش قلب مداوم دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ایجاد تپش قلب

در این بخش از مقاله سعی داریم تا دلایل ایجاد تپش قلب را برای شما شرح دهیم:

زیاده‌ روی در مصرف مواد دارای کافئین مانند قهوه و چای سبز و سیاه غلیظ

مصرف بیش از حد داروهایی مانند خواب‌ آورها، مسکن‌ ها و برخی داروها برای درمان افسردگی

افراط در مصرف برخی مواد خوراکی مانند دارچین و گلپر و…

کاهش آب بدن

کمبود ویتامین  B1

ترشح بیش از حد هورمون غده ‌ی تیروئید

پایین بودن و افت قند خون

کم خونی

یائسگی

ضعف قلب

تغذیه نا مناسب و پرخوری

تفریحات، بازی‌ ها و فعالیت‌ های استرس‌ زا و هیجان ‌آور

بی ‌تحرکی

استرس، فشار های عصبی و نگرانی

شب بیداری‌ های طولانی و استراحت‌ های بی ‌موقع

استعمال دخانیات و مشروبات الکلی

کم خونی (که می ‌تواند ناشی از بواسیر یا فصد بدون تجویز و صلاح‌ دید پزشک باشد)

بیماری قند

فشار خون

همه عوامل نام برده شده، می تواند منجر به ضعف و خستگی قلب شده و در طول زمان، افراد را مستعد بروز بیماری های قلبی کند.

درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | 6 روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی
درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | ۶ روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی

درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی

برخی از افراد به پزشک مراجعه می کنند و با بررسی های انجام شده، مشخص می شود که قلب آن ها سالم است و مشکل خاصی ندارند. در این شرایط پزشک کمی اصلاح سبک زندگی را به آنان پیشنهاد می کند. با این وجود، افراد تمایل دارند تا از درمان دارویی برای رفع تپش قلب خود استفاده کنند. از همین رو، طب سنتی به یاری این افراد می شتابد تا با کمترین مشکل و عوارض، تپش قلب آن ها را برطرف سازد. در این بخش از مقاله به توضیح این درمان های طب سنتی پرداخته ایم:

سنبل الطیب موثر در درمان تپش قلب از دیدگاه طب سنتی

یکی از گیاهانی که همواره به عنوان معجون درمان تپش قلب معرفی می شود، سنبل الطیب است. این گیاه می تواند حملات ناشی از اضطراب، استرس و هراس را کاهش دهد. سنبل الطیب یک گیاه آرام بخش است و ضربان طبیعی قلب را احیا می کند. این گیاه در بهبود کیفیت خواب نیز موثر است. شما می توانید دمنوش این گیاه آرامش بخش را برای درمان تپش قلب مصرف کنید. مصرف این دمنوش به صورت روزانه بلامانع است. البته بهتر است مصرف آن را زیر نظر متخصص طب سنتی آغاز کنید. همچنین این گیاه باید برای چند هفته کوتاه استفاه شود و مصرف آن برای مدت طولانی خطرناک است و توصیه نمی شود. مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار ممنوع است.

بادرنجبویه معجزه ای برای درمان تپش قلب در طب سنتی

گیاه دارویی دیگری که در زمینه درمان تپش قلب در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، بادرنجبویه است. این گیاه یک آرام ساز طبیعی به شمار می رود. برای تنظیم ریتم قلب و گردش خون بسیار مفید است. همچنین مصرف این گیاه سبب بروز آرامش و کاهش استرس و اضطراب دارد.از دمنوش این گیاه می توان برای رفع تپش قلب در طب سنتی استفاده کرد. بهتر است مصرف این گیاه آرام بخش زمانی باشد که شما دچار تپش قلب شده اید.

مخلوط ترکیبی لاواندولا پلاس

یک عرق ترکیبی با نام لاواندولا پلاس وجود دارد که برای رفع استرس و اضطراب روزانه بسیار موثر است. این عرق ترکیبی برای آرامش قلب و مغز بسیار کاربردی است. عرق ترکیبی لاواندولا پلاس، از ترکیب گیاهانی به شرح زیر تهیه می شود:

ریحان، گل گاو زبان، بهار نارنج، سنبل الطیب، چای کوهی، گل پامچال، گل ساعتی و برگ بو است. مخلوط این گیاهان سبب رفع استرس و اضطراب، تقویت اعصاب، تسکین دردها و تنش های عصبی و افزایش تمرکز موثر است. وجود ناراحتی های عصبی، می تواند سبب بروز غلظت خون بالا، افزایش سودای خون، کم خونی، خستگی ومواردی از این دست شود. برای جلوگیری از بروز این مسائل در کنار تپش قلب، می توانید از عرق آرتیشو، عرق ناردین و عرق نازبو در کنار عرق ترکیبی نام برده شده استفاده نمایید.

دارچین موثر در درمان تپش قلب در طب سنتی

یکی از ساده ترین راه های درمان تپش قلب، استفاده از دارچین است. دارچین ادیوه ای پر کاربرد است که در تمام طول سال بارها در غذاها و شربت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از این ادویه به صورت پودر شده در غذاها، به صورت چوب دارچین در چای و دسرها و به صورت عرق در انواع نوشیدنی ها استفاده کنید. شما می توانید برای رفع تپش قلب که به صورت ناگهانی برایتان ایجاد شده است، از عرق دارچین به همراه آب گرم و عسل استفاده کنید. در صورتی که بیماری دیابت دارید در خصوص مصرف این نوشیدنی با پزشک مشورت کنید.

کاهش یا عدم مصرف محرک ها برای رفع تپش قلب در طب سنتی

همان طور که گفتیم، تپش قلب به دلایل مختلفی در بدن بروز می کند. در برخی موارد به دلیل استفاده از محرک های خاصی شما دچار تپش قلب خواهید شد. در این بخش به محرک هایی اشاره کرده ایم که می توانند ضربان قلب را بالا ببرند:

سیگار و تنباکو

دارو های غیر مجاز

برخی دارو های سرما خوردگی یا ضد سرفه

نوشیدنی های کافئین دار همچون قهوه، چای و نوشابه

سرکوب کننده های اشتها

ماری جوانا

برخی دارو های روانپزشکی

درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | 6 روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی
درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | ۶ روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی

بعضی از دارو های کاهش دهنده فشار خون

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که، همه مواد محرک در همه افراد سبب افزایش ضربان قلب نخواهند شد. برای مثال نوشیدنی هایی مثل چایی و قهوه برای همه افراد محرک محسوب نمی شوند. اما این مواد کافئین دارند که به طور کلی در دسته محرک های عصبی قرار دارد. اگر شما با قهوه و چایی دچار افزایش ضربان قلب می شوید، می توانید از دمنوش های آرام بخشی به عنوان نوشیدنی های روزانه استفاده کنید. این دمنوش ها می توانند خستگی شما را رفع کرده و به آرامش شما کمک کنند. از جمله این دمنوش ها می توان به دمنوش گل ساعتی و زعفران اشاره کرد.

کنترل تپش قلب در طب سنتی

برای این که بتوانید تپش قلب خود را کنترل کنید، طب سنتی راه حل های مهمی پیشنهاد کرده است. در این قسمت از مقاله به بیان این راه حل پرداخته ایم:

اجتناب از مصرف بیش از حد الکل

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف بیش از حد الکل، می توان خطر ابتلا به آریتمی و نامنظمی ضربان قلب را افزایش دهد. از همین رو، فردی مصرف کننده می تواند به بیماری های زمینه ای دیگر نیز دچار شود. در صورتی که تپش قلب ادامه دار شود، حتما باید با متخصص ملاقت کرده و تحت معاینات پزشکی قرار گیرید.

برخی از درمان های خانگی

در صورتی که شما به دلیل اضطراب و استرس و یا افزایش حجم حرکات ورزشی دچار تپش قلب شده اید، طب سنیت، شیره درمانی و استفاده از عرقیجات گیاهی را به شما توصیه می کند. در بخش قبلی، تمامی محصولاتی که می تواند شما را در آرام سازی قلب یاری کند، معرفی کرده ایم.

تکنیک های آرام سازی

در بیشتر مواقع، ممکن است افزایش ضربان و نا آرامی قلب، مربوط به استرس و اضطراب و مشکلات روحی و روانی باشد. از همین رو، اگر پیش از این سابقه ابتلا به بیماری های قلبی نداشته اید، می توانید با استفاده از راه حل هایی، به درمان آریتمی های قلبی خود بپردازید. در این بخش از مقاله، روش های آرام سازی قلبی را به شما آموزش داده ایم:

مانور والسالوا

این تکنیک، یک تکنیک سنتی است که از قدیم برای کاهش ضربان قلب مورد استفاده قرار می گرفت. با استفاده از این تکنیک می توانید به سرعت، ضربان قلب زیاد خود را کاهش داده و به حالت عادی باز گردانید. مانور والساوا دهمین عصب مغزی به نام عصب واگ را تحریک می کند. این تحریک سبب آرام یازی ضربان قلب می شود. برای این مانور، ابتدا بینی خود را بگیرید و دهانتان را ببندید. سپس تلاش کنید که هوای درون ریه های خود را با فشار خارج کنید. این کار شوکی به قلب وارد می کند که ضربان آن را آرام می سازد.

نکته قابل توجه این است که اگر شما دچار بیماری قلبی هستید، از انجام این تکنیک خودداری کنید.

سرفه کردن

یکی از راه هایی که قلب را دچار شوک موقتی کرده و به حالت عادی خود باز می گرداند، سرفه کردن است. اگر احساس کردید که ضربان قلب شما بیش از حد بالا رفته و دچار تپش ناگهان قلب شده اید، بهتر است برای چند دقیقه سرفه های شدید کنید. این حرکت، ضربان قلب را به حالت عادی باز می گرداند. این روش را تنها در صورتی که افزایش ضربان را حس کردید امتحان کنید. حتی در صورتی که شما علائم سکته قلبی را در خود مشاهده می کنید، می توانید با سرفه کردن علائم را متوقف کنید و سریع به اورژانس مراجعه کنید.

درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | 6 روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی
درمان قطعی تپش قلب در طب سنتی چیست؟ | ۶ روش معجزه آسا برای درمان تپش قلب در طب سنتی

نفس عمیق

تنفس عمیق و آرام، تا حد زیادی در آرام سازی ضربان قلب شما موثر است. اگر در شرایط اضطراب و هراس قرار دارید، بهتر است به خود مسلط شوید و تلاش کنید تا نفس های خود را کنترل کنید. در این شرایط با آرام نفس کشیدن می توانید اضطراب و استرس را کاهش داده و ضربان قلبتان را تنظیم کنید. بهتر است حواستان باشد تا دم و بازدم را به صورت صحیح انجام دهید. عمل دم را تنها از راه بینی و عمل بازدم را از راه دهان انجام دهید.

برای پیگیری از بروز تپش قلب می توانید از مدیتیشن و یوگا را در طول روز جدی بگیرید. این فعالیت ها می توانند استرس و اضطراب را از شما کاهش داده و تنظیم ضربان قلب کمک کنند.

 نوشیدن آب سرد

زمانی که رطوبت بدن شما کاهش یابد، قلب دچار خشکی شده و ضربان آن نامنظم می شود. در این شرایط بهتر است یک لیوان آب سرد بنوشید. این کار علاوه بر تنظیم ضربان قلب، سبب کاهش استرس و اضطراب شما می شود. شستن صورت با آب سرد و دوش آب سرد نیز می تواند در کنترل این روند نیز موثر باشد.

استفاده از منیزیم

مصرف عنصر منیزیم در تنظیم ضربان قلب موثر است. شما می توانید هم از مکمل های منیزیم استفاده کنید و هم از غذاهایی که حاوی منیزیم هستند، استفاده کنید. منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم برای بدن است که موجب تقویت سیستم عصبی و گردش خون بدن می شود.

از جمله خوراکی های که سرشار از منیزیم هستند عبارتند از:

اسفناج، کلم، برگ چغندر و دیگر سبزیجات سبز و تیره

آجیل ها از جمله بادام درختی و هندی

دانه هایی همچون کنجد و تخم کدو حلوایی

بلغور جوی دو سر

کره بادام زمینی

ماهی

موز

شکلات تلخ

ماست کم چرب

ورزش جهت درمان خانگی تپش قلب در طب سنتی

یکی از روش هایی که به تنظیم ضربان قلب کمک می کند، ورزش منظم و آرام است. این فعالیت به طور طبیعی بدن شما را آرام کرده و قلب را کنترل می کند. توصیه پزشکان در رابطه با درمان تپش قلب در طب سنتی، انجام ورزش های آرام و روتین است. از جمله این ورزش های مفید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیاده روی

دویدن آرام

دوچرخه سواری

شنا

دویدن سریع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا