Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

بومه اسید چیست و چه مصارفی دارد؟

بومه اسید از وسایل آزمایشگاهی بوده و برای اندازه گیری وزن مخصوص اسید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کاربرد بومه اسید یا اسید سنج در ارزیابی کیفیت آب و محلول های شیمیایی می توان بهره برد. استفاده از بومه سنج در صنایعی همچون کشاورزی، دامداری و سنجش کیفیت آب شرب استفاده می شود. انواع بومه اسید در مدل های شیشه ای یا آنالوگ و دستگاهی یا دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت بومه اسید در انواع مختلف متفاوت بوده و اغلب انواع دیجیتالی از قیمت های فروش بیشتری برخوردارند. کاربرد بومه اسید در صنایع مختلفی ازجمله صنعت آب و فاضلاب صورت می‌پذیرد. برای خرید بومه اسید می توان به مراکز عرضه وسایل آزمایشگاهی مراجعه نمود.

بومه اسید چیست

بومه آزمایشگاهی که با نام هیدرومتر نیز شناخته می شود، ابزاری جهت اندازه‌گیری چگالی و یا گرانش ویژه مایعات است. هیدرومتر یک استوانه شناور دارد که انتهای پایینی آن مخروطی و سنگین بوده و انتهای بالایی آن لوله‌ای باریک است.

از اسید سنج برای اندازه گیری چگالی نسبی اسید استفاده می‌شود. چگالی نسبی اسید، درواقع به نسبت چگالی مایع به چگالی اسید گفته می‌شود. هیدرومتر اغلب از شیشه ساخته می ‌شود. مایعی که مورد آزمایش قرار می‌گیرد، درون محفظه بلندی ریخته می‌شود. در این وسیله چگالی نسبی به‌ طور مستقیم خوانده می‌ شود. البته تنوعی از درجه بندی ها در این وسیله آزمایشگاهی وجود دارد و بسته به نوع کاربرد آن از درجه بندی های مختلفی استفاده می شود. برای خرید هیدرومتر می توان به فروشگاه های وسایل آزمایشگاهی مراجعه نمود.

نگهداری و مراقبت از بومه اسید

انواع شیشه ای بومه اسید به مراقبت بیشتری نیاز دارند. درواقع هنگام استفاده از اسید سنج یا هیدرومتر شیشه ای یا جابجایی آن باید احتیاط بیشتری نمود. زیرا امکان شکستن آن وجود دارد. پس از هر بار استفاده از اسید سنج یا بومه اسید، باید آن را با آب مقطر گرم شسته و خشک نمایید. این وسایل آزمایشگاهی حاوی جیوه هستند. بنابراین اسید سنج را باید دور از دسترس اطفال نگهداری نمود.

موارد استفاده از بومه اسید

از بومه اسید یا اسید سنج جهت اندازه گیری و تشخیص میزان اسیدی یا قلیایی بودن استفاده می شود. این وسیله آزمایشگاهی برای مایعات قابل استفاده است. ممکن است آب دارای موادی باشد که موجب تغییر پی اچ آن گردد. با استفاده از بوم اسید می توان مقدار اسیدیته آب را تعیین نمود. نشان دادن عدد ۷ در دستگاه بومه اسید خنثی بودن و مناسب بودن پی اچ آب را نشان می دهد. نشان دادن اعداد پایین تر یا بالاتر از ۷، نشان دهنده اسیدی یا بازی بودن آب است.

در استفاده از بومه اسید تغییرات دما بسیار حائز اهمیت است. زیرا دما می تواند به طور موثری بر میزان پی اچ آب تاثیر بگذارد. درواقع با تغییرات دمایی می توان پی اچ را تغییر داد. اندازه گیری pH آب از عوامل مهم در بسیاری از صنایع است. درواقع تغییرات پی اچ و عدم کنترل آن در برخی مواقع می تواند به تجهیزات صنعتی آسیب وارد کند. بنابراین تنظیم پی اچ آب از موارد حائز اهمیت در صنعت محسوب می شود. در ادامه به برخی از صنایعی اشاره شده است که استفاده از هیدرومتر به عنوان وسایل آزمایشگاهی در آن ها حائز اهمیت است.

  • صنایع شیمیایی
  • صنایع غذایی
  • آزمایشگاه های شیمیایی
  • آزمایشگاه های زیست شناسی
  • صنایع باطری سازی
  • و…

بومه اسید سولفوریک

بومه اسید سولفوریک یا هیدرومتر اسید سولفوریک از وسایل آزمایشگاهی بوده و دستگاهی شیشه ای است. از هیدرومتر سولفوریک برای اندازه گیری چگالی و یا دانسیته اسید سولفوریک استفاده می شود. این وسیله را می توان از مراکز عرضه وسایل آزمایشگاهی به صورت حضوری یا آنلاین خریداری نمود. قیمت خرید بومه اسید با توجه به برند تجاری آن و خارجی یا ایرانی بودن محصول متفاوت خواهد بود. انواع بومه اسید خارجی نسبت به انواع ایرانی از قیمت فروش بالاتری برخوردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا