Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

بورت آزمایشگاهی چیست و چه مصارفی دارد؟

بورت از تجهیزات آزمایشگاهی مهم محسوب می شود. از کاربرد بورت در آزمایشگاه های شیمیایی و همین‌طور در کشاورزی و برخی از صنایع دیگر استفاده می‌شود.

از مهم ترین کاربرد بورد می توان به استفاده از آن در تیتراسیون اشاره نمود. استفاده از بورت در شیمی تجزیه بسیار حائز اهمیت است. جنس بورت اغلب از شیشه بوده و در انواع بورت حجمی، دیجیتال و اتوماتیک تولید و در بازار عرضه می‌گردد. برای خرید بورت در انواع مختلف می‌توان به سایت های معتبر فروش تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه نمود. قیمت تجهیزات آزمایشگاهی مانند بورت به کیفیت ساخت و درجه کالیبراسیون آن‌ها وابسته است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به معرفی بورتها و موارد استفاده از آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بورت آزمایشگاهی چیست

بورت آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی مهم بوده که بیشتر در آزمایشگاه های شیمی تجزیه کاربرد دارد. این وسیله شامل استوانه ای شیشه ای بوده که به دقت درجه‌بندی‌ شده است. لوله بورت دارای علامت هایی است که توسط آن‌ها می‌توان حجم عاری از مایعات را تعیین نمود. بر روی این وسیله سوپاپ و دریچه ای برای کنترل شدت جریان محلول شیمیایی قرار داده شده است.

بورتهایی با حجم ۵۰ میلی لیتری از بورت­های پرمصرف آزمایشگاهی هستند. این بورت­ها در مقیاس ۰.۱ میلی متر درجه بندی می گردند. این وسیله آزمایشگاهی در سال ۱۷۹۱ اختراع شد و تا امروز هم کاربردهای آن در شیمی و صنایع مرتبط صورت می‌پذیرد. کاربرد آزمایشگاهی این وسیله در شیمی تجزیه و تیتراسیون برای توزیع مقدار متغیری از محلول شیمیایی و اندازه گیری آن صورت می‌پذیرد. بنابراین می‌توان گفت از از این وسیله برای ریختن حجم معینی از واکنشگرهای مایع استفاده می‌شود.

انواع بورت آزمایشگاهی

به‌طور کلی بورت­ها را می توان به انواع زیر تقسیم بندی نمود.

بورت حجمی چیست

انواع بورت­های حجمی جهت اندازه گیری و انتقال حجم مشخصی از مایع ساخته و در بازار عرضه می شوند. این بورت­ها در انواع شیشه ای یا پلاستیکی عرضه می شوند.

انواع پیستونی یا دیجیتال

این بورت­ها شامل سوراخ و پیستون هستند. بورت­های پیستونی یا دیجیتال را می توان به دو نوع دستی و اتوماتیک طبقه بندی نمود. انواع اتوماتیک شامل مخزن پرکننده همراه با دو راه خروجی هستند. این انواع نیز به صورت شیشه ای و پلاستیکی عرضه می شوند. برای دریافت قیمت تجهیزات آزمایشگاهی مانند انواع بورتها به سایت ­های معتبر مراجعه نمایید.

انواع اتوماتیک

انواع اتوماتیک دارای مخزن پرکننده، همراه با دو راه خروجی هستند. این بورتها جهت مصارف خاصی در آزمایشگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

طرز کار با بورت آزمایشگاهی

بورتها شامل شیشه های مدرجی هستند که در قسمت پایین آن‌ها شیری تعبیه شده است. با کمک این شیر می توان مقدار مایع خروجی را  به‌راحتی کنترل نمود. البته قبل از استفاده از این وسیله باید آن را دو یا سه مرتبه شستشو داد. بعضی بورتها مخزن دارند.

در بسیاری موارد مخزن های متصل به بورت پلاستیکی بوده و انعطاف خوبی دارند. با فشار دادن مخزن، محلول داخل آن وارد  خواهد شد. بورت­ها از شیشه‌های بوروسیلیکات و یا پیرکس ساخته می شوند. اما مخزن آن‌ها اغلب از جنس پلی اتیلن است.

وقتی مایع و یا محلول در داخل این وسیله ریخته شد، باید شیر بورت را کمی باز کرده تا نوک بورت هواگیری شود. در پایان با قرار دادن ظرف پر شده از مایع یا محلول در زیر این وسیله، می‌توان قطره‌قطره از محلول را با کنترل شیر به آن افزود.

عکس بورت

در نوع معمولی این وسیله درجه بندی آن از بالا به پایین بوده و از صفر شروع می شود. این طراحی به دلیل سهولت در قرائت مایع مصرف شده انجام شده است. در تیتراسیون، حجم مایع مصرفی در آن است که در نتیجه آزمایش بسیار حائز اهمیت است.

جنس انواع بورت

انواع این وسیله با جنس شیشه ای یا پلاستیکی و درجه بندی شده عرضه می شوند. برای خرید و اطلاع از قیمت این وسیله یا قیمت سایر تجهیزات آزمایشگاهی به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا